Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Om man köper en MTB där tillverkaren har modifierat dämparna (typ Treks RE:aktiv), hur inlåst är man då? Kan man byta ut dämparen utan att blanda in tillverkaren? Kan man återanvända dämparen om man i framtiden köper en annan ram?

vega sa:
Om man köper en MTB där tillverkaren har modifierat dämparna (typ Treks RE:aktiv), hur inlåst är man då? Kan man byta ut dämparen utan att blanda in tillverkaren? Kan man återanvända dämparen om man i framtiden köper en annan ram?

Kan kan man ju alltid. Men de har ju trixat med dämparen för att kompensera för ett apdåligt länkage, så resultatet kanske inte alltid blir så bra. Alla länkage/ramar lämpar sig ju inte för alla dämpare, fjäder/luft osv.

Rulltrissor till bakväxeln... Det är en campa chorus 8-delad. Måste det vara campa-trissor, eller funkar shimano lika bra? Campa verkar vara lite svårt att få tag på över lunchen.

anjoh_01 sa:
Varför glappar styret när det är nya lager och crownrace?

Felmonterat eller inte förspänt nog. Har hänt att crownrace åkt ner liiiite till när en väl testar cykeln och en måste då tighta hem glappet igen. Kolla bara så att top capen inte bottnar emot styrröret. Isf dit mef en 5mm spacer till och spänn upp igen.

Letar efter en tråd som handlar om att byta framgaffel från en 100mm till en 120mm på en Scott Spark. Har för mig att den var uppe i höstas. Någon som kan länka till den?

Jag har konvertera BB på ett gammalt härke från Fauber mha adaptern nedan.

fauber%20adapter%20threaded.JPG

http://www.pyoratohtori.fi/ > KASETTIKESKIÖT

Till detta ska jag köpa bottom bracket av typen (Italian BB Thread M 36 X 24)

1777844_1.jpg

https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-bb-un55--bottom-bracket/aid:521583

Men jag har ingen aning om vilken längd jag ska köpa? Hur kommer jag fram till det?

mtb565 sa:
Jag har konvertera BB på ett gammalt härke från Fauber mha adaptern nedan.

https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-bb-un55--bottom-bracket/aid:521583

Men jag har ingen aning om vilken längd jag ska köpa? Hur kommer jag fram till det?

Beror på hur många klingor du har fram, 1, 2 eller 3. Den längste brukar användas för singel. (Om jag inte minns fel...) Kedjelinjen är svaret.
BT säljer fö en vevaxel för BSA om du vill spara fraktkostnaden. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar/Vevparti-och-kedjor/Vevlager-2000038036/

Senast ändrad:
Bengt-re sa:
anjoh_01 sa:

Felmonterat eller inte förspänt nog. Har hänt att crownrace åkt ner liiiite till när en väl testar cykeln och en måste då tighta hem glappet igen. Kolla bara så att top capen inte bottnar emot styrröret. Isf dit mef en 5mm spacer till och spänn upp igen.

5mm?!?

För att förtydliga så menar Bengt en sån tunn metallring på 0.25 eller 0.5mm som man lägger mellan övre lagret och top capen. Inte en sån som sitter under styrstammen. Vet att jag själv hade lite problem med det där första gången...

AX3L sa:
Bengt-re sa:
anjoh_01 sa:

5mm?!?

För att förtydliga så menar Bengt en sån tunn metallring på 0.25 eller 0.5mm som man lägger mellan övre lagret och top capen. Inte en sån som sitter under styrstammen. Vet att jag själv hade lite problem med det där första gången...
Ni pratat om olika saker.

Rattnalle sa:
AX3L sa:
Bengt-re sa:
anjoh_01 sa:

5mm?!?

Ni pratat om olika saker.

Dessutom har TS låtit meddela att problemet är löst med given information.

Kan dock påpekas för eftervärlden att styrlager kan bråka på mer än ett sätt....

Tänkte sätta dit en hollowtech2 vev på min trainercykel så jag kan ha min wattmätare på den vintertid.
Tänkte inte lägga några större pengar på vevpartiet utan ville helst ha billigast möjligast.

När jag då tittar på olika webshoppar så ser det ut som både Sora R3000 och Tiagra 4700 är hollowtech2 men när jag gick in på Shimanos sida så nämns inte hollowtech 2 förutom på 105 serien och uppåt.

Är det Shimano man ska lita på då antar jag? Så då är 105 det minsta jag kan köpa?

andrewmtb sa:
Tänkte sätta dit en hollowtech2 vev på min trainercykel så jag kan ha min wattmätare på den vintertid.
Tänkte inte lägga några större pengar på vevpartiet utan ville helst ha billigast möjligast.

När jag då tittar på olika webshoppar så ser det ut som både Sora R3000 och Tiagra 4700 är hollowtech2 men när jag gick in på Shimanos sida så nämns inte hollowtech 2 förutom på 105 serien och uppåt.

Är det Shimano man ska lita på då antar jag? Så då är 105 det minsta jag kan köpa?

Låter märkligt. Jag har en cykel som hade sora-3500 vevparti och det är nu ersatt med 105 10-sp på identiska vevlager. Jag inbillar mig att båda vevpartierna var hollowtech 2.

Vad skulle det vara annars? Inte octalink kassettlager och inte fyrkantsaxel. Axeln i drivsidan och 24(?) mm axel är hollowtech 2? Vågar inte svära på det, men så har jag trott att det är iaf

Bengt-re sa:
andrewmtb sa:

Låter märkligt. Jag har en cykel som hade sora-3500 vevparti och det är nu ersatt med 105 10-sp på identiska vevlager. Jag inbillar mig att båda vevpartierna var hollowtech 2.

Vad skulle det vara annars? Inte octalink kassettlager och inte fyrkantsaxel. Axeln i drivsidan och 24(?) mm axel är hollowtech 2? Vågar inte svära på det, men så har jag trott att det är iaf

+1
Sitter i soffan och blickar upp på frugans sora-utrustade racer, och visst är det HT2

Octalink brukar det vara på Claris och nedåt. Det kan säkert finnas något äldre Sora-vevparti med Octalink, men alla "normala" som säljs idag är definitivt ht2.

/Anders

Tackar för svar,
Tycker det är helskumt.. för samma visa på denna shimano-sida :

http://productinfo.shimano.com/#/spec/2.0/ROAD/Front Chainwheel

Där är det enligt shimano hollowtech 2 på 105 och uppåt, men inte på Tiagra 4700, och R3000. (Eller läser jag fel?)

Kanske värt att chansa, ser inte ut för blotta ögat att inte vara Hollowtech 2 iaf, får väl lämna tillbaka ifall det är fel :)

edit: dock så verkar Tiagra och R3000 använda samma vevlager som hollowtech2 vevarna.

Senast ändrad:
Jag kanske misstolkade frågan men enligt tabellen så är sora-vevpartierna generellt för ht2-vevlager (bb-type). Däremot verkar själva uppbyggnaden av vevarmarna mm skilja sig, gissningsvis är de inte ihåliga.

Jag var nog lite otydlig :)
Jag har idag en wattmätare på en Ultegra 6800 vev.
Tänkte då köpa en Sora eller Tiagra vevparti för att sätta på trainern och sedan sätta dit ultegran på vevpartiet för att få wattmätning.

Dock så ser det ut som att jag får köpa en 105vev efter lite googlande eller bara sätta på hela vevpartiet ifrån sommarcykeln på trainern :)

andrewmtb sa:
Jag var nog lite otydlig :)
Jag har idag en wattmätare på en Ultegra 6800 vev.
Tänkte då köpa en Sora eller Tiagra vevparti för att sätta på trainern och sedan sätta dit ultegran på vevpartiet för att få wattmätning.

Dock så ser det ut som att jag får köpa en 105vev efter lite googlande eller bara sätta på hela vevpartiet ifrån sommarcykeln på trainern :)
Shimanovevar är ju rätt lättflyttade, och du har ju ändå ingen större nytta av ett halvt vevparti på sommarcykeln.

Ok, men jag tror du drar fel slutsats. Soran kör ht2-vevlager och därmed 24 mm axel och så vitt jag vet så är splinsen på axeln för vevarmen likadana på alla sådana.

d_anders sa:
Ok, men jag tror du drar fel slutsats. Soran kör ht2-vevlager och därmed 24 mm axel och så vitt jag vet så är splinsen på axeln för vevarmen likadana på alla sådana.

Instämmer, hjälpte en kollega att meka sitt vevparti ett Sora FC-R3000 och det var definitivt HTII med genomgående 24 mm axel.

Senast ändrad:
Finns det distanser/washers till vevaxlar? Ej vågade/waved, utan helt platta, i olika tjocklekar kring 1-2mm och ett innermått på 24mm? Brickor på järnaffärer verkar bara vara antingen små eller för stort yttermått. Det var svårt att skära av rör i liten skala.

Jag har inte läst allt ni skrivit men jag har precis fått ett 105 vevparti över. Finns intresse kan det skickas mot fraktkostnad plus nån krona max.

Dock är klingorna bytta mot wolftooth singel 42T. Och har nog inte sparat de gamla.

Hör av dig vid intresse så kan jag skicka bilder.
//Tommy

Stinkfisk sa:
Bengt-re sa:
Stinkfisk sa:
Finns det distanser/washers till vevaxlar? Ej vågade/waved, utan helt platta, i olika tjocklekar kring 1-2mm och ett innermått på 24mm? Brickor på järnaffärer verkar bara vara antingen små eller för stort yttermått. Det var svårt att skära av rör i liten skala.
https://www.bike-components.de/en/Shimano/Spacer-for-Hollowtech-II-Bottom-Brackets-p12896/

Tack!
De där är till lagret. Inte veven som det frågades efter. Fast det är nog bättre att sätta dem på lagret som shimano tänkt oavsett.

T-dog sa:
Jag har inte läst allt ni skrivit men jag har precis fått ett 105 vevparti över. Finns intresse kan det skickas mot fraktkostnad plus nån krona max.

Dock är klingorna bytta mot wolftooth singel 42T. Och har nog inte sparat de gamla.

Hör av dig vid intresse så kan jag skicka bilder.
//Tommy

Ska fundera på det :) har nämligen funderat på att uppgradera växlarna på sommarcykeln och överföra dessa till trainern.

Tror ni Hopes nw klinga med 96bcd passar på ett par vevar med 94 bcd? Sett att vissa märken kör samma klinga till dom två storlekarna.

Jimel sa:
Tror ni Hopes nw klinga med 96bcd passar på ett par vevar med 94 bcd? Sett att vissa märken kör samma klinga till dom två storlekarna.

Pratar vi symmetriska klingor? Antar det, för jag har aldrig sett en asymmetrisk hope. Men bäst att kolla.

marr sa:
Jimel sa:

Pratar vi symmetriska klingor? Antar det, för jag har aldrig sett en asymmetrisk hope. Men bäst att kolla.

Javisst gör vi det, icke oval också om det är intressant :D

Ni som har kört både Cykelvasan och Vasaloppet. Är Lundbäcksbackarna och Oxbergsbacken också en del av Vasaloppet, eller är den sista delen av backen specifik bara för Cykelvasan? På TV och vintertid ser inte backen så lång ut. Skiljer sig stigningarna åt?

Har en cykel med 105 grupp som jag skulle vilja sätta dit vanligt styre på.

Finns det något växelreglage för mtb som är kompatibelt med 105 5700?
Deore?

andrewmtb sa:

Deore?
Nej, MTB-reglage är inte kompatibla med landsvägsväxlar. Du behöver i sådana fall Tiagra SL-4600 reglage. (OBS! Senaste SL-4700 är inte kompatibla då man ändrade hur mycket vajer som dras per växel.) Men tänk på att cykelns geometri inte är anpassad för rakt styre…

Bästa lösningen för att dra heldragna vajerhöljen till bakväxeln på ram som har hållare för enbart vajer i stort sett hela vägen? Börjar tröttna på att det fryser ihop på nätterna när det är slaskföre. Kattstrypare?

Mayhem sa:
andrewmtb sa:

Deore?
Nej, MTB-reglage är inte kompatibla med landsvägsväxlar. Du behöver i sådana fall Tiagra SL-4600 reglage. (OBS! Senaste SL-4700 är inte kompatibla då man ändrade hur mycket vajer som dras per växel.) Men tänk på att cykelns geometri inte är anpassad för rakt styre…

Perfekt. Hittade dessa tiagra 4600 så det får nog bli dom.
Men hur menar du med att geometrin inte är anpassad? Blir den för "nervös" med vanligt styre?
Eller är det mer sittställning du refererar till?

Tror Bodyn har gett upp då det låter väldigt mekaniskt och skrapande när man inte trampar.
På tillverkarens hemsida för denna gamla cykel står det endast shimano body.

Det är en 10sp-kasett på. Funkar vilken body som helst som det står shimano/sram 10sp?

Behöver jag något speciellt verktyg för att byta?

Tillbaka
Topp