Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Body är olika beroende på nav, du kan inte bara köpa en body ifrån vilken tillverkare som helst. Vad har du för nav?

Hej, jag hade isär ett styrlager (FSA 1-1/8" Semi Integrated) för första gången i mitt liv. Tänkte att jag skulle inspektera lite, göra rent och fetta in. Som ni ser var det bara någon brun sörja till fett, vette fan hur det kan ha blivit så illa efter några månaders cykling, för mycket tvättande kanske?
Jag gjorde rent allt, fetta in rikligt med propelleraxelfett och satte ihop allt igen. Spände tills jag inte kände något glapp. Sen när jag hade cyklat cirka en mil så kände jag ett litet glapp när jag pumpade på upp i en backe och drog i styret. Stannade direkt och drog åt ett kvarts varv och sen har jag inte känt av något glapp men blev lite nojjig att jag gjort något fel, brukar man behöva efterdra lite? Den där kompressionsringen i plast som centrerar allt kanske inte hade tryckts in tillräcklig.

Bilagor

• IMG_1407.JPG
    IMG_1407.JPG
    308.2 KB · Besök: 129
  • IMG_1408.JPG
    IMG_1408.JPG
    214.3 KB · Besök: 128
Senast ändrad:
Inte ovanligt att man behöver efterspänna lite när allt satt sig tycker jag. Jag ser ingen anledning till oro.

Senast ändrad:
Jag minns att ett likadant styrlager var lika sörjigt efter någon månad på min pedantiskt skötta mtb för ett antal år sedan. Det kan ha varit ett dåligt styrlager, men jag skyller nog på högtryckstvätten även fast jag försökte undvika lagren med den.

Jag tror att glappet antingen uppkom då lager eller spacers ''satte sig'' eller att du bara märkte av det då du drog hårdare i styret. förutom dammbrickorna är det svårt att montera fel, bara man monterar lagerringarna åt rätt håll dvs med de avrundade sidorna mot lagerskålarna i ramen. Som på bilderna.

Jag har märkt att man får ett bättre begrepp om glapp om man testar med framhjulet mot en vägg istället för med bromsen.

Tack för kommentarerna och infon :D
Jag har ju tvättat cykeln en del uppochnerpå, det kanske man ska undvika

Senast ändrad:
Jaha. Vindjacka som ventilerar bakåt (typ mesh) och är vindtät fram så att säga... Vad hittar jag då? Är inte blötfet så gärna castellipassform.

gerrardsdobbar sa:
Ni som har kört både Cykelvasan och Vasaloppet. Är Lundbäcksbackarna och Oxbergsbacken också en del av Vasaloppet, eller är den sista delen av backen specifik bara för Cykelvasan? På TV och vintertid ser inte backen så lång ut. Skiljer sig stigningarna åt?

Ja, backarna är med. Oxbergsbacken är jag lite osäker på om det är exakt samma sträckning. Men Lundbäcksbackarna är samma. Och de känns betydligt längre på skidor än cykel tycker jag ;)

bearthefear sa:
gerrardsdobbar sa:
Ni som har kört både Cykelvasan och Vasaloppet. Är Lundbäcksbackarna och Oxbergsbacken också en del av Vasaloppet, eller är den sista delen av backen specifik bara för Cykelvasan? På TV och vintertid ser inte backen så lång ut. Skiljer sig stigningarna åt?

Ja, backarna är med. Oxbergsbacken är jag lite osäker på om det är exakt samma sträckning. Men Lundbäcksbackarna är samma. Och de känns betydligt längre på skidor än cykel tycker jag ;)

På cykel är infarten till Oxberg annorlunda, med mer stigning på väg innan det vänder ner mot kontrollen i Oxberg. På Ultravasan och Vasaloppet svänger spåret av tidigare och har inte en så skarp vänstersväng. (Analysen bygger på mina GPS-spår för Öppet Spår 2016, Cykelvasan Öppet Spår 2017, och Ultravasan 45 2017)

Finns det något sätt man kan konvertera ett par Shimano RS80-C24 att acceptera 11delat bak?...
(Förutom att köpa RS81:or...)

Senast ändrad:
toga sa:
Tror Bodyn har gett upp då det låter väldigt mekaniskt och skrapande när man inte trampar.
På tillverkarens hemsida för denna gamla cykel står det endast shimano body.
Det är en 10sp-kasett på. Funkar vilken body som helst som det står shimano/sram 10sp?
Behöver jag något speciellt verktyg för att byta?
Det är snarare fabrikatet på navet du ska kika på.
Är det OEM så är det oftast något lågpris a'la formula, novatec eller dt swiss beroende på hur gammalt det är - och verktyget är allt från "inget" till konstiga storlekar på insex beroende på body.

Sitter och funderar på att skaffa en dropper post Brand X men tror inte jag kan dra kablar invändigt eftersom det enda jag ser är två skruvar till flaskhållare som hål i ramen och det duger väl inte?
En annan sak är vad man ska sätta "fjärrkontrollen", har ju 2x10 och kontrollen till framgaffeln sitter på vänster sida, hur gör man lämpligast? Höger sida eller "bygger om" på något sätt.

Edit:höger sida går väl inte för kontrollen är inte gjord för det.

Senast ändrad:
Tranz-X gör stolpar åt OEM inkl brand-x.

Tranz-X skickas med en annan remote som får plats med både höger och vänsterreglage.
https://www.bike-discount.de/en/shop/adjustable-in-height-369/brand-tranzx/o-neu

Köp inte deras reglage som ska sitta istället för främre växelförare. Den är för vek, finns bättre så spara pengar till den bättre om du slutar köra med framväxel. Går att borra ett hål för internt draget men dessa stolpar så sitter ändå det externa vid sadelrörsklämman vilket gör att kabeln lätt kan tejpas/buntbandas fast.

Tackar, vad är det mer man ska kolla upp, mäta innermåttet där stolpen ska ner? Jag vet inte vad jag har där. "lenght" och "travel" är det något man bör tänka på där?

Vet inte om han nämner något om att köper man för lång stolpe så är det viss risk att sadelröret på cykeln är för långt och du kommer ha sadeln alldeles för högt upp vilket tvingar dig att köpa en ny.

Någon som har tid och inte ont i huvudet kan säkert hjälpa dig mer.

Jag får väl ta ett kort på hur sadeln sitter nu och mäta, har rätt korta ben så den sitter inte så högt upp, kanske inte behöver så lång "travel" då.

På spec står det "Seat Post: Cannondale C3, 6061 alloy, 27.2x350mm"

Tror inte jag vill borra i ramen, så en sån här kanske
https://www.bike-discount.de/en/buy/tranzx-remote-seatpost-ysp19-390x27,2mm-628352

"Product features

Material:Alloy #7075 tube
Function:Control lever up & down
Cable laying: outside
Offset:0mm
Diameter:27,2mm
Length:390mm
Travel: 105mm
Shaft Finish: Hard Anodized Black

Color black
Weight 740g (Manufacturer information)
Scope of delivery Remote Seatpost 390x27,2mm Remote up-Lever

Det skiljer sig i material, den jag har nu alloy 6061 och den här 7075, vad är det?

Du har nog inget val, 27,2mm är extremt ovanligt för hisspinnar. 105mm bör passa och legeringar är det dom snackar om, mer av något som en ingenjör bryr sig om snarare än konsument.

7075 är lite lättare samt dyrare än 6061,hållfasthet vet jag inte men 7075 används på exklusivare grejor
Nu när jag tänker efter så kanske det inte är lättare men samma sak brukar vara smäckrare och där med lättare

Senast ändrad:
Det ser ut att vara runt 15 cm som stolpen sticker upp för att passa min benlängd om det nu har någon betydelse för hur lång "travel" som är lämpligt?!?
Vad jag har förstått så är det bara en vajerklippare som behövs i verktygsväg.

Bilagor

• IMG_1474.JPG
    IMG_1474.JPG
    183.8 KB · Besök: 117
Jag har en order på väg från CRC, den skickas med något bolag som heter Direct Link.
Vad jag kan se så verkar detta bolag vara en del av PostNord, stämmer det att PN levererar Direct Link i Sverige?

NickPick sa:
Min stagesvev är för shimano xt m8000. Vad passar den mer? Ultegra 6800? Nya ultegra? Shimano 105?
Splinesen är same same på alla Hollowtech II vevar så fysiskt passar den på axeln. Osäker på om krökningen/Q-faktorn är densamma mellan skogs- och vägvevar dock? Är den inte det blir det kanske inte helt symmetriskt på bägge sidorna…

Vernersson sa:
Jag har en order på väg från CRC, den skickas med något bolag som heter Direct Link.
Vad jag kan se så verkar detta bolag vara en del av PostNord, stämmer det att PN levererar Direct Link i Sverige?

Dom har nog samarbete iaf. Posten har levererat mina paket från CRC.

Mayhem sa:
NickPick sa:
Min stagesvev är för shimano xt m8000. Vad passar den mer? Ultegra 6800? Nya ultegra? Shimano 105?
Splinesen är same same på alla Hollowtech II vevar så fysiskt passar den på axeln. Osäker på om krökningen/Q-faktorn är densamma mellan skogs- och vägvevar dock? Är den inte det blir det kanske inte helt symmetriskt på bägge sidorna…
Ajfan. Synd det också!

Går ju alltid att köra med en pedal som är jättebred på högersidan. Shimano har 4mm offset på några landsvägspedaler, en sådan kanske skulle fungera.

Jimel sa:
Vernersson sa:

Dom har nog samarbete iaf. Posten har levererat mina paket från CRC.

Ok, perfa... Tack för infon! =)

Tja
Har hänt mig några gånger från CRC också att det är DIrect Link. Så fort paketet når en terminal typ i tyskland/danmark så är det spårbart via postnord.

BjornR sa:
Går ju alltid att köra med en pedal som är jättebred på högersidan. Shimano har 4mm offset på några landsvägspedaler, en sådan kanske skulle fungera.
Lät meckigt ändå. Får cykla räsern utan att veta då, men givetvis ska jag mäta och jämföra. Tur jag valde 175mmarmar på nya cykeln.

NickPick sa:
Jaha. Vindjacka som ventilerar bakåt (typ mesh) och är vindtät fram så att säga... Vad hittar jag då? Är inte blötfet så gärna castellipassform.

Jag har en bra från campagnolo. Rätt passform. Dock har den några år på nacken så vet inte om den finns kvar.

Är ny på det här med landsvägsreglage. Passar Shimano och Srams växel och bromsvajrar till varandras prylar?
Har Sram Apex grejer, kan jag då köpa shimanovajer och köra utan problem? Verkar ju vara mycket krångligare än MTB-grejer som jag är van vid (kanske inte är det egentligen).

revben sa:
Är ny på det här med landsvägsreglage. Passar Shimano och Srams växel och bromsvajrar till varandras prylar?
Har Sram Apex grejer, kan jag då köpa shimanovajer och köra utan problem? Verkar ju vara mycket krångligare än MTB-grejer som jag är van vid (kanske inte är det egentligen).
Vajerkitten är samma, ja.

Någon som är insatt i Mavic-systemhjul? Har köpt en begagnad cykel som det sitter ett Mavic Crossmax SX-hjulpar på. Skulle vilja konvertera bakhjulet från QR till genomgående axel med muttrar. Antar att det är helt lönlöst att leta efter en sån konverteringssats?

När vi sen kommit fram till att det är helt lönlöst att leta efter konverteringsgrejer så tar jag gärna tips på billiga vettiga nav med genomgående axel och muttrar, eller annan lösning som inte glider i dropoutsen.

Du tycks ha en helt lönlös inställning till sökande.
Föreslår att du gör en sökning på Mavic Crossmax SX hub conversion.

Lönlöst och lönlöst, men jag har inte lyckats hitta någon sådan ombyggnadssats trots att jag googlat på det.
Har hittat end caps för div. genomgående stickaxlar men inte till gammaldags gängad axel med muttrar i bägge ändar. Kanske har jag gjort en klåparmiss eller inte riktigt förstått Mavic-terminologin, så om du lyckas hitta det ber jag ödmjukast om en länk eller dylikt.

Senast ändrad:
Funkar det generellt sätta på 27,5+ hjul på en 29" cykel? (hardtail)

Vad bör jag mäta för att se om det funkar?

Senast ändrad:
mtb565 sa:
Funkar det generellt sätta på 27,5+ hjul på en 29" cykel? (hardtail)

Vad bör jag mäta för att se om det funkar?
Boost bak? Då brukar det vara bredare bak. Boost gaffel? Då ryms nästan alltid minst 2.8" däck fram.
Vad du bör mäta? Lämpligt är att mäta bredden insida sving och gaffel. Det är inte rocket science. Är det 65, 70, 75 eller 80 mm utrymme?

Tillbaka
Topp