Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Hej! Jag har det dryga problemet att jag inte kan få av min vänster vevarm på mitt fsa vevparti. Problemet är att jag saknar den vänstergängade ringen som används för att trycka ut vevarmen. Ska sätta på en stages vev men den har en mindre diameter. Vad kan jag göra? Vill ju gärna fixa det asap och inte vänta på leverans flera dagar.

landergren sa:
Hej! Jag har det dryga problemet att jag inte kan få av min vänster vevarm på mitt fsa vevparti. Problemet är att jag saknar den vänstergängade ringen som används för att trycka ut vevarmen. Ska sätta på en stages vev men den har en mindre diameter. Vad kan jag göra? Vill ju gärna fixa det asap och inte vänta på leverans flera dagar.

Enklast är väl att svälja förtreten och släpa med sig cykeln till en cykelverkstad?

tmalm sa:
xyz-saft sa:
åberg sa:
Konkret sa:
Rattnalle sa:
Var maten så äcklig att den behövde tvättas bort ur munnen med fernet?

Vad säger min herre? Har du något emot fernet?
Verkar som Rattnalles smaksinne fungerar.

Äh! Man kan inte fiska ål utan fernet branca.

Om det var sant hade inte 97% av ålen försvunnit. Hade varit det enda bra med fernet oxå:-)

/T

Kan vara sant. Fast fernet är det inget fel på. :)

Fernet är ju jättebra om man gillar att plåga i sig vidriga saker för att det är (var) trendigt. Lite som en detox fast med äcklig alkohol istället för äckliga smoothies.

Henrik_E sa:
Fernet är ju jättebra om man gillar att plåga i sig vidriga saker för att det är (var) trendigt. Lite som en detox fast med äcklig alkohol istället för äckliga smoothies.

Lite som stekt potatis alltså. Det går ner om man måste, men helst slipper man.

Jag hänvisar alla eventuella övriga frågor på ämnet fernet till filmen "Torkel i knipa".

Såg en video på youtube där en användares Ultegra 6800 vevparti hade gått sönder (Pedalarmen hade lossnat!!) och såg i kommentarsfältet hur i stort sett alla svar handlade om att det hade hänt dom också.
Googlade lite och fann en mängd användare med samma bekymmer!.

Har det drabbat någon här också? Har ni fått nytt vevparti av Shimano isåfall, och var det någon förstärkning på dessa?

edit: videon ifråga

Senast ändrad:
Det finns ett knippe trådar om det.
Det där att bara klämma veven på fjuttiga splines är det ingen som fått att funka 100% (mer än att Shimano tycker det själv :-) )

Rattnalle sa:
ceel sa:
Rattnalle sa:
Vad skiljer POCs Race hjälmar mot de som inte heter Race?

- "ursäkta, vad är skillnaden på er Croque Monsieur och er ost- och skink-toast?"
- "ungefär 50 kr"

:)
Lite så det känns, ja :-)

Tänkte om någon lyckats genomskåda säljmaterialet och hittat någon faktiskt skillnad.

Race-versionerna har något dom kallar "aramidförstärkning" i ytterskalet. Vill man ha MIPS också så tror jag bara det är Race-versionerna som finns med det dessutom, så de kan mjölka maximalt med pengar.

Non race < Race < Race+MIPS verkar vara stegen, dvs "Vanlig" hjälm < Förstärkt hjälm < Förstärkt hjälm med MIPS

ceel sa:
Rattnalle sa:
ceel sa:
Rattnalle sa:

- "ursäkta, vad är skillnaden på er Croque Monsieur och er ost- och skink-toast?"
- "ungefär 50 kr"

Tänkte om någon lyckats genomskåda säljmaterialet och hittat någon faktiskt skillnad.

Race-versionerna har något dom kallar "aramidförstärkning" i ytterskalet. Vill man ha MIPS också så tror jag bara det är Race-versionerna som finns med det dessutom, så de kan mjölka maximalt med pengar.

Non race < Race < Race+MIPS verkar vara stegen, dvs "Vanlig" hjälm < Förstärkt hjälm < Förstärkt hjälm med MIPS
Båda hade aramid tyckte jag när jag läste. Dock endast race som har clips för goggles. Kanske bara det som skiljer? MIPS känns tydligt vad som ingår extra :-)

Rattnalle sa:
ceel sa:
Rattnalle sa:
ceel sa:
Rattnalle sa:

- "ungefär 50 kr"

Båda hade aramid tyckte jag när jag läste. Dock endast race som har clips för goggles. Kanske bara det som skiljer? MIPS känns tydligt vad som ingår extra :-)

Ok, men då är det nog mer aramid i race. =)

När använder man egentligen wavy washer för GXP-vevar och vart ska den sitta, har kört utan på min ena cykel i 3 år utan problem, men fick med en sådan till ett nytt vevparti och blir osäker.

landen sa:
När använder man egentligen wavy washer för GXP-vevar och vart ska den sitta, har kört utan på min ena cykel i 3 år utan problem, men fick med en sådan till ett nytt vevparti och blir osäker.

Bara häromdan så tittade jag i manualen för gxp

Vänster vev - packning med splines - BB - packning välvd där den sätts som ett paraply mot vevlagret - vågbricka - höger vev

Läsbart?

Edit : som d_anders säger så är det till pressfit.

Senast ändrad:
Jag använder ingen och fick inte med någon till mitt gxp-vevparti, men jag kört ht2 med adapter. Jag vill dock minnas att de normalt sett följer med vevlagren och jag tror att gxp-vevlager med BSA inte använder sig av den utan bara pressfit-vevlager.

Senast ändrad:
Aha förklarar saken, det är Pressfit på cykeln den ska sitta på (BSA/gängat på den andra).

Så drivsidan (höger) längst ut då?

Fetta in axeln rejält förresten, man får ändå dra som en tok när man ska "få ihop" vevpartiet så att vevarmarna inte kan vickas. När man sen tror att man är klar så är det bra att cykla en bit och sen kontrollera igen. Att försöka dra det till ett visst moment tror jag inte på för friktionen kan vara både rejält hög och oförutsägbar beroende på passform. Däremot ska man kanske vara försiktig med att dra för hårt och överväga att ta isär och fetta in igen om det verkligen kör fast på vägen.

Behöver lite hjälp. Ska köpa nya hjul och har en fråga vad jag ska för variant av baknav. Idag har jag 10x135 QR och när jag ska konfigurera så verkar det heta 10/135 Thrubolt. Är detta samma som 10x135 QR...........? Jag tror det......

Inte samma. 10x135 mm qr har externa endcaps som är 10 mm, själva axeln är 5 mm. 10x135 mm thru bolt funkar i samma ram, men har en ihåligt centrum på 10 mm i vilket man trär en separat genomgående axel (10mm) med gängor i ena änden och vred i andra. Ffa DT Swiss har både axellösning och passande endcaps. ”Mittemellanlösning” för att kunna köra genomgående axel i ram för qr. Finns motsvarande för framaxel m 9x100 mm.

Ni som cyklat mycket i Delsjön, har ni stött på några huggormar? :) Har hört att det ska finnas en del men var brukar dom ligga och sola? Är med skräckblandad förtjusning jag tänkte spana in dom.
Tror bara det är snokar jag stött på tidigare.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp