Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Har någon lyckats köra conti gp4ks2 slanglöst? Det verkar ju gå med diverse däck som inte ska klara det.

(vad gör man inte för tan wall?)

NickPick sa:
Har någon lyckats köra conti gp4ks2 slanglöst? Det verkar ju gå med diverse däck som inte ska klara det.

(vad gör man inte för tan wall?)

Det låter som en farlig övning.... Skall du köra tubeless på lvg så gör det bara med fälgar och däck som TL.

Vittoria corsa g+ ska tydligen fungera slanglöst utan att vara kompatibla.
Nä jag är också lite rädd, men det verkar inte finnas så många alternativ så att säga.

Det är med däckdimensioner... varför funkade inte däcken jag beställde - jo för att de ramlar av hjulet.

Vad ska jag ha för dimension på däck?

Cykel: Cube cx 2017 Tyres: Schwalbe Rocket Ron, 700 x 33c
https://www.evanscycles.com/cube-cross-race-pro-2017-cyclocross-bike-EV287847

Köpte: schwalbe kojak 622-35.

Fu*k att en inte kan läsa...

Någon erfarenhet av returer till cykelkraft? Och nu var kojak ändå ju helt släta,vill nog ha ett litet mönster ändå. Tips?

Jimel sa:
Pfaff sa:
Maakus sa:
toysc sa:
Dessa borde dom ha på Ikea

Håhå!!
Det får bli en tur till CO imorgon, dom hade "Förbindelsebeslag".

Dom får du gratis på Ikea. Om inte skruvhylsa o skruv rentav följer med hyllan.
Det var nog dom som "blev över" ;-)

Följer nog inte med dessa hyllor men garderober, köksskåp mm

Annars så funkar det utmärkt med vit montageskruv.

Pyspunka82 sa:
Det är med däckdimensioner... varför funkade inte däcken jag beställde - jo för att de ramlar av hjulet.

Någon erfarenhet av returer till cykelkraft? Och nu var kojak ändå ju helt släta,vill nog ha ett litet mönster ändå. Tips?
De ska passa enligt spec. 700c är 622 är samma fälgstorlek.

Mönster är en sån där grej där man för det mesta behöver ha rätt mycket innan det spelar roll annars kan det kvitta. Undantaget är väl om man faktiskt cyklar i lera och fuktigt gräs med sin CX då gör redan ganska lite mönster nytta.

har aldrig haft intern vajerdragning innan förrens nu.
såg nu ett klipp där det såg ut som den cykeln hade ett hölje även på vajern inuti ramen.

ska man ha det?, jag har inte det nämligen :/

Det vanligaste är att det inte är heldraget. Har du någon bild på ramen där ingångs- och utgångshålen är? Ska du köra utan hölje inuti ramen bör det finnas något som höljet kan stödja sig mot.

Rattnalle sa:
Pyspunka82 sa:

Mönster är en sån där grej där man för det mesta behöver ha rätt mycket innan det spelar roll annars kan det kvitta. Undantaget är väl om man faktiskt cyklar i lera och fuktigt gräs med sin CX då gör redan ganska lite mönster nytta.

Men däcken är vidrigt för stora för att passa. På insidan av hjulen är detta tryckt.
779CC8D0-BBF8-48B1-8F96-F171D3FE24B9.jpeg

EDBF65C7-1681-4E67-B66A-26E14C3EAC3E.jpeg

Betyder double Wall rims att jag måste ha kanttråd?

Edit: hittade däcken som sitter på https://www.merlincycles.com/schwal...i-emoIN6DoA5BesZOkjc2eoze8Vj2MUEaAmnLEALw_wcB

Senast ändrad:
Det är för fälgbandet, inte fälgen.

Men Kojak finns väl bara med kanttråd vad jag vet.

Du är helt hundra på att det verkligen inte sitter på och inte bara att det är jäkligt löst att kränga på så att det rymmer i andra änden hela tiden?

d_anders sa:
Det vanligaste är att det inte är heldraget. Har du någon bild på ramen där ingångs- och utgångshålen är? Ska du köra utan hölje inuti ramen bör det finnas något som höljet kan stödja sig mot.

ok!, nej jag får inte ens in ett hölje i min ram :) Så det är nog lugnt då.
Tänkte mest om man egentligen skulle skruva bort ingångarna för vajern och även montera något inuti :)

Det är en Planet X RT80 jag har.

Det är för övrigt inte säkert att det sitter någon plastbit/gummitbit som ytterhöljet ska stanna mot utan det kan vara så att hålet i ramen är anpassat för att höljet (eller snara dess ferrul) ska stödja direkt mot det.

Pyspunka82 sa:
Rattnalle sa:
Pyspunka82 sa:

Men däcken är vidrigt för stora för att passa. På insidan av hjulen är detta tryckt.

Betyder double Wall rims att jag måste ha kanttråd?

Edit: hittade däcken som sitter på https://www.merlincycles.com/schwal...i-emoIN6DoA5BesZOkjc2eoze8Vj2MUEaAmnLEALw_wcB

Rim lär ju betyda fälg. Men varför det står i fälgen kan man ju undra.

Man kan köra med en tunn plastslang (liner) inuti ramen, jag gör inte det. Jag tror att plastslangens huvudsakliga funktioner är att underlätta vajerbyte och möjligen minska nedsmutsning.

Pyspunka82 sa:
Rattnalle sa:
Det är för fälgbandet, inte fälgen.

Men Kojak finns väl bara med kanttråd vad jag vet.

Du är helt hundra på att det verkligen inte sitter på och inte bara att det är jäkligt löst att kränga på så att det rymmer i andra änden hela tiden?

Får la testa igen... det kom helt hopvikt, trodde inte kanttråd gick att dubbelvika på det sättet
https://www.cykelkraft.se/schwalbe-kojak-700x35c-35-622-svart-vikbart-11600020
Vikbar kanttråd.

d_anders sa:
Det är för övrigt inte säkert att det sitter någon plastbit/gummitbit som ytterhöljet ska stanna mot utan det kan vara så att hålet i ramen är anpassat för att höljet (eller snara dess ferrul) ska stödja direkt mot det.
Vettigaste lösningen funktionsmässigt för en ram är alltid mycket styvare än ett hölje.

Ny cykel med billiga hydrauliska shimanobromsar som bromsar distinkt och bra som de ska, men de tar ”långt in mot styret” så att mitt vanliga grepp med ett par fingrar innanför inte funkar. Är det nu jag äntligen ska lära mig hur man luftar/blöder, eller går det att justera mekaniskt på handtaget på något sätt.

Flytta in handtagen är en idé,
Annars ta av hjulen och pump lätt på handtaget. Återmontera och känn om det känns bättre. :) att pumpa på bromsen utan hjul gör att belägen flyttas ut. När sedan hjulet återmonteras (centrera oket igen) så kommer handtaget att ta "längre ut". :)

Hep sa:
Ny cykel med billiga hydrauliska shimanobromsar som bromsar distinkt och bra som de ska, men de tar ”långt in mot styret” så att mitt vanliga grepp med ett par fingrar innanför inte funkar. Är det nu jag äntligen ska lära mig hur man luftar/blöder, eller går det att justera mekaniskt på handtaget på något sätt.
Sluta hålla fel i grejerna och flytta bromsen så att du kan bromsa med pekfingret utan att klämma nåt kanske..? ;-)

Det finns normalt en reach skruv men då flyttar du viloläget också och påverkar inte totala slaglängden. Så du får lära dig lufta. Det är enkelt på Shimanos bromsar.

OK, i höstas tvättade jag cykeln enl konstens alla regler och smörjde in kedjan varsamt. Sedan ställde jag in cykeln i varmförrådet över vintern där den fått stå helt orörd. Förutom att pumpa däcken och kolla igenom inställningen på växlarna, behöver jag göra något mer än att pumpa cykeln och börja rulla?

Peach sa:
OK, i höstas tvättade jag cykeln enl konstens alla regler och smörjde in kedjan varsamt. Sedan ställde jag in cykeln i varmförrådet över vintern där den fått stå helt orörd. Förutom att pumpa däcken och kolla igenom inställningen på växlarna, behöver jag göra något mer än att pumpa cykeln och börja rulla?
Nope. Och skulle något behövas är att cykla på cykeln bästa sättet att hitta det.

Rattnalle sa:
Peach sa:
Nope. Och skulle något behövas är att cykla på cykeln bästa sättet att hitta det.

Stort tack!

andrewmtb sa:
Köpte ett Ultegra 6800 gruppset, och fick det äntligen idag. Det medföljde inner-vajer till reglagen som jag tänkte använda till en äldre cykel, då jag redan köpt Jagwire som jag tänkte använda istället.
Men ska vajern se ut såhär? jag tänkte den såg rostig ut?

Sedan kom alla delar i vanliga wellpapplådor, som om det vore något OEM-grejs. Endast pedaler kom i shimano-låda.

Tänkte bara om vajern egentligen ska vara fint silverfärgad så får jag maila till Merlin och be om nya vajrar.

Hej igen!.

Använde denna vajer, men efter att ha växlat några ggr så har vajerns ytbeläggning lossnat och gör att kabeln kärvar istället..
Som en vit hård beläggning :/

ska jag reklamera vajern?

Bilagor

• Screenshot 2018-04-11 at 17.13.34.png
    Screenshot 2018-04-11 at 17.13.34.png
    26 KB · Besök: 73
Jag håller på och smörjer upp baknavet och undrar om man ska göra någon underhållning på body:n när man ändå är igång eller låter man den bara vara utan fett/olja?
Det är ett Formula CDH22 nav och enligt mina sökningar på nätet så verkar det som att man behöver en 11 mm insexnyckel för att få loss den, någon här som mer koll?

Bilagor

• IMG_1570.JPG
    IMG_1570.JPG
    75.3 KB · Besök: 79
  • IMG_1571.JPG
    IMG_1571.JPG
    85.2 KB · Besök: 88
Senast ändrad:
Sån nyckel behöver du och när du väl fått dän det så kan du inte göra mycket mer än skruva dit det (ska du in i bodyn så är det mer verktyg och jobb). Så de är fit n forget och när du behöver byta så får man oftast med ett 11mm bit.

Någon här som kanske jobbar på Shimano i Sverige, eller som vet av erfarenhet?

Beställde en Elite Direto ifrån cykelkraft, men efter att de sagt att de ska försöka få iväg trainern vid två tillfällen och ändå inte lyckats
så har jag tröttnat och bett de ta bort min order.

Såg på Elites hemsida att Shimano Nordic i Uppsala är Distributör för Elite i Sverige, och funderar då på om jag beställer en
Elite Direto ifrån Wiggle, och det eventuellt mot all förmodan bli något fel på den under garantitiden, skulle jag då kunna köra den
till Shimano i Uppsala isåfall, istället för att behöva skicka den till Wiggle?.

Det var den stora som passade på ventilkäglan på prestaventilen.
Den lilla är fortsatt ett mysterium om ratten satte den på första.

Tillbaka
Topp