Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

NLC sa:
Cykeln00ben sa:
Vad precis avser man med ordet sportgrus?

Cykeln00ben sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Aha, det felanvänds alltså i 99% av fallen? Verkar som att det är en term folk använder det när de cyklar grusväg.

Nä. Med #sportgrus (tm) avses att cykla grusväg med racer och lycra. Allt från hårt packad dirt till (snudd på) traktorstig.

Exempelvis
https://www.instagram.com/p/BiKEOvlHFx7
https://www.instagram.com/p/BioYV5kBs2g
https://www.instagram.com/p/BijbUQNnC40

Men inte sportasfalt eller sportgatsten? Sportgräsmatta? Sportstig? Sportlera? Jag tycker det är ett konstigt inne-ord. Men det kanske är för att sportgrus redan existerade pga kolstybb då.

Cykeln00ben sa:
NLC sa:
Cykeln00ben sa:
Vad precis avser man med ordet sportgrus?

Cykeln00ben sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Aha, det felanvänds alltså i 99% av fallen? Verkar som att det är en term folk använder det när de cyklar grusväg.

Nä. Med #sportgrus (tm) avses att cykla grusväg med racer och lycra. Allt från hårt packad dirt till (snudd på) traktorstig.

Exempelvis
https://www.instagram.com/p/BiKEOvlHFx7
https://www.instagram.com/p/BioYV5kBs2g
https://www.instagram.com/p/BijbUQNnC40

Men inte sportasfalt eller sportgatsten? Sportgräsmatta? Sportstig? Sportlera? Jag tycker det är ett konstigt inne-ord. Men det kanske är för att sportgrus redan existerade pga kolstybb då.

Tillfälliga omskrivningar har ofta förekommit, gärna med sarkastisk underton när underlaget visat sig vara helt åt helvete, som exempelvis #sportsten

Som de flesta konstiga inneord handlar det väl mer om att förmedla en stämning än ett precist budskap.

Surly MDS-chip, ersätter de växelöra?

De är ju ganska dyra jämfört med vanliga växelöron, plus att man måste köpa ett par. Eller finns det någonstans där man kan köpa bara drivsidans chip?

Emmer, precis, det blev alltså över min förmåga direkt... :)

Vevstandard?

Hittar ingen länk till cykeln ifråga, bara en för årsmodellen efter. Det är en Giant TCX SLR 2, en sån här:
. Hittar inget tydligt i spec-väg, Giants länk när man söker på det leder till efterföljande årsmodell.

Tack för din hjälp!

Kan du inte bara ta av veven och kolla vad det står på vevlagret?
Hade en sån där 2016. Ångrar inte att jag sålde den. Dock aluvarianten :)

Skulle byta växelwire på en äldre cykel med shimano positronväxel väljare. När jag dragit ut den gamla är det lögn i helvete att få in den nya. Vid ett ställe tar det bom stopp, finns det något sätt lösa detta eller är det bara att köpa ytterligare en wire med tillhörande hölje?
Cykeln är inte mycket att hurra för så billiga lösningar är bra lösningar.

Har ett litet möjligen genant problem på cykeln, och det är att jag svettas väldigt mycket så att det ofta börjar rinna svett på glasögonen vilket leder till att jag knappt ser något (det är väldgit grumligt i synfältet).

Finns det några glasögon som har typ svettfångare? :)

Hjälmen har bra kylning men svettas ändå rejält, specellt senaste dagarna när det varit runt 28grader ute.

andrewmtb sa:
Har ett litet möjligen genant problem på cykeln, och det är att jag svettas väldigt mycket så att det ofta börjar rinna svett på glasögonen vilket leder till att jag knappt ser något (det är väldgit grumligt i synfältet).

Hjälmen har bra kylning men svettas ändå rejält, specellt senaste dagarna när det varit runt 28grader ute.
Använd en cykel keps

andrewmtb sa:

Varför skulle det vara genant?

Att knappt se något är aldrig bra.

Det har funnits en tråd om svetthantering. Det vore jättebra om någon tar fram den.

Cyklar du MTB, vilket jag gissar på med anledning av ditt nick, så är det svårare. På landsväg kan man ha väl ventilerade kläder och öppna tröjan, i skogen är det ofta vindskyddat och det blir ingen fartvind och därmed svårare att få kylning.

Jag har inte testat det hemma ännu, men i alperna använder jag bandana och ett svettband när vi cyklar uppför. Bandanan blir svettig, men svetten stannar kvar och kyler. Vet ej om det funkar utan svettband och svettband får inte plats under hjälmen.

Det är skillnad på olika hjälmkuddar. Vissa suger åt sig och gör att man mer kontrollerat kan trycka ut svetten, andra rinner det rakt igenom.

Keps låter varmt men kan testa. Bandana kan man ju hitta ganska tunna + att man hedrar piraten i uppförsbackar :-)

Trodde problemet var just svettkuddarna i hjälmen men efter att ha köpt ny hjälm kvarstår problemet.

Ska se om jag hittar någon tunn bandana imorgon.

Cyklar både mtb och lvg numer men svettas på båda :-)

Svettkuddarna i hjälmen kommer aldrig att lösa problemet. Däremot förvärras det om de är av typen att allt rinner rakt igenom. De som samlar upp lite gör att jag kan trycka på hjälmen och därmed få det att rinna ut mer kontrollerat, antingen stillastående eller i farten.

Har inte specialized merino i sina dyrare? Hjälmar alltså.

Grejen med keps är väl att den är gjord av bomull. Bomull suger åt sig fukt.

Om jag letar efter små pluppar / pluggar av förslagsvis gummi eller liknande för att ha i hål för m4skruv, hur söker jag och vart?
Ska väl främst sitta på min strael 2 som är stänkskärmskompatibel.

Du får googla lite. Jag hittade när jag sökte på "M4 screw rubber cap" samt "M4 inner hexagon bolt cover"

Edit: bilder

M4nutheadcover.jpg

SC_P_1_1.jpg

Senast ändrad:
Åkerström sa:
Skulle byta växelwire på en äldre cykel med shimano positronväxel väljare. När jag dragit ut den gamla är det lögn i helvete att få in den nya. Vid ett ställe tar det bom stopp, finns det något sätt lösa detta eller är det bara att köpa ytterligare en wire med tillhörande hölje?
Cykeln är inte mycket att hurra för så billiga lösningar är bra lösningar.
Positron använde väl en styv enkardelig wire för att både kunna dra och trycka i växel. Idiotiskt system, som kräver en sådan specialwire med medföljande hölje. Går väl att hitta för ett par hundralappar om man letar lite. Alternativet är att byta växeln och köra något vanligt friktionsväxelsystem, antingen begagnat eller nytt.

NickPick sa:
Om jag letar efter små pluppar / pluggar av förslagsvis gummi eller liknande för att ha i hål för m4skruv, hur söker jag och vart?

M4 skruv passar kanon i M4 mutter/gängade hål ;-)

Pfaff sa:
NickPick sa:
Speciellt M4 nylonskruv som inte väger något och som inte fastnar...

emmer sa:
Pfaff sa:
NickPick sa:
Speciellt M4 nylonskruv som inte väger något och som inte fastnar...

Lite fett är inte dumt heller. Och sen vet man var skruvarna till stänkskärmsfästen är nånstans när det är dags att återmontera. ;-)

Bele sa:
andrewmtb sa:

Varför skulle det vara genant?

Att knappt se något är aldrig bra.

Det har funnits en tråd om svetthantering. Det vore jättebra om någon tar fram den.

Cyklar du MTB, vilket jag gissar på med anledning av ditt nick, så är det svårare. På landsväg kan man ha väl ventilerade kläder och öppna tröjan, i skogen är det ofta vindskyddat och det blir ingen fartvind och därmed svårare att få kylning.

Jag har inte testat det hemma ännu, men i alperna använder jag bandana och ett svettband när vi cyklar uppför. Bandanan blir svettig, men svetten stannar kvar och kyler. Vet ej om det funkar utan svettband och svettband får inte plats under hjälmen.

Det är skillnad på olika hjälmkuddar. Vissa suger åt sig och gör att man mer kontrollerat kan trycka ut svetten, andra rinner det rakt igenom.

+1

Jag använder pannband eller keps under hjälmen för att slippa svett i ögonen. Pannbandet är tunt och brett, men inte riktigt bandana.

Jag har ett novatec-nav 9, 10, 11s.
Tänkte köpa en 11-delad kassett, måste jag även ha en sån där distansbricka som jag läst om så mycket?
Eller är det om man vill ha 11 på en 10-body?
Taco hej

/Andreas

ANTR sa:
Tänkte köpa en 11-delad kassett, måste jag även ha en sån där distansbricka som jag läst om så mycket?
Taco hej

/Andreas

Distans använder du på 11-body om du använder en krans med färre kransar än 11.
Eller hur man nu skall precisera...

ANTR sa:
Taco hej

/Andreas

Om det är mtb 11s måste du det , men följer kanske med kassetten ?
Om det är lvg 11s ska du inte ha någon . Och ska du ha 11s lvg på 10s body så går inte det..

Senast ändrad:
Det är det ju redan
Stages vägde några gram till!
Google verkar säga att m7000 är same same sånär som på hur den ser ut och ett par gram.
Köper man 1x11 verkar man få ett för 2x11 också.

andrewmtb sa:

Det här är inte glasögon. Mer som en hängränna av mjuk silikon som fångar svetten i pannan. Svetten rinner nerför tinningar och kinder istf över glasögonen.
https://www.sweatgutr.com/sweatbands

Tillbaka
Topp