Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Vad ska man ha för teknik för att klara liknande kortare branter (bild från början eller slutet av Kåsjörundan beroende på vilket håll man kommer från), en del erfarna kanske kastar sig hejdlöst ut men hur ska man börja liksom? :) Rullar man ner försiktigt känns det som att det kommer bli tvärstopp men det kanske bara är en känsla :)

IMG_1656.JPG

En annan är den med stenarna, ("ugglan" i Dejsjön), direkt efter en spång så blir det rejält stenigt, brukar försöka dra mellan stenarna på vänster sida men fastnar oftast och får ingen fart (risk att man slår i bakväxeln med?), till höger är det nästan svårare att hitta en linje

IMG_1750.JPG

Senast ändrad:
Kolan, de flesta av de där stenarna vid ugglemossen är nog för små för att man ska slå i bakväxeln i dem så skulle inte vara så värst orolig över det, det är ju ett ganska så långsamt parti där man ligger på växlarna mitt på kassetten, det betyder att cagen inte är lika nära marken som när det går lite fortare.

Det är bara att försöka hålla en hyfsat rak linje och döna på, du får givetvis undvika dom största men annars rakt på för det mesta.
Men farten är din vän här, ju långsammare du kör desto svårare är det.
Vet inte vad du har för däck men vid sådana partier så är däck från 2.35" och uppåt att föredra. Kör inte med stenhårt pumpade däck, då blir det onödigt studsigt. Ska kunna gå att komprimera däcken med handen.

Vad gäller teknik utför är det antingen rulla långsamt med båda däcken i marken eller snabbt, som ett litet "hopp" som gäller, ofta är ett mellanting lite svårare eller direkt olämpligt.

Oavsett så ska du ha vikten/tyngdpunkten lågt och långt bak.
Om du har sänkbar sadelstolpe så ned med den innan och sen ner med röven över bakhjulet.
Annars kan det ta tvärstopp om du "fastnar" med framhjulet i geggan.

Senast ändrad:
kolan sa:
Vad ska man ha för teknik för att klara liknande kortare branter (bild från början eller slutet av Kåsjörundan beroende på vilket håll man kommer från), en del erfarna kanske kastar sig hejdlöst ut men hur ska man börja liksom? :) Rullar man ner försiktigt känns det som att det kommer bli tvärstopp men det kanske bara är en känsla :)

En annan är den med stenarna, ("ugglan" i Dejsjön), direkt efter en spång så blir det rejält stenigt, brukar försöka dra mellan stenarna på vänster sida men fastnar oftast och får ingen fart (risk att man slår i bakväxeln med?), till höger är det nästan svårare att hitta en linje

Supersvårt att se. Men så kanske?

huh_kanske_det.JPG

@Klavikel tack,
Jag har Conti X-King protection (black chili gummi) 2.4 men som jag skrev i en annan tråd så känns dom studsiga, kör med 2 bar bak och 1.7 fram, omöjligt att trycka ihop däcken in mot fälgen om det är det du menar.

Man kanske skulle sänka sadeln 5 cm när man kör enbart skog, har ju ingen dropper post. Jag får väl öva vidare helt enkelt ;)

@Maakus, jag brukar försöka med Rödblåa vägen men fastnar ofta, får försöka med mer fart verkar det som

Senast ändrad:
Mer teknik behövs i stenkistan, inte fart.

Lerpölen är det antingen bara att hoppa rakt ut och landa i leran, det gör jag på vintern. På sommaren försöker jag rulla ner men senast jag var där så såg det lerigt ut så jag drog på skrå på hällen till vänster istället, fick dabba lite snabbt med foten men annars fungerar den linjen också. Finns en 4cm skreva att placera hjulen på :)

Menade så klart inte hela vägen mot fälgen, men det ska gå att klämma lite. Är däcken helt stumt så är det förmodligen för hårt pumpat.
Viktigt att tänka på är även att det handlar om en kompromiss men däcktryck.
Funkar det och känns bra överallt på resten av stigen så är det kanske bäst att låta det vara.
Om inte prova att sänka lite. Kör man på riktigt ordentligt och laddar på stigarna så är det ofta bra att ha lite högre så klart så att däcket ger tillräckligt med stöd i kurvor och kompressioner.
Sen är det även bättre motstånd mot punktering. Framför allt så kallade snake bites.

BjornR sa:
Mer teknik behövs i stenkistan, inte fart.

Lerpölen är det antingen bara att hoppa rakt ut och landa i leran, det gör jag på vintern. På sommaren försöker jag rulla ner men senast jag var där så såg det lerigt ut så jag drog på skrå på hällen till vänster istället, fick dabba lite snabbt med foten men annars fungerar den linjen också. Finns en 4cm skreva att placera hjulen på :)

Tittar man på strava så är det "galningar" som klarat den på 3 minuter :) själv har jag fixat den på runt 5:30 som bäst...

Den där skrevan har jag använt mig av när jag har burit cykeln :D, tänkte jag skulle klara den på ett annat sätt någon gång.

kolan sa:
Klavikel sa:
Vad har du för cykel kolan?

Jag har ju ingen riktig stigcykel, en HT 29 , fungerar rätt ok, på lättare och medelsvåra stigar...får bli något annat i framtiden kanske.
https://www.cannondale.com/en/USA/bike/ProductDetail?Id=17cb9cbc-fffc-4197-830a-87db38ca505e
Riktig och riktig, den heter ju tom. Trail =)

Det finns droppers från 1200kr. Denna t.ex. http://www.chainreactioncycles.com/se/en/brand-x-ascend-dropper-seatpost/rp-prod149024 Den är "bara" sänkbar 120mm, de flesta vill köra 150mm eller tom. mer men jag körde 125mm på mina två specialized i nåt år och det funkar faktiskt riktigt fint.

Kolla om du har intern dragning på hojen så är det bara att klicka hem en.

Klavikel sa:
kolan sa:
Klavikel sa:
Vad har du för cykel kolan?

Jag har ju ingen riktig stigcykel, en HT 29 , fungerar rätt ok, på lättare och medelsvåra stigar...får bli något annat i framtiden kanske.
https://www.cannondale.com/en/USA/bike/ProductDetail?Id=17cb9cbc-fffc-4197-830a-87db38ca505e
Riktig och riktig, den heter ju tom. Trail =)

Det finns droppers från 1200kr. Denna t.ex. http://www.chainreactioncycles.com/se/en/brand-x-ascend-dropper-seatpost/rp-prod149024 Den är "bara" sänkbar 120mm, de flesta vill köra 150mm eller tom. mer men jag körde 125mm på mina två specialized i nåt år och det funkar faktiskt riktigt fint.

Kolla om du har intern dragning på hojen så är det bara att klicka hem en.

:D jag tänkte mer på en med ännu mer aggressiv geo (eller vad man säger), FS och längre slaglängd men det kanske inte är nödvändigt med min noob-åkstil.

Jag har funderar på¨en dropper, har intern vajerdragning så det fungerar ju fint.

En FS är ju inte dumt alls i Gbg men å andra sidan så är en dropper oavsett en vettig investering.
Ny hoj blir ju minst 15-20 tusen typ.

Annars är ju alternativet att köpa ny ram+gaffel för nåt mer stiginriktat, beror ju på hur pass nöjd du är med din nuvarande hoj

Finns ju klart vettiga hojar kring 20tkr...

Vitus Escarpe (eller Sommet 27.5")
Nukeproof Mega
Canyon Spectral
Commencal Meta 4.2
Bird Aeris 145

Klavikel sa:
En FS är ju inte dumt alls i Gbg men å andra sidan så är en dropper oavsett en vettig investering.

Annars är ju alternativet att köpa ny ram+gaffel för nåt mer stiginriktat, beror ju på hur pass nöjd du är med din nuvarande hoj

Jag får börja med den här som jag har, köra 1-2 år och sen om intresset finns kvar köpa mig något annat :) jag vet inte riktigt vad skillnaden blir, har bara läst här att "det ska man ha" ^^

kolan sa:
Klavikel sa:

Jag får börja med den här som jag har, köra 1-2 år och sen om intresset finns kvar köpa mig något annat :) jag vet inte riktigt vad skillnaden blir, har bara läst här att "det ska man ha" ^^

Om man bara utgår ifrån bilderna vågar jag påstå att din cykel definitivt gör jobbet tillräckligt bra för att klara de där partierna.

Hur många km/h/watt/% långsammare är det om man skulle cykla i vanligt lössittande shorts & t-shirt på en roadbike jämfört med den brukliga tighta utstyrseln? GCN verkar ha testat det mesta men kan inte hitta denna frågan

Här kommer en fråga från en nästan nybörjare. Har tagit av bakdäcket på nya mtb:n för o byta slang. Var ju pyspunka redan från början.. men ok. Däcken är tubless ready. Innebär det att de är tubeless från första början? Jag fick nämligen nya slangar skickade från bikester och det sitter inga slangar i däcken. Så vad gör jag? Tejp verkar ju sitta på fälgen. Är det bara o fylla på med mer vätska eller? Tack för svar

Är detta något som man fixar till, eller är det ny fälg som gäller? Suck..

Bilagor

• 35026448_10156291987251101_4795963763515719680_n.jpg
    35026448_10156291987251101_4795963763515719680_n.jpg
    128.7 KB · Besök: 78
toga sa:
Är detta något som man fixar till, eller är det ny fälg som gäller? Suck..

Kolla även ekerspänningen, gjorde så där förra året. Gjorde så där förra året när jag skulle upp för en trottoar. Efter två happyrides så gick ekern på motsatt sida.
Böjer man tillbaka kan fälgen spricka lite också. Vilket min har gjort.

Ahhhhh skit.
Får väl köra tills det tar stopp. Om man byter ut fälgen och kör vidare med nav och ekrar, behöver jag tänka på något mer än antalet ekrar när jag väljer fälg ? Är det bortkastat med typ kolfiberfälg om ekrar och nav inte håller samma klass?

Nästa idioti. Varför misslyckas indexeringen att bli bra med xx1kassett? Hade gx precis innan, xtväxel och reglage. 30 mil gammal kedja.
Problemet blir att den hoppar inte ned till 10an. Om den gör det så är vajern inte tillräckligt spänd för att dra upp till större drev (dvs kass indexering).

Gömmer mig i den här tråden och skäms:

Varför strular 2-3 växlar (i mitten) på kassetten? Justerar jag så det lirar ner funkar det inte upp osv...

- Nya höljen och wire av fin kvalite.
- Ändlägen bra.
- Växlar fint på övriga växlar.

Någon vänlig själ som kan råda mig?

NickPick sa:
Nästa idioti. Varför misslyckas indexeringen att bli bra med xx1kassett? Hade gx precis innan, xtväxel och reglage. 30 mil gammal kedja.
Problemet blir att den hoppar inte ned till 10an. Om den gör det så är vajern inte tillräckligt spänd för att dra upp till större drev (dvs kass indexering).

Bild på kassett. Den är väl inte sliten typ alls?

Bilagor

• 20180611_220416.jpg
    20180611_220416.jpg
    219.4 KB · Besök: 98
  • 20180611_214555.jpg
    20180611_214555.jpg
    185.3 KB · Besök: 73
velovin sa:
Simpa85 sa:
Okej,
Har precis bytt kedja på min gamla Skeppshult Arc. Efter lite pill så känns kedjan välspänd och hjulet rakt efter att ha justerat det.
Problemet är att jag känner en form av, i brist på bättre förklaring, knäckningar i trampen. Har funderat på om det kan ha kommit smuts i navet eller om hjulet är snett vilket påverkar hur kedjan landar på bakre kugghjulet.

Någon som vet vad jag talar om eller rentav ved vad jag ska göra?

Kan vara värt att testa att ge kedjan lite mer slack, en för hårt sträckt kedja kan bete sig som du beskriver.

Precis - räkna antal länkar i gamla kedjan. Nya ska så klart ha lika många.

Rattnalle sa:
Manurhin2 sa:
NLC sa:
Manurhin2 sa:
Hur är det tänkt att man ska försluta Assos tvättpåse? Beats me

Byt mot en VOID

Flera mer relevanta svar ?
Tvättpåsar köper man väl I flerpack på Ikea eller låt sånt?

Skämt åsido så har jag inte heller förstått om påsen som följde med Assos-bibsen var avsett för att användas vid tvätt eller enbart snygg förvaring. Men däremot funkar tvättpåsarna som följt med bibs & jerseys från VOID även med andra märken och modeller.

NickPick sa:
NickPick sa:

Släpp lite på ändläget skulle jag tro.

hm sa:
NickPick sa:
NickPick sa:

Släpp lite på ändläget skulle jag tro.
Tack för omtanken, men det har jag provat...

Har ett par Mavic CROSSRIDE FTS-X hjul som jag försöker hitta adaptrar till, är qr nu men vill iaf ha 15mm fram men lyckas inte hitta. Tydligen får man med om man köper hjulen löst men dessa följde med en cykel, någon som har bättre Google fu än mig?

Tillbaka
Topp