Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

zur_mitte sa:
Jag köpte nya däck och slangar till min lvg, och fick frågan om LBS skulle montera dem när de ändå skulle serva min cykel också. Kostnaden för montering var 300 och jag kände att det lät riktigt bekvämt att slippa kränga av och på allt. Döm om min förvåning när de inte hade passat dekalerna på däcksidorna mot ventilerna. Ser ju lite tråkigt ut, men samtidigt en skitsak som jag kan fixa till själv. Det som oroar mig är att de satt nån på att göra jobbet som inte riktigt har koll, och att det gått ut över servicen...
Kan man reklamera eller ska man skita i det?

Bara att hänvisa till #40 och att dina klubbkamrater kastar smågrus på dig för detta.

Bengt-re sa:
Bara att hänvisa till #40 och att dina klubbkamrater kastar smågrus på dig för detta.
Det är ju tur att #40 inte gäller tuber för Tufo är ju vulkade och har ventilen mitt mot märkningen. Men de flesta andra tuber går det ju ta bort skoningen och sprätt upp och flytta ventilen på... Nu när det är höstmörker och man behöver lite meningsfull sysselsättning.

emmer sa:
Bengt-re sa:
Det är ju tur att #40 inte gäller tuber för Tufo är ju vulkade och har ventilen mitt mot märkningen. Men de flesta andra tuber går det ju ta bort skoningen och sprätt upp och flytta ventilen på... Nu när det är höstmörker och man behöver lite meningsfull sysselsättning.

Låter lite terapiaktigt onekligen...

Jag tänkte slippa köpa nya däck så det får nog bli som det blir.

Har nå minnen av att baby limus eller liknande ska vara poppis. Får forska mer i det sen.

DSC_0375.JPG
Den här lilla svarta gängade brickan, vad fyller den för funktion? Och vilket verktyg använder man lämpligast för att dra åt den?

Den sitter som mothåll när Vevpartiet ska dras av med hjälp av skruven innanför, brickan ska aldrig lossas .

Davey sa:
hm sa:
Den sitter som mothåll när Vevpartiet ska dras av med hjälp av skruven innanför, brickan ska aldrig lossas .
Okej, den satt med ett gängvarv kvar när jag kom hem efter dagens tur, finns det något speciellt verkyg att dra den med?
Två pinnar/skruvar som passar två diametralt motsatta hål och en stor skiftnyckel.
Om man inte har en lämplig haknyckel är klart, men det är väl överkurs...

Var får man tag på värmeledande lim? Finns det något som inte är asdyrt? Gärna över disk i Göteborg. Måste ha det för att kunna få ihop lampan som jag bara skulle fixa lite snabbt. Börjar bli mörkt tidigt i skogen nu!

Vid transport av cykel på tak, varför vill man ha ställ av typen Thule Outride istället för Proride?

Har Proride själv och ser egentligen ingen anledning att varför man ska "krångla av" framdäcket när den ändå ska upp på taket? Möjligen att det blir något mer aero men det bör väl vara försumbart?

mtb565 sa:
Vid transport av cykel på tak, varför vill man ha ställ av typen Thule Outride istället för Proride?

Har Proride själv och ser egentligen ingen anledning att varför man ska "krångla av" framdäcket när den ändå ska upp på taket? Möjligen att det blir något mer aero men det bör väl vara försumbart?

Är det vanligare bland landsvägscyklister? I så fall är det nog av tradition.

xyz-saft sa:
Var får man tag på värmeledande lim? Finns det något som inte är asdyrt? Gärna över disk i Göteborg. Måste ha det för att kunna få ihop lampan som jag bara skulle fixa lite snabbt. Börjar bli mörkt tidigt i skogen nu!

Tänker direkt på Arctic Silver Thermal Adhesive som man kan använda för att limma kylflänsar på microchip och processorer. Den, eller motsvarande från någon annan tillverkare, borde du hitta i en välsorterad datorbutik. Kostar nån hundring.

ForesterGuy sa:

Ja det är nog klart mer landsvägscyklar jag sett.

Octagon sa:

Det skulle det ju kunna vara, det har jag inte tänkt på.

xyz-saft sa:
Är väl bra om man har en ömtålig ram man inte vill klämma åt om och riskera att buckla/knäcka.

Med risk för att låta dryg, är ramen så känslig håller den väl inte för att cykla på?

mtb565 sa:
xyz-saft sa:
Är väl bra om man har en ömtålig ram man inte vill klämma åt om och riskera att buckla/knäcka.

Med risk för att låta dryg, är ramen så känslig håller den väl inte för att cykla på?

Ställ dig på en kolaburk. Be någon knacka lite lätt på sidan och se vad som händer. Fundera på om resultatet från experimentet går att applicera på ditt ursprungliga problem.

ForesterGuy sa:
mtb565 sa:

Exakt så. Stil och tradition. Sedan är det ganska smidigt att ta av framhjulet ändå, iaf om man jämför med första varianterna av "Proride" (den har blivit ofantligt mycket bättre).

xyz-saft sa:
mtb565 sa:
xyz-saft sa:

Ställ dig på en kolaburk. Be någon knacka lite lätt på sidan och se vad som händer. Fundera på om resultatet från experimentet går att applicera på ditt ursprungliga problem.

Det där förklarar ju aluminiumramar, men hur är det med kolfiber? ;-)

ForesterGuy sa:
xyz-saft sa:
mtb565 sa:
xyz-saft sa:

Det där förklarar ju aluminiumramar, men hur är det med kolfiber? ;-)

Dra i en spagetti, testa sedan att bryta av den. Nått sånt kanske? ;)

Bengt-re sa:
ceel sa:
Hjälp! Hur centrerar man däckloggorna när hjulloggorna är 90 grader från ventilhålet? :)

Lägga igen ventilhålet och borra ett nytt?

Snygga hjul btw!

Tack! De kommer glimma fint i solljuset

Borra hade vart alternativ 1, men Hunt var så finurliga att de korrigerade för ventilvikten genom att lägga hålet på motsatt sida från svetsfogen.
Blir många borrhål om jag ska få jämvikt :)

ceel sa:
Bengt-re sa:
ceel sa:
Hjälp! Hur centrerar man däckloggorna när hjulloggorna är 90 grader från ventilhålet? :)

Lägga igen ventilhålet och borra ett nytt?

Snygga hjul btw!

Tack! De kommer glimma fint i solljuset

Borra hade vart alternativ 1, men Hunt var så finurliga att de korrigerade för ventilvikten genom att lägga hålet på motsatt sida från svetsfogen.
Blir många borrhål om jag ska få jämvikt :)

Attans.... Du får väl sätta loggorna över varandra och låtsas som att ventilen inte finns?

Singular sa:
ceel sa:

Över ventilen, såklart.

Mm, det får bli så. Prövade att centrera över hjulloggorna först men de tyska barnarbetarna som stämplar GP4Ks2 i fabriken har ju inget vidare ögonmått. Så hur man än gör så blir det ju bara bra på max 2 av 4 ställen.

ceel sa:
Singular sa:
ceel sa:

Över ventilen, såklart.

Mm, det får bli så. Prövade att centrera över hjulloggorna först men de tyska barnarbetarna som stämplar GP4Ks2 i fabriken har ju inget vidare ögonmått. Så hur man än gör så blir det ju bara bra på max 2 av 4 ställen.

Det är inte lätt sånt här... Byta vevlager är pissenkelt i jämnförelsen - där finns det ju ett entydigt rätt iaf.

ceel sa:
Och du tror du har problem.
Tejpade på ett par tuber på morgonen och de hade ventilen mitt mot loggan.
Lös det utan att måla över loggan och rita dit en egen...

Tillbaka
Topp