Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jag har en Fox 36 Factory som jag kört med en säsong nu.. Rebound har jag fullt öppen på Hi/Lo och Compression är Hi -4/5 och Low-5 från stängt.

Är det verkligen vettigt att köra på detta viset? Eller borde jag få dämparen shimsad? Det finns [kalla] dagar då jag önskar lite snabbare retur..

Vad är centerlock bromsskivor, hur skiljer man dem från icke centerlock bromsskivor? Kan man mixa bromskivor/bromsok från olika tillverkare? Är det någon skillnad på bromskivor för mekaniska respektive hydrauliska bromsar? Är okunnig kring bromsteknologi.

rois sa:
Vad är centerlock bromsskivor, hur skiljer man dem från icke centerlock bromsskivor? Kan man mixa bromskivor/bromsok från olika tillverkare? Är det någon skillnad på bromskivor för mekaniska respektive hydrauliska bromsar? Är okunnig kring bromsteknologi.

Många frågor på samma gång.

CL fästs på navet med splines och skruvas fast med en gängad ring som kräver antingen HT2- eller kassettverktyg, medan 6-bult skruvas fast med 6 bultar, oftast torx.

Det går oftast bra att mixa ok och skivor, mig veterligen är det mest billiga skivor som kan få problem med metallbelägg.

Ingen skillnad på skivor för hydrauliska och mekaniska.

E88F27F8-8859-4AFA-9FEE-FD198468ED33.jpeg

Det här dropper-reglaget tilltalade mig. Någon som vet märke/modell?

weldion sa:
Jimel sa:
weldion sa:
Jimel sa:
Har SRAM dub ett annat verktyg än Shimano till BSA lager?
Japp! Här har du det: https://www.cykelkraft.se/vevlagerverktyg-park-tool-bbt-79-for-sram-dub

Såklart, ytterligare ett verktyg att köpa. Tack!
Det skall inte vara helt enkelt när det gäller vevlagerstandarder.

Nä det är väl bara pedalgängan som har haft samma standard ett tag nu så snart måste det komma något nytt där ?
Hittade en variant på R2 bike för någon hundring mindre och skulle ändå beställa därifrån så det passade bra.

Måste barnen ha ryggskydd för att åka blått och grönt? (4 & 7 år)

Jag har precis vant mig vid att jag själv måste ha hjälm och nu får jag reda på att det är ryggskydd som gäller för barnen.
Bara att handla?

Jag hade kollat med Landskrona Motorcross-klubb när de har bytardag för kidsen och klippt två överkroppsskydd istället.
Annars https://www.4speed.se/sv/artiklar/ryggskydd-barn.html

Jag kan tycka det är lite överdrivet på maskinbyggt men det är ju sådana tider idag.

Blått och blått, på tårtan får de väl knappt upp fart med sina små cyklar att de kan lyckas slå sig? :)

Raggamuffin sa:
Jag hade kollat med Landskrona Motorcross-klubb när de har bytardag för kidsen och klippt två överkroppsskydd istället.
Annars https://www.4speed.se/sv/artiklar/ryggskydd-barn.html

Jag kan tycka det är lite överdrivet på maskinbyggt men det är ju sådana tider idag.

Blått och blått, på tårtan får de väl knappt upp fart med sina små cyklar att de kan lyckas slå sig? :)

My bad. Skidor var det denna här gången. (hård höst på jobb, skallen är inte med)

Men jag tror dit svar funkar på skidor också. Det är sådana tider och det är svårt att säga nej.
Duger tex inte att sitta på kudde i bilen utan det ska vara stol för 4000 spänn upp till 135 cm eller vad det är,

EDIT. bra pris på de du länkar.
Kollar på everest för 399. Finns i riktigt små storlekar. xsss pasar 4a åringen.
https://www.stadium.se/sport/alpint/alpintillbehor/272191101/everest.j-back-protection.black-yellow

EDIT2,
Sen blir det kanske för cykel ockås om grabben vill pumpa. Han får en vitus den 24e.
Än så länge är det mest gnäll dock

Senast ändrad:
Vad skulle ni välja för att tvätta av en höstpendlare? Mest asfaltsgrus.

Bilagor

• IMG_20191207_180115.jpg
    IMG_20191207_180115.jpg
    234.6 KB · Besök: 262
jonte987 sa:
Crocko sa:
Anders P sa:
Ryggskydd för kidsen i slalombacken är bra ifall de blir påkörda av vuxna utan koll.

Min erfarenhet är att motsatsen är betydligt vanligare, vuxna har ju oftast någon slags konsekvenstänk

Det blir ryggskydd. Svårt att vinna det när frågan väl är ställd.
Ofta blir ungar utsläpade där dom inte klarar av att åka av föräldrarna. Också en sak att tänka på.

NickPick sa:
jonte987 sa:
Crocko sa:
Anders P sa:
Ryggskydd för kidsen i slalombacken är bra ifall de blir påkörda av vuxna utan koll.

Min erfarenhet är att motsatsen är betydligt vanligare, vuxna har ju oftast någon slags konsekvenstänk

Det blir ryggskydd. Svårt att vinna det när frågan väl är ställd.
Ofta blir ungar utsläpade där dom inte klarar av att åka av föräldrarna. Också en sak att tänka på.

Jasså? Ser ofta småungar åka störtlopp i röda backar... Full fart å rätt ner, knappa metern höga är de

OT fråga:

Har Orrefors Sky-serie utgått eller nåt? De verkar knappt finnas någonstans. Mer specifikt old fashioned respektive highball glasen. De var ju både bland det snyggare som fanns att köpa i glasväg, rimligt prissatta och sköna att hålla i/dricka ur.

Tjena. Bytte precis slang och fick givetvis på bakdäcket på fel håll. Murphys lag och allt det där.

Jag undrar därför hur stor roll det spelar med såhär snällt mönster? Rullmotstånd, grepp etc.

93A6E8F2-ED90-4BED-8ED1-5FA7E5E8FF1B.jpeg

Alex Supertramp sa:
Tjena. Bytte precis slang och fick givetvis på bakdäcket på fel håll. Murphys lag och allt det där.

Jag undrar därför hur stor roll det spelar med såhär snällt mönster? Rullmotstånd, grepp etc.
Prova. Annars så vänder du på däcket så det pekar åt rätt håll.

Vill köpa en grej från UK men han vill inte skicka utan tycker jag skall boka frakt med upphämtning hos honom. Vad/hur bokar man lämpligtvis då?

Ja omständigt.

Nej inte en hel cykel, bara en dämpare.

Hade det inte varit så att jag gärna vill ha den så hade jag lagt ner det men tar gärna bra förslag på hur man löser det ?

Har börjat drömma om en ny cykel till våren. Lägger nog in en köpes-annons samt håller koll på säljes och så framöver, men tänkte kolla lite nytt också. Hamnade på ca 40k när jag kollade bikester så tänkte kolla in tyskarna också (för 40k är egentligen helt orimligt för min användning).

Visst finns det en sida/tråd ngnstans som listar vettiga tysksidor? Helt 100 på att jag sett en sån. Eller 90 är jag iaf.
Det handlar om en racerpendlare.

pirx sa:
Har börjat drömma om en ny cykel till våren. Lägger nog in en köpes-annons samt håller koll på säljes och så framöver, men tänkte kolla lite nytt också. Hamnade på ca 40k när jag kollade bikester så tänkte kolla in tyskarna också (för 40k är egentligen helt orimligt för min användning).

Visst finns det en sida/tråd ngnstans som listar vettiga tysksidor? Helt 100 på att jag sett en sån. Eller 90 är jag iaf.

Du kan hitta något vettigt för halva budgeten tror jag allt. Vad är du ute efter för egenskaper?

Bengt-re sa:
Du kan hitta något vettigt för halva budgeten tror jag allt. Vad är du ute efter för egenskaper?

* lättare cykel (kanske 8kg isf 10.5kg) - bara för att känna mig lite elite
* hydrualiska diskbromsar - absolut krav
* ultegra - för att jag inte vill byta ner mig
* 1x11 vore najs (jag cyklar inte så jäkla snabbt ändå) - men då handlar det om crossar ändå va?
* DI2 - vågar jag drömma om det? jag har alltid önskat mig en elcykel...

Egentligen funkar den som jag har alldeles utmärkt. En nishiki cross där jag bytte mekaniska skivbromsar till hydrualiska (efter att ha råkat krocka in i en bil), och därmed fick byta allt 10delat till 11delat och passade på att byta lite 105->ultegra bara för att prisskillnaden var så liten.
Men jag skulle vilja krydda mitt cyklande med en ny cykel bara:) Jag älskar ändå att cykla, men känner att det är dags för lite ombyte.

Vägen mellan Lund och Malmö är bara asfalt. Inte behöver jag väl en cross ändå. Stänkskärm har jag bara där bak ibland, som jag knäpper på sadelstolpen.
För is-vintern (som sällan inträffar i skåne) har jag en separat moddad MTB med permanenta metalldubbade däck, så det kmmer bara sitta 28mm gatorskins på vilken den nya cykeln nu än blir.

Crossen kostade 14k ny (2014). Sen +8k i uppgraderingar.
Föreställer mig 25-28k för den nya.

Går det att uppgradera icke-DI2-cyklar till DI2 utan några konstigheter alls förresten?
Jag tycker att när man kollar på komponenter separat så är skillnaden mellan 105 och ultegra inte stor.
Men kollar man på kompletta cyklar så är det många tusen mellan 105-cyklarna och ultegra-cyklarna.

pirx sa:

Bikester är tyskt.

Tillbaka
Topp