Bengt-re sa:
Du kan hitta något vettigt för halva budgeten tror jag allt. Vad är du ute efter för egenskaper?
* lättare cykel (kanske 8kg isf 10.5kg) - bara för att känna mig lite elite
* hydrualiska diskbromsar - absolut krav
* ultegra - för att jag inte vill byta ner mig
* 1x11 vore najs (jag cyklar inte så jäkla snabbt ändå) - men då handlar det om crossar ändå va?
* DI2 - vågar jag drömma om det? jag har alltid önskat mig en elcykel...
Egentligen funkar den som jag har alldeles utmärkt. En nishiki cross där jag bytte mekaniska skivbromsar till hydrualiska (efter att ha råkat krocka in i en bil), och därmed fick byta allt 10delat till 11delat och passade på att byta lite 105->ultegra bara för att prisskillnaden var så liten.
Men jag skulle vilja krydda mitt cyklande med en ny cykel bara:) Jag älskar ändå att cykla, men känner att det är dags för lite ombyte.
Vägen mellan Lund och Malmö är bara asfalt. Inte behöver jag väl en cross ändå. Stänkskärm har jag bara där bak ibland, som jag knäpper på sadelstolpen.
För is-vintern (som sällan inträffar i skåne) har jag en separat moddad MTB med permanenta metalldubbade däck, så det kmmer bara sitta 28mm gatorskins på vilken den nya cykeln nu än blir.
Crossen kostade 14k ny (2014). Sen +8k i uppgraderingar.
Föreställer mig 25-28k för den nya.
Går det att uppgradera icke-DI2-cyklar till DI2 utan några konstigheter alls förresten?
Jag tycker att när man kollar på komponenter separat så är skillnaden mellan 105 och ultegra inte stor.
Men kollar man på kompletta cyklar så är det många tusen mellan 105-cyklarna och ultegra-cyklarna.