BFS
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Eller byta ut mot nåt som funkar, iaf. :)Eller hur. Verkar som att det är helt motiverat att uppgradera. :D
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Eller byta ut mot nåt som funkar, iaf. :)Eller hur. Verkar som att det är helt motiverat att uppgradera. :D
Du kan mäta dig till om kedjan är utsträckt och behöver bytas:Eller byta ut mot nåt som funkar, iaf. :)
Är bakväxeln mjukost spelar kedjan mindre roll. Men det är såklart bättre om allt är i ordning/inom någorlunda toleranser.Du kan mäta dig till om kedjan är utsträckt och behöver bytas:
Okulärbesiktning av kassetten get vid handen om den behöver bytas:
Är 12x142 en standard som är på väg ut från mountainbikevärlden för att 12x148 blivit någon ny guldstandard?
Är 12x142 en standard som är på väg ut från mountainbikevärlden för att 12x148 blivit någon ny guldstandard?
Vilken del är "mjukost" menar du, fjädern som spänner kedjan? I så fall kan det ju också vara feldimensionerad (för lång) kedja.Är bakväxeln mjukost spelar kedjan mindre roll. Men det är såklart bättre om allt är i ordning/inom någorlunda toleranser.
Jag menar flex i sidled. Jag tycker att det ser ut som att bakväxeln helt enkelt är slut. En bakväxel som rör sig lite som den vill ger underliga och spontana växlingar.Vilken del är "mjukost" menar du, fjädern som spänner kedjan? I så fall kan det ju också vara feldimensionerad (för lång) kedja.
Aha, jag förstår. Hur kollar man det, drar i den med handen i sidled för att se om den sitter löst?Jag menar flex i sidled. Jag tycker att det ser ut som att bakväxeln helt enkelt är slut. En bakväxel som rör sig lite som den vill ger underliga och spontana växlingar.
Så gör jag. Tar man av kedjan märks det tydligare.Aha, jag förstår. Hur kollar man det, drar i den med handen i sidled för att se om den sitter löst?
Jag vill bygga en fattigmans-gravel. En flat-bar gravel. Blir det helt kaos om jag utgår från en mtb med "äldre" geometri? Hur stor skillnad i geometri är det på en gravel och en mtb egentligen?
Jag tänkte alltså köpa en begagnad mtb, byta till stel gaffel och fixa lämplig utväxling. Hänga på lite skärmar med.
Kommer den kännas seg eller finns det möjlighet för lite snärtighet?
Det kan absolut bli bra!
Det låter ju lovande. Får väl byta däck med, såklart.Det kan absolut bli bra!
Vad bra, skägg hade varit en oväntad och oönskad bieffekt!Ja, kanske kan man då också köra utan skägg!
Det låter ju lovande. Får väl byta däck med, såklart.
I ärlighetens namn kommer den väl mest dra cykelvagn med tvååring och användas till allt möjligt. Men om den blir lite rolig så gör det ju inget..
Vad bra, skägg hade varit en oväntad och oönskad bieffekt!
Förstår. Har sett många som fick skägg kring samma tid att dom började cykla gravelbike. Vet dock inte vad är orsak och effekt.
Jag hade skägg i minst 4 decennier innan jag började cykla grus. Om det är någon ledtråd?
Menar du bara cykla grus eller cykla gravelbike?
Jag cyklar grus i 3 decennier, utan skägg, men har aldrig cyklat gravelbike.
Föredrar gruscykel. Det är liksom mer lokalt. Cykla grus med gruscykel, alltså ;-)
Hur lyckas man med att få 10/50 kassett att fungera med SRAM utan Eagle? Eller är det enkla svaret att det måste vara Eagle?![]()
Säljes: Silverback slider lt1 medium 27.5
Hej! Tänkte se om de finns något intresse för min enduro cykel. Styre: raceface affect 2 Handtag:happyride.se
Om jag skulle vara svensk skulle jag också föredrar gruscykel. Men är det då en gravelbike?
Jag har bara cyklat grus med lvgcykel och mtb, så att jag har ingen skägg säger ingenting i den här frågan.
Sätt inte ner fötterna på marken. ?Hur undvika isbildning på pedalerna (flats)? Duscha de i glykol innan turen ?? Tips mottages tacksamt!
Jag har hört att det finns pedaler man klickar fast skorna i. Då borde man inte halka av.
Det går, men visst tusan svär man lite på vintern med SPD....Dom är mycket värre! Ner man sätter en fött på marken en gång på kramsnö funkar SPD pedaler inte längre. Andra system är lite bättre.
Trodde dock att det var ingen problem med plattisar. Min son har aldrig haft problem med det.
Det går, men visst tusan svär man lite på vintern med SPD....
Ja det går, men jag letar efter sten utan snö för att sätta min SPD sko på när det är kring 0.
Bra läge att träna trackstands.Testa att turfa i snöslask mef spd.... 50-60 stopp på en runda....
Bra läge att träna trackstands.
Jag tipsades om silikonspray på pedalerna i snö, men har inte hunnit testa än.
Hellre lite is på pedalerna då ?
Jag provade faktiskt det i afton och jag tror det hjälpte en liten skvätt. Men så fort det börjar bli liiite is på ett ställe så är det kört.Jag tipsades om silikonspray på pedalerna i snö, men har inte hunnit testa än.
Kan man använda Shimano-reglage till Tektro mekaniska skivbromsar?
Jag har nämligen köpt mig en begagnad Nishiki SL Air 2017 och vill uppgradera från 2x8 till senaste generationen av 2x9 och byta till nya reglage där växling och broms är kombinerade på samma reglage.
Eller finns det någon bra anledning att ha separata reglage för växling resp broms?
![]()
Shimano Altus SL-M2010 Växelreglage Rapidfire Plus 9-växlad höger svart | bikester.se
Shimano Altus SL-M2010 Växelreglage Rapidfire Plus 9-växlad höger svart - till rätt pris! 30 dagars öppet köp och fri retur.Shimano Över 40 000 produkter från 600 varumärken - Bikester.se.www.bikester.se
Tack för svaret. Drivlinan är MTB (Altus bak och Tourney fram) och bromsarna ska enligt spec vara Tektro MD-M280 som också är MTB.Det ska rimligtvis inte vara något problem. Enda att tänka på är att det finns lvg- och mtb-bromsok, de drar olika mycket wire (lvg-handtag drar mindre). Jag har dock kört med Shimano lvg-reglage och mtb-bromsok utan problem. Man får vara lite noggrannare med att justera in beläggen nära skivan bara. Som jag förstår är det ingen blandning av mtb och lvg-grejor i ditt fall?