Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Har en smart trainer som används på en vind där det antagligen kommer bli minusgrader om det blir kallt ute, tål min trainer detta eller behöver jag flytta den för att den inte ska gå sönder?

Är 12x142 en standard som är på väg ut från mountainbikevärlden för att 12x148 blivit någon ny guldstandard?

Ja, men 142 är standarden för gravel (och lvg), och nyaste gravelhjul liknar mtb hjul från några år sen. Så på den sättet fins 142 "mtb" hjul kvar. Alla nya mtb använder dock 148.

Vilken del är "mjukost" menar du, fjädern som spänner kedjan? I så fall kan det ju också vara feldimensionerad (för lång) kedja.
Jag menar flex i sidled. Jag tycker att det ser ut som att bakväxeln helt enkelt är slut. En bakväxel som rör sig lite som den vill ger underliga och spontana växlingar.

Jag vill bygga en fattigmans-gravel. En flat-bar gravel. Blir det helt kaos om jag utgår från en mtb med "äldre" geometri? Hur stor skillnad i geometri är det på en gravel och en mtb egentligen?
Jag tänkte alltså köpa en begagnad mtb, byta till stel gaffel och fixa lämplig utväxling. Hänga på lite skärmar med.
Kommer den kännas seg eller finns det möjlighet för lite snärtighet?

Jag vill bygga en fattigmans-gravel. En flat-bar gravel. Blir det helt kaos om jag utgår från en mtb med "äldre" geometri? Hur stor skillnad i geometri är det på en gravel och en mtb egentligen?
Jag tänkte alltså köpa en begagnad mtb, byta till stel gaffel och fixa lämplig utväxling. Hänga på lite skärmar med.
Kommer den kännas seg eller finns det möjlighet för lite snärtighet?

Det kan absolut bli bra!

Det kan absolut bli bra!
Det låter ju lovande. Får väl byta däck med, såklart.
I ärlighetens namn kommer den väl mest dra cykelvagn med tvååring och användas till allt möjligt. Men om den blir lite rolig så gör det ju inget..

Ja, kanske kan man då också köra utan skägg!
Vad bra, skägg hade varit en oväntad och oönskad bieffekt!

Det låter ju lovande. Får väl byta däck med, såklart.
I ärlighetens namn kommer den väl mest dra cykelvagn med tvååring och användas till allt möjligt. Men om den blir lite rolig så gör det ju inget..

Vad bra, skägg hade varit en oväntad och oönskad bieffekt!

Förstår. Har sett många som fick skägg kring samma tid att dom började cykla gravelbike. Vet dock inte vad är orsak och effekt.

Föredrar gruscykel. Det är liksom mer lokalt. Cykla grus med gruscykel, alltså ;-)

Om jag skulle vara svensk skulle jag också föredrar gruscykel. Men är det då en gravelbike?
Jag har bara cyklat grus med lvgcykel och mtb, så att jag har ingen skägg säger ingenting i den här frågan.

Ja det får man väl förutsätta. Antingen är det GX 11-speed men då finns det inte 10-50, bara 10-46. Eller så är det som sagt GX Eagle, dvs 12-speed

Edit, stavfel och pucktvåa

Tydligen passade inte en vanlig växelwire så bra direkt i oneup droppern, vad kallas adaptern på bilden?

dfgdfg.png

Jag har hört att det finns pedaler man klickar fast skorna i. Då borde man inte halka av.

Dom är mycket värre! Ner man sätter en fött på marken en gång på kramsnö funkar SPD pedaler inte längre. Andra system är lite bättre.

Trodde dock att det var ingen problem med plattisar. Min son har aldrig haft problem med det.

Dom är mycket värre! Ner man sätter en fött på marken en gång på kramsnö funkar SPD pedaler inte längre. Andra system är lite bättre.

Trodde dock att det var ingen problem med plattisar. Min son har aldrig haft problem med det.
Det går, men visst tusan svär man lite på vintern med SPD....

Jag tipsades om silikonspray på pedalerna i snö, men har inte hunnit testa än.
Jag provade faktiskt det i afton och jag tror det hjälpte en liten skvätt. Men så fort det börjar bli liiite is på ett ställe så är det kört.
Tror det vettigaste är att ha ett lämpligt hackverktyg lättillgängligt. Till exempel en kort skruvmejsel. Tar inte många sekunder att rensa när det behövs.

Edit: Måste säga att det var ett större problem att bromsverkan försvann helt lite titt som tätt. ?

Shimano Nexus navväxel, alltså vad i helvete är det för skit?
Bytte till dubbdäck igår på de två cyklarna som går nu (fruns monark med barnstol och mitt pendlarök). Hennes j-a cykel har navväxel och jag tror jag tog mer tid att få av och på det j-a hjulet än resterande mek. Ok, delar av detta är (antagligen) okunskap men att fippla in den där vajern vettigt var sjukt irriterande. Dessutom tror jag att hennes bakhjul väger mer än hela min räser.

Ska det vara såhär?
(nu bortsett från att Schwalbe Marathon winter formodligen var i smalaste laget för hennes fälgar och det svors en del över att få skiten på plats....)
(redigerat för det gick bevisligen inte att stava i ilskan :D)

Senast ändrad:
Näe, ska inte vara riktigt så där. Man får in snitsen efter ett tag, jag har lagat punka ett par gånger i fält och det är ganska snabbt gjort. Men tunga är de! Det är priset för att slippa en del underhåll och bli stark! Schwalbe Marathon winter skrotade jag efter någon säsong, helt enkelt för tröga att jobba med. Lycka till!

Kan man använda Shimano-reglage till Tektro mekaniska skivbromsar?
Jag har nämligen köpt mig en begagnad Nishiki SL Air 2017 och vill uppgradera från 2x8 till senaste generationen av 2x9 och byta till nya reglage där växling och broms är kombinerade på samma reglage.
Eller finns det någon bra anledning att ha separata reglage för växling resp broms?

Kan man använda Shimano-reglage till Tektro mekaniska skivbromsar?
Jag har nämligen köpt mig en begagnad Nishiki SL Air 2017 och vill uppgradera från 2x8 till senaste generationen av 2x9 och byta till nya reglage där växling och broms är kombinerade på samma reglage.
Eller finns det någon bra anledning att ha separata reglage för växling resp broms?

Det ska rimligtvis inte vara något problem. Enda att tänka på är att det finns lvg- och mtb-bromsok, de drar olika mycket wire (lvg-handtag drar mindre). Jag har dock kört med Shimano lvg-reglage och mtb-bromsok utan problem. Man får vara lite noggrannare med att justera in beläggen nära skivan bara. Som jag förstår är det ingen blandning av mtb och lvg-grejor i ditt fall?

Det ska rimligtvis inte vara något problem. Enda att tänka på är att det finns lvg- och mtb-bromsok, de drar olika mycket wire (lvg-handtag drar mindre). Jag har dock kört med Shimano lvg-reglage och mtb-bromsok utan problem. Man får vara lite noggrannare med att justera in beläggen nära skivan bara. Som jag förstår är det ingen blandning av mtb och lvg-grejor i ditt fall?
Tack för svaret. Drivlinan är MTB (Altus bak och Tourney fram) och bromsarna ska enligt spec vara Tektro MD-M280 som också är MTB.

Tillbaka
Topp