Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Har fått problem med min Sora bakväxel.
Växeln orkar ner från näst minsta till minsta bak när vajern inte är kopplad. Men med vajern kopplad så får jag bara till växlingar till större kuggar. När jag växlar mellan näst minsta och minsta så är det som att den drar för lite vajer för att komma ner ordentligt.
Antar att det är vajer och hölje som är kass (redan efter 100mil ??)
Du kan testa och göra ren själva bakväxeln också. Om den kärvar lite så kan en svag fjäder få svårt att dra ut den på minsta.

Då kommer nästa fråga. Har justering både vid växel och på höljet mellan styre och ram. Kan man bara hoppa över justeringen uppe vid styret?
Justering syftar bara till att ge rätt längd på vajern - var man justerar om det finns fler val kvittar. Går det är det klokt att ha det så att man justera lite åt båda hållen från styret om man vill finjustera under färd. Meeeen - det är inte så viktigt och med reglage där växelvajern ligger under lindan har man normalt sätt ingen justerpunkt på styret.

Säger inte att Sora är billig, men ju billigare bakväxel desto ovilligare att dra ut på minsta (medans dyrare tål mer smuts/mindre underhåll). Min anekdotiska erfarenhet.

Delar den erfarenheten, men anser att Sora är en bra fast lågt prissatt bakväxel. Har kört 3000 mil med Sora varav många i vinter, slask och regn (sitter på en skärmcykel) med enda problemet utslitna löphjul efter en vinter med bristande rengöring och smort med tjärliknande wetlube. Jag är imponerad faktist med tanke på hur billigt det är.

Säger inte att Sora är billig, men ju billigare bakväxel desto ovilligare att dra ut på minsta (medans dyrare tål mer smuts/mindre underhåll). Min anekdotiska erfarenhet.
Har någon tanke på att byta ut sora mot grx framöver pga att jag var dumsnål när jag köpte cykeln och nu inte är riktigt vän med mekaniska skivbromsar

duger det här setet att byta till?

Delar den erfarenheten, men anser att Sora är en bra fast lågt prissatt bakväxel. Har kört 3000 mil med Sora varav många i vinter, slask och regn (sitter på en skärmcykel) med enda problemet utslitna löphjul efter en vinter med bristande rengöring och smort med tjärliknande wetlube. Jag är imponerad faktist med tanke på hur billigt det är.
Mina erfarenheter är med äldre växlar än så. Allt var INTE bättre förr... Nya "billiga" instegskomponenter är väldigt bra.

Har någon tanke på att byta ut sora mot grx framöver pga att jag var dumsnål när jag köpte cykeln och nu inte är riktigt vän med mekaniska skivbromsar

Problemet med bra mekaniska skivbromsok är att de inte är billiga eller underhållsfria de heller. Det går köpa BB7 road billigt på vissa ställen nu och de är bra. Bytte ut ett trött TRP Spyre som nog borde bytts för ganska länge sedan - blev super med paul klamper fram och bb7 bak! (Och dyra finvajrar)

If it ain't broken, don't fix it. Det är kul att uppgradera men det är sällan värt mellanskillnaden i mina ögon. Och jag tror ett nytt, bra (skippa alltid de billigaste) växelvajerset funkar hur bra som helst. Det där funkar nog hur bra som helst.

Köpte mig en R7000 bakväxel för att råda bot på min lätt böjda 4700 men den levererades utan B-Link.
Kan det vara så eller borde B-link ha följt med?
Var kan jag köpa en passande B-link?
Säljaren bekräftade att delen skulle ha följt med så bara att skicka tillbaka. Bad om byte till ny men risken är stor att det är slut.

Tröstar mig med Happy standard godsak:
72B1442E-8577-4BBF-89FE-8640B278B709.jpeg

Har någon fått grejer skickade från Bike24 senaste dagarna? Eller ens svar på mail? Verkar som de satt upp mig på sin shit-list annars. Har en order med bara lagervaror som varit "in process" sedan i onsdags.

Har någon fått grejer skickade från Bike24 senaste dagarna? Eller ens svar på mail? Verkar som de satt upp mig på sin shit-list annars. Har en order med bara lagervaror som varit "in process" sedan i onsdags.
Jag väntar också på en beställning, dock lagd i fredags. Inte hört nåt, men antar att jag bör vänta några dagar till innan jag ska bli orolig.

Jag väntade länge på en pakket, men efter jag frågade fick jag snabb svar att jag hade glömt att byta från Tyskland till Sverige ... Lägde in en ny beställning och den skickades samma dag. Nu har dom också skickad originalbeställning (gick inte att stoppa). Tog flera dagar att svara på flera mejl.

Jaha, va drygt. Beställde den 3e... Hade de bara fått tummen loss att svara på mail åtminstone. Skickade ett mail i fredags och ett imorse. Får väl ringa imorgon då

Du har inte missat att en artikel inte finns på lager som jag gjort några ggr?
Bergsäker på att allt fanns i lager, framför allt eftersom jag ville ha grejerna denna veckan. Man kan nog tyvärr inte se orderstatus vid beställningstillfället i efterhand. Vet med mig att jag beställde sista exet av ett vevlager som jag skall hjälpa grannen att byta, planen var att fixa det i helgen. Ett udda octalink som jag har svårt att tro skulle försvinna på den korta stunden när jag tryckte på köp.

Vad kallas ändarna på en vajer? Den där fastlödda ”pluppen” i ena ändan tex, men det jag söker är till andra ändan, en liten cylinder med skruv i? Ska återanvända ett dropperreglage men det har ingen låsning av vajern...
edit: eller duger insidan från en liten sockerbit/kopplingsplint?

Vad kallas ändarna på en vajer? Den där fastlödda ”pluppen” i ena ändan tex, men det jag söker är till andra ändan, en liten cylinder med skruv i? Ska återanvända ett dropperreglage men det har ingen låsning av vajern...
edit: eller duger insidan från en liten sockerbit/kopplingsplint?
Wirestopp kanske? Insidan från sockerbit kan nog fungera, om den stämmer i dimension i övrigt.

Bergsäker på att allt fanns i lager, framför allt eftersom jag ville ha grejerna denna veckan. Man kan nog tyvärr inte se orderstatus vid beställningstillfället i efterhand. Vet med mig att jag beställde sista exet av ett vevlager som jag skall hjälpa grannen att byta, planen var att fixa det i helgen. Ett udda octalink som jag har svårt att tro skulle försvinna på den korta stunden när jag tryckte på köp.
Nu gick min beställning vidare till transport iaf, så det finns hopp ?

Min med ?

Kollade status imorse, inget nytt. Av de 12 olika artiklar jag beställt finns hälften inte i lager längre, så jag preppade några ersättningsartiklar för att kunna få iväg en snabb beställning om något strulat. 8.05 var jag redo att lyfta luren, kollade ordern igen en sista gång, då hade den precis gått över till completed. #vardagsspänning

Min med ?

Kollade status imorse, inget nytt. Av de 12 olika artiklar jag beställt finns hälften inte i lager längre, så jag preppade några ersättningsartiklar för att kunna få iväg en snabb beställning om något strulat. 8.05 var jag redo att lyfta luren, kollade ordern igen en sista gång, då hade den precis gått över till completed. #vardagsspänning
Kanske kommer att bli en novell en vacker dag? Här har du en läsare i vart fall!

Kan man byta till dämpad gaffel på en sån här cykel? Det är nåt som ska vara konat va, hur vet man det? https://www.xxl.se/white-ax-290-ff-ane-20-allroundcykel-dam-vit/p/1170635_1_style
Rakt styrrör på den cykeln, så en sån här passar utmärkt:

Kan man byta till dämpad gaffel på en sån här cykel? Det är nåt som ska vara konat va, hur vet man det? https://www.xxl.se/white-ax-290-ff-ane-20-allroundcykel-dam-vit/p/1170635_1_style
Visst kan du byta, men det kommer ändra karaktär på cykeln lite eftersom den dämpade gaffeln är längre än originalet. Det blir mer bakåtlutat och högre, jag skulle nog inte rekommendera det.
Hae du en sån redan eller tänkte du skaffa en och sen byta? Om det sistnämnda bör du titta efter en annan cykel som har dämpare från början.

Visst kan du byta, men det kommer ändra karaktär på cykeln lite eftersom den dämpade gaffeln är längre än originalet. Det blir mer bakåtlutat och högre, jag skulle nog inte rekommendera det.
Hae du en sån redan eller tänkte du skaffa en och sen byta? Om det sistnämnda bör du titta efter en annan cykel som har dämpare från början.
Överväger att köpa och byta, eftersom dam-mtb eller hybrid under 6-7k inte finns i lager någonstans

Överväger att köpa och byta, eftersom dam-mtb eller hybrid under 6-7k inte finns i lager någonstans
Men hur skall den cyklas? Det där är en åttaväxlad hybrid med 45mm däck. Säkert ypperlig för pendling, utflykter, transport och skogsväg. Behövs ingen dämpad framgaffel för det. Skall det cyklas i bröt där dämpare behövs, då borde ni kolla på en mtb. Mina fem cent

Ska köpa nya däck till landsvägscykeln och funderar på att testa 28 mm.
Har två uppsättningar hjul med innermått på 16 respektive 17 mm, fälgkant. Kommer det att fungera? Undrar också om de slangar jag nu har för 25 mm. däck kan användas?

Ska köpa nya däck till landsvägscykeln och funderar på att testa 28 mm.
Har två uppsättningar hjul med innermått på 16 respektive 17 mm, fälgkant. Kommer det att fungera? Undrar också om de slangar jag nu har för 25 mm. däck kan användas?
Ja, det kommer att fungera. Kör på 17 mm-hjulen och slangen går fint att slänga in i ett par 28 mm-sulor.

Men hur skall den cyklas? Det där är en åttaväxlad hybrid med 45mm däck. Säkert ypperlig för pendling, utflykter, transport och skogsväg. Behövs ingen dämpad framgaffel för det. Skall det cyklas i bröt där dämpare behövs, då borde ni kolla på en mtb. Mina fem cent
Utflykter på skogsväg och grusväg. Ibland enklare stig av transportskäl för att ta sig fram vid utflykter. Dämparen är för komfort i de fallen.

Frågan är vad 28 mm. ger för verkligt mått i 17 mm. fälgar och ca. 90 psi. Även i däckhöjd där jag ser att det kan bli tajtast. Ska mäta mina 25 mm. däck.

Olika 25or och olika 28or är väldigt olika breda.... Gp4ks2 var ökänt överbreda och under en period hade jag 25mm gp4ks2 som var bredare än 28mm gp4s. Visserligen på olika fälgar, men ändå - är marginalerna små är det så att fälgbredd och däcksmodell har betydelde.

AB188D73-C229-44D1-8040-245B686D2646.jpeg

Min Giro Fixture sitter bekvämt och har inte många mil i bagaget, men jag undrar om någon vet några pads som inte lämnar märken som fortfarande syns 2h efter att hjälmen åkt av.

Hej Bullen.
Jag är en kille på 46 jordsnurr som ibland kollar på swe-cup på Zwift på tuben och imponeras över wattsiffrorna som både killar och tjejer i A-klasserna producerar.

Det jag undrar är hur man gör för att komma dit då man kan ligga och mata på i ca 340W långa stunder när man väger typ 67kg? Vilken typ av träning krävs, vilken veckovolym, årsvolym, över hur många år osv?

Finns så klart inget självklart svar på hur man exakt gör men jag som motionär som ändå har tränat regelbundet i 20 år lyckas bara leverera 100W mindre vid samma vikt.

Har som mål att nå 4W/kg i ftp (idag ca 3,7) vilket är långt i från ovan siffror men bara att höja ftpn med ca 20W känns nästan ouppnåeligt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp