Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Dropper i släplift bra eller anus?
Känner rent spontant att kraften från en släplift + belastningen från åkare = dåligt för stolpen? Eller är det safe att köra släpis med dropper?
Tänkte kolla först innan man ger sig på det med min enduro på Vallåsen.

Alla andra i liften har också dropper så de tycker väl det är ok. Jag har andra bekymmer i den liften än att fundera på dropper

Dropper i släplift bra eller anus?
Känner rent spontant att kraften från en släplift + belastningen från åkare = dåligt för stolpen? Eller är det safe att köra släpis med dropper?
Tänkte kolla först innan man ger sig på det med min enduro på Vallåsen.

Sätt liften bakom rumpan istället, om det nu är vanlig ankarlift vi pratar om. Trodde Vallåsen hade sittlift?

För mig funkar det inte att ha ankarliften under sadeln/på stolpen. Åker iväg direkt.

Vad heter delarna inringade i rött? Gärna på engelska.

Bilagor

• Namnlös.png
    Namnlös.png
    1.2 MB · Besök: 126
Skulle behöva tvätta cykeln och har inget cykelspecifikt schampo hemma. Funkar det att använda en tvättsvamp som redan är fylld med tvättmedel för bilen eller kan det vara för starka grejer för cykeln så att den tar skada på något sätt?
Är det bättre med såpa eller diskmedel istället?

Skulle behöva tvätta cykeln och har inget cykelspecifikt schampo hemma. Funkar det att använda en tvättsvamp som redan är fylld med tvättmedel för bilen eller kan det vara för starka grejer för cykeln så att den tar skada på något sätt?
Är det bättre med såpa eller diskmedel istället?

Såpa är bra, bilshampo är bra. Ta det du har hemma. ?

Med bikefit, får man sin rätta "storlek" vad gäller de olika måtten såsom reach, stack etc? Eller är det mer att man ska anpassa sin nuvarande cykel som man har? Tänkte försöka köpa en ram online nämligen.

Sätt liften bakom rumpan istället, om det nu är vanlig ankarlift vi pratar om. Trodde Vallåsen hade sittlift?

För mig funkar det inte att ha ankarliften under sadeln/på stolpen. Åker iväg direkt.

De har båda.
Jag kör ankarliften rakt på droppern under sadeln, inga bekymmer hittills. Lite skav längst upp men det är ovanför tätningen när den är helt nere.

Med bikefit, får man sin rätta "storlek" vad gäller de olika måtten såsom reach, stack etc? Eller är det mer att man ska anpassa sin nuvarande cykel som man har? Tänkte försöka köpa en ram online nämligen.

Finns båda, kör du retül t ex så utgår man från dig och begränsar inte sig till en cykel.

Jaha, hur tar jag reda på hur det här underverket fungerar?
Insex på båda sidor men när den var ny ramlade den av och jag fick vänta 2v för lbs hade inte rätt verktyg (lik förbannat bangade han inte för att chansa och leverera den från början). Eventuellt sitter det någon låsbricka på drivsidan men jag kan inte se vad gör verktyg som är aktuellt utöver insex.

Bara att skruva? Går det sönder har jag inget som passar på trainern.

Vad ska jag räkna med att hitta för lager när jag får av den?
2002 cyclepro

20210520_184605.jpg

Jaha, hur tar jag reda på hur det här underverket fungerar?
Insex på båda sidor men när den var ny ramlade den av och jag fick vänta 2v för lbs hade inte rätt verktyg (lik förbannat bangade han inte för att chansa och leverera den från början). Eventuellt sitter det någon låsbricka på drivsidan men jag kan inte se vad gör verktyg som är aktuellt utöver insex.

Bara att skruva? Går det sönder har jag inget som passar på trainern.

Vad ska jag räkna med att hitta för lager när jag får av den?
2002 cyclepro

Visa bilaga 490067

ISIS Drive! ?

Där ser man. Det var tydligen så det gick till back in the days.
Tack!

Har inte kollat på video än men det krävs så klart ett till BB verktyg till samlingen.
Får kanske hoppas att det inte behövs bytas men nåt knasar när jag kommer upp på lite watt. Vet inte vad det annars kan vara. Svårt att lokalisera det när det bara hörs under belastning. Verkar inte hjälpa att byta växel vilket det borde göra annars tycker jag.

Hjälp mig bedöma skicket. Använd en säsong av motionär som tvättar efter varje (!) tur. Kedjan som tillhör ej slut. Det är ju ändå en XX1 dvs lätt och fin.

Bilagor

• 20210522_154903.jpg
    20210522_154903.jpg
    540.3 KB · Besök: 124
  • 20210522_154916.jpg
    20210522_154916.jpg
    712.9 KB · Besök: 114
Fick en ny cykel från Tyskland, efter 200 meter gick kedjan av. De skickar ny kedja men jag undrar om derailleur verkligen sitter korrekt? Ser konstig ut när vajer går över och kan fastna. Men jag är inte mycket till mekaniker .

Bilagor

• IMG_20210522_111704.jpg
    IMG_20210522_111704.jpg
    608.7 KB · Besök: 153
  • IMG_20210521_152928.jpg
    IMG_20210521_152928.jpg
    699.5 KB · Besök: 148
Fick en ny cykel från Tyskland, efter 200 meter gick kedjan av. De skickar ny kedja men jag undrar om derailleur verkligen sitter korrekt? Ser konstig ut när vajer går över och kan fastna. Men jag är inte mycket till mekaniker .
Ser ut att vara nån Shimano växel med "Shadow" design (Se nedan).
Jag tror den sitter rätt. När kedjan sitter i sitter ju spännarmen längre ner.

Ser ut att vara nån Shimano växel med "Shadow" design (Se nedan).
Jag tror den sitter rätt. När kedjan sitter i sitter ju spännarmen längre ner.

Tänkte inte på det, tack!

Tjenare!

Tänkte se om det finns någon här som har ett stycke shimano positron 400 bakre derailler som skulle kunna måtta diametern på kulan som styr växellägena.. min råkade flyga en bit..

Ska göra 50h service på gaffeln (rockshox 35 gold) i deras beskrivning så står det att man ska ha isopropanol för att rengöra. Det har inte jag hemma, kan man använda nått annat iställe? Typ t-röd, aceton, breakcleaner (har muc-offs hemma).

Ska göra 50h service på gaffeln (rockshox 35 gold) i deras beskrivning så står det att man ska ha isopropanol för att rengöra. Det har inte jag hemma, kan man använda nått annat iställe? Typ t-röd, aceton, breakcleaner (har muc-offs hemma).

Jag har kört brakecleaner men eventuell påverkan på foam rings är en öppen fråga. Jag tror ingen skillnad eftersom de flesta suspension cleaners verka innhålla nafta också. Men propertionerna kan ju vara olika. Bäst är att byta ringarna eller kanske tvätt i olja och se om de töjs mindre då

Jag har kört brakecleaner men eventuell påverkan på foam rings är en öppen fråga. Jag tror ingen skillnad eftersom de flesta suspension cleaners verka innhålla nafta också. Men propertionerna kan ju vara olika. Bäst är att byta ringarna eller kanske tvätt i olja och se om de töjs mindre då
Hade tänkt byta ringarna från början, men hittade ingen som hade i lager.

Det funkar också att bara torka rent allt, den lilla oljefilm som råkar bli kvar blandas snabbt upp med den fräscha oljan.

Take one for the team och tvätta ringarna i olja - troligen töjs de av friktionen inte av nafta?
Det går att knö tillbaka dem i alla fall men inte så roligt.

En fråga angående drevning (2x vs 1x).

Om tyngsta på 1x är 42t/11t=3,82 så borde motsvarande utväxling på 2x (46t på största fram) bli ett steg mellan drev 11t och 13t? 46/11=4,18, 46/13=3,54, och slutligen 46/12=3,83.

Har 11t och 13t som de två minsta på min nuvarande kassett så tyngsta utväxlingen på en 1x-lina med 42t fram och 11t bak motsvarar alltså 46t fram och 12t bak (alltså en imaginär växel mellan min nuvarande 11t och 13t)? Har jag tänkt rätt?

En fråga angående drevning (2x vs 1x).

Om tyngsta på 1x är 42t/11t=3,82 så borde motsvarande utväxling på 2x (46t på största fram) bli ett steg mellan drev 11t och 13t? 46/11=4,18, 46/13=3,54, och slutligen 46/12=3,83.

Har 11t och 13t som de två minsta på min nuvarande kassett så tyngsta utväxlingen på en 1x-lina med 42t fram och 11t bak motsvarar alltså 46t fram och 12t bak (alltså en imaginär växel mellan min nuvarande 11t och 13t)? Har jag tänkt rätt?
Det låter rimligt.
Eller, 46 / (42/11) = 46 / 3,82 = 12,04

Tillbaka
Topp