Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Nu har jag gjort 50h servicen på gaffeln, men när jag skulle fylla på olja i ena benet så rann en stor del ut innan jag fick i skruven. Är det vanligt eller ska jag försöka göra om och få i mer av oljan? Det är vänstra benet, samma som man pumpar i luft i, om det spelar roll i sammanhanget.

Nu har jag gjort 50h servicen på gaffeln, men när jag skulle fylla på olja i ena benet så rann en stor del ut innan jag fick i skruven. Är det vanligt eller ska jag försöka göra om och få i mer av oljan? Det är vänstra benet, samma som man pumpar i luft i, om det spelar roll i sammanhanget.
Är den inte upp och ner medan du skruvar i skruven?

Dumm och snål som man är..så skulle jag montera en gammal bakväxel jag har liggandes på min pendlare och uppdatera från 8 till 10speed bak, men saknar den delen som är inringad (b-link) någon som har tips var man hittar billigt eller har partnumber på den? Google och jag är inte överens idag därav denna tråd..
Screenshot_20210527-180823.jpg

En fråga angående drevning (2x vs 1x).

Om tyngsta på 1x är 42t/11t=3,82 så borde motsvarande utväxling på 2x (46t på största fram) bli ett steg mellan drev 11t och 13t? 46/11=4,18, 46/13=3,54, och slutligen 46/12=3,83.

Har 11t och 13t som de två minsta på min nuvarande kassett så tyngsta utväxlingen på en 1x-lina med 42t fram och 11t bak motsvarar alltså 46t fram och 12t bak (alltså en imaginär växel mellan min nuvarande 11t och 13t)? Har jag tänkt rätt?
Den här kalkylatorn är bra för att jämföra utväxlingar:

Dumm och snål som man är..så skulle jag montera en gammal bakväxel jag har liggandes på min pendlare och uppdatera från 8 till 10speed bak, men saknar den delen som är inringad (b-link) någon som har tips var man hittar billigt eller har partnumber på den? Google och jag är inte överens idag därav denna tråd..
Visa bilaga 491621
Bilden visar vad jag kan se en RD-M5120-SGS.
Enligt Shimanos dokumentation heter b-linken Y3HM98020.
RD-M4120 har samma b-link.
B-link för RD-M6000-GS är kompatibel. Den heter Y5YX98020.

Källor:

Bilden visar vad jag kan se en RD-M5120-SGS.
Enligt Shimanos dokumentation heter b-linken Y3HM98020.
RD-M4120 har samma b-link.
B-link för RD-M6000-GS är kompatibel. Den heter Y5YX98020.

Källor:
Tackar! Hittade en annan bakväxel jag använde som jag inte trodde skulle klara 10speed. Skall beställa en eftersom den jag monterade är totalt slut.

Försöker få loss bultarna på drever här men två av dem roterar bara, vad ska jag göra för att greppa dem på andra sidan? Metallen är jäkligt mjuk så en skruvmejsel eller tång fungerade inte.

Bilagor

• IMG_20210528_160718.jpg
    IMG_20210528_160718.jpg
    495.6 KB · Besök: 75
Gissar att du menar att den skårade delen av Klingbulten följer med när du försöker öppna genom att skruva på insexan. I en perfekt värld har man rätt verktyg för att hålla fast med. Annars brukar det mesta duga, en polygrip t ex.

Gissar att du menar att den skårade delen av Klingbulten följer med när du försöker öppna genom att skruva på insexan. I en perfekt värld har man rätt verktyg för att hålla fast med. Annars brukar det mesta duga, en polygrip t ex.

Fixade med lite hemmamek. Nu är bara frågan om ringen är på rätt håll... Kollade ju såklart inte ordentligt innan jag tog isär allt...

Bilagor

• IMG_20210528_170636.jpg
    IMG_20210528_170636.jpg
    594 KB · Besök: 75
Ska byta från Square taper till Shimano HTII vevlager och kollade spec samma ram men med Shimano BB installerat från fabrik. Är BSA gänga...var det dumt att anta att det är samma gänga på min ram trots annat BB?

Ska byta från Square taper till Shimano HTII vevlager och kollade spec samma ram men med Shimano BB installerat från fabrik. Är BSA gänga...var det dumt att anta att det är samma gänga på min ram trots annat BB?
Är det samma ram och gängat så är det väl tvek på att de använt olika gängor (men inte vet jag)

Borde egentligen inte kolfiberbikes vara billigare än alu i andrahand? Tänker att garantin på ramen är oftast bara till första ägaren?

Nja, sådana grova generaliseringar stämmer oftast inte i verkligheten.
För som med så mycket annat beror även livslängden mer på hur än av vad

Det finns utmattningstest av ramar, ett som finns gratis tillgängligt på nätet är av tyska EFBe, som testar ramar och andra cykeldelar http://www.efbe.de
jag vet att de har testat ramar åt bla Cannondale

För flera år sedan publicerades ett omfattande ramtest
tour13bw.gif

Thousands of load cycles

Här finns det översatt till engelska 12 High-End Frames in the EFBe Fatigue Test

Men det intressantaste med testet är inte vilka ramar som håller bäst, utan den stora skillnaden mellan ramar i samma material.
Det viktigaste för den som vill ha en stark, hållbar och långlivad ram är alltså inte vilket material den är gjord av.
Det allra viktigaste är att ramen är välgjord!

Nja, sådana grova generaliseringar stämmer oftast inte i verkligheten.
För som med så mycket annat beror även livslängden mer på hur än av vad

Det finns utmattningstest av ramar, ett som finns gratis tillgängligt på nätet är av tyska EFBe, som testar ramar och andra cykeldelar http://www.efbe.de
jag vet att de har testat ramar åt bla Cannondale

För flera år sedan publicerades ett omfattande ramtest
tour13bw.gif

Thousands of load cycles

Här finns det översatt till engelska 12 High-End Frames in the EFBe Fatigue Test

Men det intressantaste med testet är inte vilka ramar som håller bäst, utan den stora skillnaden mellan ramar i samma material.
Det viktigaste för den som vill ha en stark, hållbar och långlivad ram är alltså inte vilket material den är gjord av.
Det allra viktigaste är att ramen är välgjord!
Men i praktiken har iaf jag sett många fler brustna aluramar och de är notoriskt svåra att laga. Cf ÄR enklare att laga på ett vettigt sätt och verkar i allmänhet hålla bättre i verkligheten.

Jag har kört med lite för lågt däcktryck på min endurocykel i bike park vilket resulterat i en ganska tillbucklad bakfälg... Är det något som min LBS borde kunna fixa till? Är det värt att göra det? Eller är det nytt hjul som gäller? Kör tubeless.

Jag har kört med lite för lågt däcktryck på min endurocykel i bike park vilket resulterat i en ganska tillbucklad bakfälg... Är det något som min LBS borde kunna fixa till? Är det värt att göra det? Eller är det nytt hjul som gäller? Kör tubeless.

Bilder behövs.

En enkel buckla, mindre eller stor, kan man fixa det själva, t.ex. med träbit på både sidor av fälgen som man klämmer mot varandra. Jag frågade min LBS, men han ville inte fixa det och rekommenderade att jag provade själva, troligtvis för att det kan går fel, även om det ofta går att fixa.
Komplexa bucklor går ofta inta a fixa.

Är en sådan sadelinfästning vanlig?
Tillräckligt vanlig så att det går att få tag på en komfortsadel till denna gamla damcykel?
Har inte sett någon sådant, men hojen behöver en ny sadel då den gamla är sprucken i plasten.

IMG_7333.jpeg
IMG_7334.jpeg

Jag vågar väl egentligen ställa den här frågan men då jag föredrar att skjuta upp hemska besked är det en fråga jag egentligen inte vågar fråga. Den här kinaramen är rent trash, igår skulle jag sätta på mina hjul så jag satte ner den fram stället och var helt säker på att det skulle fungera cykla idag eller imorgon. MEN hjulet går ju INTE på herregud vad är detta? På drivsidan där bak är det alldeles för tajt för att sitta. Detta är en helt vanlig quickreleasecykel och jag har testat med 2 hjulset. Framhjulet går på direkt och andra sidan bak går på men höger är omöjlig och där är liksom en bump längst uppe. Vissa säger fila. Jag säger skicka tillbaks (om dessa pajaser kommer acceptera det, få tillbaks mina egna pengar verkar som en dröm i det här läget).

Bumpen är mer metallisk av sig men kan i en perfekt värld vara färg, färgen går ända upp till bumpen så att säga men den är metallisk...

Låter som färg. Men en bild säger oftast mer.
Jo de gör ju de, bilderna. Ja då får jag först låna en kamera som faktistk kan visa något för detta är så pyttelitet och kräver fokus att det inte är lönt jag tar någon bild med denna. En bump är där i alla fall, det förstod jag direkt när jag kände efter. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att de kunde fuc** upp med något sådant här men tydligen är det en grej, folk behöver filar och sågar. Nu tänker jag inte snöa in mig i det här inlägget men om en tillverkare inte klarar av att få detta rätt hur kan då vissa mena att de får vevlagerhuset med perfekta mått, jag tvivlar. Det luktar mc-donalds-leksak.

Edit: Bumpen reflekterar ljus och ser ut att vara metall men där är helt klart överflödig färg fra tills den, bumpen är dock inte svartoch det är färgen Fila bort färg kan man väl göra fila i metallet känns sådär. Frågan är varför jag alls ska behöva göra detta och om det kommer att hjälpa mig. En sak är dock säker och det är att detta är helt på deras bord så om jag får skicka tillbaks den lär jag göra det. Ska de hävda att jag satte dit en bump efter det att jag fick den liksom?

Jo de gör ju de, bilderna. Ja då får jag först låna en kamera som faktistk kan visa något för detta är så pyttelitet och kräver fokus att det inte är lönt jag tar någon bild med denna. En bump är där i alla fall, det förstod jag direkt när jag kände efter. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att de kunde fuc** upp med något sådant här men tydligen är det en grej, folk behöver filar och sågar. Nu tänker jag inte snöa in mig i det här inlägget men om en tillverkare inte klarar av att få detta rätt hur kan då vissa mena att de får vevlagerhuset med perfekta mått, jag tvivlar. Det luktar mc-donalds-leksak.

Edit: Bumpen reflekterar ljus och ser ut att vara metall men där är helt klart överflödig färg fra tills den, bumpen är dock inte svartoch det är färgen Fila bort färg kan man väl göra fila i metallet känns sådär. Frågan är varför jag alls ska behöva göra detta och om det kommer att hjälpa mig. En sak är dock säker och det är att detta är helt på deras bord så om jag får skicka tillbaks den lär jag göra det. Ska de hävda att jag satte dit en bump efter det att jag fick den liksom?
Jag tror att det är dags att du tar ett snack med din kompis som sålde ramen. Känns som om hen köpte en riktigt kass ram som inte fungerar något vidare och sen sålt den till dig. Blåser man sina vänner är man inte en riktig kompis.

Är en sådan sadelinfästning vanlig?

Har en gammal cykel med liknande infästning mot sadeln men annorlunda mot sadelstolpen (se bild) så det finns även om jag aldrig sett variant med ett sådant fäste svetsat på stolpen.

Blir nog tyvärr svår att hitta en ny sadel med rektangulära skenor. Du får nog leta på begagnadmarknaden eller så kan det gå att plocka delar från ett vanlig sadelfäste som tex. denna och byta ut de två yttre brickorna så att passar runda skenor som moderna sadlar har. Man får dock se till att man får samma avstånd mellan skenorna...

1622465563084.png

Ska bli spännande om du ens vågar cykla på den.

Tillbaka
Topp