Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jag tror att det är dags att du tar ett snack med din kompis som sålde ramen. Känns som om hen köpte en riktigt kass ram som inte fungerar något vidare och sen sålt den till dig. Blåser man sina vänner är man inte en riktig kompis.
Verkligen, ska kräva av honom att han skickar tillbaks den. Har trots allt bara gått 1månad!

Kass är den verkligen, om den är objektivt kass vet jag inte. Jag upplever den som värdelös. Han beställde skiten och vi hade halvtyst agreement om att jag kanske skulle kunna tänka mig den om han inte behövde den, i dessa tider vet man ju inte vad man kan lägga vantarna på.

Nu står jag med en totalt jävla värdelös ram som inte ens klarar av att ha på hjulen. Jag vet att många börjar fila vid färg och till och med när där är metall men det känns fel. Det är en ren dröm som det är nu att ens få tillbaks mina pengar. Funderar på att köpa en skitram i aluminium här redan idag och sedan ta den här fajten vid sidan av. Jag behöver ha något att cykla på. Det är 25 grader och inomhus går bara på tidiga morgnar eller mitt i natten.

Bild! Har de målat ett riktigt tjockt lager med grundfärg och lack utan att täcka för drop-outsen så kan det definitivt ge problem om man inte sandpapprar bort färgen.

Jag planerar att så småningom byta ut min Suntour XCR-gaffel till något bättre, just nu inställd på Rockshox Yari.

Har trott att slaglängd och a-c-mått går hand i hand, men så verkar inte vara fallet? T ex Yari 160 mm har 571 mm a-c, vilket inte skiljer sig nämnvärt från min 140-gaffel som jag mäter till 567 mm. Med sag blir väl skillnaden ännu mindre antar jag.

Om jag köper ram och fälgar separat. Hur vet man ifall man ska ha en center lock eller 6 bolt lock? Beror det på freehuben?

Om jag köper ram och fälgar separat. Hur vet man ifall man ska ha en center lock eller 6 bolt lock? Beror det på freehuben?
Ram och hjul antar jag du menar? Oavsett, är det skivbromsat så ska båda funka. Mer viktigt att du får rätt axeldiameter, kolla vad ramen har för standard för hjulaxlar.

Ram och hjul antar jag du menar? Oavsett, är det skivbromsat så ska båda funka. Mer viktigt att du får rätt axeldiameter, kolla vad ramen har för standard för hjulaxlar.
Oj haha yes det stämmer. Min tanke är att köra en ram med skivbroms.

Det verkar som att de ramarna som jag kollar på verkar ha denna "standarden"
100x12 för främre och 142x12 för bakre.

Då köper du hjul som är kompatibla med den standarden. Somliga säljs med adaptrar för flera standarder.
Jag förstår, vart lite förvirrad över navet bara ifall det vara fritt fram att välja mellan centerlock eller 6 bolt lock eller om det i sin tur var beroende av ramen eller dylikt :)

Jag förstår, vart lite förvirrad över navet bara ifall det vara fritt fram att välja mellan centerlock eller 6 bolt lock eller om det i sin tur var beroende av ramen eller dylikt :)
Enda begränsningen är att nav med centerlock går att sätta dit en adapter på så du kan köra med 6 bolt-skivor men tvärt om går inte. Om du redan har centerlock-skivor kan det vara bra att kolla på rätt sorts nav alltså.

Enda begränsningen är att nav med centerlock går att sätta dit en adapter på så du kan köra med 6 bolt-skivor men tvärt om går inte. Om du redan har centerlock-skivor kan det vara bra att kolla på rätt sorts nav alltså.
Jaha men om jag ändå kommer att köpa allting på nytt så kan jag bara välja 6 bolt lock och ha det som en förutsättning eller hur? :)

Läste någonstans om att 6 bolt var bättre än centerlock.

Jaha men om jag ändå kommer att köpa allting på nytt så kan jag bara välja 6 bolt lock och ha det som en förutsättning eller hur? :)

Det är enklare att skruva åt en IS6-skiva ute i skogen, för den sitter med vanlig torx. Värre med CL, men har man dragit åt prylarna med rätt moment, så skall det inte vara något problem.
En CL-skiva sitter alltid på någon sorts spindel, så där har jag erfarenheten att benägenheten att skivan slår sig minskar jämfört med en IS6-skiva som sitter helt utan spindel.
Nu finns det IS6-skivor som också sitter på spindel, men en CL-skiva finns inte utan den konstruktionen. Det finns förstås CL-skivor som är sämre konstruerade också.
Från att att ha föredragit IS6 själv pga lättheten att skruva åt den med vanliga verktyg, så har jag helt gått över till CL för stabiliteten i en bra konstruerad skivas skull.

”Bättre” i vilket avseende? Bägge har för- och nackdelar IMHE. (lvg) Centerlock är enkla att byta, svagheten kan tänkas ligga i anläggningsytan mot navet. Bultade är meckigare att montera och glöm för all del inte att använda låsningsvätska på skruvarna!
Möjligen är CL aningen tyngre men där behöver någon med likvärdiga nav nog lägga bägge kombon på en våg för att avgöra.

Totalvikten är oftast lägre för CL än 6-skruvs.
Nackdelen för CL är att det oftast är ett litet glapp och att de har större chans att lossa.
Nackdel CL är att det är svårare att mecka i fält, jag har själv ett litet verktyg för detta att släpa på.

Jag föredrar skruvade skivor men har nästan bara CL pga så blev det.

Min tanke var att det kanske var smart med CL när man köper några extra hjul och vill byta mellan cyklar som kanske har olika storlek på skivorn. Träligt att skruva av och på 6 skruvar...men får väl köra 203mm genomgående så är problemet löst

Verkar som det är dags att byta body på min pendlarcykel (pedalerna snurrar med när man rullar). Kanske går att göra service men verkar komplicerat för något som är billigt att ersätta..

Shimano Deore LX 670 nav om jag förstår det rätt. Verkar som att de flesta shimanobodys är kompatibla?

Är det något som en lbs brukar ha i lager? Någon som känner till en affär i sthlm som sannolikt har i lager eller är det enklare att direkt beställa istället för att gå runt till flera?

Dessutom finns ju Shimano Ice-Tech, som åtminstone enl Shimano skall ge stora fördelar
och Ice-Tech skivor med kylflänsar finns väl bara som CL
253675-00-d-498904.jpg

shimano-center-lock-disk-rotor-dura-xt-ice-tech-brake-disc.jpg

Egentligen är det ingen våga man inte vågar fråga men iaf:
Var hittar man Magura disc brake adapter skruvar? Finns ingenstans att hitta, behöver två varianter, en kortare och en längre variant eller kan man hugga nån annan typ av skruvar? Maguras är i min mening skit varpå jag drog runt 3 skruvar. Så går de bra med andra så gärna det.

Dessutom finns ju Shimano Ice-Tech, som åtminstone enl Shimano skall ge stora fördelar
och Ice-Tech skivor med kylflänsar finns väl bara som CL
253675-00-d-498904.jpg

shimano-center-lock-disk-rotor-dura-xt-ice-tech-brake-disc.jpg
Håll i hatten nu, men Campagnolos skivor som också är i sandwichkonstruktion är betydligt billigare än Shimanos!
För lvg och grus enbart förstås, max 160 mm.

Har en hybrid från XXL som jag rullat på i lite mer än ett år men funderar på om man kan göra det lite mer stryktålig så en vågar köra lite stigar och med actionpackat. Som ett komplement till min mountainbike. Brukar dessutom packa tungt med cykelväskor på den.

Vad tror ni hade varit det bästa att göra? Dropbars för att göra lite gravel av den? Lite bastantare hjul, eller räcker det med lite fetare däck?

Jaha jag förstår :)
Men hur ofta meckar man med den ute i skogen? :) det
är väl bara ifall den går sönder?
Finns väl några argument i alla fall. Ett är att du vurpar och skevar rotorn och måste ta av den. Byta en eker i fält kräver också antagligen att du plockar skivan om du inte har straight pull.

Pucktvåa. Men läste ett bra tips gällande vurvad skiva i fält är att man eventuellt tänker snäppet längre och plockar av oket istället och surrar fast det för att kunna köra vidare. Såvida det nu inte är så skevt att det tar i ram/gaffel

Min tanke var att det kanske var smart med CL när man köper några extra hjul och vill byta mellan cyklar som kanske har olika storlek på skivorn. Träligt att skruva av och på 6 skruvar...men får väl köra 203mm genomgående så är problemet löst

Skulle tänka att CL där har en klart nackdel att man inte kan shimsa ut skivorna för att undvika att justera öken när man byter hjul. Man skulle välja samma skivstorlekar om jag skulle byta hjul ofta mellan cyklar.

Var hittar man Magura disc brake adapter skruvar? Finns ingenstans att hitta, behöver två varianter, en kortare och en längre variant eller kan man hugga nån annan typ av skruvar? Maguras är i min mening skit varpå jag drog runt 3 skruvar. Så går de bra med andra så gärna det.

Vilken typ av adapter menar du? Skruvarna är standard, man behöver bara olika längd och kankse en rund påläggskiva när utan inte är 90 grader. Jag tycker att Magura har bra adaptrar och skruvar, bättre än en annan märke jag köpte.

Okej, detta har frågats 1000 gånger men frågar igen för att vara 100% på den säkra sidan, helst från personer med egna erfarenheter

Glömde beställa 0W-30 olja till min RS Pike's underben, är inte sugen på att slösa på ännu en beställning så går det hälla i lite 0W-30 motorolja från Biltema: https://www.biltema.se/bil---mc/bil...a-oljor/olja-helsyntet-ll-0w-30-1l-2000035838 & köra på i någon månad?

Skall alltså bara användas för smörjning i underbenen, INTE som dämpar-olja

Okej, detta har frågats 1000 gånger men frågar igen för att vara 100% på den säkra sidan, helst från personer med egna erfarenheter

Glömde beställa 0W-30 olja till min RS Pike's underben, är inte sugen på att slösa på ännu en beställning så går det hälla i lite 0W-30 motorolja från Biltema: https://www.biltema.se/bil---mc/bil...a-oljor/olja-helsyntet-ll-0w-30-1l-2000035838 & köra på i någon månad?

Skall alltså bara användas för smörjning i underbenen, INTE som dämpar-olja
Det lär fungera utmärkt. Jag kör med gräsklipparolja till ytterbenen (SAE30) och den fungerar utmärkt, dock sämre på vintern, men vad tusan - orka bry sig när dämparen inte heller fungerar bra i kylan.

Vill du vara säker kör exakt med rekomenderade vätskor och klägg.

Det lär gå med vilka skruvar som helst med rätt dimension. Finns det speciella skålade brickor eller nåt till Magura återanvänder du dem. Alla tyska webshoppar av rang har en ”Leichtnungs-abdelnung” med bl.a. ersättningsskruv. Det brukar finnas i kolfiber (inte till din applikation), aluminium (inte till din applikation) och titan (till din applikation). Välj rätt längd och kul färg och därefter ”jetzt kaufen”.

Lycka till!

Visa bilaga 493330Vad behöver jag för verktyg för att få av vevpartiet?

Det ser om som samma problem som har kommit upp flera gånger i sista veckorna: du saknar avdragar-"muttern" som ska sitta fast i stora gänget. Du behöver köpa en nya.

Tillbaka
Topp