Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

"4 hjulig cykel med tak"

"4 hjulig cykel med tak"

Attans, finns det verkligen inte något samlingsnamn för dessa, hur skall man då fönstershoppa enkelt? Tror vi kallade dom för "Farmor anka cyklar" när vi var små då det påminde om hennes bil:

58e60b9c4393b369df6bc29bb9d83364.jpg

Med risk för att bli lynchad, babyolja / Ikeas mineralolja för bänkskivor, går det eller måste man köpa just den där rosa mineraloljan till hydrauliska bromsar som finns hos LBS?

Med risk för att bli lynchad, babyolja / Ikeas mineralolja för bänkskivor, går det eller måste man köpa just den där rosa mineraloljan till hydrauliska bromsar som finns hos LBS?

Jag betalar gärna 100 kr för bromsolja för att vara säker att bromsarna funkar utan problem i flera år.

Jag betalar gärna 100 kr för bromsolja för att vara säker att bromsarna funkar utan problem i flera år.
Absolut, tänkte mest att om man har det hemma så kanske det funkar?

Anyhows, någon som vet om man kan köra Tektro bromshandtag men shimano ok? Så man slipper behöva byta hela klabbet, förvisso åker man på att lufta systemet igen isf.

Absolut, tänkte mest att om man har det hemma så kanske det funkar?

Trodde redan att du tänkte det. Nätet vet allt, tror att det funkar, men tittade inte på videon:

Anyhows, någon som vet om man kan köra Tektro bromshandtag men shimano ok? Så man slipper behöva byta hela klabbet, förvisso åker man på att lufta systemet igen isf.

Tektro använder också mineralolja, så det borde funka.

Vad är det för Santa Cruz specifikt med denna? Kan jag köpa den till min Jeffsy med 210x55?
Det som gör den SC-specifik är bussningarnas bredd och innerdiameter. Köpte precis denna till min Commencal Meta och bytte bussningar. Kan hända att det är en annan tune än vad som rekommenderas för din cykel och din åkstil men det hade jag inte brytt mig om.

Har du standardbussningar som monteringssätt med 210/55 så fixar du med andra ord resten själv, förhoppningsvis med hardware från din nuvarande dämpare.

Har du ett städ eller verktyg för att byta bussningar är det ett klart köp.

Motorolja kan också vara hydraulolja. Vissa modeller från Komatsu kör med 10-30 som hydraulolja.

Nja, hydraulolja har högre raffinering, mindre temperaturkänslig i förhållande till viskositet och saknar sotlösande tillsatser. Men utgår från samma basoljor såklart. Frågan blir om packningarna i systemet tål musten.

Säkert men då är systemets packningar anpassade till oljetypen.
Ja, det är en förutsättning.
Det är bara ett fåtal modeller och det beror även på vilket land den är tillverkad i också. En del blir lite frågande när de är in och köper hydraulolja till sin maskin och får en dunk som man förknippar med motorolja i handen.

För en som har stundtals jävligt ont i röven, vad har ni för rekommendation på sadel? Bör vara en del padding och det är tänkt att den skall sitta på en gravel för pendling..

Tillbaka
Topp