Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Prova fram en som passar bra. Cykla med cykelbyxor med stoppning?

+1
Mina egna favoriter är lädersadlar. De är ju så fiffigt beskaffade att de formar sig efter den egna baken istället för tvärtom. Då får man ta den lilla viktökningen en sån sadel medför. En bra lädersadel är dessutom en engångsinvestering, håller livet ut om den sköts om.

Kör med Mavic bibs med ergo360 padding, kruxet är nog att gravelhojen har 37c-däck medan elhojen som jag sitter bra på har 50c, det kan nog spela in en hel del också.

Hjälper sadelstolpe med dämpning för att få mjukare färd?

Var i baken gör det ont? Se till att du inte har för mycket tryck på mjukdelarna från sadel och byxor för då får man ont. Första steget är ju att testa med samma sadel och position som på elhojen.

Kan du verkligen undvika att cykla på stig?
Nej ?
D3137B85-B25E-4EA8-BD8F-DD72CDB7B272.jpeg

Kör med Mavic bibs med ergo360 padding, kruxet är nog att gravelhojen har 37c-däck medan elhojen som jag sitter bra på har 50c, det kan nog spela in en hel del också.

Hjälper sadelstolpe med dämpning för att få mjukare färd?

Som andra rekommenderat, se till att mäta dina sittben. Antingen hos en handlare eller på egen hand med en kartongbit. Sedan bör man ha en sadel som är lite bredare än det måttet, men hur mycket bredare som är lämpligt är sannolikt individuellt och svårt att hitta i tillverkarnas rekommendationer.

Jag har efter en del letande hittat en sadel som fungerar bra på min komfort-racer när jag har byxor med padding. Utan byxor är den för hård. Samma sadel på min HT mtb där jag sitter mycket mer upprätt fungerar inte alls speciellt bra. Så det kan bero på andra saker än däcksbredden. Det finns ju också däck med olika mycket komfort.

Behöver man generellt plana ut sidorna av vevlagerhuset på en gammal stålram med ett "bottom bracket facing tool" när man går från vevlager med fyrkantsaxel, som s.a.s. ligger inuti huset, till mer modernt vevlager med externa "koppar"? Eller räcker det med att bara göra rent ytorna från lack?

Hur vet man hur stora skivor man kan ha till bromsarna? Har 180 fram och 160 bak nu. Men tycker de bromsar lite för dåligt när det blir brant så funderar på 200 (lr vad det exakta måttet nu är) fram och gärna lika bak annars 180 bak. Är en GT zaskar 29” jag har.

Hur vet man hur stora skivor man kan ha till bromsarna? Har 180 fram och 160 bak nu. Men tycker de bromsar lite för dåligt när det blir brant så funderar på 200 (lr vad det exakta måttet nu är) fram och gärna lika bak annars 180 bak. Är en GT zaskar 29” jag har.
Max bromsskivestorlek brukar stå angivet i datan för framgaffeln. Eventuellt gäller det även ramen.

Jag killgissar - vad nu det är värt - att 200 i fram och i alla fall 180 bak inte vore några som helst problem med rätt adaptrar för oken.

Titta på specs av din gaffel och ram.

Om du kan har 200 fram och 180 bak, behöver du bara köpa en 200 till och två adaptrar.

Om skivorna är dåliga kunna bättre skivor hjälper mycket. Bättre belägg kan också hjälpa (och bättre bromsar, såklart).

Vad är problemet om kedjan hoppar ner två växlar själv när jag bakåtrampar ifrån lägsta växeln (kuggen högst upp)?
12 växlar, singel klinga fram., SRAM SX.

Min första tanke är att problemet ligger på klingan vid vevaxeln, men där finns det väl inte så mycket inställningar man kan göra?

Vad är problemet om kedjan hoppar ner två växlar själv när jag bakåtrampar ifrån lägsta växeln (kuggen högst upp)?
12 växlar, singel klinga fram., SRAM SX.

Min första tanke är att problemet ligger på klingan vid vevaxeln, men där finns det väl inte så mycket inställningar man kan göra?

Ingen problem :)

Kan blir bättre när kedjan är mer ikört eller när man byter kedjan, beroende på vad har nu.

Ingen problem :)

Kan blir bättre när kedjan är mer ikört eller när man byter kedjan, beroende på vad har nu.

Blir lite orolig då hojjen är sprillans ny, jag funderade på om framkuggen var skev men det såg inte så ut.
Växlarna bråkar lite när jag cyklar som vanligt också, ska slänga på lite muc-off dry imorgon innan nästa åktur.

Blir lite orolig då hojjen är sprillans ny, jag funderade på om framkuggen var skev men det såg inte så ut.
Växlarna bråkar lite när jag cyklar som vanligt också, ska slänga på lite muc-off dry imorgon innan nästa åktur.

Att kedjan hår när vid bakåttramp på de två största drev är en vanligt problem. På min sons cykel blev det bättre efter byte från en KMC till Sram kedje och ännu bättre efter några tur.

Växlarna Skå går utan bråk när dom är nu. Kanske måste dom finjusteras lite. Många på happy klagar dom att SX är dåligt (jag har ingen erfarenheter). Muc-off hjälper inte.

Har fått ett spännande tubless + Vittoria airliner problem. Monterade om det pga läckage, när jag hade poppat däcket och konstaterat att det verkar tätt så tänkte jag sänka trycket. Skruvar upp som vanligt men inget händer. Tänkte att det är ventilkärnan och skruvar ut den försiktigt, beredd på en rejäl skjuts luft… inget händer ?

så jag har ett bakhjul med 3,5 var som jag inte kan släppa ut luft ur…

måste vara airliner som hamnat konstigt på ventilen. Hoppas att det löser sig efter en (obekväm) runda i skogen…

andra tips är välkomna, vill helst slippa att skruva loss ventilen, vill inte riskera att skada tejpen.

Har fått ett spännande tubless + Vittoria airliner problem. Monterade om det pga läckage, när jag hade poppat däcket och konstaterat att det verkar tätt så tänkte jag sänka trycket. Skruvar upp som vanligt men inget händer. Tänkte att det är ventilkärnan och skruvar ut den försiktigt, beredd på en rejäl skjuts luft… inget händer ?

så jag har ett bakhjul med 3,5 var som jag inte kan släppa ut luft ur…

måste vara airliner som hamnat konstigt på ventilen. Hoppas att det löser sig efter en (obekväm) runda i skogen…

andra tips är välkomna, vill helst slippa att skruva loss ventilen, vill inte riskera att skada tejpen.
Finns ju "piprensare" för prestaventiler. Funkar sådär men du får ner trycket.
Sen får du väl kränga av däcket och angripa proppen bakifrån. Utan att skruva ur ventilen..

Vad får man ha för däck på en sådan cykel?
Finns inte så många grå däck på marknaden vad jag kan se. Tan wall ser väl kanske inte så bra ut och reflexrand känns kanske inte helt rätt?
Röda däck vore väl fränt, men troligen svårfunnet. Så ett par vanliga, svarta däck kanske?
Måttet är 40-584 om någon har ett tips.
IMG_7604.jpeg

IMG_7605.jpeg

Duger kanske detta?
continental-ride-tour-26-zoll-draht-schwarz-1.jpg

När jag cykla idag så åkte jag av en spång och ramla, kabeln som går till lockout:en fastna i en gren när jag skulle rycka upp cykeln och drog då loss vajern in till stoppklumpen som sitter i änden.
Hade loss skruven och till slut allt(kabelhållaren och alla delar) men får inte vajern till att sitta fast så när jag ska låsa så glider den och det går ju inte att dra åt speciellt hårt heller. Jag använder ju knappt den men hade varit trevligt om man fick den att fungera.

Har vajern blivit för platt eller vad tror ni problemet kan vara?

Edit:En ny vajer verkar ha löst problemet
IMG_0291.JPG

Senast ändrad:
500 per hjul om det är MTB, alltså rakt styre.
Är det krullstyre vi pratar om rör det sig sannolikt om det tredubbla.

Pucktvåa..

Har ett jäkla konstigt bekymmer med min pendlar hoj, säg att man tar loss framhjulet och sätter tillbaka det, det sitter centrerat och bra tycker man, avslutar med att man skruvar åt QC hårt.

När man sedan kliver av hojen efter sin tur så ser man att hjulet rört sig i sidled, alltså in mot höger gaffelben.

Har bytt QC, kollat så inget på hjulet glappar men blir inte klok på problemet. Är det fel på gaffeln kanske?

Är ju lite nojig för att något ska lossna under färd men hittills har det fungerat men ser/känns inte rätt om ni förstår vad jag menar.

Har ett jäkla konstigt bekymmer med min pendlar hoj, säg att man tar loss framhjulet och sätter tillbaka det, det sitter centrerat och bra tycker man, avslutar med att man skruvar åt QC hårt.

När man sedan kliver av hojen efter sin tur så ser man att hjulet rört sig i sidled, alltså in mot höger gaffelben.

Har bytt QC, kollat så inget på hjulet glappar men blir inte klok på problemet. Är det fel på gaffeln kanske?

Är ju lite nojig för att något ska lossna under färd men hittills har det fungerat men ser/känns inte rätt om ni förstår vad jag menar.

Vad har du för fabrikat på dina QR? Många är usla även som nya. Shimanos är alltid bra.

Vevarmen lossnade när jag var ute och körde i skogen. Vist ser det ut som det är utslitet inuti? Är det någonting som ska gå i kanalen i mellan? Osäker på om något flög iväg tidigare innan den lossnade.
E87E149A-53DD-4B31-B18A-01854C7548FD.jpeg
04B25BDD-BC00-4479-BD3C-4CD2C77304F5.jpeg

Tillbaka
Topp