Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Frågan som ställdes och besvarade där gällde min/max tryck vid cykling. Min fråga gällde rimligt maxtryck vid installation, vilket borde kunna vara högre eftersom hjulet inte belastas av någon vikt från cyklisten.

Nja, det finns svar på vilka säkerhetsmarginaler Contnental (+10%) och Mavic (+40%) tillämpar.
Och övertryck är i hög grad även en fråga vad fälgen tål, inte bara däcket.
Tryckökningen av cyklistens vikt bör vara minimal och motsvara den lilla undanträngda luftmängden som motsvarar kompressionen av däcket mot vägytan.
Men jag är ju inte insjenör, någon sådan får gärna rätta mig.

LBSen säljer ut cushcore xc med 50%rabatt.
På gravelcykeln har jag hope tech xc fälgar med innerdiameter 19.5mm och wtb venture 50mm däck. Dvs liite för smala fälgar.

Egentligen så borde jag bygga om hjulen med några ≈25mm fälgar, men känns dumt att vaska ett par fungerande hjul.
Kommer cushcoren förbättra däckets stabilitet i sidled något?

Faran med hookless och för högt tryck är att det skulle flyga av, bör vara en starkare fälg dock. Borde inte vara några problem att gå lite över... Men det är bara en gissning, såklart...

Prova att pumpa max nu och vänta tills det stretchar lite?

Kanske även prova att smörja däckskanten med såpvatten
eller
ryderschwalbeeasyfitmontagevatskafordack.jpg

Frågan som ställdes och besvarade där gällde min/max tryck vid cykling. Min fråga gällde rimligt maxtryck vid installation, vilket borde kunna vara högre eftersom hjulet inte belastas av någon vikt från cyklisten.
Jag har pumpat en bit över maxtryck i hopp om att få däcket att "sätta sig". Kanttråden gick av sen på natten så det var bara att slänga däcket (ett schwalbe one ). Nu pumpar jag inte över maxtryck längre

Tryckökningen av cyklistens vikt bör vara minimal och motsvara den lilla undanträngda luftmängden som motsvarar kompressionen av däcket mot vägytan.
Men jag är ju inte insjenör, någon sådan får gärna rätta mig.
Okej. Ja jag har nog förträngt det mesta av gymnasiets fysiklektioner i allmänhet och tryck i synnerhet var nog aldrig en av mina starkare sidor.

Hade faktiskt en flaska Schwalbe Easy Fit men det gjorde ingen skillnad heller. Har en pump med tryckkammare, vågar man prova den med slang eller bör jag byta till tubeless-ventil då? Planen är att detta hjulpar och cykel skall med på resa om två veckor med två olika däckpar varav det andra (som är på väg från ÅF) egentligen skall på först, så kommer inte montera med tätningsvätska ännu.

Edit: Provade med endast tubelessventiler och fyllde pumpens tryckkammare till 140 psi. Däcket gled snällt på fälgen, även helt utan smörjning. Håller inte särskilt tätt men gör det förhoppningsvis senare med tätningsvätska.

Helt annan fråga: Integrerat styrlager (IS41/IS52) rakt in i en titan-ram. Skall jag applicera lite anti-seize mellan delarna, eller bara köra på vanligt fett? Allt med gängorna bör iaf ha anti-seize vad jag förstår…

Senast ändrad:
Min vajer verkar ha trasats sönder i änden så växlingen funkar helt kass. Bara hälften av växlarna går att nå. Kan jag byta ut växelvajern till vilken som helst som är för lvg eller nåt annat jag måste tänka på? Har Shimano Ultegra reglage och derailleur

Helt annan fråga: Integrerat styrlager (IS41/IS52) rakt in i en titan-ram. Skall jag applicera lite anti-seize mellan delarna, eller bara köra på vanligt fett? Allt med gängorna bör iaf ha anti-seize vad jag förstår…

Det finns dock ingen gängorna där: IS är drop in. Lite fett är bra.

Min vajer verkar ha trasats sönder i änden så växlingen funkar helt kass. Bara hälften av växlarna går att nå. Kan jag byta ut växelvajern till vilken som helst som är för lvg eller nåt annat jag måste tänka på? Har Shimano Ultegra reglage och derailleur

Jagwire funkar alldeles utmärkt. Köp den slicka ”pro” om du inte får tag i shimanos original.

Bör inte vara några problem, gissar på att de inte hamnar i samma "låda" där pga nyare bromsslangar på 4770. Jag har RS405 grupp på min gamla cykel men när jag köpte den gruppen så var det RS405 ok som är flatmount men jag behövde PM så jag bytte rakt av till typ m400 eller vad det heter. Som vanligt med Shimano är det mycket man inte skall göra men som går utmärkt.

Ska prova att montera tubdäck med Tufotape.
Går det när det sitter kvar limrester på fälg och däck?

Om jag vill köpa ny växelgruppset är det något speciellt jag måste tänka på? Har sram gx just nu och vill köpa sram gx eagle :) mvh

Om jag vill köpa ny växelgruppset är det något speciellt jag måste tänka på? Har sram gx just nu och vill köpa sram gx eagle :) mvh
Är inte alla GX eagle?
Här är en bild från min Slash - 20 med Gx Eagle som standard. Kanske svårt att de men det är en örn på växelväljaren och så står det eagle på kassetten.

Bilagor

• IMG_20220924_130944.jpg
    IMG_20220924_130944.jpg
    574.2 KB · Besök: 32

Du behöver en ny bakväxel, växel reglage, kassett och kedjan. Kassetten måste har rätt att hon infästning, som kan vara Shimano HG (NX) eller Stam XD (GX), kolla var du har nu. NX växelreglage har infästning byggt in, GX inte. Om du byter från GX till GX är det inte ett problem.

Du behöver en ny bakväxel, växel reglage, kassett och kedjan. Kassetten måste har rätt att hon infästning, som kan vara Shimano HG (NX) eller Stam XD (GX), kolla var du har nu. NX växelreglage har infästning byggt in, GX inte. Om du byter från GX till GX är det inte ett problem.
Tusen tack!! <3

Därför det var sista fredagsskiftet som packade vevarna.
Men du får lägga lite fett på vänster vev. Helt ok.
Viktigast är dock att lägga fett på vevaxeln så du får av vevarmarna igen nångång i framtiden.
I Japan? Sånt trodde jag bara hände i Italien. Det blev 50/50 fördelnings av fettet i torsdags.

Men stor besvikelse eftersom det nya vevpartiet för 8 delat inte passade på den 8 delade cykeln. Märkligt, skiljer ju bara 24 år. Hade Tyskland skapat en standard för cykeldelar hade det aldrig hänt.

Veven på högersidan bottnade mot vevlagret (pressfit).

Slipa lite på veven? Men den kommer väl långt in då och förstör lite av kedjelinjen.

I Japan? Sånt trodde jag bara hände i Italien. Det blev 50/50 fördelnings av fettet i torsdags.

Men stor besvikelse eftersom det nya vevpartiet för 8 delat inte passade på den 8 delade cykeln. Märkligt, skiljer ju bara 24 år. Hade Tyskland skapat en standard för cykeldelar hade det aldrig hänt.

Veven på högersidan bottnade mot vevlagret (pressfit).

Slipa lite på veven? Men den kommer väl långt in då och förstör lite av kedjelinjen.

Japan? Glöm det. Malaysia. I bästa fall.
Du försöker inte klämma JIS-vevar på ISO-axel?

Tveksamt, men inte uteslutet. Var dock Japan utrustad från fabrik. Syns tydligt att planet för minsta drevet ligger längre ut i förhållande till vevarmen än på det gamla. Så om jag tar ned ytan på veven kan det bli frigång. Men mindre bra kedjelinje. Är mellandrevet (nitat i stål) som kuggar över. Får väl fila till det lite istället så går det några mil till.

Tveksamt, men inte uteslutet. Var dock Japan utrustad från fabrik. Syns tydligt att planet för minsta drevet ligger längre ut i förhållande till vevarmen än på det gamla. Så om jag tar ned ytan på veven kan det bli frigång. Men mindre bra kedjelinje. Är mellandrevet (nitat i stål) som kuggar över. Får väl fila till det lite istället så går det några mil till.

Ny JIS-vevaxel med rätt axellängd är inte jättedyr.

-fast då gäller det ju att köpa med rätt längd…

Viktigast är dock att lägga fett på vevaxeln så du får av vevarmarna igen nångång i framtiden.
Inte endast då, fettet gör även att den går på tillräckligt mkt för att sitta kvar utan knak och glapp.
Åtminstone om man drar åt tillräckligt mkt, gärna med momentnyckel
Läs även mer här:

Jag behöver ett nytt pumphuvud till en Blackburn airtower 2. Passar andra tillverkares huvuden till denna? Jag hittar nämligen inget från blackburn.

Nu läcker all luft ut genom schraderhålet när jag vill pumpa presta. Om någon vet en lösning på det felet är det också välkommet.

Jag behöver ett nytt pumphuvud till en Blackburn airtower 2. Passar andra tillverkares huvuden till denna? Jag hittar nämligen inget från blackburn.

Nu läcker all luft ut genom schraderhålet när jag vill pumpa presta. Om någon vet en lösning på det felet är det också välkommet.
Blås i hålet

Har du testat att trycka ihop däcket lite vid ventilen när du börjar pumpa? Jag upplever att såna där kombimunstycken vill ha lite mottryck för att funka över huvud taget.

Ni får gärna utveckla hur ni menar. jag trycker på pumpen så hårt jag kan på ventilen. Vilket hål ska jag blåsa i?

Ni får gärna utveckla hur ni menar. jag trycker på pumpen så hårt jag kan på ventilen. Vilket hål ska jag blåsa i?

Du försöker att pumpa en tomslang? Om du pumpar lite på en icke tom presta så ska den skifta till presta. Eller om du blåser i presta.
Det sitter väl någon kula eller nåt så antar att det kan fastna också

Jag behöver ett nytt pumphuvud till en Blackburn airtower 2. Passar andra tillverkares huvuden till denna?
Vad som passar på en Blackburnslang, eller ej passar, har jag ingen aning om. Jag har SKS
Men till dem finns det lösa pumphuvuden att köpa, jag har själv bytt från ett dubbelt till ett enkelt på en av mina pumpar.
41RUMaGvcRL._AC_.jpg

Jag har bytt till ett SKS-munstycke på min Blackburn Airtower 2, https://r2-bike.com/SKS-Pumpenkopf-EVA_1
Ytterdiametern på slangen på Blackburnen är något smalare än SKS. men ett par varv eltejp räckte för mig för att få munstycket att sitta kvar.

Hittade detta från en park tool-ytvideo:

"There is a small ball inside the head that should float back and forth to block the pump head hole not being used. Moisture can get inside the head from the tubes, and this ball can get stuck. Often an sharp impact can free this ball. Hold the head flat of your hand. Smack you hand down on a desk top or workbench. Test by putting your thumb over first one and then the other side and pumping. If you feel pressure, it is free. If it does not fix it, you need a new head."

En väldigt lätt smäll i bordet senare var felet borta.

Hur hårt vågar man pumpa vid försök att få däck att poppa? Max angivet däcktryck är ju med belastning från cyklist, så antar att man utan problem kan pumpa en bit över det tillfälligt…?

WTB Riddler SG2 700Cx37 på hookless tubelessfälg, dock med slang i för närvarande. Har smort med vatten och lite diskmedel men verkar inte räcka. Samma däck poppade ganska enkelt på plats på andra däcket i paret (för att stretcha det lite, innan detta var färdigbyggt) utan att överskrida max däcktryck.

Här hittar du någon som har prövat:

Tillbaka
Topp