Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Okey, tack för svar.

Ny fråga; vilka egenskaper karaktäriserar de fetter som tillverkare generellt rekommenderar för service av body?
DT Swiss ratchet = deras specifika "grå-rosa smör"
Shimano bolt-on body = bad i olja istf. fett.
De flesta med pawls = lättare lagerfett, försiktig med mängden kring där klackar kan bli sega.

Okey, tack för svar.

Ny fråga; vilka egenskaper karaktäriserar de fetter som tillverkare generellt rekommenderar för service av body?
Det kanske var ett icke-svar men det underlättar ändå om du anger vad det är för body du vill serva om du vill ha ett specifikt svar.

Annars är det väl bara att köpa ett valfritt fett som någon rekommenderar för bodyn och hålla tummarna. Tåla höga tryck, inte vara så tjockt och får inte bli segt i kyla är väl rätt givna egenskaper.

O
Det kanske var ett icke-svar men det underlättar ändå om du anger vad det är för body du vill serva om du vill ha ett specifikt svar.

Annars är det väl bara att köpa ett valfritt fett som någon rekommenderar för bodyn och hålla tummarna. Tåla höga tryck, inte vara så tjockt och får inte bli segt i kyla är väl rätt givna egenskaper.
Okej, jag visste inte att det fanns så vitt skilda typer av body. Denna är en gammal shimano deore, troligen med pawls då antar jag.

Tänkte kör vanligt litiumfett från biltema på kulorna och en liten dutt med fett från en tub det står "hjullagerfett" på klackarna.. Ibland har jag bara gett klackarna en droppe med kedjeolja men vet inte om det är långsiktigt schysst mot dem. Den försvinner nog ganska fort.

O

Okej, jag visste inte att det fanns så vitt skilda typer av body. Denna är en gammal shimano deore, troligen med pawls då antar jag.

Tänkte kör vanligt litiumfett från biltema på kulorna och en liten dutt med fett från en tub det står "hjullagerfett" på klackarna.. Ibland har jag bara gett klackarna en droppe med kedjeolja men vet inte om det är långsiktigt schysst mot dem. Den försvinner nog ganska fort.
Isf gäller nog svaret ovan om Shimanos bodys, dvs olja. Eller möjligtvis om du blandar upp hjullagerfettet med olja så det blir en lösare konsistens. Är risk att ett så pass klibbigt fett som hjullagerfett är för tjockt annars.

Fett är väl vanlig olja som fått koaguleringsmedel, emulgeringsmedel eller nåt. 'Kan inte förete några större överraskningar.

Zlatko, byt vajer! Den du har kommer att suga åt sig vad smuts där finns, och vajerhöljet var också trasigt om jag minns rätt.

Vad gör jag fel, skulle precis starta en ny tråd, men hittar inte var jag skapar den!?

1665513949570.png

Hittade nog svaret här, tydligen missat detta, om jag tolkar det rätt ska jag kunna skapa ny tråd efter midnatt. Jaja, your loss. https://happyride.se/forum/threads/nya-rutiner-kring-moderering.3680915/

Senast ändrad:
Funderar på en dubbel hjuluppsättning till våren (man måste börja drömmen om våren tidigt) och det är ju ingen vanlig djungel. Har en Canyon endurace med Schwalbe one (30 mm fram, 32 bak) som sitter på följande hjul, fulcrum racing 900 db oem
Screenshot_20221013-101731_Chrome.jpg

Och enligt Canyons hemsida har jag "Bromsskiva: Shimano RT70, Centerlock" och Shimano HG700 11-speed.

Min tanke är att sätta graveldäck på fulcrum-hjulen, och köpa nya landsvägshjul (och däck) och ha typ samma däckstorlek som nu. Med detta som bakgrund är min filtrering här korrekt eller nåt jag missat?
SmartSelect_20221013_121145_Chrome.jpg

Har egentligen inte tänkt att köpa just de där hjulen, i alla fall inte nya, utan tänkte hålla utkik på köp & sälj. Men vore ju en fördel om jag håller utkik efter rätt säker.

De är bredare, 130mm mot 126mm.

Och Sheldon varnar:
As it turned out, the increased length of un-supported axle sticking out from the right side of the hub was just too long for traditional 10 mm threaded axles. 8-speed freewheels were sold for several years, but a very large percentage of the riders who bought them wound up having problems with axle breakage/bendage. As a result, 8-speed freewheels eventually pretty much disappeared from the market.

Behöver man avfetta en ny kedja eller ska man bara fortsätta smörja den med det smörjmedlet man föredrar?

Vad säger Happy eliten?
Jag brukar inte avfetta nya kedjor men det kanske man ska?

Behöver man avfetta en ny kedja eller ska man bara fortsätta smörja den med det smörjmedlet man föredrar?

Vad säger Happy eliten?
Jag brukar inte avfetta nya kedjor men det kanske man ska?
Smörjer du med olja behöver du inte egentligen göra något men det kan vara en fördel att torka av kedjans utsida lite extra första gångerna du smörjer eftersom fabriksfettet drar åt sig väldigt mycket smuts.

Smörjer du med vax eller någon dry lube är det bäst att följa instruktionerna för respektive smörja.

Fungerar dessa däck nu på hösten när det är fullt av blöta, hala löv? Eller är det bättre att slå på ett par dubbdäck direkt?

Funkar dessa 28” skärmar till 27.5 hjul? https://www.bikester.se/sks-bluemels-b45-mudguards-28-361710_404861.html

Fungerar dessa däck nu på hösten när det är fullt av blöta, hala löv? Eller är det bättre att slå på ett par dubbdäck direkt?

Funkar dessa 28” skärmar till 27.5 hjul? https://www.bikester.se/sks-bluemels-b45-mudguards-28-361710_404861.html
Däcken funkar bra för höst, onödigt att lägga på dubbdäck redan nu, om du inte bor väldigt långt norrut med risk för ishalka snart.

Men, de där skärmarna med 45mm bredd är alldeles för smala för däckstorleken du länkat. För 2.3" däckbredd (som är ca 57-59mm) rekommenderas 65mm skärmar om det ska täcka bra. Se länk här:

Senast redigerad av en moderator:

eftersom du frågar om skärmar förmodas att det handlar om pendling? isf lär det där däcket erbjuda ett irriterande trögt rull. köp något med lägre sidodobbar.

vill du ha grepp i blöta och på is är det bra med högvärdig mjuk gummiblandning. visst mönster är bra, men det är inte lika viktigt.

Vill man ha dubbfritt 27,5" i ishalka så finns t.ex.

men är då 50mm brett alltså lite smalare än 2.3". Har ingen egen erfarenhet av detta däck själv, kör bara dubbat vid ishalka för jag vill ha mer bromsförmåga vid oförutsedda situationer än vad ett odubbat någonsin kan ge. På fyra hjul med abs-bromsar är det en annan sak, då är dubbfritt inte lika galet.

Dubbdäck för 27.5" finns t.ex. Schwalbe Ice Spiker Pro, Suomi Fast Freddie, och Black Ice, det sistnämnda däcket ganska nytt på marknaden och ser ut så här:

Senast redigerad av en moderator:
Hej. Jag lånar den här tråden, känner att min fråga inte riktigt förtjänar en egen tråd.

Jag har en 8 delad kassett, växelförare och lämplig kedja som jag ska byta till på en cykel. Jag har egentligen en växelväljare som hänger samman med bromshandtaget, men jag ogillar det skarpt. Om jag nu ska ha 8-delat shimano, vilka växelväljare kan jag välja? Jag förstår att shimanos funkar. Men är det samma "pull ratio" eller vad det heter på en sram-shifter? Alltså att de drar lika långt per växling. SunRace?

Söker något billigt men samtidigt någorlunda bra och bekvämt.

Hej. Jag lånar den här tråden, känner att min fråga inte riktigt förtjänar en egen tråd.

Jag har en 8 delad kassett, växelförare och lämplig kedja som jag ska byta till på en cykel. Jag har egentligen en växelväljare som hänger samman med bromshandtaget, men jag ogillar det skarpt. Om jag nu ska ha 8-delat shimano, vilka växelväljare kan jag välja? Jag förstår att shimanos funkar. Men är det samma "pull ratio" eller vad det heter på en sram-shifter? Alltså att de drar lika långt per växling. SunRace?

Söker något billigt men samtidigt någorlunda bra och bekvämt.

Sram har en annan shift ratio. Det fanns Stam växel reglage som var kompatibel med Shimano, men tror inte att dom tillverkärks längre.

SubRace har ingen växel reglage, eller?

Tror den här är SunRace: https://www.bikester.se/sunrace-dlm...ed-left-M881382.html?vgid=G1255422&cgid=36937
Men tack för info om Sram, då tänker jag bort dem. Jag tror det helt enkelt får bli en SL-M315. Jag vill mest ha något som kan få slitas ut i vinter med allt vägsalt och skit.

Visste inte att SunRace för växelreglage. Hittar ingen info om den, förutom att den är till "Beginners". Har hittat att M53 är kompatibel med Shimano, så gissar att alla är det.

Tror den här är SunRace: https://www.bikester.se/sunrace-dlm...ed-left-M881382.html?vgid=G1255422&cgid=36937
Men tack för info om Sram, då tänker jag bort dem. Jag tror det helt enkelt får bli en SL-M315. Jag vill mest ha något som kan få slitas ut i vinter med allt vägsalt och skit.
Jag har samma erfarenhet som du. Den kombinerade väljaren/bromshandtaget är ganska trögt, jag fick ont i tummen efter ett tag. Jag bytte till separat växelväljare och bromshandtag, och nu fungerar det mycket bättre. Dessutom kan jag nu växla ner flera steg i ett svep.

eftersom du frågar om skärmar förmodas att det handlar om pendling? isf lär det där däcket erbjuda ett irriterande trögt rull. köp något med lägre sidodobbar.

vill du ha grepp i blöta och på is är det bra med högvärdig mjuk gummiblandning. visst mönster är bra, men det är inte lika viktigt.
Eventuellt pendling men framförallt vill jag kunna ge mig ut nu och cykla lite utan att vara rädd att ramla. Det sitter slicks på nu vilket känns livsfarligt med alla blöta löv. Det är en elcykel också så jag är inte så oroad för hur det ska rulla.

Pendlar jag till vintern köper jag dubbdäck också.

Tänkte fixa styrlaget på en ahead gaffel.
Bästa sättet att avlägsna nypringen med en skåra i sig?
16661318772337381696811035645417.jpg

Bara att försiktigt pilla bort med kniv/skruvmejsel?

Senast ändrad:
Tycker mig inte hitta, har googlat runt. Någon som vet om det finns liten kedjetång som får plats i sadelväska?

Menar du verkligen en tång? Jag skulle inte köpa en separat verktyg, men en minitool. Topeak brukar vara riktigt bra. Jag har den här som har verktyg för kedje och en kedjehake:

Menar du verkligen en tång? Jag skulle inte köpa en separat verktyg, men en minitool. Topeak brukar vara riktigt bra. Jag har den här som har verktyg för kedje och en kedjehake:

Ja en liten för att klicka upp kedjelås. Får man upp låsen som sitter med ett multiverktyg?

Tillbaka
Topp