Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

tror vi menar samma?

potatissäck som jag ser det är så nära formen av en boll en kropp kan komma. detta som jag skrev i motsats till att sträcka ut armar eller ben. en reflex många fallovana gärna praktiserar, med ökad skaderisk som följd.

att aktivt krypa ihop är förstås ett sätt att samla ihop potatissäcken och har som bonus att öka eventuell påbörjad rotation. vilket tar energi från fallhastigheten. ännu bättre är om själva nedslaget har chans att omvandla nedslagsenergin till rotation.

kampsportarna kan mer om detta
Har tränat och tävlat kampsport hela mitt liv!
Det absolut sämsta är att försöka ta emot sig med händer, armar. Det resulterar allt som oftast i att handleder eller nyckelben ryker.
Göra sig runt och följa med i rörelse riktning är ”bäst”. Men för de allra flesta går det helt emot instinkt om du inte tränat så mycket fallteknik att det sitter i ryggmärgen. De allra flesta tenderar att automatiskt försöka ta emot med armarna.

Det där har du fått om bakfoten är jag rädd.
Vi faller mer ”helt avslappnat” då vi inte hunnit uppfatta att vi faller.
Om JAG hinner uppfatta att jag faller brukar jag försöka krypa ihop till en boll.
Vet inte om det fungerar?
Ibland gör det ont som attan.
För det mesta inte.
Potatissäcksmodellen är kass.
Det vet både jag o alla mina polare i förskolegruppen på tre-sexan.
På vintern har jag gått omkull tre gånger och setat kvar i pedalerna när jag låg ner. Alla tre gånger utan att göra mig illa annat en pyttelite. Så vette tusan om det är så viktigt att komma av cykeln? Dessa tre hade gemensamt att det var tvåhjulsläpp och gick väldigt fort från cyklande till liggande.

Jag har en gängad gaffel där gaffelröret är för lång för ramen.
Kan man kapa av nedanför gängorna och köra med en vanlig starnut och Ahead stam? Eller funkar det även med en Quillstam?
För att lyckas med detta antar jag att jag måste ta bort det gängade styrlagret och byta till ett ogängat?

Varför är en stans injector för att skjuta genom ventil tjockare än ventilen? Hade ju känns intuitivt och bra att skjuta guckan på insidan av däcket.

Jag har en gängad gaffel där gaffelröret är för lång för ramen.
Någon här på forumet eller din LBS kan nog hjälpa dig att kapa gaffeln och gänga den:

På vintern har jag gått omkull tre gånger och setat kvar i pedalerna när jag låg ner. Alla tre gånger utan att göra mig illa annat en pyttelite. Så vette tusan om det är så viktigt att komma av cykeln? Dessa tre hade gemensamt att det var tvåhjulsläpp och gick väldigt fort från cyklande till liggande.
halka rakt åt sidan på jämnt underlag respektive krascha är ju rätt skilda situationer.

nr 1 i båda fallen är väl närmast att inte landa på cykeln.

det underlättar att ha förinövad ordning på sina reflexer och inte börja fundera där och då. att krampaktigt hålla sig kvar på cykeln är för mig att likställa med att försöka hålla emot sig med armar och ben,

vilket vid ett luftburet fall hävdar jag är en farlig politik. farligt för armarna, farligt för ansiktet, farligt för nacken. som en början.

om det blir tvärstopp för cykeln gör det ju valet lätt. stanna kvar på cykeln och se fram emot stort elände, eller lämna den där på din båge genom luften och ha en chans klara både dig och cykeln utan större problem än kanske ett snedvridet styre. och det händer ju inom mtb tillräckligt ofta för att man tyvärr får en del övning.

likaså i snowboard där brädan gärna hugger i olika saker djupt där i lössnön. en framåtvolt snett åt sidan är då det bästa man kan göra. snett åt sidan för då gör det inte så mycket om volten inte blir fullbordad, det blir en rullande landning likafullt.

samma taktik är framgångsrik även vid motsvarande situation på cykel. och det tycks hända många skogsåkare typ någon gång årligen...

det är som sagt i denna sekund du är särskilt glad åt dina armbågsskydd.

Senast ändrad:
Hmm… ?‍♂️
IMG_9643.jpeg

Varför är en stans injector för att skjuta genom ventil tjockare än ventilen? Hade ju känns intuitivt och bra att skjuta guckan på insidan av däcket.
En injector som kunde stickas in i ventilen skulle bli så trång att guckan orsakar förstoppning. En flaska eller injektor med slang som träs utanpå ventilen funkar hyfsat även med Stans Race men kan kräva nån borttagning av proppar. Silcas SS är helt omöjlig att injektera överhuvudtaget.

En injector som kunde stickas in i ventilen skulle bli så trång att guckan orsakar förstoppning. En flaska eller injektor med slang som träs utanpå ventilen funkar hyfsat även med Stans Race men kan kräva nån borttagning av proppar. Silcas SS är helt omöjlig att injektera överhuvudtaget.
Det ska vara en slang...till har jag nu sett på bild. Jag känner igen den.
Men var är den?

Jag har fipplat i möget genom att glipa däcket istället

Det rycker i köptarmen och nu har jag börjat kika på Tune DC 100/130 Quick Release Set. Hela 100 gram som jag kan banta ner på cykeln.?Men en estetisk fråga jag inte finner svar på är vad det är för längd på låsdelen.

Någon här som har snabbkopplingarna som kan ta ett mått?Visa bilaga 637880
Fick svar från R2-bike idag och det är 58 mm. från rotationsaxeln. Så det blev ett köp.?

Jag använder en liten flaska Orange Seal som säljs med en skruvhatt med en bit slang.
Ja, jag har en sån flaska i ryggan men jag var uppe i varv och körde den hårda vägen.
Det gick faktiskt rätt smidigt utom på ett par 40mm fälgar där däcken poppar fast med enorm kraft.

Faan vad meck att ha igång 4cyklar varav 2 i bitar dagen innan Isaberg samtidigt som man ligger efter med jobb. För jobbigt med semester.

Nja, det finns ett antal sådana sprutor med en nål som går i prestaventilen. Jag har en av - tror jag det är - Meridas fina märke. Vill man ännu finare och betala det fyrdubbla finns de även med blått handtag.
Men det funkar fin-fint med vanlig Stans iaf.

Nja, det finns ett antal sådana sprutor med en nål som går i prestaventilen. Jag har en av - tror jag det är - Meridas fina märke. Vill man ännu finare och betala det fyrdubbla finns de även med blått handtag.
Men det funkar fin-fint med vanlig Stans iaf.
Men vanliga Stans är en tunn soppa som inte fungerat helt till tillfredställande för mig.

Är det vanligt att tubelessventiler visar fel däckstryck?

Jag har öppnat upp och rengjort från gegga i ventilerna, tagit piprensare igenom men upplever att två olika pumpar och en digital däckstrycksmätare visar på tok för högt jämfört med hur hårt pumpat däcket är, både när man trycker med tummar samt hur hårt det känns mot underlaget.

Även när jag enligt pumpar och däckstrycksmätare visar 13-17psi känns däcket hårt pumpat.

Väger 80kg och skulle vilja ha ca 21-23psi men det känns superhårt ?

Är det vanligt att tubelessventiler visar fel däckstryck?

Jag har öppnat upp och rengjort från gegga i ventilerna, tagit piprensare igenom men upplever att två olika pumpar och en digital däckstrycksmätare visar på tok för högt jämfört med hur hårt pumpat däcket är, både när man trycker med tummar samt hur hårt det känns mot underlaget.

Även när jag enligt pumpar och däckstrycksmätare visar 13-17psi känns däcket hårt pumpat.

Väger 80kg och skulle vilja ha ca 21-23psi men det känns superhårt ?

Om ventilen har torkat vätska inuti skulle däcktrycksmättaren visa för lågt tryck, inte för högt. Så tror att trycket är rätt då.

Ok, jo nu när du säger det, hade glömt det. Hade koll på det förra sommaren när jag skulle köpa Garminklocka. Kollade lite omdömen då och tänkte jag ska aldrig köpa nåt från dom. Men hade glömt som sagt, tycker Cykloteket låter seriöst så lätt att luras :⁠(

Jaja, får se hur det går.
Vad gäller själva däcken, Bontrager AW3, så är det ju lite oroande att det bara är skumrasksajterna som har dom, ingen tysk vad jag kunde se. Kanske för dåliga däck för kvalitetstyskarna, eller ett restlager från tidigt 1900-tal...

Uppföljning:
Beställde som sagt Bontrager AW3 från Cykloteket förra torsdagen innan jag insåg att dom var under Spobik.Var orolig i helgen som gick. Fick inget mail om att det skickats så mailade sent i söndags att jag ville avbeställa. Fick ingen bekräftelse på det heller, så såg några veckors elände framför mig.

Hade även beställt GP5000 från Bike24 förra torsdagen. Fick mail från dom förra fredagen att det var på väg.
I tisdags fick jag SMS om att det levererats till närmsta ombud, tittade inte så noga och trodde det var det från Bike24. När jag gick ut från lgh på kvällen låg ett paket på min brevlåda från Bike24. Tittade igen på SMSet och det var från Cykloteket!

Så bägge leveranserna gick lika snabbt, och i paketet från Cykloteket låg dessutom en returetikett med, snyggt.

Så allt är frid och fröjd, men funderar lite smått på retur av Bontrager-däcken.

Försöker få iordning på växlarna(1x9). Ändlägena ligger bra, men när jag ska växlar ner så måste jag dubbeltrycka för att den ska växla. Då växlar den ju naturligtvis två växlar, så det blir liksom två växlar ner och en upp om jag vill gå från 1a till 2a växeln.
När jag växlar upp så växlar den som vanligt och utan problem.

Vad har jag gjort för fel?

Är på jakt efter en pendlingscykel (3km enkel väg) som ska vara underhållsfri (lätt att serva) och stå utomhus i princip året runt. Har hittat en 7v med trumbroms både fram och bak + fotbroms(tror jag..) i bättre begagnat skick

Finns det något dåligt med trumbroms förutom att man behöver koppla loss kablen om man ska ta loss hjulet?

Försöker få iordning på växlarna(1x9)
För hårt spänd vajer skulle jag gissa.

Vad gäller bromsarna lär den cykeln verkligen vara bättre begagnad. 'Fick en sådan av en hyresvärd en gång. Ganska underhållsfri, men om man köper begagnat tycker jag alltid man ska låta bättre vetande - en cykelverkstad - kika igenom grejorna; helst innan köpet görs även om det kanske gör köpet litet dyrare. Som jag minns det gick det inte att tvärnita, men så cyklar man ju inte på en sådan: Värdigt, ska man cykla.

Försöker få iordning på växlarna(1x9). Ändlägena ligger bra, men när jag ska växlar ner så måste jag dubbeltrycka för att den ska växla. Då växlar den ju naturligtvis två växlar, så det blir liksom två växlar ner och en upp om jag vill gå från 1a till 2a växeln.
När jag växlar upp så växlar den som vanligt och utan problem.

Vad har jag gjort för fel?
Brukar vara dålig vajer/höljen alt sliten kedja/kassett som orsakar de här problemen för mig.

Är på jakt efter en pendlingscykel (3km enkel väg) som ska vara underhållsfri (lätt att serva) och stå utomhus i princip året runt. Har hittat en 7v med trumbroms både fram och bak + fotbroms(tror jag..) i bättre begagnat skick

Finns det något dåligt med trumbroms förutom att man behöver koppla loss kablen om man ska ta loss hjulet?
Nä. Behöver kanske justeras nån gång. Bromsbeläggen lär ju slitas där med.
Men det kan inte vara både handmanövrerat trumbroms och fotbroms bak samtidigt. Antingen eller. Men fotbroms är ju också en trumbroms.

Har någon ett bra förslag på hur man fäster en konventionell stänkskärm i den här gaffeln så att den hamnar någorlunda nära hjulet?

Finns det beslag som skulle funka upp till gaffelkronan? Eller blir det till att buntbanda?
IMG_5790.jpeg

Har någon ett bra förslag på hur man fäster en konventionell stänkskärm i den här gaffeln så att den hamnar någorlunda nära hjulet?

Finns det beslag som skulle funka upp till gaffelkronan? Eller blir det till att buntbanda?
Visa bilaga 640117
Långt vinkeljärn alt klämmor runt benen där du vill ha skärmen

Visa bilaga 640117

FenderFlute.jpg

Visa bilaga 640117

Min son använder en gammal MTB som city-cykel som har nästan lika stor distans. Jag använde en stålplatta som förlängning som var lite böjd i tvärriktning och hade ett långt hål i mitten. Jag monterade den på baksidan av gaffeln och det blev inte ful alls. Jag minns dock inte var jag hittade (hem) den perfekta plattan.

Tråden är ju till för dumma frågor so here we go.
Har fått hem 2 däck, samma modell, specade till 370g (punkaskyddade). Det ena väger 371g, det andra 379g.
Att det inte väger exakt enligt spec stör mig inte, men är skillnaden något att haka upp sig på?

Har fått hem 2 däck, samma modell, specade till 370g (punkaskyddade). Det ena väger 371g, det andra 379g.
Att det inte väger exakt enligt spec stör mig inte, men är skillnaden något att haka upp sig på?
8 gram? Må väl kunna sägas vara inom toleransen?

Långt vinkeljärn alt klämmor runt benen där du vill ha skärmen

Visa bilaga 640134
Min son använder en gammal MTB som city-cykel som har nästan lika stor distans. Jag använde en stålplatta som förlängning som var lite böjd i tvärriktning och hade ett långt hål i mitten. Jag monterade den på baksidan av gaffeln och det blev inte ful alls. Jag minns dock inte var jag hittade (hem) den perfekta plattan.
Tack för bra input. Jag testar buntbanden i första hand, blir troligen något slags vinkeljärn eller så när jag inser att inte buntbanden räcker till i längden.

Det är väl klart inom ok tolerans. Och vilken noggrannhet har din våg? Troligen flera % osäkerhet om du har standard hemmavåg…

Tillbaka
Topp