Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Enligt mitt verktyg går gränsen för ok och byt vid 0,75, menar du att precis utanför det spannet är en hel länk? Well, ny kedja it is then ?

En kedja på en MTB är kring 110 länkar lång. Så 0,75% är nästan en länk. På en Sram, och kanske också Shimano, drivlina har man nästan ingen marginal när man väljer kedjelängd. Därför förvånar det mig inte att man får problem på minsta drevet med en sliten kedja. Skulle dock tänka att problemet är mindre eller bort vid sag, dvs när man sitter på cykeln.

Går att lösa genom att (i alla fall på Samsung), gå in i "appar / standardappar / öppna länkar / strava" och sen välja bort "öppna länkar som stöds". Jag har själv gjort det för strava när man behöver använda funktioner som bara finns i webben.

När det gäller mobilversion så kan du i Chrome gå in och bocka för "Datoranpassad version" i menyn för att få det vanliga webbgränssnittet

Funkade perfekt, stort tack.

Senast ändrad:
Ingen expert på just barends men för krullstyre rekommenderas väl ungefär axelbredd. Kanske lagom att prova med?
Axelbrett, cirka. 100% individuellt. :) Mina sitter något tätare än axelbredd, jag är starkare där. En vacker dag ska jag testa dem något utanför axelbredd istället.
Ja, det var min första tanke att de ska sitta på samma avstånd som hoodsen på landsvägscykeln. Men jag testmonterade dem idag och var ute och testkörde. Med mitt nuvarande styre kunde jag inte ha dem så brett utan jag landade på 32 cm. Men det kändes som ett bra avstånd. Dock var det svårt att hitta ett bra grepp på grund av att reglagen satt för nära barendsen. Jag får fila lite på det helt enkelt...

Det beror på vilket perspektiv man har.
1691997529067.png

Jag skall cykla 9 mil lvg-motionslopp på söndag. Prognosen säger just nu 22 grader varmt, 6m/s vind och 9mm regn kryddat med lite åska och blixtar. Äger ingen cykelspecifik regnjacka, har endast regnpendlat i skaljacka. Med tanke på värmen, klarar jag mig bra med vanlig cykeltröja eller måste jag panikköpa regnjacka? Kommer cykla i komforttempo.

Jag skall cykla 9 mil lvg-motionslopp på söndag. Prognosen säger just nu 22 grader varmt, 6m/s vind och 9mm regn kryddat med lite åska och blixtar. Äger ingen cykelspecifik regnjacka, har endast regnpendlat i skaljacka. Med tanke på värmen, klarar jag mig bra med vanlig cykeltröja eller måste jag panikköpa regnjacka? Kommer cykla i komforttempo.
Vad vädret kommer att bli, eller exakt vilken klädsel du behöver, har jag ingen aning om
Men en regnjacka för cykling kan oavsett vara bra att ha
regnjacka-rc100-herr-bla.jpg

Endast 200 SEK hos Decathlon och den finns i många olika strl
(Men antagligen är den den rejält svettig)

Vad vädret kommer att bli, eller exakt vilken klädsel du behöver, har jag ingen aning om
Men en regnjacka för cykling kan oavsett vara bra att ha
regnjacka-rc100-herr-bla.jpg

Endast 200 SEK hos Decathlon och den finns i många olika strl
(Men antagligen är den den rejält svettig)
Ja jag är rädd för det.. då blir det ändå 200 kr i sjön :/

Nja, du kommer troligen inte att kunna ha på dig jackan hela turen eller åtminstone inte i uppförsbackar
Men i nedförsbackar och under + strax efter stopp, tex om du måste fixa en punka, eller vänta på ngn i din grupp.

Cykeltröja i ull/ullblandning vill jag slå ett slag för. Jag har en långärmad som jag kör i de flesta förhållanden - bra solskydd, inga problem med lite regn eller regnskurar, blir det heldagsregn eller vägarna blåsigt brukar jag komplettera med en vindväst. Det viktigaste regnplagget tycker jag nästan alltid är kepsen.

Valet är väl som vanligt, bli våt inifrån eller utifrån.
Men temperaturen brukar sjunka rejält i regn och då är det skönt med nåt vattentät som även är vindtät.
Lite som att pissa i brallorna för att få upp värmen. Det funkar en stund ?

Hej! Köpte en bakväxel här på happy, medium cage rd-m781, och hade tänkt sätta den på en vinterpendlare. Jag tänkte mig en kassett med tätare utväxling, typ lvg 11-25, men står på produktbeskrivningen på växeln att minimala antalet tänder på största kassettdrevet bör vara 34. Är det något jag borde utgå ifrån? Är det någon som kan svara på vad som händer om jag sätter på en 11-25? Här är länk till växeln på bikester https://www.bikester.se/shimano-deore-xt-rd-m781-bakvaxel-M293946.html

Valet är väl som vanligt, bli våt inifrån eller utifrån.
Men temperaturen brukar sjunka rejält i regn och då är det skönt med nåt vattentät som även är vindtät.
Lite som att pissa i brallorna för att få upp värmen. Det funkar en stund ?
det är intressant att uppfattningen är så spridd att det inte går att göra plagg som osvettiga och samtidigt fungerar mot regn.

var t ex ute på skogsrunda tre timmar i regnet häromdagen, inte värsta galaktiska regnet men ändå. kommer som vanligt hem snustorrr om fötter och kropp.

har bland flera andra ett flertal gånger givit exempel på vilka plagg som fungerar. men intresset verkar svalt.

att begrunda är orsakerna tilll att det mesta som säljs under jag-också-flagg ventilerande samtidigt regntätt, inte verkar fungera i närheten av bra. den värsta plumpen jag personligen åkt på kommer från rapha. ett veritabelt stolpskott.

det är intressant att uppfattningen är så spridd att det inte går att göra plagg som osvettiga och samtidigt fungerar mot regn.

var t ex ute på skogsrunda tre timmar i regnet häromdagen, inte värsta galaktiska regnet men ändå. kommer som vanligt hem snustorrr om fötter och kropp.

har bland flera andra ett flertal gånger givit exempel på vilka plagg som fungerar. men intresset verkar svalt.

att begrunda är orsakerna tilll att det mesta som säljs under jag-också-flagg ventilerande samtidigt regntätt, inte verkar fungera i närheten av bra. den värsta plumpen jag personligen åkt på kommer från rapha. ett veritabelt stolpskott.
Vi vet ju sedan tidigare att du inte svettas i dina bomullskläder. Inte många som känner igen sig där heller. Men trevligt för dig fast som referens tar iaf jag dig med en mycket stor nypa salt i frågan. ?

Vi kan också tar mig som referens. Jag svettas i nästan allt när jag cyklar. Det måste regnar riktigt ordentlig innan jag tar på en vattentätt plagg på räsercykeln. Det brukade hända en gång om året, men med en sommar som vi har nu kommer det att hända oftare. Om det regnar lite cyklar jag helst med något som Gore Windstopper tygg, bäst är om det bara sitter på framsidan, men det är svårt att hitta.

Vi kan också tar mig som referens. Jag svettas i nästan allt när jag cyklar. Det måste regnar riktigt ordentlig innan jag tar på en vattentätt plagg på räsercykeln. Det brukade hända en gång om året, men med en sommar som vi har nu kommer det att hända oftare. Om det regnar lite cyklar jag helst med något som Gore Windstopper tygg, bäst är om det bara sitter på framsidan, men det är svårt att hitta.
Det är ju mer att välja mellan kall och blöt utifrån eller varm och blöt inifrån om man tränar hårt.

Beställde en vindväst och en lättviktsregnjacka från decathlon, med lite tur har jag dem på fredag. Annars kanske det är läge att inviga min långärmade rapha classic jersey som jag köpte här på Happy för ett tag sedan, vill minnas att den är i merino eller iaf merinomix.

Beställde en vindväst och en lättviktsregnjacka från decathlon, med lite tur har jag dem på fredag. Annars kanske det är läge att inviga min långärmade rapha classic jersey som jag köpte här på Happy för ett tag sedan, vill minnas att den är i merino eller iaf merinomix.
.. eller är det smartare att köra på kortärmad dito med armvärmare i merino?

Om det är över 20 grader vid start och jag kunde byta till torra kläder vid målgång efter 9 mil så skulle jag starta i kortärmad tröja och acceptera att bli blöt och sen förstärka med armvärmare och regnjacka om det skulle börja kännas kallt. Eventuellt köra med armvärmare från start om temperaturen knappt är över 20.

.. eller är det smartare att köra på kortärmad dito med armvärmare i merino?
Hur, var, när och hur mkt du fryser är förstås svårt för ngn annan att veta
Men jag blir mer varm och svettas mer om kroppen och därför blir jag kallare och fryser lättare om armarna.
Därför använder jag arm och benvärmare som är vindtäta, åtminstone mot fartvinden.
https://www.gorewear.com/se-en/shield-leg-warmers-100718?countryselector=en_SE
Det fungerar riktigt bra för mig, även i (måttligt) regn, bättre än motsv ickevindtäta i ylle, bomull eller annat naturmaterial.
Men bara för att det funkar bra för mig behöver det inte vara samma sak för dig.

Nu har jag dessutom kollat närmare på den billiga Decathlonregnjackan jag länkade till,
det verkar som om den inte är lika vattentät som tex Gore-Tex, men den skall "andas" (nästan) lika bra. Åtminstone enl RET-värdet och Decathlons egen reklamtext.
"skyddar mot lätt regn (2000 mm) (vilket ungefärligen motsvarar 2 timmars ösregn)."
"TYGETS ANDNINGSFÖRMÅGA: RET 7,95
• RET under 6: utomordentligt ventilerande, lämpligt för intensiv ansträngning.
• RET mellan 6–12: mycket ventilerande, lämpligt för måttlig ansträngning.
"
Jag är övertygad om att jackan ändå kommer att upplevas som svettig, men kanske inte riktigt lika mkt som befarat.

Det är väldigt individuellt, och även beroende på tempo och eventuella pauser.
Jag antar att det inte blir fikastopp?
Jag svettas lätt, blir lätt varm, men när energin börjar ta slut så blir jag väldigt frusen.

Som exempel, i höstas cyklade jag 6 mil på morgonen, prognosen var blek höstsol och 8° vid start och sedan upp mot 14°. Jag startade i kortärmat, kortbenat men långärmat underställ.
Prognosen stämde inte alls, ett tag var det ner mot 3° och dimma, jag frös lite om händerna men inte mer, det var vindstilla skall .kanske tilläggas.

På hemvägen, 6 mil, var det runt 15° men jag frös trots att jag till sist satte på mig en typ regn/vindjacka, väldigt tunn. Skulle käkat pizza med en kompis innan jag vände hem, men blev inte så, blev bara några kakor så inte mycket energi kvar där.

Om det är 22° (och regn) och energin inte tar slut hade jag kört med kortärmat, kortbenat, och haft med mig vindväst och armvärmare utifallatt. Om du vet att du lätt blir frusen så kanske säkra upp med vindjacka och benvärmare istället.

Som sagt, väldigt individuellt, och beroende på tempo. Går man ner till typ zon 2/1 så är det lättare att frysa, iaf för mig.

Om det bara är en skur funkar skaljackan, men du kommer att koka tror jag om det regnar mil efter mil. Panikköp du, för du kan ha glädje av den en annan gång. Och du, vatten rinner neråt. Bytesstrumpor är guld värda!
Och kedjan blir inte längre. Det du mäter kedjan med är inriktad på slitaget.

Hur, var, när och hur mkt du fryser är förstås svårt för ngn annan att veta
Men jag blir mer varm och svettas mer om kroppen och därför blir jag kallare och fryser lättare om armarna.
Därför använder jag arm och benvärmare som är vindtäta, åtminstone mot fartvinden.
https://www.gorewear.com/se-en/shield-leg-warmers-100718?countryselector=en_SE
Det fungerar riktigt bra för mig, även i (måttligt) regn, bättre än motsv ickevindtäta i ylle, bomull eller annat naturmaterial.
Men bara för att det funkar bra för mig behöver det inte vara samma sak för dig.

Nu har jag dessutom kollat närmare på den billiga Decathlonregnjackan jag länkade till,
det verkar som om den inte är lika vattentät som tex Gore-Tex, men den skall "andas" (nästan) lika bra. Åtminstone enl RET-värdet och Decathlons egen reklamtext.
"skyddar mot lätt regn (2000 mm) (vilket ungefärligen motsvarar 2 timmars ösregn)."
"TYGETS ANDNINGSFÖRMÅGA: RET 7,95
• RET under 6: utomordentligt ventilerande, lämpligt för intensiv ansträngning.
• RET mellan 6–12: mycket ventilerande, lämpligt för måttlig ansträngning.
"
Jag är övertygad om att jackan ändå kommer att upplevas som svettig, men kanske inte riktigt lika mkt som befarat.
Gick på denna istället efter lite läsning ?

Nu har prognosen ändrats till 23 grader och endast 2mm regn på hela dygnet. Kanske skulle köpt en dyrare för att garantera regnfritt.

Vi vet ju sedan tidigare att du inte svettas i dina bomullskläder. Inte många som känner igen sig där heller. Men trevligt för dig fast som referens tar iaf jag dig med en mycket stor nypa salt i frågan. ?
man svettas i alla typer av kläder om de är för varma och eller för täta. det gäller även för mig, och förstås inte minst för bomull, som tenderar hålla kvar fukten.

men när jag lyckas hantera dessa rätt enkla omständigheter är bomull ett behagligt material. som en härlig tvåtimmarstur igår kväll. torrt och fint trots ryggsäck.

gillar alltså windstopper-skal vid regn. luftigt och behagligt, men inte helt hundra ogenomsläppligt. så regnar det på riktigt en längre tur får det gärna bli något syntetiskt under. då är inte bomull någon hit.

Tillbaka
Topp