Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Ingen som inte åker bil.

För att ta sig till nordöstra Småland med tåg och cykel så behöver man åka

Stockholm - Norrköping
Norrköping - Mjölby
Mjölby - Tranås
Tranås - Nässjö
Nässjö - Eksjö

I varje byte finns det risk för att man inte kommer vidare.

Ingen som inte åker bil.

Stockholm - Norrköping
Norrköping - Mjölby
Mjölby - Tranås
Tranås - Nässjö
Nässjö - Eksjö

De två sista stegen kan man plocka bort. Går utmärkt att utgå från Tranås för att få till fingrus.

Ingen som inte åker bil.

Stockholm - Norrköping
Norrköping - Mjölby
Mjölby - Tranås
Tranås - Nässjö
Nässjö - Eksjö

Om man startar i Stockholm ja. ?

Man kan ta cykeln på Flixbus Stockholm - Jönköping och sen Krösatåg Jönköping - Nässjö om det duger. Bara ett byte. Om man inte cyklar direkt från Jönköping (4-5 mil). Man kan även fortsätta inåt Småland med Krösatåg såklart.

Man kan starta i Gävle också med tillgång till 2 st cykelplatser, åka ner till Mjölby utan byten för att sedan hoppa på tåget till Tranås och cykla därifrån.

Ska det bara till fingrus så kan man ju ta pendeltåg eller Mälartåg och hoppa Småland helt och hållet :-) Jag tänkte att om man ska ned till reklamen så är det rätt omständligt.

Jag tänkte alltså att det vore lite kul att cykla med familjen. Men utan bil så är det inte görbart. Det var synd.

Bor det ens människor i de trakterna??

Har du läst artikeln? Att plocka ned cykeln i en väska är ju en no-go för en cykelsemester med familjen.

Styrlager till en Univega Alpina 500, vilken size är det på dom? Vill minnas att det va olika storlek ovan och under men har försnillat bort originalen.

Eksjö är en fin stad. Sist jag var där åkte jag militärkolonn dit, men cyklar följde inte med. Jag fattar inte riktigt var utgångspunkten är eller ligger, men mycket löses om man tar Swebus längs E22. Linköping kan vara en annan bra "växlingsstation".

Asså hela grejen är ju att ta med cyklar. Jag har noll intresse av att hänga i själva Eksjö. Sorry.

Körde en maskintvätt med impregneringsmedel på en cykeljacka o byxa.
Såg att glömt en chockladbit (kvar i papper) i ficka. Kan väll inte va nån fara äta ändå
?
?

Kan man montera postmountbroms på flatmountram? Hittar få exempel, men många exempel på adapter åt andra hållet.

Finns inga som bor i Uppsala heller, ändå lyckades de stoppa Cykel-SM.

Kan någon tipsa om ett lämpligt verktyg för att få bort den här låsringen med två små gropar i (se bild)?

Cykeln är en canyon neuron med några år på nacken. Ramen är icke-boost och några tyska diplomingenjörer har försett den med inbygda adaptrar från 12x142 thru axle till qr.

Jag vill helst inte behöva hamna i tråden med mektabbar eller misärtråden om det går att undvika. Tack på förhand ?

Bilagor

• 20230816_180850.jpg
    20230816_180850.jpg
    628.2 KB · Besök: 59
Nordic gravel series... kördes en nyss men info om deltagare och tider finns inte (dock tävlar dom ju med pallplats osv). Är det fler deltagare än typ 30 anmälda som syns på bilderna? Det är isåfall ingenting.

tänderna är inte sällan smalare än klingans bredd i botten där kedjerullen skall vila. så kollla gärna där med:)

Hej igen, nya favorit-tråd ?! Tack för senast, ny kedja löste problemet, och det gick ju bra att skriva en RR som inte handlade om smalhjulingar!
Nu har jag bytt bromsbelägg på endurocykeln. Det har jag gjort förut, brukar gå smärtfritt. Metalliska belägg (som vanligt). Första åkturen skriker bromsen som om nån försöker ta livet av den. Inte blött, snarare lät det mer när den blev varm upplevde jag. Skivan är SRAM Centerline och beläggen Jagwire. Tror jag brukar ha Avid el SRAMs belägg. Frågan då; kan det vara så att en viss kombination av skiva och belägg låter mer/lämpar sig sämre?? Har ett par Reverse metalliska belägg liggande. Är det värt att testa de? Eller är grundtipset att det är skit nånstans som måste bort??

Hej igen, nya favorit-tråd ?! Tack för senast, ny kedja löste problemet, och det gick ju bra att skriva en RR som inte handlade om smalhjulingar!
Nu har jag bytt bromsbelägg på endurocykeln. Det har jag gjort förut, brukar gå smärtfritt. Metalliska belägg (som vanligt). Första åkturen skriker bromsen som om nån försöker ta livet av den. Inte blött, snarare lät det mer när den blev varm upplevde jag. Skivan är SRAM Centerline och beläggen Jagwire. Tror jag brukar ha Avid el SRAMs belägg. Frågan då; kan det vara så att en viss kombination av skiva och belägg låter mer/lämpar sig sämre?? Har ett par Reverse metalliska belägg liggande. Är det värt att testa de? Eller är grundtipset att det är skit nånstans som måste bort??
Kan vara:
- Kontamination av beläggen, många jobbar med att slipa/bränna bort, jag kasserar bara. Min erfarenhet är att det aldrig blir bra.

- Nya belägg behöver köras in, olika tillverkare har olika metoder för detta. Värt att googla upp. Jag brukar dock ta en brant backe och bromsa in några gånger i hög fart utan att stanna helt generellt.

- Metalliska belägg låter mer än organiska, så har du bara kört med det innan så kan det vara det.

- Du kör får hårt/snabbt/brant så bromsarna kokar ?

Kan vara:
- Kontamination av beläggen, många jobbar med att slipa/bränna bort, jag kasserar bara. Min erfarenhet är att det aldrig blir bra.

- Nya belägg behöver köras in, olika tillverkare har olika metoder för detta. Värt att googla upp. Jag brukar dock ta en brant backe och bromsa in några gånger i hög fart utan att stanna helt generellt.

- Metalliska belägg låter mer än organiska, så har du bara kört med det innan så kan det vara det.

- Du kör får hårt/snabbt/brant så bromsarna kokar ?
Brukar ha metalliska, så vet att de låter lite. Kör för snabbt är ingen risk, bromsar för mycket däremot ?.
Kanske behövs köras in lite... annars byter jag bara igen och ser om det blir bättre!

Brukar ha metalliska, så vet att de låter lite. Kör för snabbt är ingen risk, bromsar för mycket däremot ?.
Kanske behövs köras in lite... annars byter jag bara igen och ser om det blir bättre!

Ibland kommer man undan med att spraya på lite bromsrengöring och ut och köra in bara. Jag använder en metod där jag sprutar på vatten + jord på skivorna och bromsar in så brukar mitt oljud försvinna ?

Tillbaka
Topp