Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Aha finns det sånt krångel också. Då har jag inget att komma med i frågan.Men passar end-caps till gamla 350 på nya 350?
Köpte mitt livs första räcer i höstas (en fin gammal miyata seven-twelve). Hur nojjig för punktering ska jag vara över att cykla på grusade cykelbanor med den? Behöver cykla åtminstone en bit för att komma hemifrån men ska jag sky dem som pesten eller cykla utan att tänka så mycket på det? (Förstår att det också är slump och tur och vilka däck man har etc om det blir punktering men min undran är generellt hur känsliga vanliga räcer-däck är för grus och annat dåligt underlag?)
Tack ;) jag försökte komma på om jag sett någon lvg-cyklist på grusad cykelbana men gick bet så jag funderade på om jag missat någon essentiell information. Behöver som sagt cykla en bit för att komma till cykelbar väg och vill inte vänta till de tar upp gruset... det sitter continental vad-de-nu-hette som efter en googling verkar vara hyfsade ur den synpunkten och dagens lilla provtur renderade inte i någon punktering.Det berör på vad du menar med "vanlig". Några billiga räserdäck är känsliga. Dyra, icke-lättvikt däck har bra punkaskydd nuförtiden. Det finns också relativt billiga räserdäck med extra skydd, men de ger lite tråkig körkänsla.
Tack ;) jag försökte komma på om jag sett någon lvg-cyklist på grusad cykelbana men gick bet så jag funderade på om jag missat någon essentiell information. Behöver som sagt cykla en bit för att komma till cykelbar väg och vill inte vänta till de tar upp gruset... det sitter continental vad-de-nu-hette som efter en googling verkar vara hyfsade ur den synpunkten och dagens lilla provtur renderade inte i någon punktering.
det är inte bara risken för punktering att överväga. rullet i gruset med 25-30 mm däck är ocharmigt jättetrögt, eftersom deras lilla kontaktyta gräver ned sig om underlaget är löst. och det durrar ordentligt i cykeln, ocharmigt även det.Tack ;) jag försökte komma på om jag sett någon lvg-cyklist på grusad cykelbana men gick bet så jag funderade på om jag missat någon essentiell information. Behöver som sagt cykla en bit för att komma till cykelbar väg och vill inte vänta till de tar upp gruset... det sitter continental vad-de-nu-hette som efter en googling verkar vara hyfsade ur den synpunkten och dagens lilla provtur renderade inte i någon punktering.
Kan dock bli svårt att få in 40-50mm däck på en gammal lvg-räser, vilket frågan gäller… Man gräver nog inte ner sig alltför mycket på en osopad cykelbana heller.det är inte bara risken för punktering att överväga. rullet i gruset med 25-30 mm däck är ocharmigt jättetrögt, eftersom deras lilla kontaktyta gräver ned sig om underlaget är löst. och det durrar ordentligt i cykeln, ocharmigt även det.
först en bit över 40 mm och gärna hellre bortåt 50 får man till ett fint rull på grus. då är man nere på ett däcktryck 2-3 bar viket i sin tur minskar däckets punkttryck mot underlaget, med sidoeffekt att det inte gärna blir punktering ens med tunna lättrullande däck.
win-win
och även greppet förbättras?
ja det blir trångt, även om man uppgraderar med 584-hjul. mest i sidled.Kan dock bli svårt att få in 40-50mm däck på en gammal lvg-räser, vilket frågan gäller… Man gräver nog inte ner sig alltför mycket på en osopad cykelbana heller.

Nvm, hittade svaret.En annan fråga. Tittar på nya bromsskivor och funderar på om jag kan ha wide eller narrow (Shimano).
De gamla skivorna är förmodligen SM-RT30 som enligt spec är kompatibla med båda.
Bromsoken är BR-MT500 (tror jag, ersatte i alla fall BR-MT200) och ser inget om narrow/wide i spec.
Känslan säger att det bör vara wide men funkar narrow? Det skulle öka utbudet.
Finns hur mycket som helst på Youtube o nätet. Antar att Garmin liksom Wahoo också lagt upp egna manualer.Råkade köpa en garmin explore 2, finns det någon tråd där man kan få lite tips och råd på setup? Några saker man inte ska missa?
Tänkte det skulle kunna vara kul att både ladda ner lite färdiga rutter och kanske lära sig göra lite egna rutter. Vad är bästa verktygen för det?
Såpa, diskmedel eller annan halka på fälg o däck samt pumpa upp till maxtryck. Ibland rättar det till sig själv om de står över natten. Ett gammalt mc-knep är att greppa hjulet på båda sidor o dänga den del av däcket som inte gått upp på fälgen , i golvetJag har typiskt problem med Conti GP5k på Campa Zonda hjul, de vill bara inte sätta sig jämnt hur man än knådar. Med saliv har det gått nån gång men senast sket jag i det och lät det ta 2 lätt skumpiga mil innan skumpandet i sig tryckt till dem.
Om man ökar fälgens innerbredd med 3 mm så borde det ge ca 1 mm bredare och högre däck, eller hur?
Finns hur mycket som helst på Youtube o nätet. .
Har du läst vad Ray skriver om den?Råkade köpa en garmin explore 2, finns det någon tråd där man kan få lite tips och råd på setup? Några saker man inte ska missa?
Om du inte har registrerat ett konto hos Garmin Connect bör du göra det och även ladda ned appenTänkte det skulle kunna vara kul att både ladda ner lite färdiga rutter och kanske lära sig göra lite egna rutter. Vad är bästa verktygen för det?
Kollade på Shane Miller-GPlama när jag ville ha tips för min Wahoo. Han skriver om alla gadgets.Det är väl lite "på nätet" jag kollade då jag frågade om tips här? :)
Skillnaden är ju vikt och framförallt rullmotstånd och komfort. Kolla på https://www.bicyclerollingresistance.com/Både apropå däck snacket ovan och att det är dags för mig att köpa nya.. Utan att överdriva nu, hur bra är "dyra" +600 kronor landsvägsdäck jämfört mot billigare sub 300kr däck från kända märken såsom vittoria, schwalbe osv. Alla de tillverkarna verka ha däck i varje prisklass, önskade att det fanns märken som höll hög kvalité i allt de gör, skulle varit så mycket lättare då.. eller är alla däck oavsett priset bra? Självfallet syftar jag på däck som ska ha slang! Allt annat är bara att be efter problem.
Även utan kedjan på? Dåligt vevlager eller något som ligger emot?Har installerat ett Shimano Deore vevparti, men finns ett visst motstånd när jag snurrar vevarna. Inte vart med om tidigare, är det normalt?
Ja, utan kedja. Allt är rent och fint. Vevlagret relativt nytt. Är ett Prowheel bb. Bör va kompatibelt med ShimanoÄven utan kedjan på? Dåligt vevlager eller något som ligger emot?
Transportstyrelsens skrivelse indikerar inga undantag, men öppnar för en hel del möjligheter..Jag cyklar bara på en pendlarcross, även om jag cyklar en dedikerad icke-pendlar-runda. Cykeln har ringklocka och reflexer (en del av bara tejp, men ändå).
Men, ni som cyklar lite mer hängivet, med rediga rejsrar... ni har väl inte ringklockor och massa reflexer (?).
Finns det ngt undantag för det i lagen, att ringklockor inte behövs på landsväg, eller "vid utövning av sport" eller nåt?
Bara undrar liksom.
Hade jag haft en fin landsvägsracer (ej för stadsbruk), då hade det nog inte suttit en ringklocka på den.
Gills baknav som låter som en arg bisvärm?ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta)
Finns ju hur små och diskreta ringklockor som helst. Men tycker man att det kan vara värt en femhundring att vara utan, utifall att är det ett aktivt val.Jag cyklar bara på en pendlarcross, även om jag cyklar en dedikerad icke-pendlar-runda. Cykeln har ringklocka och reflexer (en del av bara tejp, men ändå).
Men, ni som cyklar lite mer hängivet, med rediga rejsrar... ni har väl inte ringklockor och massa reflexer (?).
Finns det ngt undantag för det i lagen, att ringklockor inte behövs på landsväg, eller "vid utövning av sport" eller nåt?
Bara undrar liksom.
Hade jag haft en fin landsvägsracer (ej för stadsbruk), då hade det nog inte suttit en ringklocka på den.
Om ditt nav låter även när du trampar på är nånting väldigt fel ?Gills baknav som låter som en arg bisvärm?
Man gör ju en bzzzt bakåt när det behövs.Om ditt nav låter även när du trampar på är nånting väldigt fel ?
Ringklockans vara eller inte?
Har ringklocka på min standardhoj, (om man nu skall kalla det standard), en "Bridgestone Racer" ifrån 1982, utrust med skärmar pakethåll, belysn, mm. Mao fullt laglig!
Dock finns det en kultur med att "Racerhojar" oftast saknar, just ringklocka. Varför? Kan inte svara på den frågan. Men nog vore detta värt en debatt...
Har du dragit åt förspänningen för lagerna för hårt?Har installerat ett Shimano Deore vevparti, men finns ett visst motstånd när jag snurrar vevarna. Inte vart med om tidigare, är det normalt?
Nej, Vevlagret är monterat på fabrik. Cykeln är en Canyon Stoic köpt i höstas. Cyklad med 10 rundor kanske.Har du dragit åt förspänningen för lagerna för hårt?
Det sitter en stor plast-skruv på vänster sida inne i vevaxeln som man drar åt lite lagom innan vänster vev skruvas fast, den styr förspänningen Spänner man den för hårt snurrar veven trögt och lagerna slits ut fort, spänner men den för löst så glappar det.Nej, Vevlagret är monterat på fabrik. Cykeln är en Canyon Stoic köpt i höstas. Cyklad med 10 rundor kanske.
Man ställer förspänning då man monterar vevpartietNej, Vevlagret är monterat på fabrik. Cykeln är en Canyon Stoic köpt i höstas. Cyklad med 10 rundor kanske.
Jag har nån liten enkel modell som fästs med två gummiband. Borde finnas hos vilken LBS som helst.På tal om ringklocka, jag har problem att hitta nån för bock och 31.8mm, tips?
Här finns ett flertal https://www.rosebikes.se/cykeldelar/styren/tillbehör/ringklockorPå tal om ringklocka, jag har problem att hitta nån för bock och 31.8mm, tips?
Det finns out-front GPS-hållare med ringklockan dold undertill tex dennaPå tal om ringklocka, jag har problem att hitta nån för bock och 31.8mm, tips?