Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

På tal om ringklocka, jag har problem att hitta nån för bock och 31.8mm, tips?
En med gummiband eller "buntband"?

XLC-Stem-Bell.jpg
P_20240329_130004.jpg

Dessa går att få på de flesta (moderna) cyklar. Syns knappt, om man bryr sig om det.

Efter att ha skiftat fälgar och rengjort kassett och växlar så känns det som det är lite glapp i bakhjulet på Univegan. Har bara sprajat WD-40 i navet. Blev det för rent och torrt? Kan ett riktigt lagerfett minska glappet?

Och bilder så blir det lite roligare…

IMG_4419.jpeg
IMG_4422.jpeg

Hmm, första gången jag byter däck på gravel. 40mm däck och har svårt att få ut dem på sidorna så att luften stannar kvar när man pumpar. På mtb kan man ju få tag i sidoväggarna och dra utåt men det är svårare här.. tips?

En med gummiband eller "buntband"?
Buntband. De gummibandsvarianter jag provat "fjädrar med" när man drar för att plinga så det blir sämre fjong

Det här med däck. Jag har en helstel lätt xc-cykel, med hjul innerbredd 25 mm. Det blir en del rotmattor och annat så lite stökigt ibland, plus att min teknik inte är fantastisk så jag riskerar genomslag bak om jag kör för lågt tryck.
Idag har jag Rocket Ron 29x2,25, men funderar på vilka någorlunda lätta däck jag bör köra istället då jag tycker de är för mjuka. De ger för lite stöd med lågt tryck i kurvorna, känns som att jag är på väg att kränga av dem.

Rekommendationer?
Kanske att man skulle skaffa lite bredare hjul, men först vill jag prova andra däck tänker jag.

Hmm, första gången jag byter däck på gravel. 40mm däck och har svårt att få ut dem på sidorna så att luften stannar kvar när man pumpar. På mtb kan man ju få tag i sidoväggarna och dra utåt men det är svårare här.. tips?
Montera med slang först, se till att den satt sig ordentligt på bägge sidorna, om inte hjälp till med de vanliga knepen, exvis diskmedelsvatten. Låt stå över natten.
Pressa in däcket bara på ena sidan när du demonterar slangen. Ha en "airshot" e.d. eller kompressor eller pumpa jäkligt snabbt....

QR. Specar säger att det är 135x10 bak och 100x9 fram.
Men man läser också 5mm.
Har jag förstått det rätt att det är navets axel som är 9 respektive 10 mm och att det är pinnen som håller allt på plats som är 5 mm?

Det här med däck. Jag har en helstel lätt xc-cykel, med hjul innerbredd 25 mm. Det blir en del rotmattor och annat så lite stökigt ibland, plus att min teknik inte är fantastisk så jag riskerar genomslag bak om jag kör för lågt tryck.
Idag har jag Rocket Ron 29x2,25, men funderar på vilka någorlunda lätta däck jag bör köra istället då jag tycker de är för mjuka. De ger för lite stöd med lågt tryck i kurvorna, känns som att jag är på väg att kränga av dem.

Rekommendationer?
Kanske att man skulle skaffa lite bredare hjul, men först vill jag prova andra däck tänker jag.
Maxxis rekon race tycker jag är rätt stadiga. Men har inte testat rocker ron så kan inte jämföra rakt av tyvärr. Men andra Schwalbe däck har jag tyckt varit sladdrigare än maxxis.
Har inte heller koll på viktskillnaden, men tror de ska vara ganska jämförbara ?

Rekommendationer?

Jag tror att bredare fälgar skulle hjälpa mest. Men däck med mer stöd hjälper också. Mer stöd betyder dock också mer vikt. Rekon är bra. Jag tycker att Specialized Ground Control är lite bättre på allt. Vikten med Grid stomme är samma som Rekon. Specialized har också Fast Trak, som är lite lättare. Control casing är lättare, men tror att känslan då blir liknande som med RR.

Jag tror att bredare fälgar skulle hjälpa mest. Men däck med mer stöd hjälper också. Mer stöd betyder dock också mer vikt. Rekon är bra. Jag tycker att Specialized Ground Control är lite bättre på allt. Vikten med Grid stomme är samma som Rekon. Specialized har också Fast Trak, som är lite lättare. Control casing är lättare, men tror att känslan då blir liknande som med RR.
Maxxis rekon race tycker jag är rätt stadiga. Men har inte testat rocker ron så kan inte jämföra rakt av tyvärr. Men andra Schwalbe däck har jag tyckt varit sladdrigare än maxxis.
Har inte heller koll på viktskillnaden, men tror de ska vara ganska jämförbara ?
Tack, kanske kan vara värt att prova ett par Maxxis. EXO? Maxxgrip?
Lite mer vikt kan jag leva med om det ger bättre stabilitet.
Jag skulle gärna ha lite större volym än nuvarande också, men kanske att 2.4 tum blir för svajigt på mina 25mm-fälgar? Vill väl ner på 20 psi åtminstone.

Tack, kanske kan vara värt att prova ett par Maxxis. EXO? Maxxgrip?
Lite mer vikt kan jag leva med om det ger bättre stabilitet.
Jag skulle gärna ha lite större volym än nuvarande också, men kanske att 2.4 tum blir för svajigt på mina 25mm-fälgar? Vill väl ner på 20 psi åtminstone.

Exo är vad du vill har. Jag föredrar MaxxTerra fram och Dual bak. Många kör MaxxTerra både fram och bak. Rekon finns inte i MaxxGrip.

Tror att 20 psi just skulle funka på 25 mm fälg. Jag kör gärna lägre tryck, men då behöver man bredare fälgar. Allr berör dock på din körstil.

PS: jag har en Rekon 2,4" Exo MaxxTerra liggande som jag har använt tre rundor.

Ny lyser avsaknaden av erfarenhet igenom!
Hur mycket kläder har ni på er när det är runt 10-12 grader vid landsvägskörning?

Exo är vad du vill har. Jag föredrar MaxxTerra fram och Dual bak. Många kör MaxxTerra både fram och bak. Rekon finns inte i MaxxGrip.

Tror att 20 psi just skulle funka på 25 mm fälg. Jag kör gärna lägre tryck, men då behöver man bredare fälgar. Allr berör dock på din körstil.

PS: jag har en Rekon 2,4" Exo MaxxTerra liggande som jag har använt tre rundor.
Intressant! Jag har även ett extra hjul med 30 mm fälg, där skulle man kunna köra ditt Rekon och kanske skaffa ett Ikon att köra bak.

Drar ett pm.

Kortbyxor, långa byxor som täcker magen, tunn underställströja, långärmad tröja, hjälmmössa, handskar. En vindväst i sadelväskan vid punktering eller andra nedkylande händelser.

Hur mycket kläder har ni på er när det är runt 10-12 grader vid landsvägskörning?
Beror mycket på vind och om det är soligt eller inte.

Jag kör benvärmare, tunn underställströja i ull (eller kortärmad sådan kombinerat med armvärmare), vanlig cykeltröja och eventuellt vindväst beroende på om vinden är kall.

Kortärmad cykeltröja och korta tajts - allt annat blir för varmt och jävligt. Samt tjocka ullstrumpor i dojjorna, ska tilläggas. Fryser i princip aldrig förutom om fötterna iofs.

Det där är väldigt individuellt, en del är varmare än andra och en del klarar av kyla bättre än andra. Kolla vad som skrivs men testa själv.

Sen även om man klarar av kylan bättre är det bättre för kroppen att hålla musklerna och knäna varma. Så jag skulle säga att man borde täcka allt. Kanske inte underben, men 10-12 grad är just för kalt för mina 3/4 byxor, förutom när det är riktigt soligt.

Sen även om man klarar av kylan bättre är det bättre för kroppen att hålla musklerna och knäna varma. Så jag skulle säga att man borde täcka allt. Kanske inte underben, men 10-12 grad är just för kalt för mina 3/4 byxor, förutom när det är riktigt soligt.
Exakt så. Särskilt knäna är bra att hålla varma (även om man inte fryser som sagt)

Det är, som så mycket annat, individuellt. Själv är jag lättfrusen och trivs bäst i temperaturer runt +30˚ så klär mig därefter i svensk ”vårvärme”. Dvs långa flossade bibs, två lager långärmade underställ och vindjacka, fodrade handskar, pannband och (lätta) vinterskor.
I gårdagens regn satt Rainlegsen utanpå allt annat som en smäck, höll lår och knän varma.

Beror mycket på vind och om det är soligt eller inte.

Jag kör benvärmare, tunn underställströja i ull (eller kortärmad sådan kombinerat med armvärmare), vanlig cykeltröja och eventuellt vindväst beroende på om vinden är kall.
Ungefär så här kör jag också. Igår var det 12 grader, mulet och lite småblåsigt i sthlm. Då var flossad långärmad cykeltröja och vindväst lagom. Pannband eftersom mina öron är känsliga. Det jag missade igår var tåvärmare som hade behövts när det var motvind.

Det blev en underställströja i ullmix och en tunn långärmad cykeltröja över!
Cykelbyxor och benvärmare.
Tunn mössa under hjälmen. Handskarna åkte av efter 2h.
Var perfekt klädd.
Tack för alla tips!!

nu kommer tiden vi har chansen späda på cyklismens dåliga rykte genom att göra djupa hjulspår i fuktiga upptinande stigar och grusvägar .

håll er gärna till högre lägen, där torkar det upp mycket snabbare:)

Montera med slang först, se till att den satt sig ordentligt på bägge sidorna, om inte hjälp till med de vanliga knepen, exvis diskmedelsvatten. Låt stå över natten.
Pressa in däcket bara på ena sidan när du demonterar slangen. Ha en "airshot" e.d. eller kompressor eller pumpa jäkligt snabbt....
Nu står hjulen där med slang och ”mognar” till sig…
Bytte till nya däck på mtb också, som vanligt inga problem där tack och lov ?

Vad är happykorrekta bromsarna för lite stigcykel 2024? Kört shimano xt i en massa år utan några problem.

Sneglar på deore 6120/6100 med 4 kolv fram/2kolv bak.

Magura verkar också vettiga, men ingen erfarenhet av dom.

Andra tips?

Vad är happykorrekta bromsarna för lite stigcykel 2024? Kört shimano xt i en massa år utan några problem.

Andra tips?
Deore har nackdelarna att sakna toolfree reach adjust och banjokoppling till oken. SLX har bägge de, jag ser ingen fördel med högre grupper än så.
Många gillar Magura, jag gillar Shimanos servowave för att det ger mer clearance till skivorna utan långt "spakslag".

Vad heter bricka nr1 och var köper man den utan ett helt medföljande kitt för 498kr?

Funderar på om inte en beg shimano framvxl på KoS blir billigast?

Bilagor

• SRAM_eTap_Reservedelssaet_Til_AXS_1597053938.jpg
    SRAM_eTap_Reservedelssaet_Til_AXS_1597053938.jpg
    22.8 KB · Besök: 44

Andra tips?
Jag har xt deore och deore på mina cyklar, skillnaden för mig är ”greppet” på handtagen.
Hade inte betalat extra för xt deore.

1. Mina däck är märkta 35-622, 700x35C, med Schraderventil (sitter på ny hybridcykel). Min slang är märkt 700x35/43C, ska köpa en extra. Visst kommer någon av dessa att passa?

2. På en annan cykel (gammal skräp-mtb) har jag ett däck märkt, 47-559, 26*1.75*2, och slangen märkt 37/54-559. Tror det är Dunlopventil.
Visst kommer denna passa?

1. Mina däck är märkta 35-622, 700x35C, med Schraderventil (sitter på ny hybridcykel). Min slang är märkt 700x35/43C, ska köpa en extra. Visst kommer någon av dessa att passa?

2. På en annan cykel (gammal skräp-mtb) har jag ett däck märkt, 47-559, 26*1.75*2, och slangen märkt 37/54-559. Tror det är Dunlopventil.
Visst kommer denna passa?

Storleksmässigt passar slangerna. Vilken ventil passar (bäst) bestäms av hålen i fälgen, inte av däcket.

Tillbaka
Topp