Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Nu är det andra året i rad som det har blivit (torr?)sprickor i mina GP 5000 däck är det nån som vet vad kan jag köpa för likvärdiga däck istället.
Alltså utan sprickor då.

Jag fick även en smällpunka förra året, funderat på om det berodde på däckkvalite'n eller om det var nån sten som var orsaken.

Nu är det andra året i rad som det har blivit (torr?)sprickor i mina GP 5000 däck är det nån som vet vad kan jag köpa för likvärdiga däck istället.
Alltså utan sprickor då.

Jag fick även en smällpunka förra året, funderat på om det berodde på däckkvalite'n eller om det var nån sten som var orsaken.

Är sprickorna ett problem? Jag fick snabbt sprickor i mina Schwalbe Pro One, som är likvärdiga däck. Har pendlat med sprickorna i två somrar utan problem. Snygg är det dock inte.

Är sprickorna ett problem? Jag fick snabbt sprickor i mina Schwalbe Pro One, som är likvärdiga däck. Har pendlat med sprickorna i två somrar utan problem. Snygg är det dock inte.
Jahaa, du tänkte så.?
Jag fick för mig att det var riskabelt med sprickor för punkariskens skull.
Då kanske jag bara kan cykla vidare utan att fundera på " nu är det långt hem om däcket smäller" ?

Jahaa, du tänkte så.?
Jag fick för mig att det var riskabelt med sprickor för punkariskens skull.
Då kanske jag bara kan cykla vidare utan att fundera på " nu är det långt hem om däcket smäller" ?

Ja, det också att det är konstigt. För brukade däck visa sprickor efter 10 år. Men med nyaste topdäck är det efter ett år. Hoppas att tillverkaren fixar det i ny versioner. Förutom att det är full skulle jag tänka att det ger mer risk att små vassa föremål fastnar i sprickorna och blir tryckt mot stommen. Ingen risk för smäll dock.

vad är åsikterna kring att använda skyddsmedel för däck mot uv-ljus osv? såg nån trädgårdsmästare som alltid körde "aerospace protectant 303" på alla sina skottkärredäck, och då tänkte jag att varför håller inte cyklister på med sånt.

vad är åsikterna kring att använda skyddsmedel för däck mot uv-ljus osv? såg nån trädgårdsmästare som alltid körde "aerospace protectant 303" på alla sina skottkärredäck, och då tänkte jag att varför håller inte cyklister på med sånt.
Därför att då får vi ännu en ”vilket uv-skydd ska jag använda” att foga till smörjmedelstrådarna m.fl. ?
Däck som förvaras i solljus har definitivt kortare livslängd om det är en ledtråd.

Därför att då får vi ännu en ”vilket uv-skydd ska jag använda” att foga till smörjmedelstrådarna m.fl. ?
Däck som förvaras i solljus har definitivt kortare livslängd om det är en ledtråd.
smörjmedelstrådarna kan ju stängas eftersom det är hetvax som gäller, så nu behövs det ett nytt ämne :)

tänker att det kanske finns en del pengar att spara om det förlänger livet på däck och annat. men har man bara cykeln inne på trainern är det inget problem såklart.

Känns det inte som en extremt dålig idé att spraya vax på däcken, ur greppsynpunkt? Skottkärror i all ära men det är ju inte riktigt lika kritiskt med prestandan där.

Känns det inte som en extremt dålig idé att spraya vax på däcken, ur greppsynpunkt? Skottkärror i all ära men det är ju inte riktigt lika kritiskt med prestandan där.
Åh jo! Livet ska va glatt! Vinylglans. Även på plastsadeln!
(Fast de flesta skottkärror i professionellt bruk kör nog med massiva gula garanterat punkafria hjul numera)

Det verkar frågas det mesta i denna tråden och jag tycker kanske inte att min fråga kräver en egen tråd. Letar begagnad fs till min sambo, räknar inte med att hon kommer cykla mycket så vill hålla ner priset. Har hittat 2st som verkar ok dock lite äldre cyklar. En Banshee Spitfire v2 L och en Transition Patrol 2015/2016 M. Min sambo är ~174cm. Båda är under 10000:- och känns väll ok att betala för en cykel som kanske använda 2-3 gånger om året i isaberg med barnen. Jag kan självklart också cykla på den men har ju egen cykel. Frågan är vilken av dom borde man köpa.

Senast ändrad:
Det verkar frågas det mesta i denna tråden och jag tycker kanske inte att min fråga kräver en egen tråd. Letar begagnad fs till min sambo, räknar inte med att hon kommer cykla mycket så vill hålla ner priset. Har hittat 2st som verkar ok dock lite äldre cyklar. En Banshee Spitfire v2 L och en Transition Patrol 2015/2016 M. Min sambo är ~174cm. Båda är under 10000:- och känns väll ok att betala för en cykel som kanske använda 2-3 gånger om året i isaberg med barnen. Jag kan självklart också cykla på den men har ju egen cykel.
Vad är frågan?

Hon kan inget om cyklar, jag är inte heller så kunnig därav min fråga. För henne är det samma cykel bara olika färger.
Börja med att försöka hitta geo och specifikationer på dem bägge.
Instinktivt låter L som stort för en 174 cm cyklist, men den är gammal så kanske funkar. Bokstaven på ramen är ju inte det som avgör.
Vad som är emot avgör vad en cykel kan betraktas vara värd är hur sliten den är och hur underhållet på dämpare+gaffel skötts. Det är svårt att se på ett inlägg, särskilt utan länkar....

Hon kan inget om cyklar, jag är inte heller så kunnig därav min fråga. För henne är det samma cykel bara olika färger.
Fast färg, utseende, känsla mm kan ju vara väldigt viktigt för vissa. Jag säger inte att det är så för din sambo, det vet jag inget om. Men hon kanske mer är typen som går på hårda fakta, om cykeln är praktisk och funktionell, väl underhållen, har bra andrahandsvärde etc. ?

Börja med att försöka hitta geo och specifikationer på dem bägge.
Instinktivt låter L som stort för en 174 cm cyklist, men den är gammal så kanske funkar. Bokstaven på ramen är ju inte det som avgör.
Vad som är emot avgör vad en cykel kan betraktas vara värd är hur sliten den är och hur underhållet på dämpare+gaffel skötts. Det är svårt att se på ett inlägg, särskilt utan länkar....
Lite som att fråga en okunnig om du ska välja en v90 eller Suberb. Jag kan gämföra massor men vet inte riktigt vad jag tittar på. Cyklarna verkar vara i liknande skick.

Fast färg, utseende, känsla mm kan ju vara väldigt viktigt för vissa. Jag säger inte att det är så för din sambo, det vet jag inget om. Men hon kanske mer är typen som går på hårda fakta, om cykeln är praktisk och funktionell, väl underhållen, har bra andrahandsvärde etc. ?
En praktisk cykel för henne ska stänkskydd och en cykel korg där fram ?

Lite som att fråga en okunnig om du ska välja en v90 eller Suberb. Jag kan gämföra massor men vet inte riktigt vad jag tittar på. Cyklarna verkar vara i liknande skick.

Om man inte vet vilka kriterier man tycker är viktigast (tycke och smak beroende på person) då man ska köpa en pryl, om det nu är en cykel, en bil eller t.ex. ett par byxor, och väljer mellan två olika modeller, då spelar det väl inte så stor roll vilket alternativ man väljer.

Om man inte vet vilka kriterier man tycker är viktigast (tycke och smak beroende på person) då man ska köpa en pryl, om det nu är en cykel, en bil eller t.ex. ett par byxor, och väljer mellan två olika modeller, då spelar det väl inte så stor roll vilket alternativ man väljer.
Klart det kan göra. En bil eller cykel kan ju ha en sjuka som den andra inte har. Som volkswagen och kam kedja. Cyklarna har ju länkade som är lagrat och dessa kan ju ha en dålig design, vad vet jag. Därav min fråga om val. Båda verkar varit lite högre prissatt men det säger ju inte att dom inte har problem.

Jag tycker att 455 mm reach på Bansheen i L är lagom till 174 cm. Sadelrör är lite lång, men då gissar jag att den inte kommer med en jättelång dropper. Standover är ok.

Däremot tycker jag att Patrol i M är lite kort.

Både verkar i princip som bra cyklar, skicket är viktigare.

Även om hon trivs bra på min mb31 som har längre reach och är L?
Vinkeln på sadelröret är mycket flackare än på en modern cykel, så när hon står kommer den nog vara toppen men sittande kan den kännas väldigt mycket längre än din moderna cykel. Men det kanske du kan jämföra med den och se vad du tror.

Ju gamla är dessa växlar?
Gissar på tidigt 90-tal.

IMG_4732.jpeg

Mina ytterkablar till växlarna har inte varit så bra som jag önskat, antagligen delvis p.g.a. handhavandefel.
Om jag skulle vilja byta till riktigt bra sådana, vilka ska man kika på då?

Har satt på bredare fälg än vad bromsarna är inställda för på en racer.
Är det ok att bara öppna bromsarna med klaffen som man använder när man ska ta bort hjulen eller måste man göra det ordentligt med vajern?
Använder jag klaffen i nästan mest öppet läge får jag fälgen att gå fritt i mellan beläggen.

Är det ok att bara öppna bromsarna med klaffen som man använder när man ska ta bort hjulen eller måste man göra det ordentligt med vajern?
Använder jag klaffen i nästan mest öppet läge får jag fälgen att gå fritt i mellan beläggen.
Justera in bromsarna på det sätt som tillverkaren föreskriver och använd klaffen när du skall ta ur hjulet ur ramen/gaffeln.

Jag skulle nog gärna justera både vajern och bromsbeläggen

Tack för svar.
Ytterligare en grej som är ett minus att använda fälgbroms och vilja byta imellan olika hjul. Inte bra för oss "fälgbromskramare". ?

Mina ytterkablar till växlarna har inte varit så bra som jag önskat, antagligen delvis p.g.a. handhavandefel.
Om jag skulle vilja byta till riktigt bra sådana, vilka ska man kika på då?
@HåkanC kanske kan vara behjälplig?
Kanske det?

Jag har nämligen flera ggr skrivit om fördelarna med helkapslade lågfriktions vajrar + höljen
och då oftast om de helkapslade lågfriktionsvajrarna från Jagwire
Jagwire Elite Sealed de är riktigt bra både för mekaniska växlar och bromsar
De är lite pyssligare att installera men såpass långlivade att de inte behöver bytas särskilt ofta.
(Omdömet att de skulle vara "pyssligare" att installera säger kanske mer om mina mekförmågor)

Kanske det?

Jag har nämligen flera ggr skrivit om fördelarna med helkapslade lågfriktions vajrar + höljen
och då oftast om de helkapslade lågfriktionsvajrarna från Jagwire
Jagwire Elite Sealed de är riktigt bra både för mekaniska växlar och bromsar
De är lite pyssligare att installera men såpass långlivade att de inte behöver bytas särskilt ofta.
(Omdömet att de skulle vara "pyssligare" att installera säger kanske mer om mina mekförmågor)
Var just inne och kikade på dem. Just nu har jag Jagwire Sport (tror jag).

Edit: bör vara LEX-SL alltså.
Valde dem delvis av estetiska skäl. Tyckte Carbon Silver var coola.

Spaken är ju till för att öppna bromsen så man får av hjulet utan att pysa slang eller däck. Tycker du det är jobbigt att justera bromsen rätt finns det bra hjälpmedel för en ringa peng.
1715611872348.jpeg

1715611942678.jpeg

Var just inne och kikade på dem. Just nu har jag Jagwire Sport (tror jag).

Edit: bör vara LEX-SL alltså.
Jag kanske missförstår ditt inlägg,
men vad gäller de växelvajrar jag tipsade om
Till de kallar Jagwire höljet
XEX housing
XEX-19.jpg

och till bromsvajrarna
kallar Jagwire höljet för
CSX housing
CSX-19.jpg

Valde dem delvis av estetiska skäl. Tyckte Carbon Silver var coola.
Är det bling du vill ha finns det blingigare(är det ett ord?) val än Jagwire
img_0146_1280x853__69158.1411479862.jpg

De finns i fler färger
nokon_mtbbow_derrd_4_2_2.jpg

Som går att kombinera
komnokon.jpg

parleebars.jpg

nokon9.jpg

Men de kan vara svåra att får tag på. Här finns det några

Personligen är jag nöjd med de Jagwire Elite Sealed jag har.

Jag kanske missförstår ditt inlägg,
men vad gäller de växelvajrar jag tipsade om
Till de kallar Jagwire höljet
XEX housing
XEX-19.jpg

och till bromsvajrarna
kallar Jagwire höljet för
CSX housing
CSX-19.jpg

Är det bling du vill ha finns det blingigare(är det ett ord?) val än Jagwire
img_0146_1280x853__69158.1411479862.jpg

De finns i fler färger
nokon_mtbbow_derrd_4_2_2.jpg

Som går att kombinera
komnokon.jpg

parleebars.jpg

nokon9.jpg

Men de kan vara svåra att får tag på. Här finns det några

Personligen är jag nöjd med de Jagwire Elite Sealed jag har.
Jag uppgraderade från Shimanos standard till nåt bättre och då föll valet på ett set Jagwire Sports. Jagwire för att det talas gott om dem och just den sorten då LEX-SL kom i coola utföranden. Bling har väl inte så mycket egenvärde i min värld men jag väljar väl nåt snyggt om jag kan.

De du tipsar om är väl ett steg bättre men i tråkigare färger. Det är dock sekundärt så det lutar åt att jag kanske provar dem.

Vad är det som gör dem krångligare att montera? Är det just att de bör vara heldragna eller har det med "sealed" att göra? En svårare fråga är kanske hur det funkar med genomförning i ramen där höljen nu slutar. Ska man försöka dra igenom där eller måste man dra utvändigt?

De sista du visar, Nokon, är kanske lite för bling. Sen har väl Jagwire något liknande också med sina Elite Link.

Det är de här jag har nu. Lagom blingiga för mig. Gillar den vävda känslan.

1715629825898.png

Vad är det som gör dem krångligare att montera? Är det just att de bör vara heldragna eller har det med "sealed" att göra?
De är "sealed" bla för att det är en heldragen "liner" utanpå själva vajern och som dras hela vägen utanpå vajern.
Som det står på den länkade sidan
"The 2x Elite Sealed Shift Kit uses a continuous liner that seals the system completely"

En svårare fråga är kanske hur det funkar med genomförning i ramen där höljen nu slutar. Ska man försöka dra igenom där eller måste man dra utvändigt?
Där du har dragit nuvarande vajer skall du dra vajer + "liner", men det måst få plats. Även det står det om på den länkade sidan
"5.0mm shift housing and 1.9mm inner liner may not be compatible with all frames and components"

Även bromsvajern har en heldragen "liner" förstås, det enda som skiljer är dimensionerna. Som det står på den länkade sidan om bromsvajer+hölje
"2.4mm inner liner may not be compatible with all frames and components"

De är "sealed" bla för att det är en heldragen "liner" utanpå själva vajern och som dras hela vägen utanpå vajern.
Som det står på den länkade sidan
"The 2x Elite Sealed Shift Kit uses a continuous liner that seals the system completely"

Där du har dragit nuvarande vajer skall du dra vajer + "liner", men det måst få plats. Även det står det om på den länkade sidan
"5.0mm shift housing and 1.9mm inner liner may not be compatible with all frames and components"

Även bromsvajern har en heldragen "liner" förstås, det enda som skiljer är dimensionerna. Som det står på den länkade sidan om bromsvajer+hölje
"2.4mm inner liner may not be compatible with all frames and components"
Jag hänger inte riktigt med här; på vilket sätt är denna tätare än stort sett vilken heldragen bowden/vajerkombination som helst? Även lajnern måste ju rimligen vara öppen i bägge änderna?
Själv använder jag Jagwire Pro med gott resultat, både i öppna och heldragna kombinationer. Till ett bra mycket lägre pris :-) men ett utmärkt bra glid.

Tillbaka
Topp