Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jag hänger inte riktigt med här; på vilket sätt är denna tätare än stort sett vilken heldragen bowden/vajerkombination som helst? Även lajnern måste ju rimligen vara öppen i bägge änderna?
Själv använder jag Jagwire Pro med gott resultat, både i öppna och heldragna kombinationer. Till ett bra mycket lägre pris :-) men ett utmärkt bra glid.
Jag tror inte jämförelsen med heldraget är riktigt relevant i sammanhanget, det där med en sammanhängande liner är mest relevant på ramar med delat hölje.

Shimano SP41 har jag aldrig haft anledning att vara missnöjd med som heldragen.

De är "sealed" bla för att det är en heldragen "liner" utanpå själva vajern och som dras hela vägen utanpå vajern.
Som det står på den länkade sidan
"The 2x Elite Sealed Shift Kit uses a continuous liner that seals the system completely"

Där du har dragit nuvarande vajer skall du dra vajer + "liner", men det måst få plats. Även det står det om på den länkade sidan
"5.0mm shift housing and 1.9mm inner liner may not be compatible with all frames and components"

Även bromsvajern har en heldragen "liner" förstås, det enda som skiljer är dimensionerna. Som det står på den länkade sidan om bromsvajer+hölje
"2.4mm inner liner may not be compatible with all frames and components"
Ska man alltså klippa ytterhöljet där man i vanliga fall kapar helt men låta linern fortsätta?
Hur gör man om man vill ha en barrel adjuster?

Jag tror inte jämförelsen med heldraget är riktigt relevant i sammanhanget, det där med en sammanhängande liner är mest relevant på ramar med delat hölje.

Shimano SP41 har jag aldrig haft anledning att vara missnöjd med som heldragen.
A ja, man tänkte så. Minns en liknande konstruktion på vajer jag köpte i yttersta nöd på BT för många år sedan...

Ska man alltså klippa ytterhöljet där man i vanliga fall kapar helt men låta linern fortsätta?
Hur gör man om man vill ha en barrel adjuster?
Ja, om man är missnöjd med sin tillvaro och vill krångla till allting extremt mycket.

Om man lever ett fullkomligt problemfritt liv med vanliga Shimanohöljen så blir man alltid så imponerad av hur avancerade lösningar andra ägnar sig åt. Fast man brukar få kritik när man skriver att saker fungerar problemfritt när andra har problem, så eventuellt har olika människor olika upplevelser av samma saker.?

Ibland är det bra med lite extra bra vajrar och vajerhöljen. Fick ordning på en jävla krånglig grupp med hjälp av Jagwire X-tra Special Muchos Dollares. Så kör man med vajer under lindan kan det vara värt pengarna. Inte en jättebra lösning att dra den så från första början.

Senast redigerad av en moderator:
Har tänkt damma- av min mtb nu som stått i kallförråd i typ 5år. Är det något man bör tänka på utöver uppenbara saker som att pumpa däcken osv?

Finns det nån slags konsensus om hur man råder bot på skorrande kedja?, helt ny lina med alla delar nya men skorrar friskt i alla växlar

Då installerar men de som ingår, vilket även framgår av den länkade sidan
"2 Pro Indexed Inline Adjusters (4mm/5mm)"

Varför inte läsa de instruktioner som finns länkade hos https://jagwire.com/
1715705790945.jpeg

Finns det nån slags konsensus om hur man råder bot på skorrande kedja?, helt ny lina med alla delar nya men skorrar friskt i alla växlar
Det bästa är väl att försöka lokalisera varifrån ljudet kommer. Det kan ju vara lite svårt, men man får se till att ha tyst runt omkring sig och vara uppmärksam. Jag hade t.ex. problem med lågmält durrande då ena trissan på växelföraren låg emot tänderna på största klingorna i kassetten.

Senast ändrad:
Har en gammal hederlig Crescent Balder från början av 2000-talet som pendlarhoj.
Skulle vilja byta till en stel gaffel. Men var får jag tag på en som passar? Nån som kan hjälpa mig med mått eller dylikt?
IMG_2142.jpeg

Kan ingenting om sånt här. Ska vara lättanvänt bara. Ja det är utanpåliggande :)

Köpte ett lik till spark JR som jag ska försöka fixa upp. Går knappt att vrida reglaget åt ena hållet för en vuxen.
Jag gissar att det inte är samma pull på nexus.
Sram eller altus ska funka. Sen kan det ju vara växel eller vajer som spökar.

Jag har aldrig testat annars än altus men barnens kusin kör sram twist och det funkar

Har en gammal hederlig Crescent Balder från början av 2000-talet som pendlarhoj.
Skulle vilja byta till en stel gaffel. Men var får jag tag på en som passar? Nån som kan hjälpa mig med mått eller dylikt?Visa bilaga 699504
Ser ut som vanligt 1” styrrör, gängat. Bör alltså kunna ersättas med i stort sett vad som helst som håller styrrörsmåttet men ett enkelt sätt att förvissa sig om saken är väl att plocka bort det befintliga och mäta?
Det finns gafflar att köpa på nätet, både kolfiber, stål och alu. Själv köpte jag en kolfibergaffel hos Shop4Cross för många år sedan för samma operation.
Även Rose säljer lösa gafflar.

Edit, ”Stora Yardsale-tråden” inte att förglömma…

Senast ändrad:
Matställe i området kring Norra Bantorget, Stockholm för middag en vardag? Inga korslagda sparrisar och prio på ett bra ölutbud.

Skulle vilja byta till en stel gaffel. Men var får jag tag på en som passar? Nån som kan hjälpa mig med mått eller dylikt?Visa bilaga 699504
Det ser ut att vara 1 tums gaffelrör. Då är det företrädesvis stål- eller titangaffel som rekommenderas.

Vilken pissbillig trigger duger bra då? :) Köpte en cykel i dåligt skick och ska ju mest försöka "få igång den".
Inte trigger och du får ett framväxelreglage "över" men:

Har en cyclocross som gått lite jobbpendlarna med halvgrovmönstrade däck. På fälgen kan man utläsa:
ETRTO 622x15
Weight 545g
ERD 578

Inför begynnande 40-årskris och triathlondrömmar funderar jag på att skaffa slicks då den nu enbart rullar asfalt och för cykelträning. Hur smala däck kan man köra på dessa fälgar? Är 25mm för smalt? 28mm? Är Conti gp5000 att kasta pärlor åt svin med fälgarna ovan?

Har en cyclocross som gått lite jobbpendlarna med halvgrovmönstrade däck. På fälgen kan man utläsa:
ETRTO 622x15
Weight 545g
ERD 578

Inför begynnande 40-årskris och triathlondrömmar funderar jag på att skaffa slicks då den nu enbart rullar asfalt och för cykelträning. Hur smala däck kan man köra på dessa fälgar? Är 25mm för smalt? 28mm? Är Conti gp5000 att kasta pärlor åt svin med fälgarna ovan?

Enligt Sheldon Brown (R.I.P.), som lär ha varit en auktoritet på cyklar, så verkar det lugnt med 25-28 mm-däck på 15 mm-fälgar. Själv har jag bara erfarenhet av att köra 23 mm-däck på 13 mm-fälgar och det har funkat bra.

https://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html#width

1715868960712.png

Hur ställer jag en fråga anonymt på forumet?

Är det möjligt att köra utan dust cover?
Är ett C bear ceramic bsa med road seals (så tål väl mindre än mtb seals?)

Så här ser det ut utan dust cover... Undrar hur mycket stryk lagret tar utan dust cover
1000009644.jpg

1000009645.jpg

Jag påbörjade ett projekt idag med vintercykel 2024-2025 som även ska kunna användas som reservcykel övriga årstider. Jag vill gärna ha lågt Q-värde och testar nu med Shimanos FC6700 på ramen. Men det blir väldigt trångt. Avståndet mellan den högra vevarmen och kedjestaget är endast 1 mm. Kommer min cykel att implodera om jag kör på denna lösning? Eller ska jag se till att jag får någon mm till i avstånd? Kedjelinjen blir för övrigt ok.
Vevparti6700.png

Tillbaka
Topp