Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Om en butik på en torsdag säger att dom beställt något med expressfrakt och "det kommer på måndag".

Utgår ni då att dom menar den direkt efterföljande måndagen som är 4 dagar fram i tiden, eller den som är 11dagar fram i tiden?

Raafa eller rafa brukar jag säga. Sen en lång tirad om hur mycket bättre de var för och om hur dålig kvallen blivit nu. Efter den den brukar folk vara för trötta för att gnälla om uttalet
Så bortsett uttalet.
Vad köper man lämpligen nu istället?
Är onödigt nöjd med mina gamla Raphas men tiden går…
Tiden är inne för lite nya ställ.
Kollade in på Raphas sida av gammal vana.
Allt var sej likt men jag passade i sista sekunden då min dotter också behövde lite grejer.
Efter lite googlande tycks det som att tiden gått som sagt.
Vad gillar en cyklist idag som tidigare gillat Rapha.
Pas normal studios går bort oavsett kvalitet.
Det känns som ett varumärke för bönder som flyttat till Sthlm.
Som du vet kör jag ofta med en synlig kråka kring näsan så jag vill inte se så ”Sturebureaktig” ut (om det går att välja).
Kvalitet o bekvämlighet är i första rummet.
Kan bara lyfta på hatten åt mina gamla Raphapaltor. Kunde fan tro att det var tyska grejer.

Så bortsett uttalet.
Kollade in på Raphas sida av gammal vana.
Allt var sej likt men jag passade i sista sekunden då min dotter också behövde lite grejer.
Efter lite googlande tycks det som att tiden gått som sagt.
Vad gillar en cyklist idag som tidigare gillat Rapha.
Pas normal studios går bort oavsett kvalitet.
Det känns som ett varumärke för bönder som flyttat till Sthlm.
Som du vet kör jag ofta med en synlig kråka kring näsan så jag vill inte se så ”Sturebureaktig” ut (om det går att välja).
Kvalitet o bekvämlighet är i första rummet.
Kan bara lyfta på hatten åt mina gamla Raphapaltor. Kunde fan tro att det var tyska grejer.
Castelli? Eller är det bara jag?
Go to är ju såklart Craft; men det är ju något helt annat. Långt från allt vad ull heter.
Jag kör själv ett par Törm-tröjor. Jag gillar't.
Snubblade över ett passar bibs från dhb och är förvånansvärt nöjd.
Knepigt är bara förnamnet...

Vad skall ingå i ett "ställ" enl dig?
  • Tröja? Kortärm eller långärm?
  • Undertröja? Kortärm eller långärm?
  • Strumpor?
  • Handskar? Kortfinger eller långfinger?
  • Keps?
  • Armvärmare?
  • Knävärmare?
  • Benvärmare?
  • Vindväst?
  • Vindjacka?
  • Regnjacka?
  • + säkert mkt mer
Måste allt i "stället" vara av samma märke?

Min son har en Crescent Ire med en rejält sliten dämpad gaffel.
När jag provade den märkte jag ett ordentligt glapp som var mellan innerben och ytterben i gaffeln.
Han kör bara asfalt med den.

Men frågan är: Är det farligt att köra med det. Hur stor sannolikhet är det att gaffelt ger upp helt eller bryts eller annan katastrofal skada?

Om en butik på en torsdag säger att dom beställt något med expressfrakt och "det kommer på måndag".

Utgår ni då att dom menar den direkt efterföljande måndagen som är 4 dagar fram i tiden, eller den som är 11dagar fram i tiden?
kallas det expressfrakt och tas betalt för det samt om det är inom landet borde det egentligen vara framme på fredagen.

men jag utgår från att det finns god chans att det kommer närmaste måndagen, på eftermiddagen, med viss risk för att det blir tisdag.

kan berätta om en grej på jobbet, skulle fyllas på arbetslagret med sågblad av en speciell modell, vår vanliga leverantör meddelar kort att de utan förvarning utgått med det aktuella fästet, och att inga ersättare fanns. lagret sopslut i hela europa.

en googling senare hittar jag ett restlager i florida, det är fredag och jag skickar en beställning. inget prat om expressfart. måndag klockan 11 kliver det in en man i receptionen och levererar.

bra logistik där:)

när det lagret senare tar slut har en konkurrent tagit upp produktionen av det aktuella bladet.

Vad skall ingå i ett "ställ" enl dig?
  • Tröja? Kortärm eller långärm?
  • Undertröja? Kortärm eller långärm?
  • Strumpor?
  • Handskar? Kortfinger eller långfinger?
  • Keps?
  • Armvärmare?
  • Knävärmare?
  • Benvärmare?
  • Vindväst?
  • Vindjacka?
  • Regnjacka?
  • + säkert mkt mer
Måste allt i "stället" vara av samma märke?
Ah, jag menade bara brallorna.
Har en del Pearl Izumikläder som jag är och har varit jättebelåten med, men byxorna är inte alls lika sköna som Raphas.

Ah, jag menade bara brallorna.
Har en del Pearl Izumikläder som jag är och har varit jättebelåten med, men byxorna är inte alls lika sköna som Raphas.
Vad som funkar eller inte är förstås väldigt individuellt
Men, som jag har skrivit här tidigare;
För mig, eller åtminstone för min bakdel, funkar hängselcykelbyxor
från Castelli bättre än de från Rapha eller Assos jag har jmf med
Nästan lika bra (liksom nästan lika dyra) fungerar de från Craft, iofs en av deras då dyraste modeller.

IMG_3886.jpeg

Bytte till mina GP5000 32mm jag pendlar på nu när det sista gruset äntligen är borta.
Har gått 100-300 mil. 2 år. Dålig koll pga jag använder samma cykel med olika hjulpar.. dubb, Gravel och dessa..

Hade kanske 20st sånna här småflisor i däcket. Ett par kunde man känna på insidan..
Är det asdåligt? Jag pillade ut de flesta. Till saken hör att jag inte fått punka men kör med random conti butylslang från XXL..

Har jag bara haft tur eller är det lugnt?

Visa bilaga 702078
Bytte till mina GP5000 32mm jag pendlar på nu när det sista gruset äntligen är borta.
Har gått 100-300 mil. 2 år. Dålig koll pga jag använder samma cykel med olika hjulpar.. dubb, Gravel och dessa..

Hade kanske 20st sånna här småflisor i däcket. Ett par kunde man känna på insidan..
Är det asdåligt? Jag pillade ut de flesta. Till saken hör att jag inte fått punka men kör med random conti butylslang från XXL..

Har jag bara haft tur eller är det lugnt?
Det är dom där man får punka av efter ett tag. Grus som gnuggar sig in under flera tusen varv mot asfalt.

Jag tycker problemet är störst med halkbekämpningsflis på asfalt, det är mycket värre än rena grusvägar imho.

Jag får sällan punktering även om jag kör helt punkterings-osäkra däck. Tror främsta anledningen är att jag med kanske 50-100 mils mellanrum av någon anledning har av däcken från cykeln och böjer dem precis som du gör på bilden, och pillar loss alla stenar med en liten syl. Funkis och helt klart värt det för att kunna köra mulliga däck. Punkaskydd suger glädjen ur cyklingen!

Så ja, det är lugnt att köra på, men att ibland ta bort stenen är en fördel!

Det är dom där man får punka av efter ett tag. Grus som gnuggar sig in under flera tusen varv mot asfalt.

Jag tycker problemet är störst med halkbekämpningsflis på asfalt, det är mycket värre än rena grusvägar imho.

Jag får sällan punktering även om jag kör helt punkterings-osäkra däck. Tror främsta anledningen är att jag med kanske 50-100 mils mellanrum av någon anledning har av däcken från cykeln och böjer dem precis som du gör på bilden, och pillar loss alla stenar med en liten syl. Funkis och helt klart värt det för att kunna köra mulliga däck. Punkaskydd suger glädjen ur cyklingen!

Så ja, det är lugnt att köra på, men att ibland ta bort stenen är en fördel!
Tack! Känns lugnande!

Jag har haft ett enormt störande klickande ljud och har haft isär hela cykeln typ och så upptäcker jag det som ni ser på bilden, rambrott? Kan det vara orsaken?
Cannondale har ju "Lifetime Warranty" på ramarna (som jag registrerade vid köp 2018), tror ni man får igenom det?
IMG_1176.JPG

Jag har haft ett enormt störande klickande ljud och har haft isär hela cykeln typ och så upptäcker jag det som ni ser på bilden, rambrott? Kan det vara orsaken?
Cannondale har ju "Lifetime Warranty" på ramarna (som jag registrerade vid köp 2018), tror ni man får igenom det?
Visa bilaga 702179
Böj lite på sadelstolpen så tror jag du ser hur allvarligt det är. Men det ser inte helt friskt ut.

Svarar sig själv till min egna fråga.

Europcar är den enda biluthyrningskontor som erbjuder dragkrok som tillval via webbsidan. Den är dock inte garanterad att vara tillgänglig men då återkommer man och meddelar. Det går också att ordna dragkrok till hyrbilen senare via telefon.
På en OKQ8 station hade man en dragkrok vid ett tillfälle men jag behövde ringa och säkerställa att den fanns. Andra OKQ8 stationer saknade den.
Med andra biluthyrningskontor hade jag inte någon tur.
Volvo On Demand är bra på det där tycker jag, har samma problem..

Sat*n vad detta vevlagret satt.
O visst är det hollowtech II?
Några tips?
Skruvstädet duger ej & bara en mesig värmepistol finns att tillgå.
17168820010393223137299614377507.jpg
17168820413267314817627865082577.jpg

Några tips?
Visa bilaga 702332Visa bilaga 702333
Fila två lite planare ytor på vevlagret, sätt det i skruvstycket och ta i. Om det inte lossar då skulle jag bli mycket förvånad!

Krånglar det vidare hade jag brutit sönder lagerkoppen med lämpligt verktyg (först bara klämt till det sprack mha skruvstycket) och bit för bit plockat bort det. Koppen är i alu och är förhållandevis mjuk.

BTW! Det där är ju en Genesisram såg jag nu!

Hojta till om det skiter sig så kan jag assistera, antingen med skruvstycke och handlag i Partille eller med rörtång och fil hos dig. Tiden är knapp men ambitionen är hög..?

Senast ändrad:
Några tips?
Visa bilaga 702332Visa bilaga 702333
Ser mer ut som FSAs 19 mm variant men det är ju i princip detsamma. Vrider du åt rätt håll ?
Även med en STOR rörtång når man långt här i livet. Biter bättre än ett skruvstycke. ( om man vänder den rätt)

Är det alu skulle man kanske kunna fräta ut ett sådant vevlager?
Det hade nog varit det bästa.
Ramen räddades från att skrotas. Gissningsvis var det en cyklist som fick lära sig den hårda vägen att ha fett på lagerskålarna, för av skicket på lagret att döma så hade han svurit några gånger över problemet också.

Vad kallas såna o-ringar som man sätter fast cykellampor med mer? Det är ju inte gummiband direkt men nåt mitt i mellan. Eller är vanliga o-ringar så elastiska?
Tänkte köpa ett gäng på Amazon...

OK, jag har fått för mig att vanliga o-ringar inte är lika elastiska. Men då köper jag vanliga då. Tack.
Typen man får med lampor etc tycker jag också brukar kännas lite mjukare. Antagligen är det olika hårdhet på gummiblandningen.
Alla respekterade handlare anger vilken "shore" (alltså hårdhet) ringen har. De icke respekterade kommer inte förstå vad du pratar om ?

Lägre shore är mjukare.

I Västerås kan jag rekomendera "Kullagerservice" vid Lögarängen, de har hyllor med oringar i alla varianter (nåja, många iaf) från viton till nbr.

Nu kommer jag och är förvirrad igen.
Har så mkt freestroke på mina xt bromsar. Fattar inte riktigt varför. Luftade med bleedblock i, reach max ute och max freestroke (utskruvat).

Men fastän jag har skruvat in freestroken till minimum och t.om burpat bromsen efter jag ställt in oken så har jag oceaner av freestroke

Så bullen. Vad missar jag?

IMG_3341.jpeg
IMG_3343.jpeg

Vart hittar man ett kedjeskydd/kedjeguide till sånt här? Mäter ca 7cm mellan hål.

Vill att det ser ut som på översta bilden och kedjan löper mellan ett yttre kedjeskydd samt ett inre på en singelklinga i fram.

Snabbluftning: Har tiltat framhjulet ordentligt upp så all eventuell luft skall hitta upp/ut och pumpat bromsen som en galning, ändå biter bromsen fortfarande väldigt långt in. Endast ngn enstaka luftbubbla kom ut. Vad gör jag fel?

Edit: har reach ställt på längst av 6 nivåer.
IMG_5437.jpeg

Senast ändrad:
Ja det blir väl sista utvägen men orken och det extra steget tryter lite.. hojen har inte många mil i sig så jag hade hoppats en snabbluftning skulle räcka.
Följ Shimanos dealer manual så blir det bra varje gång. Det du missat i din beskrivning är dels att ändra läge på reglaget i olika steg, knacka på slangen med en skruvmejsel samt att hålla in reglaget och släppa trycket vid nippeln ett snabbt ögonblick några gånger.

Om man känner sig säker på att man inte har luft i systemet eller något annat strul kan man med hjulet avmonterat trycka in handtaget en aning och därigenom ställa contact point eller vad man ska säga. Ett lite för hårt tryck så behöver du pressa isär kolvarna igen, så ta pyttelite åt gången tills du träffar rätt.

Ofta upplever jag att bakbromsen tar lite längre in än frambromsen givet att den har längre slang och därmed lite mer "flex" i ingreppet, så ibland kan man behöva ha lite försprång på den så att säga. Knappt ett problem sedan BH90-slangarna togs i bruk, som har mindre innerdiameter och därmed flyttar oljan snabbare än de gamla BH59-slangarna. Ett tag körde folk med BH59 till frambroms och BH90 till bakbroms för att "uppnå det optimala", men det är inget man behöver trixa med..

Följ Shimanos dealer manual så blir det bra varje gång. Det du missat i din beskrivning är dels att ändra läge på reglaget i olika steg, knacka på slangen med en skruvmejsel samt att hålla in reglaget och släppa trycket vid nippeln ett snabbt ögonblick några gånger.

Om man känner sig säker på att man inte har luft i systemet eller något annat strul kan man med hjulet avmonterat trycka in handtaget en aning och därigenom ställa contact point eller vad man ska säga. Ett lite för hårt tryck så behöver du pressa isär kolvarna igen, så ta pyttelite åt gången tills du träffar rätt.

Ofta upplever jag att bakbromsen tar lite längre in än frambromsen givet att den har längre slang och därmed lite mer "flex" i ingreppet, så ibland kan man behöva ha lite försprång på den så att säga. Knappt ett problem sedan BH90-slangarna togs i bruk, som har mindre innerdiameter och därmed flyttar oljan snabbare än de gamla BH59-slangarna. Ett tag körde folk med BH59 till frambroms och BH90 till bakbroms för att "uppnå det optimala", men det är inget man behöver trixa med..
Manövern "håll inne, öppna, stäng" brukar vara pricken över i. Men ibland svår på lvg när man är själv på bakbromsen. Framförallt om man har oket placerat dumt. Ett tips kan vara att låta ett kraftigt gummiband runt bromshandtaget agera "hand" när man sen öppnar och stänger nippeln under 1 sek.

Tillbaka
Topp