Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Manövern "håll inne, öppna, stäng" brukar vara pricken över i. Men ibland svår på lvg när man är själv på bakbromsen. Framförallt om man har oket placerat dumt. Ett tips kan vara att låta ett kraftigt gummiband runt bromshandtaget agera "hand" när man sen öppnar och stänger nippeln under 1 sek.
Great minds think alike! Jag kör med ett litet spännband.

En kanske konstig fråga; är det Er uppfattning att ramväskor som fästs med kardborreband i plastspännen runt ”överröret” (säkert inte rätt benämning - men ni förstår) repar (skaver på) lacken?

I så fall, gör ni ngt åt det? Skyddsfilm?

En kanske konstig fråga; är det Er uppfattning att ramväskor som fästs med kardborreband i plastspännen runt ”överröret” (säkert inte rätt benämning - men ni förstår) repar (skaver på) lacken?

I så fall, gör ni ngt åt det? Skyddsfilm?
Ja, garanterade repor. Är det inte grusigt/lerigt blir det mer en mattning av lacken, men påverkan blir det garanterar.

Jag har en genomskinlig tejp av okänd sort som används där spännen sitter på "fincyklarna". Funkis!

Jag har en genomskinlig tejp av okänd sort som används där spännen sitter på "fincyklarna". Funkis!
Jag har med framgång skyddat min kolfiberstolpe, från skav från hållaren till min ~5kg sadelväskepackning, med

Jag har med framgång skyddat min kolfiberstolpe, från skav från hållaren till min ~5kg sadelväskepackning, med
Jag använder denna. Notera att den är glansig vilket syns rätt tydligt om man applicerar på en mattlackad ram, om man nu bryr sig.

Jag använder denna. Notera att den är glansig vilket syns rätt tydligt om man applicerar på en mattlackad ram, om man nu bryr sig.

Skyddar bra men har nackdelen att gulna rejält med tiden. Om man bryr sig.

Skyddar bra men har nackdelen att gulna rejält med tiden. Om man bryr sig.
De är även olika tjocka.
Den jag länkade till ovan är ganska tjock, då skyddar den förhoppningsvis bättre
men kan vara svårare att få att sitta snyggt. Men på en rund sadelstolpe spelar det ingen roll.

Hittade denna i mina gömmor idag. Ser ut att vara en ihopfällbar pakethållare för montering fram på cykel (eller kanske tidig moped?).
Skruvas fast med hjälp av vingmuttrarna på sidan likt ett skruvstycke.
Någon som har mer kunskap om denna hållare?
IMG_7409.jpeg

IMG_7408.jpeg

IMG_7407.jpeg

Fråga angående slitage på kedja, bytte kedja slutet på förra året, har kört ~2000km alltid rengjord,oljat etc. Idag när jag kollade slitaget med tre verktyg jag har visar alla olika.

Var även förbi två butiker, varav ena sa att kedjan såg bra ut och var ~0.1-0.2 medans den andra sa att den var över 0.5

Park tool CC-2 visar ~0.6
No namn visar ~0.5
Pedros chain checker plus II visar OK/~0.1

Så till min fråga, byta eller köra vidare?

Edit är 1x 11-42 jag kör med.

Fråga angående slitage på kedja, bytte kedja slutet på förra året, har kört ~2000km alltid rengjord,oljat etc. Idag när jag kollade slitaget med tre verktyg jag har visar alla olika.

Var även förbi två butiker, varav ena sa att kedjan såg bra ut och var ~0.1-0.2 medans den andra sa att den var över 0.5

Park tool CC-2 visar ~0.6
No namn visar ~0.5
Pedros chain checker plus II visar OK/~0.1

Så till min fråga, byta eller köra vidare?

Edit är 1x 11-42 jag kör med.
Vet att Pedro's har speciella mothåll som säkrar att man mäter den sträckning som faktiskt räknas, vet inte om de övriga har det – tydligen inte jättevanligt (som jag minns det blev mina kedjor "bättre" när jag började mäta med Pedro's). Skulle kunna vara en anledning till att det diffar så mkt.

Vet att Pedro's har speciella mothåll som säkrar att man mäter den sträckning som faktiskt räknas, vet inte om de övriga har det – tydligen inte jättevanligt (som jag minns det blev mina kedjor "bättre" när jag började mäta med Pedro's). Skulle kunna vara en anledning till att det diffar så mkt.
Jag har också läst om det, många tycker att Pedros är en av dem bättre?
Men bör man byta kedjan redan nu eller köra efter Pedros?

Köp ny kedja, de blir inte dåliga av ålder. Mät i jämförelse med din nuvarande. Använd Pedrosmätaren till dess att den visar att kedjan är kass (0,75 eller vad man nu säger) och då byter du från gamla kedjan.

Köp ny kedja, de blir inte dåliga av ålder. Mät i jämförelse med din nuvarande. Använd Pedrosmätaren till dess att den visar att kedjan är kass (0,75 eller vad man nu säger) och då byter du från gamla kedjan.
Det märkliga med allt detta är. När jag testar alla tre på en helt ny kedja så visar alla mer eller mindre samma sak. Fast på kedjan som sitter på cykeln skiljer det sig så mycket?

Vet att Pedro's har speciella mothåll som säkrar att man mäter den sträckning som faktiskt räknas
Jag tillhör de som mäter kedjeslitaget med en tumstock/stålskala för att mäta det på rätt sätt
Vilket sätt som är det rätta visas i denna bild över hur Shimanos TL-CN42 fungerar
tl-cn42_eng.jpg

Pedro´s Chain Checker Plus II fungerar på liknande sätt.

Vilka fler kedjeslitmätare som mäter kedjeslitaget på ett rätt sätt har jag skrivit om här tidigare, tex här

Redigerat: Lade till bilden

Senast ändrad:
Jag tillhör de som mäter kedjeslitaget med en tumstock/stålskala för att mäta det på rätt sätt
Vilka kedjeslitmätare som mäter kedjeslitaget på ett rätt sätt har jag skrivit om här tidigare, tex här
Så Pedros kan man lita på, och med det sagt så bör min nuvarande vara OK, enligt Pedros då

Den nya gör det inte, men kanske ska byta och se
Ska du använda en sådan kedjemätare måste kedjan vara monterad och uppspänd av bakväxeln. Om du bara ska mäta kedjan ska den hänga så den sträcks ut.

Ta bara av gamla kedjan och häng upp den bredvid den nya, så ser du direkt hur mycket den längt sig.

Jag gör inte det här till en vetenskap och ska jag vara ärlig håller både kedjor och kassetter en evighet för mig, speciellt eftersom jag sprider ut slitaget på massvis av cyklar. Men om det ska mätas är det smidigt att mäta på den hundrade länken, och se hur stor skillnad det är på en my kedja och den gamla. Hundradelar är detsamma som procent, så då får man enkel matematik genom att utgå från just 100 länkar.?

Jag har en spik och en markering för 100 länkar där jag ibland hänger upp kedjor, men jag minns inte när jag gjorde det senast. Mäter bara med min Rohloffmätare och konstaterar att slitaget är för litet för att behöva byta allt som oftast..?

Ska du använda en sådan kedjemätare måste kedjan vara monterad och uppspänd av bakväxeln. Om du bara ska mäta kedjan ska den hänga så den sträcks ut.

Ta bara av gamla kedjan och häng upp den bredvid den nya, så ser du direkt hur mycket den längt sig.

Jag gör inte det här till en vetenskap och ska jag vara ärlig håller både kedjor och kassetter en evighet för mig, speciellt eftersom jag sprider ut slitaget på massvis av cyklar. Men om det ska mätas är det smidigt att mäta på den hundrade länken, och se hur stor skillnad det är på en my kedja och den gamla. Hundradelar är detsamma som procent, så då får man enkel matematik genom att utgå från just 100 länkar.?

Jag har en spik och en markering för 100 länkar där jag ibland hänger upp kedjor, men jag minns inte när jag gjorde det senast. Mäter bara med min Rohloffmätare och konstaterar att slitaget är för litet för att behöva byta allt som oftast..?
Kan säkert googla eller zooma en bild för svaret. Men om man använder den enkla typen av verktyg, har det betydelse om man mäter kedjan "uppe" (dvs mellan kassett och klinga) eller nere (mellan cage och klinga)?

Det beror väl lite på om gångtrafikanten går på vänster sida av vägen och hur bred GC-banan är.
Plingar själv enbart för att avvärja fara.
Jag brukar bara passera om jag tycker att det känns brett nog och plingar om jag upplever att det är trångt och personen går lite mer i mitten eller vinglar. Saktar oftast inte med annat än vid behov. Men jag vet inte om det är rätt eller fel. En del verkar tycka att man alltid ska sakta ned.

Hur ska man egentligen bete sig när man kommer ikapp en gående på gc bana? Alltid plinga? Plinga om det är trångt? Sakta ner även om det finns utrymme?
Hellre plinga en gång för mycket än en gång för lite. Sedan försöker jag anpassa hastigheten beroende på situation. Är det barn, hundar eller allmänt förvirrade personer får man ofta ta det lite lugnare. Man märker ofta på reaktionen efter plingandet vad det är för typ av trafikant man har att göra med.

Hur ska man egentligen bete sig när man kommer ikapp en gående på gc bana? Alltid plinga? Plinga om det är trångt? Sakta ner även om det finns utrymme?
Som många andra sagt - jag plingar om det är trångt, personerna går lite kors och tvärs etc, och anpassar farten om det behövs. Brukar tänka att jag ska undvika att skrämmas.

Sen vinkar jag ALLTID efter att jag cyklat förbi, oavsett om personerna behövt flytta på sig eller ej. Tänker att det är trevligt och att man bidrar till samarbetsklimatet i trafiken. Om den man plingat på tänker "cyklist - trevlig" är målet uppnått.

Fråga gällande pakethållare bak och sidoväskor.. Funkar det att köpa vilken pakethållare som helst och skita i märkets egna lösning för sidoväskor och istället skaffa Vaude eller Ortlieb väska och använda?

Fråga gällande pakethållare bak och sidoväskor.. Funkar det att köpa vilken pakethållare som helst och skita i märkets egna lösning för sidoväskor och istället skaffa Vaude eller Ortlieb väska och använda?
Det brukar fungera om det är väskor med hakor och ett justerbart undre fäste.
Men köp en stabil pakethållare tex tubus eller tubus ekonomimärke, racktime. De har en del stag att fästa i.
Några exempel https://www.rosebikes.se/cykeldelar/pakethållare/pakethållare---bak

Nu kommer en fråga jag inte vågar ställa :)
Kommer det att finnas reservdelar kvar till 90-tals mountainbikes framöver?
Eller har någon märkt att det börjar avta? Svårt att få tag i vissa delar?
Exempelvis Shimanodelar 1995-2005 ?

Jag fattar inte det här med däckstorlek... 700, 622, 28, osv.. hur vet jag vad jag ska ha?

Såhär ser specs på cykel ut enligt hemsida:

"Tyre clearance: 50 mm"
" Hjul Reynolds ATR"
"Däck Schwalbe G-One Bite 45mm Bredd: 45mm"
"

Hjulstorlek28"

Vilka däck ska jag leta efter? 700? 622?

Hilfe!

Jag fattar inte det här med däckstorlek... 700, 622, 28, osv.. hur vet jag vad jag ska ha?

Såhär ser specs på cykel ut enligt hemsida:

"Tyre clearance: 50 mm"
" Hjul Reynolds ATR"
"Däck Schwalbe G-One Bite 45mm Bredd: 45mm"
"

Hjulstorlek28"

Vilka däck ska jag leta efter? 700? 622?

Hilfe!
Det finns lite för många sätt att beskriva hjulstorlek.
28", 29", 700C och 622 är (i princip) samma storlek på hjulet.
Det är en ett hjul där fälgen är 622 mm i diameter.

700C är ett äldre sätt att beskriva storleken och syftar till att total diamater inklusive däck blir ca 700 mm.
28" och 29" är nominella storlekar där 28" avser LVG och "vanliga" cyklar och 29" är för MTB. Samma storlek på fälgen men fetare däck på MTB.

Inom rimliga gränser fungerar alla 622 däck på alla 622 fälgar.
Av det du beskriver klarar ramen max 50 mm breda däck och det sitter 45 mm breda däck på.

Med ETRTO standar beskrivs det 45-622.
Med tumstorlek kan det skrivas 28"x1,75".

Det finns lite för många sätt att beskriva hjulstorlek.
28", 29", 700C och 622 är (i princip) samma storlek på hjulet.
Det är en ett hjul där fälgen är 622 mm i diameter.

700C är ett äldre sätt att beskriva storleken och syftar till att total diamater inklusive däck blir ca 700 mm.
28" och 29" är nominella storlekar där 28" avser LVG och "vanliga" cyklar och 29" är för MTB. Samma storlek på fälgen men fetare däck på MTB.

Inom rimliga gränser fungerar alla 622 däck på alla 622 fälgar.
Av det du beskriver klarar ramen max 50 mm breda däck och det sitter 45 mm breda däck på.

Med ETRTO standar beskrivs det 45-622.
Med tumstorlek kan det skrivas 28"x1,75".

Så himla bra. Stort tack!

Så på mina 28' hjul kan jag sätta på både 622 och 700? Det är samma sak typ?

Allt som är bra kommer ifrån Frankrike. C-et i 700C betyder att det är litet bredare, har jag för mig. 700 är diameter utsida, inklusive däcket.

Visst är det så att grodätarnas system mäter bredden lite annorlunda så man får ta av (eller lägga till, vilket det nu var) ett par mm för att hamna på 622 mått?

Tillbaka
Topp