Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Bytte precis kedja på min lvg. Den är 7-växlad, så jag hade köpt en kedja för 6/7/8. När jag hade satt dit den var det precis som att den tog i på massa ställen och mycket riktigt var den ca 1mm bredare än den gamla kedjan!
Detta är säkert självklarheter för er gamla mekrävar, men jag var helt överraskad. Hur hittar jag en kedja med rätt bredd?
Är du säker att det satt rätt kedja före?

Hittade det här stycket om variationen och kompatibiliteten mellan 6,7,8-delade kedjor, vet inte om relevant i ditt fall men låter intressant.

A 7.1 mm wide 8-speed chain* will fit all the other systems (5, 6 and 7-speed ones). Shimano, SRAM and Campagnolo all use the same chain with 8 speeds. The chain for 7 speeds is a bit wider – 7.3 mm, while a 6-speed one is substantially wider – 7.8 mm. That is why the reverse is not the case and a 7-speed chain and especially a 6-speed one will not work very well on an 8-speed system.
* Based on my most recent measurements, 8-speed chain widths vary from 7 mm (SRAM PC-830), to 7.3 mm (KMC X-8). Also, some manufacturers (like KMC) make their 6, 7, and 8-speed chains using the same width of 7.3 mm. This (and my personal experience with 7.3 mm wide KMC chains) leads me to conclude that 7.3 mm wide chains work fine for 8 speed cassettes.

Senast ändrad:
Är du säker att det satt rätt kedja före?

Hittade den här stycken om variationen och kompatibiliteten mellan 6,7,8-delade kedjor, vet inte om relevant i ditt fall med låter intressant.

Originalkedjan satt på och funkade, så det får väl räknas som rätt..
Nya kedjan är 7,4mm och gamla 6,8mm.
Det får jag till att det ska vara en för 9s isf. Ska köpa en sån och testa..

Det var konstigt. Varningsljus på den; kan du länka(!) till det du köpt?
Är nya kedjan yxad till samma längd som den gamla?
Idit: Missade ett par inlägg, förlåt!

Öh, kom på en sak från förr, fast jag känner inte igen någon 7-växlad modell. Campagnolos racer-cyklar har eller hade ofta smalare kedjor som 6,8 mm måste betraktas som.

Den borde inte orsaka problem. Behöver inte vara så här, men ibland dröjer man med att byta kedja, och då kan klingor och kassett ha slitit in sig så mycket på den gamla kedjan, och tvärtom, att man måste byta såna saker också.
Och tack för snabba och ackurata svar!

Sitter på en tubeless ready uppsättning fälg och däck:
Stan's NoTubes Arch D, 32h, tubeless ready
Maxxis Dissector, 29x2.4" EXO, tubeless ready fram
Maxxis Rekon, 29x2.4" EXO, tubeless ready bak

1726133057728.png

Jag tänkte göra uppsättningen tubeless nu då det sitter slang i från leverantör.

Jag behöver då fälgtejp, nya prestaventiler och vätska.

Problemet jag har är vad ska jag ha för bredd på fälgtejpen och vilken tejp rekommenderas? Vill gärna kunna handla denna idag eller imorgon över disk i nordvästra skåne (Helsingborg, Ängelholm, Vallåsen) så att jag kan testa det till helgen.

Tack på förhand.

Sitter på en tubeless ready uppsättning fälg och däck:
Stan's NoTubes Arch D, 32h, tubeless ready
Maxxis Dissector, 29x2.4" EXO, tubeless ready fram
Maxxis Rekon, 29x2.4" EXO, tubeless ready bak

Visa bilaga 725793
Jag tänkte göra uppsättningen tubeless nu då det sitter slang i från leverantör.

Jag behöver då fälgtejp, nya prestaventiler och vätska.

Problemet jag har är vad ska jag ha för bredd på fälgtejpen och vilken tejp rekommenderas? Vill gärna kunna handla denna idag eller imorgon över disk i nordvästra skåne (Helsingborg, Ängelholm, Vallåsen) så att jag kan testa det till helgen.

Tack på förhand.

2 - 4 mm bredare än innerbredden av fälgen är bra, så 28 - 30 mm. Alla tejp brukar funka (jag använder själva Schwalbe). Jag här läst här att Gorilla tejp också funkar, om du inte skulle hitta något i tid.

Behöver jag fett på sadelstolpe i aluminium om jag har aluminiumram? Sadelstolpen sjunker även om jag har dragit åt stenhårt

Behöver jag fett på sadelstolpe i aluminium om jag har aluminiumram? Sadelstolpen sjunker även om jag har dragit åt stenhårt
Först, dubbelkolla (jag menar det!) att diametrar är korrekta och att du inte har t.ex. en 30.9 mm stolpe i ett 31.6 mm rör. Det spelar ingen roll vad tillverkarna påstår eller skriver, mät själv med sitt eget verktyg. Mät minst två gånger i två olika riktningar ifall rören inte är helt runda.
Är skillnaden mer än 0.2 mm är det inte bra.

Sedan, du kan använda monteringspasta istället för rent fett. Den är egentligen fett blandat med finare hårda metall- och grafitbitar, om jag fattar det rätt. ASC-1 eller något liknande.

Först, dubbelkolla (jag menar det!) att diametrar är korrekta och att du inte har t.ex. en 30.9 mm stolpe i ett 31.6 mm rör. Det spelar ingen roll vad tillverkarna påstår eller skriver, mät själv med sitt eget verktyg. Mät minst två gånger i två olika riktningar ifall rören inte är helt runda.
Är skillnaden mer än 0.2 mm är det inte bra.

Sedan, du kan använda monteringspasta istället för rent fett. Den är egentligen fett blandat med finare hårda metall- och grafitbitar, om jag fattar det rätt. ASC-1 eller något liknande.
Även Biltema har en metallfri(!) montagepasta på hylla. Pastan är lite grynig och fungerar förträffligt här.

Edit, nä, verkar som den utgått. Som vanligt på BT ?

Även Biltema har en metallfri(!) montagepasta på hylla. Pastan är lite grynig och fungerar förträffligt här.

Edit, nä, verkar som den utgått. Som vanligt på BT ?
Biltema har fortf en alupasta som enl min erfarenhet funkar bra på alustolpe i aluram,
alupasta skall åtminstone i teorin vara bättre an den vanliga kopparpastan när just alu är inblandat.
Men när det gäller just sadelstolpar brukar bristen på, mer än typen av, vara det som ställer till problem.
36-910_xl_1.jpg

55 SEK https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/aluminiumpasta-100-g-2000017188

behöver byta 2 däck på en gammal cykel...
40-622 28x1.5/6 1.1/2 stårt det på däcket men hittar "inga däck" med de måtten.
inget fancy pancy bara så den rullar

40-622 ska du leta på.
Du kan ju fundera på 38-622 också, som rullar litet lättare i de flesta sammanhang. Reflex på däcken gör dem finare, cyklingen litet roligare och förmodligen säkrare.

Fortsätter med mina tubelessfrågor.
Jag har sett knep med att få däcket att sätta sig med en fotpump men funderade på om denna hade gjort jobbet enklare? Kan även användas till 12v så den kan slängas med i bilen också. Eller är det för dålig kapacitet på så små kompressorer?

Fortsätter med mina tubelessfrågor.
Jag kan inte svara på om den kompressorn funkar, men en sak att tänka på är att för att poppa däcken så är det framför allt mycket luft på kort tid som behövs. Om luften inte fylls snabbt nog så kommer den bara pysa ut mellan däck och fälg.

Nu sista året har jag blivit lat och köpt en kompressor, Stanley DST 101/8/6 FATMAX 6 l 750 W. Vänta tills den ligger på rea på Jula, den har sålts för ca 1000 kr då och då. Den funkar bra för typ allt utom att driva verktyg tror jag.
Tidigare körde jag med SKS golvpump. Man får komma ihåg att ta bort käglan ur ventilen och eventuellt behövs några svenskband för att trycka fast däcket mot fälgen. Sen är det bara att pumpa utav bara he..vete.

Jag kan inte svara på om den kompressorn funkar, men en sak att tänka på är att för att poppa däcken så är det framför allt mycket luft på kort tid som behövs. Om luften inte fylls snabbt nog så kommer den bara pysa ut mellan däck och fälg.

Nu sista året har jag blivit lat och köpt en kompressor, Stanley DST 101/8/6 FATMAX 6 l 750 W. Vänta tills den ligger på rea på Jula, den har sålts för ca 1000 kr då och då. Den funkar bra för typ allt utom att driva verktyg tror jag.
Tidigare körde jag med SKS golvpump. Man får komma ihåg att ta bort käglan ur ventilen och eventuellt behövs några svenskband för att trycka fast däcket mot fälgen. Sen är det bara att pumpa utav bara he..vete.
Alternativet är väl att skaffa en CO2 pump för användning när man ska sätta däcket, tömma ur, i med vätska och sen pumpa upp det med fotpumpen?

Det lär ju hjälpa då det är lättare att övertyga däcket om man slipper pumpa med en hand samtidigt - samma som riktig blir det troligen inte.

Jag brukade pumpa upp utan gucka först och sen fylla på genom ventil. Nu när jag har Kompressor så fyller jag gucka innan popp och bara blåser på. Aldrig några problem.
Kör med presta filler och kägla i.

Det lär ju hjälpa då det är lättare att övertyga däcket om man slipper pumpa med en hand samtidigt - samma som riktig blir det troligen inte.

Jag brukade pumpa upp utan gucka först och sen fylla på genom ventil. Nu när jag har Kompressor så fyller jag gucka innan popp och bara blåser på. Aldrig några problem.
Kör med presta filler och kägla i.

Men då snackar vi MTB, eller?
På de flesta MTB däck jag har kan jag poppa med lvg-golvpump, oftast med ventilen monterad. Slänger i guckan innan jag sätter på sista biten av däcket. Vid graveldäck kan det vara (mycket) jobbigare. Schwalbe däck poppar jag med gulvpump utan ventil. Till Continental Terra Speed behöver jag hitta en pump med bra volym och tryck hos en LBS.

På de flesta MTB däck jag har kan jag poppa med lvg-golvpump, oftast med ventilen monterad. Slänger i guckan innan jag sätter på sista biten av däcket. Vid graveldäck kan det vara (mycket) jobbigare. Schwalbe däck poppar jag med gulvpump utan ventil. Till Continental Terra Speed behöver jag hitta en pump med bra volym och tryck hos en LBS.
Korrekt. Jag tror det beror på. Jag brukar inte ha problem (med MTB) men ett par nya som packats så att de låg åt sidan....så svåra tror jag inte LVG kan bli...

Främst var min poäng att med riktig kompressor är det bara att blåsa på. Tror inte ovan är jämförbar men hjälper säkert.
allt går man ska man skifta runt däck på 3-4 cyklar så är det nice att bara blåsa

Korrekt. Jag tror det beror på. Jag brukar inte ha problem (med MTB) men ett par nya som packats så att de låg åt sidan....så svåra tror jag inte LVG kan bli...

Främst var min poäng att med riktig kompressor är det bara att blåsa på. Tror inte ovan är jämförbar men hjälper säkert.
allt går man ska man skifta runt däck på 3-4 cyklar så är det nice att bara blåsa

Jag funderade på sån tubeless "tryckkammare" man kan fylla med pump. Men efter jag upptäckte riktig bra kompressoren hos LBS i kvarteret bestämde jag mig att den inte behövdes. Sista gången funkade pumpen hos LBS dock nästan inte. Och det är kanske också bra att man kan poppa däcken när man i på ett hörn av Gotland, som i våras.

Då kan jag lika gärna prova med golvpumpen då det är mtb däck. Går det inte så får jag skaffa en kompressor eller lasta i allt och köra till macken.

Då kan jag lika gärna prova med golvpumpen då det är mtb däck. Går det inte så får jag skaffa en kompressor eller lasta i allt och köra till macken.

Ja, men det berör lite på däcket. I familjen har vi just nu framförallt mtb-däck av Maxxis och Specialized och de brukar vara oproblematiska.

Jag funderade på sån tubeless "tryckkammare" man kan fylla med pump. Men efter jag upptäckte riktig bra kompressoren hos LBS i kvarteret bestämde jag mig att den inte behövdes. Sista gången funkade pumpen hos LBS dock nästan inte. Och det är kanske också bra att man kan poppa däcken när man i på ett hörn av Gotland, som i våras.
Ja, det är nog smidigast. Jag har sett att en del har med adapter för att kunna poppa på bensinmack.

Det går annars att binda remmar runt. Jag band fast pet-flaskor också för att trycka ut det missformade däcket. Det gick men sen orkade jag inte mer och köpte kompressor och en presta

Plockade isär däcket idag och det som jag trodde var fälgband var visst redan tejp så jag provar med befintligt så ser vi, eller är jag snett på det?
20240914_133224.jpg

Tack för tips och råd, det blev ny 30mm muc-off tejp och muc-off gucka. Däcket satte sig direkt utan bekymmer med hjälp av min SKS air x-plorer 10.0 så någon kompressor behövdes inte. Nu får de vila över natten på 30 psi så sätter vi det till runt 20-23 fram och 25-27 bak imorgon och utgår från det.

Har nyligen införskaffat ett budget-riktställ och gav mig i kast att rikta upp ett gammalt 700c bakhjul för 6-delad frikrans. Navet är Sansin och fälgen Araya. Har riktat hjul förr, med varierande resultat, men utan tillgång till ett riktigt riktställ.

Den här gången hade jag stora bekymmer med partiet runt dekalen. Detta fick till följd att jag spände 1-2 ekrar (på kranssidan) alldeles för hårt och därmed pajade en nippel. I efterhand insåg jag att problematiken troligen berodde att själva fälgen var ojämn (bredare) här. Desto värre upptäckte jag också att det ser rätt illa ut i "skarven" på fälgen, vad den nu kallas. Finns en klart synlig glipa.

IMG_001.JPG

IMG_002.JPG

Så till min fråga. Är fälgen obrukbar, eller snarare livsfarlig, i det här skicket? Eller kan jag ersätta ekern/nippeln och fortsätta arbetet?

Önskar såklart att jag hade kontrollerat detta noggrannt innan jag satte igång att rusta upp hjulet. Ibland får man lära sig den hårda vägen antar jag...

Igår då jag var ute och cyklade skulle jag, på en normalbred GC-bana utan särskild märkning eller linjer, passera en kvinna och ett barn som cyklade (alltså, båda cyklade, inte bara barnet) mitt på GC-banan. När jag signalerade för omkörning med ringklockan något 20-tal meter bakom dem så la de sig längst ut till vänster på GC-banan. Inte första gången det händer mig heller. Jag har fått för mig att man cyklar på höger sida av GC-banan och gör omkörningar av cyklar, mopeder etc. på vänster sida, men jag kanske har fel. Jag tycker mig se att allt fler börjat cykla på vänster sida av GC-banan nu för tiden. Har också läst om fenomenet i en eller ett par av trådarna här på forumet. Vad gäller egentligen? Varifrån kommer fenomenet? Är det något barnen lär sig på dagis eller lågstadiet nu för tiden och föräldrarna tar efter? Jag tycker ofta det verkar vara vuxna i sällskap med barn som agerar på det här viset.

Senast ändrad:
Igår då jag var ute och cyklade skulle jag, på en normalbred GC-bana utan särskild märkning eller linjer, passera en kvinna och ett barn som cyklade mitt på GC-banan. När jag signalerade för omkörning med ringklockan något 20-tal meter bakom dem så la de sig längst ut till vänster på GC-banan. Inte första gången det händer mig heller. Jag har fått för mig att man cyklar på höger sida av GC-banan och gör omkörningar av cyklar, mopeder etc. på vänster sida, men jag kanske har fel. Jag tycker mig se att allt fler börjat cykla på vänster sida av GC-banan nu för tiden. Har också läst om fenomenet i en eller ett par av trådarna här på forumet. Vad gäller egentligen? Varifrån kommer fenomenet? Är det något barnen lär sig på dagis eller lågstadiet nu för tiden och föräldrarna tar efter? Jag tycker ofta det verkar vara vuxna i sällskap med barn som agerar på det här viset.
Jag såg samma sak igår, fast vid ett möte.
Tycker den är svår. Om alla gjorde rätt skulle ju barnet cykla till höger och mamman/pappan gå till vänster. Men det är ju inte den smidigaste lösningen.
Tror föräldern gärna har barnet på samma sida som sig själv, vilket ju också gör passagen smidigare.
Vänster eller höger kan nästan kvitta i sammanhanget.

Edit: Bäst vore nog höger trots allt så att barnet lär sig cykla på rätt sida.

Jag såg samma sak igår, fast vid ett möte.
Tycker den är svår. Om alla gjorde rätt skulle ju barnet cykla till höger och mamman/pappan gå till vänster. Men det är ju inte den smidigaste lösningen.
Tror föräldern gärna har barnet på samma sida som sig själv, vilket ju också gör passagen smidigare.
Vänster eller höger kan nästan kvitta i sammahanget.
Jag kanske skrev otydligt. Båda cyklade.

Höger gäller. Barn "struntar i" (har svårt att tänka på dem när annat händer) vuxnas regler. I valet mellan att barnet försöker vingla sig över till rätt sida eller att hålla sig på sin (felaktiga sida) tycker jag att det är minst dåligt om barnet låter bli att byta "körfält". Samma med när man plingar på två gångare mitt i GC-banan. När de får "panik" och irrar fram och tillbaka (gärna byta sida med varandra) och stänga hela körfältet är det sämre än om de hållit sig på ena sidan (rätt eller fel).

Jag mötte förra veckan två gånger småbarn som cyklade på högtrafikerad, dubbelriktad GC-banan nära mittensträckan, första gång med föräldrar bakom andra gång med föräldrar framför (!). Idag ett småbarn i mitten på en övergångsställe i rusningstrafiken. Jag är lite kluven. Å ena sidan tycker jag att det är bra att 3/4-årigen kan cykla till (jag antar) skolan. Å andra sidan hade jag aldrig kommit på tanken att tar min 3-åriga son mitt i rusningstrafiken. Men åtminstone kan man försöka att får barnet att cykla helt åt högersidan så andra cyklister kan köra om på ett säkert sätt, både för säkerheten av barnet och andra trafikanter.

sen skrivbordsprodukten gå tilll vänster på gc-bana är kaoset totalt.
Jag trodde mest det var betongbarn som hade problem med detta? Utanför "city" faller det sig ju naturligt att gå på vänster sida när det är fordon på samma väg och inget som skiljer av. Oavsett fordonstyp.

Sen stör jag mig personligen inte så länge folk väljer en sida öht och inte irrar i mitten.

Jag trodde mest det var betongbarn som hade problem med detta? Utanför "city" faller det sig ju naturligt att gå på vänster sida när det är fordon på samma väg och inget som skiljer av. Oavsett fordonstyp.

Sen stör jag mig personligen inte så länge folk väljer en sida öht och inte irrar i mitten.
Nacka är ju inte direkt city och här tycker jag mig se tonåringar som går på småvägar och håller till höger med trafiken i ryggen då och då, gärna utan reflex såklart

Tillbaka
Topp