Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Vad är egentligen rätt teknik för att slipa en kniv i en sån här automatisk slipmojäng?

Ska man hålla kniven helt rakt, dra den fram och tillbaka? vinkla? trycka hårt eller bara lite lätt?
Just den där manicken känner jag inte igen. Oftast drar man helt lätt en sida, alltså lutad kniv, från knivens bakände. Ibland kan det finnas "hugg" på den andra sidan, och då får man förstås slipa bort det. Sedan eventuellt fortsätta sidan man började med.
Men du! Inte står man barfota och bollar med en kniv. Ta på dig cykelskorna, hihi!

Av rent intresse. Är det en adapter intryckt i den gamla skivan? Funderar på om det kan vara någon licensgrej. Kanske vill (ville) Shimano ha en slant om man anvlnde CL på sina nav. (ren spekulation). Så kanske byggde man ett eget nav med någon hokuspokusadapter? Framförallt med tanke på att det inte är ett shimanonav heller.
Jag ser ingen uppenbar adapter, ser snarare ut som att man tagit bort nitarna från en "vanlig" skiva och sen fäst detta i någon ny ring som ska passa på navet. Förstår tanken att man gör något eget, men borde ju vara billigare att bara köra 6-bult då? Har mailat Planet X angående detta med som inte visste, men skulle konsultera deras mekaniker John som tydligen hade jobbat längst på bygget :) Borde få svar i början av veckan nu.

Kan jag på något sätt (medelst adapter eller liknande) få en derailleur bakväxel att funka på denna ramen? (Inser att bakhjulet behöver bytas.)

photo_2024-09-30 14.17.20.jpeg

Kan jag på något sätt (medelst adapter eller liknande) få en derailleur bakväxel att funka på denna ramen? (Inser att bakhjulet behöver bytas.)

Visa bilaga 729726
Inte helt omöjligt. Det finns lösa hängare som man fäster med hjulbulten. Fick med en sån till en väldigt gammal racer en gång i tiden. Ingen aning hur de är att få tag på nuförtiden dock.

Sen behöver du även dra vajern och om ramen inte är förberedd för det så blir det lite fullösningar.

Inte helt omöjligt. Det finns lösa hängare som man fäster med hjulbulten. Fick med en sån till en väldigt gammal racer en gång i tiden. Ingen aning hur de är att få tag på nuförtiden dock.

Sen behöver du även dra vajern och om ramen inte är förberedd för det så blir det lite fullösningar.
Kanske nåt sånt här om de går att meka dit
Annars hitta ett gammalt lik av en hurtbullecykel, de brukar ha ett löst universalväxelöra som kläms fast i gaffelörat av hjulaxeln.
Och heldraget kabel är ju inte att förakta 😁

Just den där manicken känner jag inte igen. Oftast drar man helt lätt en sida, alltså lutad kniv, från knivens bakände. Ibland kan det finnas "hugg" på den andra sidan, och då får man förstås slipa bort det. Sedan eventuellt fortsätta sidan man började med.
Men du! Inte står man barfota och bollar med en kniv. Ta på dig cykelskorna, hihi!

Jag hann tänka - fötterna kom med på bilden, någon på happy kommer kommentera på det 😂

Alltså den har liksom slipstensstavar i vinkel på respektive sida som då roterar.
Att man ska dra bakifrån fram är klart, men blev fundersam om det finns någon vits med att köra respektive sida i vinkel, känns inte så givet att slippinnarna ju redan är i vinkel. Sen är frågan om man vill lägga tryck på eller bara med lätt hand dra igenom skåran.
IMG_20240930_181541.jpg

Grejen med den typen av knivslipar är väl att stavarna ger rätt slipvinkel när knivryggen är rakt upp. Fast jag har aldrig lyckats få någon kniv riktigt skarp med en sådan, antingen en lös slipsten (långsam) och frihand eller roterarande sten med jigg typ Tormek (snabb) är det jag använder.

Bara ett lätt tryck när man slipar.

Har en ekra som gått sönder så behöver sätta dit en ny. Finns det något sätt att veta vilken diameter man ska ha? (utan att använda ett skjutmått)? Snabb googling ger att Spoke hole diameter = 2.8mm på en shimano nexus 7.
Skulle kunna köpa ekra + nipple men vill slippa sätta ny fälgtejp.

Kan jag på något sätt (medelst adapter eller liknande) få en derailleur bakväxel att funka på denna ramen
Vad är axelbredden?
Detta är viktig fråga att svara på, @adamj5 . Om den nuvarande baknavet är t.ex. 120 mm blir det omöjligt att rymma några fler drev där.

Har du fotbroms behöver du också ordna fälgbromsar eller något annat. Jag tror inte att det finns nav som tar både ett frihjul och rymmer fotbroms i sig.

Har en ekra som gått sönder så behöver sätta dit en ny. Finns det något sätt att veta vilken diameter man ska ha?
Gissningsvis 2,0 mm, den är åtminstone vanlig och billig
Se bara till att du får rätt längd.

och efter att du har monterat den och spänt upp den och riktat hjulet bör du även spänningsbefria ekrarna, alltså minimera de interna spänningarna (från ekerformningen) i ekrarna.
Det kan minska risken för framtida ekerbrott om du klämmer tillräckligt hårt, över sträckgränsen.
Jag använder handskar
Spaenningsbedfrielse_Ekrar .jpg

Varför? Läs mer här

Grejen med den typen av knivslipar är väl att stavarna ger rätt slipvinkel när knivryggen är rakt upp. Fast jag har aldrig lyckats få någon kniv riktigt skarp med en sådan, antingen en lös slipsten (långsam) och frihand eller roterarande sten med jigg typ Tormek (snabb) är det jag använder.

Bara ett lätt tryck när man slipar.

Tackar! Det är vad jag landat i också utifrån mina egna erfarenheter. Funkar väl hyfsat och är rätt smidigt, men tycker knivarna rätt snabbt blir slöa igen.

För att få bort Skrammel i ramen finns ju "rörisolering" stl xxs. Vad heter det egentligen, och vart *** köper jag det bäst?

För att få bort Skrammel i ramen finns ju "rörisolering" stl xxs. Vad heter det egentligen, och vart *** köper jag det bäst?
Är det detta du menar?

Jag måste tyvärr inse att mina "Långkalsong M/91 M7322-105000-1" har gjort sitt efter många år av trogen tjänst.
Finns det något liknande att köpa? Samma gröna färg är inget måste men vi vet ju alla vilket under den gör för sexappealen?!

1727985117868.jpeg

Jag måste tyvärr inse att mina "Långkalsong M/91 M7322-105000-1" har gjort sitt efter många år av trogen tjänst.
Finns det något liknande att köpa? Samma gröna färg är inget måste men vi vet ju alla vilket under den gör för sexappealen?!

Visa bilaga 730427
Om det är sex appealen du satsar på funderar jag på om du inte bara skulle behålla de där? Borde i alla fall gå hem hos de som gillar raka rör/WYSIWYG!

Jag kommer inte för mitt liv på vad den heter men såg den bredvid kassan till drive in:en på Hornbach här i Göteborg i somras… på meterpris nästan gratis jämfört med cykelbutiken.

Jag kommer inte för mitt liv på vad den heter men såg den bredvid kassan till drive in:en på Hornbach här i Göteborg i somras… på meterpris nästan gratis jämfört med cykelbutiken.
Du tänker kanske på bottningslist. Tyvärr finns nog inte den i tillräckligt tunn diameter. Tror 10mm är det minsta men då är den inte ihålig (och ändå för grov)

Jag ger upp, vad är detta för "centerlock" är från en On One Inbred från typ 2007. Naven verkar vara Planet X men med Novatec skrivet på låsringen. Står SM-RT62 på skivan.

Visa bilaga 729272
Visa bilaga 729273
Detta problem är typ löst, det visade sig vara en adapter i skivan som satt så presspass att det va rätt svårt att se, men krävde bara ett litet knack för att får ut. Nästa problem är istället att skruven / låsringen som fästen skivan gick sönder när jag skulle dra åt den. Verkar svårt att hitta, denna är typ lika stor som en kassett-låsring, men verkar ha andra gängor. Står Novatec Kore på den.

1728030343695.png

1728030367239.png

Nästa problem är istället att skruven / låsringen som fästen skivan gick sönder när jag skulle dra åt den. Verkar svårt att hitta, denna är typ lika stor som en kassett-låsring, men verkar ha andra gängor. Står Novatec Kore på den.

Och en vanlig Centerlock låsringpassar inte?

Den här?

Visa bilaga 730427
Aclima WoolNet om du vill ha sexappeal. Fungerar klockrent för frugan… NOT! 😆

Men varma ör de, trots nätuppbyggnaden.

1728039542784.jpeg

Det finns minst en norrländsk sajt som säljer militära överskottskläder. Köpt en del saker där själv, bl a de vita övervantarna, vad de nu heter.

Senast ändrad:
Går det att använda en 10-delad kedja på en 11-delad kassett? Och funkar en dereilluer för 10-delat på 11-delad kassett? Växelväljare och kassett är alltså 11-delade medan kedja och dereilleur är 10-delad....

Går det att använda en 10-delad kedja på en 11-delad kassett?
Ofta ja, men ibland uselt. Inre bredden är lite annorlunda. 10-delade länkar är bredare än 11-delade kassett vill ha.

Och funkar en dereilluer för 10-delat på 11-delad kassett?
Oftast nej, men ibland ja. Så kallad cable pull för 11 steg är annorlunda än för 10 steg.

Jag har dock Shimano Deore RD-M5120 vilken marknadsförs som passande för 10 och 11-delade system.

Om man har ett friktionsreglage på styret bör det också fungera. Men få vet vad den är nu och de flesta har indexerade reglagen.

Ofta ja, men ibland uselt. Inre bredden är lite annorlunda. 10-delade länkar är bredare än 11-delade kassett vill ha.

Oftast nej, men ibland ja. Så kallad cable pull för 11 steg är annorlunda än för 10 steg.

Jag har dock Shimano Deore RD-M5120 vilken marknadsförs som passande för 10 och 11-delade system.

Om man har ett friktionsreglage på styret bör det också fungera. Men få vet vad den är nu och de flesta har indexerade reglagen.
Ja, det var det där med att det marknadsförs som 10 och 11 som gjorde att jag började undra.
Har inte heller fattat det där med cable pull, i mitt huvud är det ju reglaget som styr hur mycket vajer som dras och dereilleurn som bara följer med, den har ju inga fasta lägen liksom. Eller tänker jag fel här?

Ett alternativ skulle ju såklart bara vara att prova 🫣

Tillbaka
Topp