Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Ja, det var det där med att det marknadsförs som 10 och 11 som gjorde att jag började undra.
Har inte heller fattat det där med cable pull, i mitt huvud är det ju reglaget som styr hur mycket vajer som dras och dereilleurn som bara följer med, den har ju inga fasta lägen liksom. Eller tänker jag fel här?

Ett alternativ skulle ju såklart bara vara att prova 🫣

En bakväxel har en pull ratio: hur mycket cagen rör sig i sidled genom hur mycket vajar man drar. Det har varit samma hos många tillverkare på 7, 8 och 9-delat, men är ofta annorlunda mellan 9, 10, 11 och 12-delat.

Går det att använda en 10-delad kedja på en 11-delad kassett? Och funkar en dereilluer för 10-delat på 11-delad kassett? Växelväljare och kassett är alltså 11-delade medan kedja och dereilleur är 10-delad....
Kedja säger jag nej. Bakväxel, kanske, så länge det är rätt ratio. Ex så funkar RX400 för 10 del med 11 delad trigger och kasett

Har inte heller fattat det där med cable pull, i mitt huvud är det ju reglaget som styr hur mycket vajer som dras och dereilleurn som bara följer med, den har ju inga fasta lägen liksom.
Ja och nej. Ja, det är reglaget som bestämmer hur många millimeter kabel dras vid varje steg. Men det är växlaren som bestämmer hur många millimeter trissor går i sidled för varje millimeter kabel. Förhållandet mm kabel/ mm sidledsrörelse (ratio) är olika för olika växlare. Sist är det avståndet mellan drev som måste stämma: drevsförskjutning = kabel pull × ratio.

Från https://bike.bikegremlin.com/1278/bicycle-rear-derailleur-compatibility/ :

In order for this to work, these things need to be in tune:
  • Length of cable that shifter pulls/releases with each click. This is called shifter cable pull.
  • Distance that rear derailleur (RD in the remainder of this text) moves laterally per 1 mm of cable movement. This is called rear shift ratio (or “derailleur movement ratio“). E.g. if RD moves for 2 mm for 1 mm cable movement (pull or release), then the rear shift ratio is 2.
  • Rear sprocket spacing.

Kan någon vara bussig och ta en bild av cagen på en XT/SLX växelförare?

Bild tagen rakt bakifrån.

Behöver få en referens på om min är sned och om så är fallet hur den bör se ut om jag börjar böja tillbaka.

Tack på förhand!

Jag ska köpa en momentnyckel, enbart för att ha till när jag skruvar cykel.
Vilka moment sitter grejorna med på en trampcykel?
Är den här vettig?

Är den här vettig?
De känsliga grejerna ligger ofta i storleksordningen 4-6 Nm så det verkar vara rimligt omfång på den.

Sen finns saker som ska dras betydligt hårdare t ex centerlockbromsskivor men där kan man mer bara ta i utan att riskera nåt.

Har en gravel med SRAM bromsar där bromseffekten började avta efter ca 1 års hojande. Såg att klossarna var mer eller midre helt slut. Bytte till nya klossar och bromsarna bet bättre än innan men bakbromsen tar väldigt långt in jämfört med frambromsen. Kan man justera detta på något enkelt sätt el räcker det med att fylla på med lite DOT 5.1 olja?

Är den här vettig?

Den lägsta momenten som behövs på en cykel kan vara så lågt som 2 Nm. Nej, ännu lägre: Maguras T25-plastbult på bromsar går på 0.5 Nm.
Den högsta värdet upp till 50 Nm krävs för kassetter.

I praktiken finns det inte en momentnyckel som kunde täcka båda änderna på såpass bredd mätintervall med tillräcklig precision. En möjlig lösning är att ha minst två momentnycklar, till exempel ena för 1-5 Nm och andra för 5-20 Nm, och för högre momentvärden går man bara med armkänslan (eller har en tredje momentnyckel).

Har en gravel med SRAM bromsar där bromseffekten började avta efter ca 1 års hojande. Såg att klossarna var mer eller midre helt slut. Bytte till nya klossar och bromsarna bet bättre än innan men bakbromsen tar väldigt långt in jämfört med frambromsen. Kan man justera detta på något enkelt sätt el räcker det med att fylla på med lite DOT 5.1 olja?

Var det bättre innan byte?

Min Sram Force bakbroms tar väldigt långt in redan när jag fick cykeln. Jag fyllde på med vätska, men utan effekt. Det känns inte som det finns luft i systemet. Köpte nyligen en begagnad cykel till sonen med samma bromsara och där tar bakbromsen som frambromsen på både cyklarna. Jag förstår inte vad som kan orsaka det.

Den lägsta momenten som behövs på en cykel kan vara så lågt som 2 Nm. Nej, ännu lägre: Maguras T25-plastbult på bromsar går på 0.5 Nm.
Den högsta värdet upp till 50 Nm krävs för kassetter.

I praktiken finns det inte en momentnyckel som kunde täcka båda änderna på såpass bredd mätintervall med tillräcklig precision. En möjlig lösning är att ha minst två momentnycklar, till exempel ena för 1-5 Nm och andra för 5-20 Nm, och för högre momentvärden går man bara med armkänslan (eller har en tredje momentnyckel).
Från Park Tools bok drar jag slutsatsen att momentinrevallen för cykeldelar är ännu bredare, från 0,5 Nm till 70 Nm.

IMG_20241007_114657616.jpg
IMG_20241007_114751167.jpg

Har en sån här jag fick med en Canyon-cykel. Gillar att den är utan mekanism då det i mitt huvud gör den mer hållbar – de som klickar när momentet uppnåtts behöver man komma ihåg att släppa efter när man har använt dem så att fjädrarna (?) inte sträcks och de börjar omjustera sig. Kanske inte ett superexakt verktyg, men än har jag inte pajat nåt och priset är svårslaget.

Har inte stött på moment under dess spann och över går jag på känsla.

Är den här vettig?

Skärmavbild 2024-10-07 kl. 11.49.34.png

Var det bättre innan byte?

Min Sram Force bakbroms tar väldigt långt in redan när jag fick cykeln. Jag fyllde på med vätska, men utan effekt. Det känns inte som det finns luft i systemet. Köpte nyligen en begagnad cykel till sonen med samma bromsara och där tar bakbromsen som frambromsen på både cyklarna. Jag förstår inte vad som kan orsaka det.
Bromsarna tog bättre efter byte av bromsklossar men jag skulle vilja att bromsen tog tidigare. Just nu upplever jag att frambromsen börjar bromsa ganska direkt och det är inga problem att låsa upp framhjulet om jag skulle vilja medans med bakbromsen kan jag trycka handtaget nästan hela vägen in och kan knappt låsa bakhjulet.

Bromsarna tog bättre efter byte av bromsklossar men jag skulle vilja att bromsen tog tidigare. Just nu upplever jag att frambromsen börjar bromsa ganska direkt och det är inga problem att låsa upp framhjulet om jag skulle vilja medans med bakbromsen kan jag trycka handtaget nästan hela vägen in och kan knappt låsa bakhjulet.

Jag menar om bakbromsen tog lika sent innan bytet.

Jag har precis samma problem, så jag undrar också om det finns en lösning. Jag skulle nästan tänka att något är fel i mitt handtag.

Har en sån här jag fick med en Canyon-cykel. Gillar att den är utan mekanism då det i mitt huvud gör den mer hållbar – de som klickar när momentet uppnåtts behöver man komma ihåg att släppa efter när man har använt dem så att fjädrarna (?) inte sträcks och de börjar omjustera sig. Kanske inte ett superexakt verktyg, men än har jag inte pajat nåt och priset är svårslaget.

Har inte stött på moment under dess spann och över går jag på känsla.

Visa bilaga 731029
Tack. Jo, priset var helt ok på den. Dock lite snål spännvidd på momenten.
Att släppa spänningen i momentnyckeln är jag hårt drillad i hemifrån sedan barnsben av en smått autistisk och övernitisk fader. 🤣

Jag menar om bakbromsen tog lika sent innan bytet.

Jag har precis samma problem, så jag undrar också om det finns en lösning. Jag skulle nästan tänka att något är fel i mitt handtag.
Om bromsslangarna flexar lite blir det en större skillnad mellan den korta främre och den långa bak.
På motorcyklar använder man gärna stålomspunna bromsslangar men de finns nog inte i de klena cykeldimensionerna. Men sannolikt är det skillnader beroende på fabikat och modell.

Om bromsslangarna flexar lite blir det en större skillnad mellan den korta främre och den långa bak.
På motorcyklar använder man gärna stålomspunna bromsslangar men de finns nog inte i de klena cykeldimensionerna. Men sannolikt är det skillnader beroende på fabikat och modell.
Men flex och sent ingrepp är väl ändå två rätt olika problem?
(Stålomspunna har iaf funnits för cykel men det var länge sen jag såg nu)

Ja, men det ger annorlunda effekt. Det är märkbart på MTB bromsar med riktigt hård tryckpunkt. Men längden av slang har ingen effekt på när belägg tar i skivan, det är handtaget som ska bestämma det.

Det kan som sagt bli så för mig också när jag byter belägg. Oavsett om det är omöjligt eller inte.

Men om det är svårt att bromsa så är de väl inte inkörda ordentligt och dessutom behöver de nog luftas och sen finns ovan på det både free stroke och reach adjust.

Det kan som sagt bli så för mig också när jag byter belägg. Oavsett om det är omöjligt eller inte.

Men om det är svårt att bromsa så är de väl inte inkörda ordentligt och dessutom behöver de nog luftas och sen finns ovan på det både free stroke och reach adjust.
Hmm måste kolla om jag kan free stroke och reach adjust. Skulle vara rätt najs om så var fallet men jag misstänker att det inte är det.

Hmm måste kolla om jag kan free stroke och reach adjust. Skulle vara rätt najs om så var fallet men jag misstänker att det inte är det.

Reach adjust finns, free stroke bara om man har gamla Force AXS HRD handtag. Free stroke skulle lösa det. Jag trodde att mina Force handtag skulle har free stroke adjust, precis i fall av såna problem, men tyvärr inte.

Jag har ställt reach så att spakarna har samma position vänster och höger. Men högerspalten behövs dras klart längre bak till belägg går mot bromsen.

Är den här vettig?
just den där säljs under lite olika namn, har den själv, helt ok, billigare och med mer bits här:

Hej! Vilka cleats passar till den här pedalen? Är det Shimano SPD eller något annat? Står EXUS på pedalen.
Med vänlig hälsning

IMG_4542.jpeg

Bilagor

• IMG_4543.jpeg
    IMG_4543.jpeg
    969 KB · Besök: 20
Tack. Då ser det ut som att jag kommer att klara typ 99% av alla jobb på cykeln med den jag valt.
Uppstår ytterligare behov så får jag lösa det då.
Tänk på att alla mätverktyg har bästa precision i mitten på sina skalor. Däremot blir precisionen värre vid vardera ände.

Med andra ord, var försiktig när du skulle dra åt 2 Nm med ett verktyg som har 2 Nm som lägsta mätgränsen, eftersom i verkligheten kan felet bli upp till 100%, d.v.s att den skulle klicka vid 4 Nm istället. Momentnyckelns precision ändras med tiden.

0,5 vet i fan om jag vågat dra med spärrnyckel moment eller ej.
Oavsett det så kanske inte man kan dra 5 och 55 med samma skaft. Troligen har små bits 1/4'' och på större är den en sörja av 1/2'' och 3/8''. Parktool är glada för 3/8.

För de flesta räcker en liten för små moment och ska man ha en större ska man nog ha en dubbelsidig för 3/8 för att det ska vara lönt.

Misstänkte att det var HTII eller nåt sånt. Antar att de syfta på pre-load plastgrejen. Dåligt med verktyg för att momenta den tror jag?

Reach adjust finns, free stroke bara om man har gamla Force AXS HRD handtag. Free stroke skulle lösa det. Jag trodde att mina Force handtag skulle har free stroke adjust, precis i fall av såna problem, men tyvärr inte.

Jag har ställt reach så att spakarna har samma position vänster och höger. Men högerspalten behövs dras klart längre bak till belägg går mot bromsen.
Hittade en skruv, insexa, märkt reach adjust, är det bara att lossa lite och justera eller ska man läsa på innan man gör något? Det handtaget(höger) är mycket närmre styret än det andra dvs har kortare slag.

Lossa och då är ditt problem troligtvis löst! (Mitt dock inte)

EDIT: jag tittade lite mer nogrann på mina bromsarna och ser nu att fram bak bak tar vid samma reach. Bakbromsen är lite mer svampig som gör att man måste drar i längre innan det bromsar tillräckligt. Sonens bromsarna känns bättre så kankse behöver min bakbroms en luftning.

EDIT: jag tittade lite mer nogrann på mina bromsarna och ser nu att fram bak bak tar vid samma reach. Bakbromsen är lite mer svampig som gör att man måste drar i längre innan det bromsar tillräckligt. Sonens bromsarna känns bättre så kankse behöver min bakbroms en luftning.
Sen vet jag från MC-världen att det kan vara bra att byta bromsolja efter några år mao om hojen är gammal kanske det är bra att byta olja när du ändå håller på.

En sak jag läste någonstans är att om man har haft en knäck i bromsslangen kan dess fibrer har delaminerat lite inne vid oljekanalen.
Slangen läcker inte riktigt i det här fallet, men det skapar extra volym mellan fibrerna för oljan att flyta till och expandera. Det gör hela systemet mindre styvt, precis lika som infångad luft.
Men någon luftning kommer inte hjälpa i det här fallet. Det bör vara ganska svårt att isolera ett sådant problem.

Tillbaka
Topp