Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Efter mycket velande fram och tillbaka i valet av ny mtb så har jag kommit fram till att det blir en Yt Izzo Core 2. Väldigt prisvärd.

Jag är 185 cm lång och har ett grenmått på 88cm, så jag ligger precis i slutet av L, och i början av XL i deras (och i typ alla andras också) storlekstabeller. Hade en L på min förra Occam, samt L på min nuvarande Scale.

Läste i en tråd här på forumet om en kille som var 185 cm lång som snackade med Yts support angående storleken på en Izzo, och de rekommenderade absolut en XL, då dom påstod att cykeln känns väldigt smidigt, om jag kommer ihåg det rätt.

Efter mycket velande fram och tillbaka i valet av ny mtb så har jag kommit fram till att det blir en Yt Izzo Core 2. Väldigt prisvärd.

Jag är 185 cm lång och har ett grenmått på 88cm, så jag ligger precis i slutet av L, och i början av XL i deras (och i typ alla andras också) storlekstabeller. Hade en L på min förra Occam, samt L på min nuvarande Scale.

Läste i en tråd här på forumet om en kille som var 185 cm lång som snackade med Yts support angående storleken på en Izzo, och de rekommenderade absolut en XL, då dom påstod att cykeln känns väldigt smidigt, om jag kommer ihåg det rätt.

Klart XL på Izzo.

190e77a52237edce177b7497020eda1f.webp

Kedjan på en bekants hoj hamnar såhär. Kedjan är ok enligt kedjemätare. Förslag?

Jag hittar i en gammal tråd, att stoppskruvarna är fel ställda:

Inte helt hemma på vevlager men "standard" BSA-avdragare till den här?
Har ett från biltema hemma nämligen. Cykeln är en Fuji Track Classic från ~10 gissar jag
1000026231.webp

Vad är det för specialmuttrar som använder hylsorna 9 mm och 12 mm?

edit 250514
12 mm hylsa = gammal JIS (japansk) standard för M8
9 mm hylsa = gammal tysk, fransk M6

IMG_0286.webp

Senast ändrad:
Vad är det för specialmuttrar som använder hylsorna 9 mm och 12 mm?

Visa bilaga 768781
Har inget konkret svar nära till hands.
Men det skiljer på skruvskallen mellan t.ex DIN och ISO standard på vissa storlekar av skruv, finns överlappande standarder där endast skruvskallen avviker på några enstaka storlekar.

Så du har rent formellt märkt dina hylsor felaktigt.
Det borde stå ""ISO**** M8 eller DIN***M8 för att det ska vara rätt.
😂

Edit:
Kunde inte låta bli...
DIN6921 tror jag har 12mm i M8

Senast ändrad:
Gissar att samma princip gäller som för kablar och adaptrar — de kan ligga orörda i många år, men dagen efter du rensat ut en så behöver du den.

Oftast är det bara för att skapa blodcirkulation. Händerna på hoods.
Ibland övar jag sprint dock och då med händerna i bocken. En väldigt annanorlunda känsla. Krävde lite tillvänjning.

Har också provat att ståcykla med händerna på raka delen av styret, närmast stammen. Det är väldigt instabilt för mig. Det var dock i uppförsbacke där man tar i en del med händerna så det kan ha bidragit till den känslan.

Jag kan inte heller cykla utan händer egentligen men ibland när jag ska byta grepp så låter jag händerna sväva över styret lite så att jag effektivt rullar någon till några sekunder utan att hålla i. Känns inte helt omöjligt faktiskt.
Att släppa med en hand är dock inget problem och med lite pill kan jag ta fram och skala en banan medan jag trampar. Lite vingel medan handen på styret måste hjälpa till men på en otrafikerad landsväg går det bra ändå.

Jag trivs på mina cyklar och känner mig trygg men jag kan inte cykla många meter utan att hålla i styret. Är det fel på mig eller min cykel då funderar jag på. Det ser lätt ut för proffsen men mitt framhjul börjar alltid avvika från kursen ganska snart.
På racern känns det bättre att cykla utan händer på styret om jag sitter rakt upp eller t.o.m lutar en aning bakåt.

Har den här Mongoose Maurice cykeln ståendes hemma. Använder den inte men tänkte att man kanske skulle rusta upp och låta gå vidare till någon mer behövande.

Är det värt det eller är det bara skrotvärde på ramen?
20250513_183617.webp

Har den här Mongoose Maurice cykeln ståendes hemma. Använder den inte men tänkte att man kanske skulle rusta upp och låta gå vidare till någon mer behövande.

Är det värt det eller är det bara skrotvärde på ramen?
Visa bilaga 768849
Det finns tråden "Vad är min cykel värd" här på forumet.
Inget fel på cykeln som jag ser, mer förvänta dig inte att få ut mer än kanske en tredjedel av det som en liknande ny cykel skulle kosta. Och den här cykeln kostade 350 ₤ ny. Men om den kan ta någon från punkt A till punkt B på säkert sätt, är den värd för någon annan.

Det här med cykling är ju sagt att det inte riktigt är muskelbyggande, iallafall inte på samma sätt som att gymma. Men jag har märkt att jag har mer definierade lår nu än när jag tidigare i livet tränat som allra hårdast och längst på gymmet med massa knäböj och andra övningar. Om man tänker tex mitt vänstra ben, och att man tittar på det från mitt perspektiv, så har lårmuskeln börjat sticka ut rejält på vänster utsida. Samt en muskel jag aldrig känt förut börjar komma fram och den är mer på insidan, strax höger ovanför knät.

Detta är ju positivt såklart men frågan lyder mer om detta är något ni också märker av att musklerna växer av cykling eller om jag inbillar mig och att det snarare är mitt kroppsfett som börjat bli tunnare?

Kommer detta att enbart vara positivt eller finns det risk för någon slags överbelastning/framtida skada att vänta sig pga obalans i musklerna?

Säger detta liksom något om hur jag sitter på cykeln eller hur mina klossar och skor är inställda, vissa får ju tex mer belastning på baksida lår men detta känner jag aldrig av? Måste jag gymma också för att inte bli konstig i benen, eller räcker cykling för benen?

Det här med cykling är ju sagt att det inte riktigt är muskelbyggande, iallafall inte på samma sätt som att gymma. Men jag har märkt att jag har mer definierade lår nu än när jag tidigare i livet tränat som allra hårdast och längst på gymmet med massa knäböj och andra övningar. Om man tänker tex mitt vänstra ben, och att man tittar på det från mitt perspektiv, så har lårmuskeln börjat sticka ut rejält på vänster utsida. Samt en muskel jag aldrig känt förut börjar komma fram och den är mer på insidan, strax höger ovanför knät.

Detta är ju positivt såklart men frågan lyder mer om detta är något ni också märker av att musklerna växer av cykling eller om jag inbillar mig och att det snarare är mitt kroppsfett som börjat bli tunnare?

Kommer detta att enbart vara positivt eller finns det risk för någon slags överbelastning/framtida skada att vänta sig pga obalans i musklerna?

Säger detta liksom något om hur jag sitter på cykeln eller hur mina klossar och skor är inställda, vissa får ju tex mer belastning på baksida lår men detta känner jag aldrig av? Måste jag gymma också för att inte bli konstig i benen, eller räcker cykling för benen?
Tycker det är ett väldigt svepande att säga, det beror helt på vilken disciplin och hur man kör. Att vara ute och leta stig dör man knuffar, drar och slår upp smalbenen ger enligt mig en bra allsidig träning, Lägg till att man bygger lite stig så är man hemma.

Jämfört med att äta styrlinda på flack väg.

Small en eker på pendlingen idag. Den hänger kvar i navet och det är nu ett hål* i fälgen där den tidigare satt fast.
Däcket tar i stänkskärmen en gång per rotation.
Bör man avstå cykling på hjulet?
Baserat på min tidigare erfarenhet av hjulbygge, som är noll, vad är bäst approach för åtgärd?

* Hålet där ekern ska sitta fast då, ingen trasigt tror jag. Alufälg.

Small en eker på pendlingen idag. Den hänger kvar i navet och det är nu ett hål* i fälgen där den tidigare satt fast.
Däcket tar i stänkskärmen en gång per rotation.
Bör man avstå cykling på hjulet?
Har nippeln slunkit in i hjulet är det om inte annat extremt hög chans för punktering.

Baserat på min tidigare erfarenhet av hjulbygge, som är noll, vad är bäst approach för åtgärd?
En eker är ingen eker. Lirka ut, klipp av, eller böj in ekern så den inte fladdrar och tar i. Rulla till närmsta cykelmek och köp ersättningseker och nippel. Montera på plats och spänn upp.

Går det fler ekrar är det läge att riva och bygga om.

Antar att man inte kan cykla hem, 18 km, utan nån åtgärd (mer än att böja undan den trasiga).

Om man har en ekernyckel (jag har en i däckreparationsset), kan man drar åt de två ekrarna bredvid på samma sidan där ekern har gått av tills däcket rör sig fritt. Glöm inte att lossna de två ekrarna igen när man monterar nya ekern.

Det här kan bli aktuellt att testa. Har inget multitool heller 😅

Hmm, du har ingen multitool, men du har en gaffel i sadelväskan/ryggsäcken? Gaffeln måste passa bra. Ekrarna på min sons bakhjul var för lösa, men dina ekrar är redan mer spända är vanligt för att en eker är borta. Man vill inte förstöra nipplarna. Jag kunde prova flera gafflar och hittade en som passade riktigt bra. Den gaffel skulle funka för att drar åt riktigt hård. Hade tur att billiga gafflarna (från Ikea?) hade lite variation så den fanns en med rätt utrymme mellan tänderna.

Finns det "square taper"-vevlager som är ~135 mm eller längre annat än från Phil Wood? Har köpt PW-lager förr och dom är ju väldans fina, men vill helst undvika att lägga massa tusenlappar på enbart vevlager den här gången.

Hade optimalt behövt ett som är 140 mm (BSA 68 mm, JIS).

Har du gått ner i vikt av cyklingen? Tror det är svårt att få så definierade muskler av cykling för en vanlig motionär..däremot mindre underhudsfett gör att musklerna syns.

Att cykla är ju generellt snäll träning, att man skulle bli skadad pga av att vissa muskler blir "för vältränade" vid cykling på motionsnivå tror jag inte..

Men med det sagt så säger ju who:s rekommendationer att alla ska styrketräna, det kommer inte att göra din cykling sämre om du kör ett gympass ibland. Men sannolikt inte speciellt mycket bättre heller.

Tillbaka
Topp