Det här med cykling är ju sagt att det inte riktigt är muskelbyggande, iallafall inte på samma sätt som att gymma. Men jag har märkt att jag har mer definierade lår nu än när jag tidigare i livet tränat som allra hårdast och längst på gymmet med massa knäböj och andra övningar. Om man tänker tex mitt vänstra ben, och att man tittar på det från mitt perspektiv, så har lårmuskeln börjat sticka ut rejält på vänster utsida. Samt en muskel jag aldrig känt förut börjar komma fram och den är mer på insidan, strax höger ovanför knät.
Detta är ju positivt såklart men frågan lyder mer om detta är något ni också märker av att musklerna växer av cykling eller om jag inbillar mig och att det snarare är mitt kroppsfett som börjat bli tunnare?
Kommer detta att enbart vara positivt eller finns det risk för någon slags överbelastning/framtida skada att vänta sig pga obalans i musklerna?
Säger detta liksom något om hur jag sitter på cykeln eller hur mina klossar och skor är inställda, vissa får ju tex mer belastning på baksida lår men detta känner jag aldrig av? Måste jag gymma också för att inte bli konstig i benen, eller räcker cykling för benen?