Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Beställde en grej från bike-components och fick 24 stycken identiska Rohloff-drev "på köpet" som jag gissar skulle in på deras eget lager men som hamnade hos mig av okänd anledning. Mejlade dom om det inträffade för över en vecka sedan utan att få svar.

Vad göra?
Nu har jag mejlat dom tre ggr, fortfarande utan svar. Någon som mot förmodan vill köpa 24 Rohloff-drev för en billig slant? 🙄 Alternativt får dom väl ligga på vinden i ett par år tills dom till slut slängs.

Jag köpte en (ny i kartong från butik) SP Connect Bike Bundle II till min smått antika iPhone och fick med en liten mojäng med okänt syfte. Se inringat objekt på bilden. Den mojängen finns inte heller upptagen i den medföljande dokumentationen. Vad har den för syfte?

Bilagor

• IMG_1258.webp
    IMG_1258.webp
    370.8 KB · Besök: 61
Tänkte ställa upp i mitt första Enduro i SWE cup enduro, men vet inte vilken klass jag ska välja. 39 år. Är det Masterclass 35+ ,Sportmotion Lång eller Sportmotion mellan.

Senast ändrad:
Jaha. Köpt en ram där vajerhöljena ska gå ner i / vid styrlagret… vad ska man ha för stam? Det är en mtb fs och remote till bakdämparen samt bromsslangen ska få plats.
Fsa kfx styrcombo blir lite dyrt. Går det med en helt vanlig stam och höljena in direkt framför tro?

varje gång jag tagit av ett hjul tycker jag att belägg tar emot skivan.
Vad är tanken man gör då? spänner om hjulen(quickrelease) tills det blir bra eller flytta på oket så det sitter bra

varje gång jag tagit av ett hjul tycker jag att belägg tar emot skivan.
Vad är tanken man gör då? spänner om hjulen(quickrelease) tills det blir bra eller flytta på oket så det sitter bra
Om hjulaxeln ligger rätt, dvs bottnar i gaffeln skall ingen justering behövas.
Mer än initialt såklart.

Tänk dig hellas, och sen förhoppningsvis en sväng upp till åre/funäs/lofsdalen för att cykla maskinbyggt och fjällstigar
Tyvärr säger inte Hellas mycket för mig som västkustbo, men andra kan säkert ge dig vettiga alternativ.
Du kan nog hitta lite alternativ i denna tråd:

Titta, du hittade illustrationen av ”vad jag önskar jag fick cykla” vs ”hur dom stigar jag sett i stockholm sett ut”

Tänk dig hellas, och sen förhoppningsvis en sväng upp till åre/funäs/lofsdalen för att cykla maskinbyggt och fjällstigar

Om man är Maxxis-fanboy: DHR2 fram, Dissector bak, eller som lättare kombo till sommaren; Dissector fram och Forekaster eller Rekon bak. Jag kör helst MaxxTerra fram och Dual bak. För mig räcker Exo stomme.

Hos Specialized: Butcher/Eliminator eller som lättare sommarkombo: Purgatory/Ground Control. Gärna T9 fram och T7 bak.

Om man är Maxxis-fanboy: DHR2 fram, Dissector bak, eller som lättare kombo till sommaren; Dissector fram och Forekaster eller Rekon bak. Jag kör helst MaxxTerra fram och Dual bak. För mig räcker Exo stomme.

Hos Specialized: Butcher/Eliminator eller som lättare sommarkombo: Purgatory/Ground Control. Gärna T9 fram och T7 bak.
Tack för tips, ska scrolla lite!

Det är alltså det som de där zs44 står för, tack.

Hur vet man om det ska vara semi-integrated eller external osv?

Vid 44 mm styrhuvudet skulle man behöva ett externt nedre lager när gaffel är tapered. Zero-stack kan har längre instick. Konstigt nog hittar jag ingen instick på Cane Creeks websidan.

Det är alltså det som de där zs44 står för, tack.

Hur vet man om det ska vara semi-integrated eller external osv?
Håller med Berk. Ser ut som zs uppe och nere.

Semi-integrated är synonymt med ZS. ZS är integrerad cup (Zero stack). EC är extern cup. Integrated är lagret direkt i ramen. Använder man s.h.i.s så finns bara de tre olika varianterna i kombination med diametern.

Här är guider man kan rama in och hänga i vardagsrummet.

1000018281.webp

1000018283.webp

Senast ändrad:
Titta, du hittade illustrationen av ”vad jag önskar jag fick cykla” vs ”hur dom stigar jag sett i stockholm sett ut”

Jag kör i Hellas som du o Berk, men jag kommer inte undan med exo fram, bak gör jag det med inlägg. Premierar grepp och att slippa punkor, och kör då o då ner för nån brant till Kranglans väg eller från Kolartorpsberget, så har i princip samma uppsättning som jag tar till park. (Har ett parkbakhjul m dh-däck som samlar damm)
Just nu Svalans däck, super trail addixsoft f o b, bak m insert, Tacky chan fram fortfarande , och NN bak. Min 27,5+ hardtail som inte får lika mycket stryk har Spez butcher grid trail f o b, bak m insert t9/t7.
Jag har kört liknande i åratal, och brukar byta pga nerkört mönster, får väldigt sällan punka, men genomslag då och då.

Semi-integrated är synonymt med ZS. ZS är integrerad cup (Zero stack). EC är extern cup. Integrated är lagret direkt i ramen. Använder man s.h.i.s så finns bara de tre olika varianterna i kombination med diametern.

Visa bilaga 774937

Visa bilaga 774939
Jag är lite dålig på att se på ramen vad som är vad men är det zs så är 44 vanligaste diametern för 1 1/8 så 44 - 44 är ett rakt rör. För 1 1/2 så sätter man ec 44/40 där nere.

Vid 44 mm styrhuvudet skulle man behöva ett externt nedre lager när gaffel är tapered. Zero-stack kan har längre instick. Konstigt nog hittar jag ingen instick på Cane Creeks websidan.

Visa bilaga 774937

Visa bilaga 774939
Ni är grymma, stort tack!

Jag är i den lyxiga situationen att dottern tjatar på mig att bygga ihop hennes nya cykel. Med lite tur hinner grejerna komma hem från Tyskland så man kan bygga nästa vecka.

Jag pajjade en eker på mtbn när jag var ute senast. Har inga tools för att fixa den själv, kan jag cykla på den över sommaren utan problem innan jag fixar den?

Jag är relativt oinvigd inom landsvägscyklar och kulturen däri.

Varför har man inte spd pedaler till landsvägscyklar?

Om jag som mtb-cyklist får för mig att köpa racercykel och köra Vättern m.m, kommer folk skjuta mig om jag skruvar på spd istället och kör med mina hårda xc-skor från mtb?

Om jag som mtb-cyklist får för mig att köpa racercykel och köra Vättern m.m, kommer folk skjuta mig om jag skruvar på spd istället och kör med mina hårda xc-skor från mtb?

Kanske kan du 3D-skriva en fejk SPD-SL kropp till dina SPD pedalerna?

Jag kör bara med hårda xc-skor på mina lvg-cyklar, men jag har aldrig cyklat Vättern ...

Har du rätt skor till är det ingen som märker förrän du kliver av. Risken är väl att folk klockar dig som just nybörjare. Av någon anledning valde jag just SPD till landsväg. Tror det hade att göra med att urvalet av varma vinterkängor var större till just SPD, samt att det fanns mer ”casual” alternativ som tex Adidas Velosamba som ser ut som vanliga skor. Ville inte köpa in mig för hårt i MAMIL-stilen i början och planerade att köra T-shirt tillsammans med bibs osv.

Men nu i efterhand ångrar jag mig verkligen. Man sitter tydligen fast bättre med SPD-SL. Alltså du har fortfarande float om du vill och kan röra foten i sidled. Om du vill. Men du sitter fast med tre punkter istället för en, och det har en inverkan på känslan när du ska trycka ned foten tex vid sprint eller klättring i backe om du står upp. Många som rapporterat att dom känner sig mycket säkrare på cykeln med SPD-SL. Plus att skorna inte ser ut som hej kom och hjälp mig i lika stor utsträckning.. finns snygga mtb/gravel-skor men också mycket katastrof.

Om du däremot bara kör ett lopp på landsväg så skulle jag fortsätta att köra med SPD och använda skorna du redan har och är van vid. Det är aldrig en bra idé att ändra på saker om det inte är absolut nödvändigt. Och SPD duger bra. Ingen risk för nackskott. Speciellt inte på Vättern.

En sak till gällande SPD vs SPD-SL. Köper man tex skor som har hål förberett för båda alternativen märker man att på grund av hur SPD är utformat så hamnar ofta klossen högre upp på skon än SPD-SL. Det kan också påverka komfort då många vill ha klossen så långt ner på skon som den tillåter.

Ta detta exempel:
IMG_8844.webp

Du ser hur mycket längre ned klossen hamnar? Samt att ytan du sitter fast i är ganska liten jämfört med SPD-SL. Mittpunkten blir ungefär densamma men testa nu i huvudet att försöka dra loss skon uppåt med SPD-SL-skon ovanför.. eftersom du sitter fast där nere också så kommer du ha lite mindre ”flex” och mer yta att ”stå” på och trycka ifrån med. Svårt att förklara men hoppas du/ni hänger med på resonemanget.

Den där lilla brickan med ett metallstift vid vänster vevarm på HTII...vågar man cykla utan den ett par dagar tills jag får fatt i en ny?

Tillbaka
Topp