Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack för tips, men jag har till och med en våg från Garmin just för att kunna samla allt från samma ekosystem med enkel synkning i Garmin Connect.
Det jag skulle kunna tänka mig är att köpa ett annat märke för pulsbandet om det skulle vara bättre på något sätt, behöver inte heller vara billigare.
Jag vet inte om jag missförstår det du har skrivit, men jag tycker att det verkar som om snarare du har missförstått hur ett pulsband med BT/ANT+ fungerarAnnars blir det nog Garmin ändå. Det går ingen nöd på mig utan denna prioritering handlar bara om hushållning med semesterkassan. Kan/får inte lägga hela lönen på cykelgrejer just den här månaden bara. Så hellre ”buy once, cry once” och behålla kvalitetsgrejerna om något år utan att behöva fundera på om jag köpte rätt grejer.
Hade du valt SPD-SL som uppgradering över pulsband alltså? Efter att ha googlat lite verkar det som att pulsband vs klocka ger ytterst liten skillnad i bpm-träffsäkerheten. Jag är inte på den nivån att det gör någon större skillnad om pulsen ligger på 154 eller 157 bpm direkt. För mig är spannet lite större. ”Åh, siffran börjar på 15*, nu har jag alltså låg puls!” typ. Och jag behöver inte snabbare respons, jag räknar med att pulsen kommer öka så småningom om jag trampar på. Använder mest puls när jag ligger och kör samma effort länge typ när jag siktar på zon 2.Kanske kan hjälpa om du har möjlighet att testa lvg-pedaler och se vad du tycker om det. Du har ingen kompis som har lvg-pedaler och kanske helst med samma storlekt på skor?
Jag gillar känslan med lvg-pedaler (Look i mitt fall) betydligt bättre än med SPD och jag går typiskt ytterst sparsamt i cykelskorna. Det gör att jag föredrar lvg-pedaler.
Nu blev det svårt igen.. hur stor är skillnaden menar du mellan pulsklocka och pulsband? Anledningen till att jag velat skaffa pulsband är för att jag hela tiden tror att min klocka läser för högt. Som exempel kan min klocka ligga på 90+ bpm vid stillasittande men mäter jag blodtryck så visar den maskinen en puls på 82. Men när jag googlade nu och läste på tex Reddit så säger dom att det max skiljer ca 3-5 bpm vid cykling om ens det. Vid löpning verkar pulsklockan däremot vara mycket mer osäker.Jag vet inte om jag missförstår det du har skrivit, men jag tycker att det verkar som om snarare du har missförstått hur ett pulsband med BT/ANT+ fungerar
Du har aldrig använt ngt pulsband till din Garmin GPSklocka?
Jag har gjort det både till min Garmin GPSklocka och mina olika Garmin Edge cykelGPSer.
Vad kan det enl dig vara i det pulsdata som visas i Garmin Connect från ett Garmin pulsband som skulle skilja sig från det pulsdata som visas i Garmin Connect från ett pulsband från Netonnet?
Jag har som sagt båda och har aldrig märkt ngn skillnad pga fabrikatet på pulsbandet i det pulsdata som visas i Garmin Connect.
Däremot gör du helt rätt i att skaffa ett pulsband istf att lita på hanledssensorn i klockan, den är riktigt dålig även i min gamla Forerunner 645. Till min nya ännu ej levererade GPSklocka valde jag därför en modell med den senaste Elevate v5-sensorn.
Jag har kört rätt många år med H10. Glöm inte att lossa ena elektroden för lådan när du inte använder det. Ibland får jag para om det när jag har bytt batteri. Jag spolar regelbundet av bandet.Nu blev det svårt igen.. hur stor är skillnaden menar du mellan pulsklocka och pulsband? Anledningen till att jag velat skaffa pulsband är för att jag hela tiden tror att min klocka läser för högt. Som exempel kan min klocka ligga på 90+ bpm vid stillasittande men mäter jag blodtryck så visar den maskinen en puls på 82. Men när jag googlade nu och läste på tex Reddit så säger dom att det max skiljer ca 3-5 bpm vid cykling om ens det. Vid löpning verkar pulsklockan däremot vara mycket mer osäker.
Nej jag fattade också sen när jag tänkte efter lite att både Netonnet-bandet och Garmins egna skulle synka lika bra med Connect eftersom dom kopplas ihop med datorn, precis som mina pedaler alltså. Dock är jag en hopplös person som mår bra av att köpa märken och ”kvalité”, även om kvaliteten skulle vara någorlunda. En snygg produkt med rätt namn kommer alltid att vara mig närmre om hjärtat, tyvärr! Jag vet att jag är hopplös när det gäller detta. Därför ”känns” det bättre att köpa Garmin än ett billigt band på Netonnet. Inbillar mig att det finns en skillnad ändå liksom.
När det gäller Garmin dock så har dom släppt nya pulsband HRM 200 och HRM 600. Skillnaden verkar vara att HRM 200 (den billigare för ca 700 kr) är lika bra på att mäta puls men har ett utbytbart batteri som håller i ungefär ett år, och HRM 600 har ett uppladdningsbart batteri som håller i ca 2 månader. Du kanske känner till min laddningsångest när det kommer till teknik och det skulle kännas så mycket bättre att bara byta batteri en gång om året än att behöva ladda pulsbandet då och då. Båda har utbytbara band som också går att tvätta i tvättmaskinen för rengöring. Men 600 kan spela in aktiviteter ”offline” utan klocka eller dator, samt har lite mer finesser som running dynamics osv. Det är inget problem för mig som aldrig springer och alltid har datorn med mig ändå.
Så skulle det bli Garmin blir det ett HRM 200 för 768 kr och inte 1000 kr+ som jag först tänkte. Inte lika billigt som Netonnet men som sagt, hade jag köpt Netonnet-bandet hade tanken om inte Garmin hade varit bättre ändå legat och gnagt i bakhuvudet tills jag helt plötsligt äger båda två.. bättre och billigare att bara köpa Garmin från början isåfall! För mig personligen då. Rekommenderar inte andra att tänka som mig.
Gällande Polar H10 som jag också kollade på så verkar det vara konsensus att bandet behöver bytas ut då och då men att den både är bättre rent tekniskt (något om att den spelar in ”hela hjärtslaget” än bara max/minimum på frekvensen), vara ”gold standard” i diverse forskning och studier, samt tåla ett hårdare väderklimat med minusgrader. Spelar det verkligen roll när man på vintern klär på sig så att sensorn aldrig blir utsatt för minusgrader när den ligger tätt mot en varm cyklist under både underställ och andra lager?
@Fjärdebrunn sorry att jag drar in dig i detta, svara bara om du känner för det och vill, men om jag inte missminner mig så kör du väl med en Polar H10? Har du någonsin behövt byta ut bandet tex? Eller är det handhavandefel hos dom som klagar?
Vill minnas att salig dr. Mosley gjorde ett test av pulsmätare med arm vs bröstband och fann att armbanden var högst opålitliga i meningen inte en siffra rätt.Nu blev det svårt igen.. hur stor är skillnaden menar du mellan pulsklocka och pulsband? Anledningen till att jag velat skaffa pulsband är för att jag hela tiden tror att min klocka läser för högt. Som exempel kan min klocka ligga på 90+ bpm vid stillasittande men mäter jag blodtryck så visar den maskinen en puls på 82. Men när jag googlade nu och läste på tex Reddit så säger dom att det max skiljer ca 3-5 bpm vid cykling om ens det. Vid löpning verkar pulsklockan däremot vara mycket mer osäker.
Nej jag fattade också sen när jag tänkte efter lite att både Netonnet-bandet och Garmins egna skulle synka lika bra med Connect eftersom dom kopplas ihop med datorn, precis som mina pedaler alltså. Dock är jag en hopplös person som mår bra av att köpa märken och ”kvalité”, även om kvaliteten skulle vara någorlunda. En snygg produkt med rätt namn kommer alltid att vara mig närmre om hjärtat, tyvärr! Jag vet att jag är hopplös när det gäller detta. Därför ”känns” det bättre att köpa Garmin än ett billigt band på Netonnet. Inbillar mig att det finns en skillnad ändå liksom.
När det gäller Garmin dock så har dom släppt nya pulsband HRM 200 och HRM 600. Skillnaden verkar vara att HRM 200 (den billigare för ca 700 kr) är lika bra på att mäta puls men har ett utbytbart batteri som håller i ungefär ett år, och HRM 600 har ett uppladdningsbart batteri som håller i ca 2 månader. Du kanske känner till min laddningsångest när det kommer till teknik och det skulle kännas så mycket bättre att bara byta batteri en gång om året än att behöva ladda pulsbandet då och då. Båda har utbytbara band som också går att tvätta i tvättmaskinen för rengöring. Men 600 kan spela in aktiviteter ”offline” utan klocka eller dator, samt har lite mer finesser som running dynamics osv. Det är inget problem för mig som aldrig springer och alltid har datorn med mig ändå.
Så skulle det bli Garmin blir det ett HRM 200 för 768 kr och inte 1000 kr+ som jag först tänkte. Inte lika billigt som Netonnet men som sagt, hade jag köpt Netonnet-bandet hade tanken om inte Garmin hade varit bättre ändå legat och gnagt i bakhuvudet tills jag helt plötsligt äger båda två.. bättre och billigare att bara köpa Garmin från början isåfall! För mig personligen då. Rekommenderar inte andra att tänka som mig.
Gällande Polar H10 som jag också kollade på så verkar det vara konsensus att bandet behöver bytas ut då och då men att den både är bättre rent tekniskt (något om att den spelar in ”hela hjärtslaget” än bara max/minimum på frekvensen), vara ”gold standard” i diverse forskning och studier, samt tåla ett hårdare väderklimat med minusgrader. Spelar det verkligen roll när man på vintern klär på sig så att sensorn aldrig blir utsatt för minusgrader när den ligger tätt mot en varm cyklist under både underställ och andra lager?
@Fjärdebrunn sorry att jag drar in dig i detta, svara bara om du känner för det och vill, men om jag inte missminner mig så kör du väl med en Polar H10? Har du någonsin behövt byta ut bandet tex? Eller är det handhavandefel hos dom som klagar?
Armband som i band som sitter runt armen, alltså biceps etc, eller handleden? För det verkar vara rätt stor skillnad på dom två också där handledsoptik ska funka bättre.Vill minnas att salig dr. Mosley gjorde ett test av pulsmätare med arm vs bröstband och fann att armbanden var högst opålitliga i meningen inte en siffra rätt.
Tack för svar! Gör mig lite tryggare med att skaffa en Polar då.Jag har kört rätt många år med H10. Glöm inte att lossa ena elektroden för lådan när du inte använder det. Ibland får jag para om det när jag har bytt batteri. Jag spolar regelbundet av bandet.
Handleden och optisk TROR jag det var.Armband som i band som sitter runt armen, alltså biceps etc, eller handleden? För det verkar vara rätt stor skillnad på dom två också där handledsoptik ska funka bättre.
Om jag kommer ihåg rätt blev både medelpuls och hastigheten på den visade pulsändringen (derivatan borde det vara på matematikspråk) för låg, troligen pga den hårda filtrering som behövs med en optisk pulsmätare på handleden. Men då har min klocka från 2018 en gammal modell av optisk pulssensor (kan det vara v2?).Nu blev det svårt igen.. hur stor är skillnaden menar du mellan pulsklocka och pulsband? Anledningen till att jag velat skaffa pulsband är för att jag hela tiden tror att min klocka läser för högt.
+1Nej jag fattade också sen när jag tänkte efter lite att både Netonnet-bandet och Garmins egna skulle synka lika bra med Connect eftersom dom kopplas ihop med datorn, precis som mina pedaler alltså.
Hur gör du då med sådant som slangar? Om du har contidäck måste du då även ha contislangar i dem?Dock är jag en hopplös person som mår bra av att köpa märken och ”kvalité”, även om kvaliteten skulle vara någorlunda. En snygg produkt med rätt namn kommer alltid att vara mig närmre om hjärtat, tyvärr! Jag vet att jag är hopplös när det gäller detta. Därför ”känns” det bättre att köpa Garmin än ett billigt band på Netonnet. Inbillar mig att det finns en skillnad ändå liksom.
Fun fact: Vid en flytt hade jag blandat ihop laddaren till min bärbara dammsugare och laddaren till min Philips Hue Light-brygga. Det stod inget särskilt på laddarna och båda såg likadana ut, vita kontakter med en smal rund plupp som skulle in i apparaterna. Jag chansade, och min Hue Light-brygga knastrade till för att aldrig mer starta igen.Om jag kommer ihåg rätt blev både medelpuls och hastigheten på den visade pulsändringen (derivatan borde det vara på matematikspråk) för låg, troligen pga den hårda filtrering som behövs med en optisk pulsmätare på handleden. Men då har min klocka från 2018 en gammal modell av optisk pulssensor (kan det vara v2?).
Som jag kommer ihåg det visade inte den optisk pulsmätaren i klockan för hög puls jmf med pulsbandet, snarare tvärtom alltså
.
+1
Hur gör du då med sådant som slangar? Om du har contidäck måste du då även ha contislangar i dem?
Och hur gör du med laddare till din klocka, telefon, surfplatta och dator?
Klarar du av att använda den samma eller måste du ha
en garminladdare till din garminklocka?
En samsungladdare till din samsungtelefon?
En appleladdare till dina applepadda (trots USB-C)?
En acerladdare till din acerdator?
Hur många laddare har du med dig när du reser bort?
För mig räcker det med en laddare, som uppfyller USB-standarden + de för aktuell snabbladdning, jag har sedan några år en 100W GaN-laddare med fyra uttag
![]()
Jag är nöjd med den trots att den inte är av samma märke som ngn annan av mina USB-laddade apparater.
Det är en av fördelarna med apparater som uppfyller standardiserade protokoll
Men det viktiga för dig är naturligtvis att du blir nöjd med det du skaffar,
detta oavsett namn på, pris för eller kvalité på prylarna.
Då verkar du även ha behov för en sådan härFun fact: Vid en flytt hade jag blandat ihop laddaren till min bärbara dammsugare och laddaren till min Philips Hue Light-brygga. Det stod inget särskilt på laddarna och båda såg likadana ut, vita kontakter med en smal rund plupp som skulle in i apparaterna. Jag chansade, och min Hue Light-brygga knastrade till för att aldrig mer starta igen.
Kan skicka över en multimeter mot portokostnaden. För jag har nog minst 5 st, kanske till och med 10 st.Då verkar du även ha behov för en sådan här
![]()
Endast 120 SEK
Och eftersom det är en multimeter kan du mäta mkt mer än enbart spänning,![]()
Digital multimeter
Kompakt allround-multimeter med infällbart stöd, LCD-display och skydd mot höga spänningar och strömmar. Instrumentet mäter lik- och växelspänning, str...www.biltema.se
att(om?) precisionen i sista decimalen har ingen betydelse för mätarens förmåga att kunna visa på spänningsskillnader stora nog för att kunna förstöra en apparat.
Nä men det var bara en komisk anekdot om att det ibland är rätt stor skillnad på laddare och laddare även om dom är lika. Har inget egentligt behov av multimeter, läser annars på laddaren. HP-laddare till HP-datorn osv. Om det är proprietary grejer då. USB vet jag är lite mer utbytbart.Då verkar du även ha behov för en sådan här
![]()
Endast 120 SEK
Och eftersom det är en multimeter kan du mäta mkt mer än enbart spänning,![]()
Digital multimeter
Kompakt allround-multimeter med infällbart stöd, LCD-display och skydd mot höga spänningar och strömmar. Instrumentet mäter lik- och växelspänning, str...www.biltema.se
att(om?) precisionen i sista decimalen har ingen betydelse för mätarens förmåga att kunna visa på spänningsskillnader stora nog för att kunna förstöra en apparat.
ja har du spd-klossen icke försänkt på det där intressanta sättet är ank-gången garanterad även med spdHade du valt SPD-SL som uppgradering över pulsband alltså? Efter att ha googlat lite verkar det som att pulsband vs klocka ger ytterst liten skillnad i bpm-träffsäkerheten. Jag är inte på den nivån att det gör någon större skillnad om pulsen ligger på 154 eller 157 bpm direkt. För mig är spannet lite större. ”Åh, siffran börjar på 15*, nu har jag alltså låg puls!” typ. Och jag behöver inte snabbare respons, jag räknar med att pulsen kommer öka så småningom om jag trampar på. Använder mest puls när jag ligger och kör samma effort länge typ när jag siktar på zon 2.
Och gällande att gå i skorna. Jag köpte ju landsvägsskor som även kunde ta SPD med byte av platta, så jag har inga fina upphöjda kanter på skorna. Har märkt att ren exponerad metall blir väldigt halkigt ned för stentrappor ibland. Även betydligt enklare att repa både trägolvet i lägenheten och andra ytor jag kliver på dom korta sträckorna jag går med skorna (typ fram och tillbaka till cykelrummet på jobbet).
Visa bilaga 778186
Jag kanske redan har övertygat mig själv nu om vad jag ska satsa på först och bara söker bekräftelse nu innan jag klipper till..
Mig behöver du inte lova ngt sådant, det spelar ingen roll för migKommer såklart även att skaffa pulsband så småningom och @HåkanC jag lovar att överväga Netonnet-bandet ytterligare en gång innan jag slår till.
Jag har både en Wahoo Tickr med originalband och en - 12-13 år gammal? - Mio som jag fått byta bandet på. Köpte ett par 40kronors band på Ali. De är lika Netonnetbanden. Bägge mätare visar lika. I princip iaf, jag kör inte med två samtidigtLåter iallafall som att det blir SPD-SL konvertering först! Tack alla för inputen och hjälp med beslutet. Kommer såklart även att skaffa pulsband så småningom och @HåkanC jag lovar att överväga Netonnet-bandet ytterligare en gång innan jag slår till.
Precis, tekniken för att mäta puls med elektroder är vid det här laget så pass bra och billig att du kommer få samma mätvärden från ett pulsband som kostar tusenlappen som ett pulsband som kostar femtio spänn. Sen med det dyrare Garmin-bandet kanske man får några extra funktioner som gör några slags analyser och presenterar information som 99% av alla användare aldrig någonsin kommer använda till något praktiskt.Jag har både en Wahoo Tickr med originalband och en - 12-13 år gammal? - Mio som jag fått byta bandet på. Köpte ett par 40kronors band på Ali. De är lika Netonnetbanden. Bägge mätare visar lika. I princip iaf, jag kör inte med två samtidigt
Vad jag vill säga är att du kommer få samma värden på Netonnet som en svindyr Garmin.
Om du bara kör landsväg så skulle jag definitivt skaffa SPD-SL. Naturligtvis funkar det med SPD också (jag har det på graveln) men riktiga LVG-klossar och -pedaler ger en helt annan fast och stabil känsla. SPD känns sladdriga i jämförelse.Känns som att det inte behövs en egen tråd för detta så jag kapar tråden lite även om jag nog hade vågat fråga detta egentligen..
Kan ni hjälpa mig i min beslutsångest? Vad ska jag satsa först på?
Bakgrund: Kör bara lvg och känner exakt lika stort behov efter båda! Men måste prioritera och behöver låna någons hjärna för att ta beslut om vad som är mest värt att satsa på först.
1. Byta ut mina SPD-pedaler till SPD-SL? Jag kör idag med wattpedaler från Favero Assioma, och kan enkelt byta ut pedalkropparna till SPD-SL och samtidigt byta från SPD till SPD-SL enkelt på mina befintliga skor. Skulle kosta ca 1200 kr. Har aldrig testat SPD-SL innan men lockas av den lite mer stabila (?) och breda ytan samt att mina klossar förmodligen kommer hamna bättre positionerade på skon.
2. Skaffa ett riktigt pulsband från Garmin? Ett sånt man sätter runt bröstet alltså. Jag kör nu med en ganska gammal Garmin Forerunner 245 som bara mäter puls runt handleden, dessutom någon generation eller två gammal sensor som inte kan mäta HRV. Jag har sedan jag köpte den för ca 3 år sedan tvivlat lite på tekniken med handledsmätning och om min data under träning faktiskt stämmer eller inte. Samt att jag råkade trampa på den medan den laddade så laddaren glappar och kan knappt sitta i klockan längre vilket gör det besvärligt, batteritiden börjar även bli lite sämre. Skulle också kosta runt 1000-1200 kr.
Vad skulle ni ha valt själva i min sits? Jag kan ju såklart leva med att ha kvar båda gamla prylarna, men uppgradering kommer ske ändå så småningom och nu vill jag bara prioritera rätt inför resten av sommarsäsongen. Kan verkligen inte bestämma mig själv..
Och gällande att gå i skorna. Jag köpte ju landsvägsskor som även kunde ta SPD med byte av platta, så jag har inga fina upphöjda kanter på skorna. Har märkt att ren exponerad metall blir väldigt halkigt ned för stentrappor ibland. Även betydligt enklare att repa både trägolvet i lägenheten och andra ytor jag kliver på dom korta sträckorna jag går med skorna (typ fram och tillbaka till cykelrummet på jobbet).
Visa bilaga 778186
Jag kanske redan har övertygat mig själv nu om vad jag ska satsa på först och bara söker bekräftelse nu innan jag klipper till..
Äsch då, tackar för tipset men hade ett par SPD-skor innan som gick att gå i men som var lite mjuka. Köpte därför medvetet ett par hårdare skor och brydde mig inte jättemycket om möjligheten att gå. Tror snarare att det hade blivit någon procent lättare att gå i mina nuvarande skor med SPD-SL eftersom det är en bredare kloss med plast och inte bara ren metall!Ett sätt att lösa problemet:
Ett annat (om man redan köpt spd-sl, eller i det här fallet look):
Exakt den känslan jag är ute efter! Känns också (efter att ha mätt och tänkt efter, läst andras erfarenheter osv) som att SPD-SL kommer sitta närmre ”främre fotsulan” (ball of the foot på engelska) och därför vara lite stabilare när man står eller sprintar. Förväntar mig ingen jätteskillnad men ändå. Har också upplevt SPD lite sladdrigt även med hårdare kolfiberförstärkta skor. Vill fortfarande ha float för mina knäns skull men mer stabilitet.Om du bara kör landsväg så skulle jag definitivt skaffa SPD-SL. Naturligtvis funkar det med SPD också (jag har det på graveln) men riktiga LVG-klossar och -pedaler ger en helt annan fast och stabil känsla. SPD känns sladdriga i jämförelse.
Utöver att det är lite svårare att gå i SPD-SL-skor (vilket är ett icke-argument för mig som cyklar på mina cykelrundor och går max 20 meter in och ut ur caféer, och för dig som redan har skor som tydligen är svåra att gå i även med SPD-klossar) så är det dock en nackdel att det kan vara lite trixigare att klicka i skorna i pedalerna. Ibland tar det någon sekund extra att hitta rätt. Om du cyklar mycket i stan eller har många rödljus-stopp så kan det vara en faktor att beakta.
Vad gäller pulsband så förstår jag inte hur man kan noja så mycket för det, herregud få tummen ur och köp ett för några hundralappar bara! :-)
Vill du prova SPD-SL så ska du naturligtvis göra det, särskilt om du har en gnagande känsla av att du kommer att uppleva SPD-SL som bättreExakt den känslan jag är ute efter! Känns också (efter att ha mätt och tänkt efter, läst andras erfarenheter osv) som att SPD-SL kommer sitta närmre ”främre fotsulan” (ball of the foot på engelska) och därför vara lite stabilare när man står eller sprintar. Förväntar mig ingen jätteskillnad men ändå. Har också upplevt SPD lite sladdrigt även med hårdare kolfiberförstärkta skor. Vill fortfarande ha float för mina knäns skull men mer stabilitet.
Ta en gammal skruvmejsel du inte bryr dig om, sen hettar du upp den med vad du nu har hemma som är varmast. Blåslampa är att föredra, helst så skruvmejseln börjar glöda lite. Vanlig tändare kanske funkar men kommer ta längre tid. Sen bränner du ett nytt spår i plasten. När allt kylt ner och hårdnat igen kör du in lite WD-40 eller annan penetrerande olja runt skruven och testar att skruva upp den igen när det fått verka lite.Plastskruvar i flaskstället som gått av, hur får jag ut dem? Testat med grispitt men den gick bara rakt igenom.
bra, testar om någon timme och återkommer.Ta en gammal skruvmejsel du inte bryr dig om, sen hettar du upp den med vad du nu har hemma som är varmast. Blåslampa är att föredra, helst så skruvmejseln börjar glöda lite. Vanlig tändare kanske funkar men kommer ta längre tid. Sen bränner du ett nytt spår i plasten. När allt kylt ner och hårdnat igen kör du in lite WD-40 eller annan penetrerande olja runt skruven och testar att skruva upp den igen när det fått verka lite.
Sen lägger du upp det i fulmek-tråden.
Ja funkar inte det kan du ju försöka ”hacka sönder” skruven med typ en syl, en gummihammare och lite försiktighet. Om den har torkat och plasten är ömtålig alltså. Annars kanske du också behöver göra nya spår sen för att få in riktiga skruvar..bra, testar om någon timme och återkommer.
Vem kom på den ”geniala” idén plastskruv?
Det är mer förlåtande eftersom friktion inte är en parameter, om något.Behöver man tänka annorlunda med dragning av slang på hydrauliska bromsar än vajer på mekaniska?
Sant ang vidvinkeln. Om vi nöjer oss med en verbal observation: cagen är tydligt böjd (inte vinklad) utåt. Och jag tror inte att den skall vara det, men å andra sidan kanske det är en grej med 105? Vilket jag iofs starkt betvivlar.. men den växlar krispigt.Kamerans (vidvinkel-)objektiv gör att det inte går att bedöma från bilden. Få saker är raka på den, som exemplifieras av ställningen i bakgrunden.
Växla till lilla fram och mitten bak och titta uppifrån och bakifrån, framför allt. R a k t ska det vara. Om trisspaketet - parallellogrammet - inte ligger i linj med resten, så justerar du från det läget, med hjulet upplyft.
Svårt att få till exakt samma vinkel, i verkligheten ser min exakt likadan ut. På bild blev den rakare, som sagt svårt att få till vinkeln och hålla i cykeln samtidigt (inget ställ).Någon med en 105-bakväxel som kan bekräfta huruvida min är krokig eller inte? Funktionen är 100% men det ser då inte rakt ut..
Visa bilaga 778524
Med rakt objekt dikt an:Svårt att få till exakt samma vinkel, i verkligheten ser min exakt likadan ut. På bild blev den rakare, som sagt svårt att få till vinkeln och hålla i cykeln samtidigt (inget ställ).
Men bjuder på en bild som jag tyckte stämde rätt bra med vad ögat såg.
Visa bilaga 778579
Edit: Nu i efterhand var det inte lätt att jämföra alls med vinklarna. Men du får ta mig på orden. Det såg ut som din bild!
Är det inte lättast att bara prova?Jag funderar på att cykla långt och har en cykel med fram- och bakaxlar utan snabblås. Dom är ju åtskruvade med typ 10 nm eller så. Orkar man skruva lös det med multiverktyget om man skulle råka få punka på vägen och behöver byta slang? Eller är de ba att hitta axlar med snabblås? Hur gör ni andra när ni cyklar långt? Har ni snabblås på däcken eller inte?
Jo ja får nog kanske göra de imorgon! Men är också nyfiken på hur andra gör! Vad är liksom vanligaste alternativet.Är det inte lättast att bara prova?