Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Ärade experter,
Köpte 2 år sedan begagnat en Cannondale Kids Trail 20 åt äldsta grabben. Nu börjar det vara dags att piffa upp cykeln så att även den yngre får ha glädje av den. Ska föra in cykeln på service till min LBS. Har redan beställt ny bakväxel, ska även byta bromsbelägg, kulor/lagren i hjulen, vajrar etc. the whole shebang.

Vill även förnya/byta vevlagret. Så till min fråga, vevlagret är av typen "Cartridge, square taper". Nytt för mig och efter att kollat diverse YT videos kan vi konstatera att jag inte har verktygen för att skruva lös och kolla vad det är för märke & modell.

Nån här som vet?
Självklart kommer LBS att veta men då stor risk att man får vänta på att de beställt in nytt vevlager. Vill undvika onödig väntetid.

Ärade experter,
Köpte 2 år sedan begagnat en Cannondale Kids Trail 20 åt äldsta grabben. Nu börjar det vara dags att piffa upp cykeln så att även den yngre får ha glädje av den. Ska föra in cykeln på service till min LBS. Har redan beställt ny bakväxel, ska även byta bromsbelägg, kulor/lagren i hjulen, vajrar etc. the whole shebang.

Vill även förnya/byta vevlagret. Så till min fråga, vevlagret är av typen "Cartridge, square taper". Nytt för mig och efter att kollat diverse YT videos kan vi konstatera att jag inte har verktygen för att skruva lös och kolla vad det är för märke & modell.

Nån här som vet?
Självklart kommer LBS att veta men då stor risk att man får vänta på att de beställt in nytt vevlager. Vill undvika onödig väntetid.
Låter som ett helt vanligt https://www.cykelkraft.se/vevlager-shimano-bsa-122-5-68mm-bb-un300-fyrkant-ll123
Se bara till att det är rätt bredd, 68 eller 73 mm. Samt lika befintlig axellängd, de finns i en rad olika längder.

Ärade experter,

Nån här som vet?
Fyrkantsaxelvevlager har två parametrar: vevhusbredd (68 mm eller 73 mm) och axellängd (kan vara allt från 105 mm till 140 mm). Jo, gängan kan också vara J.I.S, eller I.S.O.

Det går att mäta vevhusbredden utan att avmontera någonting från cykeln. För att mäta axellängden måste man ta av båda vevarmarna, annars blir det ren gissning.

Har man avmonterat vevlagret går det oftast läsa de parametrarna på dess kropp.

Fyrkantsaxelvevlager har två parametrar: vevhusbredd (68 mm eller 73 mm) och axellängd (kan vara allt från 105 mm till 140 mm). Jo, gängan kan också vara J.I.S, eller I.S.O.

Nej, gängan är inte JIS eller ISO, det är taper som är JIS eller ISO. JIS vevar passar på ISO och tvärtom men då kommer dom sitta nästan en cm längre in eller ut (eller tvärtom, jag minns aldrig). Så det är viktigt att veta vad man har.

Sen finns det en fjärde parameter: axellängd säger inte allt, axeln kan sticka ut olika mycket på vänster och högersidan.

Krångla inte till det nu. Axellängden är densamma oavsett om det är hö ell vä, cykelmeken klarar nog ut att vända rätt.
Och profilen är med 99,9% säkerhet vanlig JIS på en kanondalen hopsvettat på Taiwan.

image.webp

Tilläggsfråga: är det från ytterkant till ytterkant (dvs inkl de svarta ”låsringarna”), vilket visar vevhusbredd på 73mm.
Eller exklusive låsringar?

Tilläggsfråga: är det från ytterkant till ytterkant (dvs inkl de svarta ”låsringarna”), vilket visar vevhusbredd på 73mm.

Bredden är den av bara ramen, exklusive delarna av vevlagret själva. 68 mm är en vanligt mått, som verkar vara vad du har. Man kan montera ett vevlager till 73 mm med distanser, men det ser ut som du behöver ett vevlager till 68 mm.

Visa bilaga 819562

Framförallt så ser det ut som om det är ett lager med lösa kulor (isf maskinlager) dvs så går det att renovera med nytt fett. Om det inte är katastrof

Framförallt så ser det ut som om det är ett lager med lösa kulor (isf maskinlager) dvs så går det att renovera med nytt fett. Om det inte är katastrof
Nog enklare att bara byta vevlagerkassetten. 135 för ett nytt är ju liksom jordnötter även om nya lagerkulor fås för 20 för en sats.
Det är 68 mm vevlagrhus och så här mäter du axellängden
IMG_2863.webp
Kassetten på bilden är 73 mm men det är en liknande - med rätt axellängd- i 68 mm du ska ha.

Shimano-kassetterna har maskinlager. Kvalitén är inte imponerande men för en barncykel eller slit-o-slängcykel funkar de utmärkt.
Det finns dyrare…

Nog enklare att bara byta vevlagerkassetten. 135 för ett nytt är ju liksom jordnötter även om nya lagerkulor fås för 20 för en sats.
Det är 68 mm vevlagrhus och så här mäter du axellängden
Visa bilaga 819581
Kassetten på bilden är 73 mm men det är en liknande - med rätt axellängd- i 68 mm du ska ha.

Shimano-kassetterna har maskinlager. Kvalitén är inte imponerande men för en barncykel eller slit-o-slängcykel funkar de utmärkt.
Det finns dyrare…
Tanken var väl mer att det är synd att slänga saker som inte är trasiga, eller går att fixa för den delen

Igen, stort tack för svar.
Håller helt med, onödigt att slänga sådant som fungerar. Men nu vill jag säkerställa att det håller i åtminstone 5år till. Iom att de endast kostar just norr om 100kr så får det bli ett nytt.

Visa bilaga 819727
Hade vägarna förbi JULA så blev korrekt verktyg. Vevlagret visade sig ha passerat sist före datumet
Kulkransens enda funktion är att underlätta fabriksmontaget. Den går att ersätta med ytterligare nån kula eller två om banorna är fina och utan gropar.
MEN! Alla kulorna måste bytas om man gör så. Fast här verkar även saknas tätningar mot inträngande bös så hållbarheten är nog begränsat.

Visa bilaga 819727
Hade vägarna förbi JULA så blev korrekt verktyg. Vevlagret visade sig ha passerat sist före datumet
Det du har på bilden ser ut som fyrkantsaxellager med lösa kulor och koppar, en ännu äldre design än "Cartridge, square taper" vilken du nämnde i första inlägget. Något stämmer inte här.

Det du har på bilden ser ut som fyrkantsaxellager med lösa kulor och koppar, en ännu äldre design än "Cartridge, square taper" vilken du nämnde i första inlägget. Något stämmer inte här.
Kanondalen kom antagligen undan med 2 cent lägre tillverkningskostnad här. Men konstruktionen i sig behöver inte vara sämre. Fast just här är den nog det.

Exempelvis
Loose Ball Bottom Brackets - 68mm - Tange – Rivendell Bicycle Works https://share.google/iDprIubmcsd8eSP2W
kan nog vara ett bra val om man vill betala priset

Senast ändrad:
Funkar hennes ben inte utan app?
Välj en runda, t ex 2,5 km. Spring gärna utan klocka 2-3 gånger i veckan till att börja med. När hela distansen funkar i jämnt tempo, lägg nästa pass på en riktig spurt, tåspetsarna max! sista hundra meter.
Efter några veckor med sån slutspurt, kommer hon med tiden att märka, vilket jäkla skönt flyt hon fått i löpningen, och de bredvid ser ett vackert löpsteg

Någon som kan och vet allt om löpnings (tråningsapp). Vilken är vettig, vilken ska man ha?
Ska funka med äpple
Hade du frågat för drygt ett år sedan hade jag tveklöst svarat Strava och vad jag än tycker om hur Strava det senaste har utvecklats så duger deras gratisplan gott för att logga aktiviteter av olika sort, det är socialt och många använder det.

Körde själv Runkeeper ett tag och har tittat på andra som t.ex. Runna, problemet är att man är fast i ett relativt litet "ekosystem". Fördelen med Strava är att även om man senare investerar i en Garmin, Polar, Suunto, Coros... så har de alla möjlighet att synca till Strava.

Jag använder själv Garmin till all träning men syncar till Strava. Det som finns på Garmin är framförallt för mig själv och en liten, liten skara vänner. Strava är det stora nätverket.

Vill också passa på att slå ett slag för https://www.statshunters.com/ som integrerar med Strava. Där finns en funktion som i din personliga heatmap kan visa varje enskild aktivitet och den är dessutom en länk till Strava för att hitta aktiviteten. Både kul och bra vid planering av nya turer.

Om man helt plockar ut skruven som fäster banjon på ett XT-ok, ska man räkna med att all olja åker ut med en gång eller droppar det bara lite? Förutsatt att luftningsskruven uppe på reglaget är stängd då.

Om man helt plockar ut skruven som fäster banjon på ett XT-ok, ska man räkna med att all olja åker ut med en gång eller droppar det bara lite? Förutsatt att luftningsskruven uppe på reglaget är stängd då.
Händer samma som om du öppnar luftningen typ. Inget direkt drama. Men tippa cykeln hjälper om du vill att det ska rinna mindre.

Det är inte övertryck i systemet och eftersom det inte kommer in luft vid handtaget så är det inte flod utan mer några droppar. Var beredd med papper och det kommer gå bra.

Jag gjorde just så ( på ett Sram-ok)
Icke en droppe och bromsen lika fast som innan efter återmontage.

Tack, alltid bäst att fråga först. Ingen gejser som väntat.

IMG_5397.webp

Den nya titanskruven hade en lite annorlunda design så vi plockade över o-ringarna till den gamla skruven och allt verkar hålla tätt nu. Föregående ägare hade skippat den inre o-ringen och i stället dragit åt hårt som fan, med läckage som följd. Svart gammal sörja i systemet också som vi fick spola ut med bleedporten på oket.

Senast ändrad:
Hade du frågat för drygt ett år sedan hade jag tveklöst svarat Strava och vad jag än tycker om hur Strava det senaste har utvecklats så duger deras gratisplan gott för att logga aktiviteter av olika sort, det är socialt och många använder det.

Körde själv Runkeeper ett tag och har tittat på andra som t.ex. Runna, problemet är att man är fast i ett relativt litet "ekosystem". Fördelen med Strava är att även om man senare investerar i en Garmin, Polar, Suunto, Coros... så har de alla möjlighet att synca till Strava.

Jag använder själv Garmin till all träning men syncar till Strava. Det som finns på Garmin är framförallt för mig själv och en liten, liten skara vänner. Strava är det stora nätverket.

Vill också passa på att slå ett slag för https://www.statshunters.com/ som integrerar med Strava. Där finns en funktion som i din personliga heatmap kan visa varje enskild aktivitet och den är dessutom en länk till Strava för att hitta aktiviteten. Både kul och bra vid planering av nya turer.
Hur funkar det med strava, kan man ha det utan med mobilen som "enhet" eller behöver man ha en klocka eller liknande?

Hur funkar det med strava, kan man ha det utan med mobilen som "enhet" eller behöver man ha en klocka eller liknande?
Strava är nuförtiden, i alla fall i basversionen, ett socialt nätverk och inte en träningsapp. Så länge du har något sätt att posta dina aktiviteter/bilder så fungerar det bra.

Om du tex sköter din träning med stoppklocka går det utmärkt att sen skapa stravainlägg från din träningsdagbok. Släng dock inte dagboken eftersom strava vill ha pengar för att göra saker som att jämföra dina resultat.

Det fungerar utmärkt utan klocka. Om kravet är att ge en analys på din träning och jämföra prestation kostar Strava pengar men eftersom det i praktiken också kräver att pulsen loggas så misstänker jag att kravet är tid, distans och gps-spår och det löser Strava i gratisversionen.

Ska montera en cykelstol på fruns white AX men pga ramens utformning går det bara sätta fästet på sadelstolpen och inte ramen, antar att det är big nono?

Tillbaka
Topp