Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

uppemot 5-6 bar hade jag vågat när det ska poppas. Men sen tömma ur till under Max innan jag cyklar på den.
Men ha hörselskydd ifall slangen eller däcket spräng. Låter sjukt högt!
Jag hade ett par däck som inte ville poppa på plats med slang, la på en massa såpavatten och pumpade till nära däckets maxtryck, då poppade det relativt lätt på plats. Men det däcket var inte svårt att få på fälgen så känns som @Grusgrinder har ett tuffare utgångsläge.

Jag hade isär mitt vevparti (Shimano FC M7000 - 11 - B) och brickan som sitter på vevarmen råkade hamna på golvet utan att jag vet var den satt. Är det mellan vänster vevarm och vevlager? Är den åt rätt håll för den är inte helt jämn som ni ser på bilden. Den ska inte sitta på förspänningsmuttern?
IMG_2122.webp

Jag hade isär mitt vevparti (Shimano FC M7000 - 11 - B) och brickan som sitter på vevarmen råkade hamna på golvet utan att jag vet var den satt. Är det mellan vänster vevarm och vevlager? Är den åt rätt håll för den är inte helt jämn som ni ser på bilden. Den ska inte sitta på förspänningsmuttern?
Visa bilaga 851485
Titta på vänster vevarm så är det ett spår fär brickan
IMG_5365.webp

#5 på bilden

Någon som gått från svart hjälm till vit eller tvärtom och kan säga om det är märkbart vad gäller värmen en solig sommardag?
Jag har ännu inte haft anledning att välja en hjälm i en såpass dyster färg utan jag försöker alltid välja en glad färg. Så även på kläderna, åtminstone de på överkroppen+handskarna.
Med det sagt så har tror jag att den isolerande "frigoliten" mellan den dystra, eller glada, färgen och huvudet har större betydelse för hur stor själv "temperaturtransporten" blir.
Men jag vet flera "tunnhåriga" kamrater som har fått elaka solbrännor på flinten där solen skiner genom ventilationshålen i hjälmen.
En cykelkeps är aldrig fel, det finns även de med inbyggt pannband.

Senast ändrad:
Har blivit med moped, behöver byta till nya däck. Har problem med att hitta mopeddäck i rätt storlek(24x2"), kan jag sätta på ett par cykeldäck?

Visa bilaga 851555
Snygg moped!
Dom här däcken ska passa:

För övrigt: Cykeldäck 24" passar inte, eftersom dom är 507mm i diameter, medan däremot däck till gamla veteranmopeder med 24" (och gamla postcyklar) är 501mm.

Men slangar går det bra att köpa 24" 507mm eftersom det inte är samma millimetertolerans som på däck.

Senast ändrad:
Vad kör ni för bredd på styret på era trailhojar som inte nödvändigtvis skall köras i det värsta stöket? Har ny cykel med 760mm styre och 470 reach, 183cm lång med normalt ap-index, och upplever styret som lite väl brett.

Vad kör ni för bredd på styret på era trailhojar som inte nödvändigtvis skall köras i det värsta stöket? Har ny cykel med 760mm styre och 470 reach, 183cm lång med normalt ap-index, och upplever styret som lite väl brett.

Det är personligt. Jag är 179 cm med kanske relativt lite längre armarna och kör 770 mm på mina tre mtb.

Skulle säga att 760 mm är rimligt eller lite smal till 183 cm.

EDIT: att byta till ett bredare styre känns konstigt i början men man vänjer sig snabbt. Prova med 760 mm några tur.

Det är personligt. Jag är 179 cm med kanske relativt lite längre armarna och kör 770 mm på mina tre mtb.

Skulle säga att 760 mm är rimligt eller lite smal till 183 cm.

EDIT: att byta till ett bredare styre känns konstigt i början men man vänjer sig snabbt. Prova med 760 mm några tur.
Förra hojen hade med 760, men längre reach och högre stack om det spelar roll. Kan även haft mer sweep på styret.
Eller så har jag inte kört så mycket mtb på ett tag, kan vara vanesak.

Hojen bör kännas längre med brett styre men om du sitter när beror det också på sta inte bara reach.

Känns det inte kort så är det klart d funkar m 740. Har 570 på 26an

Det har ju med axelbredd och grejer att göra också. Brukar det inte rekommenderas typ samma bredd som det känns mest naturligt att göra armhävningar i? Det kanske ffa gäller för utförs.

Sen trivs jag iofs bättre med lite smalare styre för stig än utförscykling.

För mig beror det på styrets form, mitt Stooge motobar kapade jag ned till 760mm medan mitt Tumbleweed Persuader känns liknade med 780mm bredd på samma cykel. Jag är 178 med +2cm apindex

Det har ju med axelbredd och grejer att göra också. Brukar det inte rekommenderas typ samma bredd som det känns mest naturligt att göra armhävningar i? Det kanske ffa gäller för utförs.

Sen trivs jag iofs bättre med lite smalare styre för stig än utförscykling.
Ja eller blunda å greppa ett skaft som du skulle hålla en skivstång.

Jo kan säket vara nice m smalare för xc om längden på hoj räcker till.

Funderar på att beställa en ny grushojs ram.
Kan beställa den nya eller gamla versionen, enda skillnaden är 1000:- och att den billigare har inte UDH.

Är UDH värt 1000:- och varför?

Funderar på att beställa en ny grushojs ram.
Kan beställa den nya eller gamla versionen, enda skillnaden är 1000:- och att den billigare har inte UDH.

Är UDH värt 1000:- och varför?
Enkelt att få tag på nytt växelöra. Breddar utbudet av bakväxlar att välja bland.
Teoretiskt så skall du kunna gå in i vilken cykelbutik som helst och hitta ett nytt växelöra till din ram om du skulle råka kröka det.

Det här med hjälmar. Försöker hjälpa en polare att hitta fullface hjälm till sina barn.

Är det någon egentlig skillnad mellan en fullface cross/enduro vs fullface mtb-hjälm?

My bad, gick ut med tumstocken och det var ju (edited) 780mm..
Skönt att känslan inte var helt off i alla fall.
Forskade lite innan jag går ut med kapen, hittade en intressant artikel på PB.

Mätte mina axlar här, dvs benet som går utanför nyckelbenet:

1788770509745.webp

Bredaxlad som en huggorm mäter jag där rätt exakt 400mm.

Då var det kul att jämföra med pinkbajkarnas preferenser relativt deras axelmått:

1788770566870.webp

Visa bilaga 851631

Då var det kul att jämföra med pinkbajkarnas preferenser relativt deras axelmått:

Visa bilaga 851632
Rätt uppenbart att enbart axelbredd inte fångar hela bilden. Armlängd är väl den mest uppenbara detaljen som borde vara med i beräkningen, vilket man antar korrelerar bra med längd.

Bilagor

• 1788772267318.webp
    1788772267318.webp
    5.6 KB · Besök: 5

Visa bilaga 851631

Visa bilaga 851632

Tycker att det är synd att den artikeln korrelerar bredden av hela styret med axelbredden. Men måste drar av ungefär bredden av en grepp från bredden av styret för att det är positionen av mitten av händerna som borde räknas. Och grepp är ofta lika bredda för alla åkare.

Kan du inte flytta in handtag o reglage o prova dig fram innan du kapar styret?

Tillbaka
Topp