Framhjul som lossnar (hjulmutter som skruvar ut sig)

Bele sa:
Sixten Fors sa:
Oavsett var och av vem...

Du menar väl inte på fullt allvar att någon som köper en cykel ska behöva kolla att cykeln är fackmannamässigt monterad och trafiksäker? ...Om de slarvar med sina kunders säkerhet ska de ta konsekvenserna av det.

Dubbelkolla kallas det för, inte så dumt kanske om det rör ens säkerhet. Jag litar på mig själv. Att kolla hjul/stam/styre/sadel varje gång jag köper en ny cykel (= färre än en gång per år) ser jag inte som speciellt betungande. Jag undviker hellre en olycka helt, än att först vara med om den och sedan låta en LBS "ta konsekvenserna". Jag är hellre utan sveda och värk än med sveda och värk plus ersättning för dito. Kan tycka att det finns enklare och roligare sätt att tjäna pengar :)

Fältprästen sa:
dabac sa:
Med oket på gaffelns baksida så rör sig skivan uppåt genom oket när hjulet snurrar.
När du bromsar kan inte skivan röra sig uppåt längre.
Då utsätts istället axeln för ett tryck nedåt.
Samtidigt pressar man ihop gaffeln rätt bra vid en inbromsning. Men hur mycket den kraften bidrar till att hålla axeln på plats vet jag inte och orkar inte räkna på.
Det finns det andra som har gjort. Läs här:http://web.archive.org/web/20080809150233/http://www.ne.jp/asahi/julesandjames/home/disk_and_quick_release/index.html

Sixten Fors sa:
Jag anser att det är handhavandefel om ett QR-hjul hamnar på olika ställe i dropouten från gång till annan, oavsett bromstyp och oavsett om navet har old-scool gängad 9 / 10 mm axel eller svarvad dito. I bägge fallen är anläggningsytan axel -> botten av drop-out tillräckligt stor för att hjulet skall hamna på samma ställe varje gång. Jag vänder alltid cykeln upp-å-ner när jag byter hjul, så att hjulens tyngd gör att ligger rätt och i botten på drop-outs, samtidigt som inga andra vridkrafter påverkar ram/gaffel vilka skulle kunna påverka hjulets position.

Det grundläggande problemet är att det är en kamp mellan två motriktade krafter.
Cyklistens vikt som trycker cykeln mot axeln och kraften från skivbromsen som trycker axeln från cykeln.
Och kraften från skivbromsen kan vara större än kraften från cyklistens vikt.
Sitter inte hjulet fast nog så tillåter konstruktionen att axeln flyttar sig ur sitt läge.
Du kan säga "handhavandefel" hur mycket du vill.
Och visst, det funkar om man gör rätt. Men det här är en konstruktion som nästan inbjuder till att göra fel.
För skivbromshojar så är snabblåset en kritisk komponent, och vad säger instruktionen - "stäng så hårt att det bildas ett märke i handflatan".
Min momentnyckel kan jag kalibrera, men hur kalibrerar jag handflatan?

En enkel sak hade varit att göra handtaget på snabblåsaxlar längre.
Då hade det blivit lättare att stänga hårdare. Och färre hjul hade rört sig i gaffeländarna.
För extra poäng hade man kunnat sätta en enkel momentnyckel - samma mekanism som ibland kommer med cyklar - i handtaget.

Smartare hade förstås varit att ta bort det grundläggande problemet - två motriktade krafter och en axel som kan röra sig vertikalt. Men en design som gör det lättare att nå tillräckligt stor stängande kraft - och att veta när man gjort det - hade varit en rejäl förbättring.

RockyM sa:
Dabac du verkar säker på din sak!

Åt vilket håll ett skivbromshjul vill röra sig när man bromsar - visst.

Det är ingen magi där.

Sätt ett nav i en gaffel.
Stick in en pinne framifrån så att den går över navet och under oket.
Vrid pinnen så att den rör sig åt samma håll som ett rullande hjul hade gjort.
Tvivlar du fortfarande på att bromsen kommer att försöka skjuta ut hjulet?

RockyM sa:
Om du nu är säker stäm Magura för falsk marknadsförning!

Hjulutskjutning är trots allt ganska ovanligt. Det visar att befintlig konstruktion oftast är tillräckligt bra. Flera faktorer måste sammanfalla för att något dramatiskt ska inträffa.
Ändrar man vinkeln på öppningarna i gaffeländarna ändrar man förutsättningarna. Ett skyddande "lager" till. Det blir säkrare.
Men den utskjutande kraften finns kvar.
En enkel, ful, men antagligen tillräckligt bra lösning.
Har varken grund eller intresse för att stämma Magura.
Däremot så hånar jag dem gärna för slött och oengagerat ingenjörsarbete. Det finns minst en smartare lösning som varit nästan lika enkel att införa.

Sixten Fors sa:
Rimligen är moderna genomgående axlar bättre än QR ur ett säkerhetsperspektiv, och på många andra sätt också för den delen.
Jag är måttligt imponerad av genomgående axlar. Ett minimum av eftertanke i de som jag sett.
Visst, med en gaffelände som är sluten nedåt så kan man inte skjuta ut hjulet. Det är förstås bra.
Större anläggningsytor, styvare koppling mellan gaffelbenen. Också bra.
Men man har fortfarande en design som är beroende på ett ganska godtyckligt åtdragningsmoment för att inte tappa centrering och/eller skruva upp sig. Korkat.
Mer läsning här:http://www.boltscience.com/pages/vibloose.htm
Viktigt citat för den som inte orkar läsa länken."By far the most frequent cause of loosening is side sliding of the nut or bolt head relative to the joint, resulting in relative motion occurring in the threads. "

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
...Jag anser att det är handhavandefel om ett QR-hjul hamnar på olika ställe i dropouten från gång till annan, oavsett bromstyp och oavsett om navet har old-scool gängad 9 / 10 mm axel eller svarvad dito. I bägge fallen är anläggningsytan axel -> botten av drop-out tillräckligt stor för att hjulet skall hamna på samma ställe varje gång...

Nej. Anliggningsytan är inte tillräcklig å varierar dessutom beroende på hur axeln är roterad. Gängan gör ganska omgående små spår i droppoutsen som förvärrar problemet.

frid!

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Bele sa:
Sixten Fors sa:
Oavsett var och av vem...

Du menar väl inte på fullt allvar att någon som köper en cykel ska behöva kolla att cykeln är fackmannamässigt monterad och trafiksäker? ...Om de slarvar med sina kunders säkerhet ska de ta konsekvenserna av det.

Dubbelkolla kallas det för, inte så dumt kanske om det rör ens säkerhet. Jag litar på mig själv. Att kolla hjul/stam/styre/sadel varje gång jag köper en ny cykel (= färre än en gång per år) ser jag inte som speciellt betungande. Jag undviker hellre en olycka helt, än att först vara med om den och sedan låta en LBS "ta konsekvenserna". Jag är hellre utan sveda och värk än med sveda och värk plus ersättning för dito. Kan tycka att det finns enklare och roligare sätt att tjäna pengar :)
+1
Precis vad jag försökte säga tidigare i tråden att lärdomen borde vara, men fick skit för det.
Självklart är det LBS ansvar att allt är korrekt monterat, men iom att det är jag som får ont om LBS klantat sig så dubbelkollar jag ändå av ren självbevarelsedrift.
Men det är väl samma människor som knallar rakt ut på övergångsställen utan att se sig för, eftersom "lagen säger ju att bilisten ska stanna". Tyvärr hjälper inte den lagen så mycket när man ligger där tillplattad mot asfalten...

dabac sa:
Så lägg upp en bild på muttern.
Kolla ifall det finns ngn plastinsats som ska fungera som gänglås.
Om den saknas, eller går för lätt så har du nog hittat "boven".

@dabac

Först och främst tack för hjälp att belysa problemet!

Ja, kanske är snabblåsaxeln kortare än normalt, jag vet själv inte vad som är normalt, men på min mtb sticker axeln ut några mm ur muttern.

Vad jag kan se av muttern så saknas inget, det är metall i en plasthylsa som även den verkar ha oskadda gängor (plast). Är det vad man kallar "segis" (plastgängorna)? Man ser hur långt påskruvad muttern varit och kan rekonstruera hur hårt det varit spännt, man ser 3 av gängringarna(plastgängorna) från utsidan när man skruvat på muttern så långt som mörkfärgningen på qr-axeln når.

Ja, gaffeländarna är ganska tjocka, men återigen vet jag inte vad som är normalt.

"Det skulle ISF kunna tillåta skivbromsens "normala" uppskruvande kapacitet att flytta muttern så långt ut att gänglåsdelen släpper.
Sen kan muttern lossna helt bara genom vibration. "

Ja, det låter väldigt sannolikt. Det läskiga är att att denna process verkar ha gått väldigt fort, med inga förvarningar som vobbel eller obalans i styrning mm.

Bilagor

• mutterinsida.jpg
    mutterinsida.jpg
    201.4 KB · Besök: 47
  • mutterutsidaovarning.jpg
    mutterutsidaovarning.jpg
    287.4 KB · Besök: 74
Senast ändrad:
Bengt-re sa:
JTF sa:
Ett buntband på vardera snabbkoppling som låser den mot gaffel respektive ram reducerar risken för spontansabotage med några procent.

Att känna efter att de sitter innan varje runda duger gott det med. Är man nojig på riktigt så finns det ju specialskruvs axlar att ersätta sin QR med. Glöm inte verktyget när du ger dig ut för laga punka utan det är bara att glömma....

https://www.cykelgear.se/reservdelar/snabbfasten/trans-x-quick-release-special-nyckel

Jag har dessa på en utomhuscykel.

Tack för bra tips!

Några bilder på dämparen, märke, modell, varningstext.

Bilagor

• varninggaffel.jpg
    varninggaffel.jpg
    166.2 KB · Besök: 56
  • märkemodellgaffel.jpg
    märkemodellgaffel.jpg
    285.8 KB · Besök: 75
Om någon har en liknande modell, så vad gäller frågan om gaffeln öppnat sig och fått större avstånd mellan gaffelbenen efter olyckan eller om den var glapp redan vid montering, så fotade jag avståndet

Bilagor

• avstgaffelben.jpg
    avstgaffelben.jpg
    244.8 KB · Besök: 74
Senast ändrad:
RockyM sa:
kan någon förklara för mig hur framhjulet kan tryckas ut av skivbromsen?
Några har ju redan förklarat i text, men den här bilden tycker jag även visar det tydligt
Fig3-1024x534.jpg

Bild från: https://cyclingtips.com/2015/10/road-bikes-are-headed-towards-through-axels-but-why/

dabac sa:
Smartare hade förstås varit att ta bort det grundläggande problemet - två motriktade krafter och en axel som kan röra sig vertikalt.
Det finns de som har provat att ta konstruera bort det grundläggande problemet, på lite olika sätt
En inte så vanlig variant är att montera oket på framsidan av höger gaffelben (kan ngn annan hitta en bild?)
En annan, och åtminstone lite vanligare, är att ändra vinkeln på gaffeländarnas öppning
Typ så här, jmf med "Figure 3" ovan.
Fig4-1024x527.jpg

Bild från: https://cyclingtips.com/2015/10/road-bikes-are-headed-towards-through-axels-but-why/

/Håkan

Redigerat: Stvfl

Senast ändrad:
@HåkanC

Suveränt, tack! Detta ska jag hålla koll på när det blir dags att leta upp modell att ersätta med!

Vill också passa på att tacka för tipset om låsbar axel, men minns inte vem som länkade!

Senast ändrad:
En kommentar vad gäller klantighet etc. Självfallet är en dubbelkoll bästa sättet att minska olycksrisken, inte minst vad gäller komponenter av lägre kvalite. Denna cykel köptes av en kvinna i 35 årsåldern som inte har någon bakgrund som cyklist. Att en sådan kund skulle dubbelkolla cykelmontörens arbete för att försäkra sig om att det är korrekt utfört, är ett ganska tungt krav, skulle troligtvis minska köplusten rejlält.

Vad försäkringsbolaget har sagt: De vägrar göra ett ärende av skadorna på cykeln eftersom den var så ny (2veckor), denna typ av skada "skall inte kunna hända" och de menar att cykelhandlaren skall ersätta och de har också erbjudit sig att driva ärendet mot cykelhandlaren.

fundersam sa:
Om någon har en liknande modell, så vad gäller om gaffeln öppnat sig och få större avstånd mellan gaffelbenen efter olyckan eller om den var glapp redan vid montering, så fotade jag avståndet

100 ska det vara, så det verkar vara nån millimeter för stort. Kan ju uppkommit när hjulet vreds ur.

frid!

Miracle sa:
100 ska det vara, så det verkar vara nån millimeter för stort. Kan ju uppkommit när hjulet vreds ur.

frid!

Tack!
Det var typ 104mm, men framdäcket är väldigt intakt, marginellt skevt, så det kan inte ha varit så stora krafter som verkat på det (hur klen kan dämparen vara?), bakdäcket är däremot mera skevt, tar emot skivbromsen på viss del av varvet när man snurrar runt det, vilket inte framdäcket gör. Ska fota igen så att det blir tydigare hur stort avståndet är.

101 ser det ut att vara på din bild.

Jo, gaffelbenen å bryggan är bara gjuten magnesium eller aluminium på billigare prylar å den är inte stark i sig själv.
Konstruktionen bygger på att hjulet ska vara på plats å fastspänt för full styrka.

frid!

Miracle sa:
101 ser det ut att vara på din bild.

Jo, gaffelbenen å bryggan är bara gjuten magnesium eller aluminium på billigare prylar å den är inte stark i sig själv.
Konstruktionen bygger på att hjulet ska vara på plats å fastspänt för full styrka.

frid!

Jag får det till 102,5 mm ;o)

fundersam sa:
En kommentar vad gäller klantighet etc. Självfallet är en dubbelkoll bästa sättet att minska olycksrisken, inte minst vad gäller komponenter av lägre kvalite. Denna cykel köptes av en kvinna i 35 årsåldern som inte har någon bakgrund som cyklist. Att en sådan kund skulle dubbelkolla cykelmontörens arbete för att försäkra sig om att det är korrekt utfört, är ett ganska tungt krav, skulle troligtvis minska köplusten rejlält.

Vad försäkringsbolaget har sagt: De vägrar göra ett ärende av skadorna på cykeln eftersom den var så ny (2veckor), denna typ av skada "skall inte kunna hända" och de menar att cykelhandlaren skall ersätta och de har också erbjudit sig att driva ärendet mot cykelhandlaren.

är det inte därför man har en försäkring? mot sånt som inte borde hända...
tar dom hennes skador då?

fundersam sa:
Ja, synfel av mig, typ 101-102, men även om det varit 100 hade gaffeln ändå inte hållit hjulet tight...

Det ska den inte göra heller. Då blir det ju svårt att byta hjul.
Det sista lilla dras ihop av snabbkopplingen å då blir det stabilt.

frid!

Senast ändrad:
Svar från Crescent:

"Hej

Mycket tråkigt att du utsatts för en olycka.
Jag har varit i kontakt med Formula som tillverkar det navet som sitter på din cykel. Just det navet tillverkas i miljontal och det har inte varit några incidenter hos oss eller dem där muttern lossnat av sig själv.
Är kopplingen åtdragen korrekt så vill gängan gå in i mutterns plast-del som fungerar som en extra låsning och då vill det vara mycket svårt för den att lossna utan yttre åverkan. Är kopplingen mycket lös vill hjulet kunna flytta sig i gaffeln men då blir cykeln mycket ostabil så det vill märkas tydligt. Muttern måste på din cykel i princip helt av innan hjulet kan kopplas bort från cykeln och falla ur spåret.
Kan det vara att någon varit på hjulet och lossat på kopplingen?

Normalt behöver man inte kontrollera snabbkopplingarna på en cykel så ofta men det är som med andra skruvar etc. på en cykel att man kollar över det ibland för att vara säker på att cykeln uppträder som den ska. Som cyklist brukar jag själv kolla vissa saker vid varje tillfälle innan jag tränar. Då kollar jag just snabbkopplingar, däck-tryck, att styre och sadel sitter åt. Då vet jag att det blir en säker tur. Men det är inget som egentligen ska behövas om allt monterats korrekt.

Vi vill ju inte att du ska känna en osäkerhet med att använda en Crescent cykel så om du tar med dig cykeln till din återförsäljare så får du en ny snabbkoppling. Känner du dig osäker på just denna modellen snabbkoppling så kan vi hjälpa butiken med ett par Shimano original kopplingar. Inte att Shimanos koppling i sig är mycket bättre men ibland kan det kännas tryggt att få en annan produkt. Be i så fall att butiken tar kontakt med oss.

Med vänliga hälsningar, Kind regards

MARTIN SILBERG
Eftermarknadsansvarig / Aftermarket manager

CYCLEUROPE SVERIGE AB
+46 340 86003 | Birger Svenssons väg 28 | 432 82 Varberg

Miracle sa:
Det ska den inte göra heller. Då blir det ju svårt att byta hjul.
Det sista lilla dras ihop av snabbkopplingen å då blir det stabilt.

frid!

+1

En millimeters "glapp" får nog anses vara rimlig och normal tolerans.

fundersam sa:
Vill också passa på att tacka för tipset om låsbar axel,..

Kom bara ihåg att en "låsbar" axel - en som kräver verktyg för att montera/demontera - är utsatt för exakt samma mekanismer och krafter som en snabblåsaxel.
Är den inte tillräckligt åtdragen så kommer samma sak hända.

Enda fördelen jag kan se - förutom stöld/sabotageskydd - är den eventuella möjligheten att använda en momentnyckel vid åtdragning.
Det kan ju ge en viss trygghet.
Pitlock är snälla nog att publicera ett värde - 10Nm. Låter mycket för den dimensionen. Men lovar de så ska det väl vara OK.

Jag tycker både crescents och försäkringsbolagets svar är tydliga och korrekta, och i linje med vad flera redan sagt här: det är tydligt att det är lbs som slarvat, och det är där ev ansvar ska utkrävas. Förs.bolaget erbjuder sig ju t.o.m. att driva ärendet. Så varför fortsätta driva tesen om konstruktionsfel etc.?

fundersam sa:
Ja, synfel av mig, typ 101-102, men även om det varit 100 hade gaffeln ändå inte hållit hjulet tight...

Släpp det spåret.
Med antagligen nära 40 cm hävarm upp till gaffelkronan så har gaffeln ändå ingen chans att hålla hjulet tight.
Du kan ju fråga här på happy efter en skrotgaffel att bända i så får du se vad som händer.
Eller ta din gamla MTB och dra lite i den gaffeln.
Med en helt slack snabblåsaxel så är misären nära nog garanterad oavsett gaffelns passning.

Köper man en ny bil har man fortfarande någon slags skyldighet att kolla oljan så att man är befriad för att man är en kvinna på 35 bast låter knäppt?

Vad säger cykeltjänst är ju frågan.

Jag har läst alla inläggen i tråden och med några få undantag så är det precis som i resten av världen, dvs att alla hänger ansvaret på någon annan. Egenansvar vore bra att tillämpa ibland och man har faktiskt ansvar för att kolla att cykeln, mopeden, skidorna, bilen eller vad man nu ger sig ut på eller i, är säkra att använda.

Du SKA kolla att din bil inte har trasiga glödlampor och att däcken har korrekt lufftryck och inte är skadade eller har främmande föremål som sitter fast i dem. Du ska också vara säker på att hjulen sitter fast och att bromsarna fungerar, etc. Hur många är det egentligen som tar varvet runt bilen varje gång innan avfärd? Nej, just det. Inte så många.

På samma sätt har man ju ansvar för att cykeln är trafiksäker, både för ens egen skull och andras. Däri ligger att se till att alla delar som ska sitta fast verkligen gör det och att man har fungerande bromsar och ringklocka. Under mörker även fungerande belysning. Kan man inte kolla detta så är man ju egentligen inte kvalificerad att framföra sin cykel, om man ska hårdra det hela. Man kan inte bara skylla på att man inte "fått" någon information utan man ansvarar själv för att se till att säkerheten är tillräcklig. Kan man inte själv får man väl lära sig?

Gissningsvis är det mycket större risk att någon micklar med cykeln än med en bil om den står parkerad utomhus, hur tillfälligt det än må vara, så att kolla att t ex hjulen sitter kvar när man åker är väl det minsta man kan begära egentligen. Jag erkänner att jag själv inte alls är duktig på att göra varken åtgärder före körning när jag kör bil, eller säkerhetskontroll av min cykel, mer än att jag känner på bromsarna etc så jag har förståelse för om större delen av mänskligheten är likadan. Jag menar bara att behovet och skyldigheten finns där även om vi inte bryr oss så mycket om det.

Sådana dårar som fundersam gör att det snart krävs körkort/utbildning/trafikförsäkring för att cykla.

Ta lite eget ansvar för helvete, tillse att att du/din vän inte har total nollkoll innan ni ger er ut på vägarna med ett så tekniskt avancerat och nydanande fordon som en cykel. Eller köp en dyrare cykel av bättre kvalitet som inte har skitgafflar med öppna drop-outs (om ni tror att det hjälper), finns massor av sådana cyklar i prisklassen från 15000 kr och uppåt.

Eller ta bussen.

Senast ändrad:
borgis sa:
Jag har läst alla inläggen i tråden och med några få undantag så är det precis som i resten av världen, dvs att alla hänger ansvaret på någon annan. Egenansvar vore bra att tillämpa ibland och man har faktiskt ansvar för att kolla att cykeln, mopeden, skidorna, bilen eller vad man nu ger sig ut på eller i, är säkra att använda.

Du SKA kolla att din bil inte har trasiga glödlampor och att däcken har korrekt lufftryck och inte är skadade eller har främmande föremål som sitter fast i dem. Du ska också vara säker på att hjulen sitter fast och att bromsarna fungerar, etc. Hur många är det egentligen som tar varvet runt bilen varje gång innan avfärd? Nej, just det. Inte så många.

På samma sätt har man ju ansvar för att cykeln är trafiksäker, både för ens egen skull och andras. Däri ligger att se till att alla delar som ska sitta fast verkligen gör det och att man har fungerande bromsar och ringklocka. Under mörker även fungerande belysning. Kan man inte kolla detta så är man ju egentligen inte kvalificerad att framföra sin cykel, om man ska hårdra det hela. Man kan inte bara skylla på att man inte "fått" någon information utan man ansvarar själv för att se till att säkerheten är tillräcklig. Kan man inte själv får man väl lära sig?

Gissningsvis är det mycket större risk att någon micklar med cykeln än med en bil om den står parkerad utomhus, hur tillfälligt det än må vara, så att kolla att t ex hjulen sitter kvar när man åker är väl det minsta man kan begära egentligen. Jag erkänner att jag själv inte alls är duktig på att göra varken åtgärder före körning när jag kör bil, eller säkerhetskontroll av min cykel, mer än att jag känner på bromsarna etc så jag har förståelse för om större delen av mänskligheten är likadan. Jag menar bara att behovet och skyldigheten finns där även om vi inte bryr oss så mycket om det.

+1

Sixten Fors sa:
Sådana dårar som fundersam gör att det snart krävs körkort/utbildning/trafikförsäkring för att cykla.

Ta lite eget ansvar för helvete, tillse att att du/din vän inte har total nollkoll innan ni ger er ut på vägarna med ett så tekniskt avancerat och nydanande fordon som en cykel. Eller köp en dyrare cykel av bättre kvalitet som inte har skitgafflar med öppna drop-outs (om ni tror att det hjälper), finns massor av sådana cyklar i prisklassen från 15000 kr och uppåt.

Eller ta bussen.
+1

Det ska den inte kunna heller. Det vore bra konstigt, vad ska man då ha snabbkopplingen till?

frid!

Senast ändrad:
QR och skivbroms är ingen lysande ide, kalla någon för idiot som inte kollat det är lite väl hårt. Det finns många "borden" i livet, men vem kollar hjulmuttrar på bil eller mc innan man kör iväg? Ingen. Nog borde man kunna förvänta sig att en LBS har dragit åt QR hårt nog? Men visst, blir det fel och det går åt pipan så har man ett eget ansvar, jag tycker INTE det friskriver LBSn med tanke på VEM han säljer till, kanske en person som aldrig sett en qr förut, då ligger ansvaret tungt på LBS att se till att kunden förstår vikten av att det är åtdraget, det borde väl vara en viktig fördel för inte så insatta kunder att handla hos lbs. Nästan bättre att de handlar postorder, får en cykel de inte kan hojja på med hjulen bredvid. Då blir de tvungna att "utbilda" sig lite, om allt ansvar är eget alltså.

Tillbaka
Topp