Miss Lycka
Ny medlem
Framhjul som lossnar (hjulmutter som skruvar ut sig)
Jag förväntar mig en bättre redogörelse för hur man byter slang.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bele sa:Sixten Fors sa:Oavsett var och av vem...
Du menar väl inte på fullt allvar att någon som köper en cykel ska behöva kolla att cykeln är fackmannamässigt monterad och trafiksäker? ...Om de slarvar med sina kunders säkerhet ska de ta konsekvenserna av det.
Det finns det andra som har gjort. Läs här:http://web.archive.org/web/20080809150233/http://www.ne.jp/asahi/julesandjames/home/disk_and_quick_release/index.htmlFältprästen sa:Samtidigt pressar man ihop gaffeln rätt bra vid en inbromsning. Men hur mycket den kraften bidrar till att hålla axeln på plats vet jag inte och orkar inte räkna på.dabac sa:Med oket på gaffelns baksida så rör sig skivan uppåt genom oket när hjulet snurrar.
När du bromsar kan inte skivan röra sig uppåt längre.
Då utsätts istället axeln för ett tryck nedåt.
Sixten Fors sa:Jag anser att det är handhavandefel om ett QR-hjul hamnar på olika ställe i dropouten från gång till annan, oavsett bromstyp och oavsett om navet har old-scool gängad 9 / 10 mm axel eller svarvad dito. I bägge fallen är anläggningsytan axel -> botten av drop-out tillräckligt stor för att hjulet skall hamna på samma ställe varje gång. Jag vänder alltid cykeln upp-å-ner när jag byter hjul, så att hjulens tyngd gör att ligger rätt och i botten på drop-outs, samtidigt som inga andra vridkrafter påverkar ram/gaffel vilka skulle kunna påverka hjulets position.
Den ena är inre demoner har jag förstått, men vilken är den andra? Yttre demoner?dabac sa:Det grundläggande problemet är att det är en kamp mellan två motriktade krafter...
RockyM sa:Dabac du verkar säker på din sak!
RockyM sa:Om du nu är säker stäm Magura för falsk marknadsförning!
Färdtjänst är säkrare än cykel, trots skivbroms. Förklara det om du kan :)Miss Lycka sa:Fälgbromsar känns mycket säkrare.
Jag är måttligt imponerad av genomgående axlar. Ett minimum av eftertanke i de som jag sett.Sixten Fors sa:Rimligen är moderna genomgående axlar bättre än QR ur ett säkerhetsperspektiv, och på många andra sätt också för den delen.
Har inte kollat så noga, men troligtvis. Möjligen trumbroms bak. Men sällan fälgbroms, speciellt inte om färdtjänstbussen har finhjul i kolfiberkomposit.Miss Lycka sa:Har inte färdtjänst skivbromsar?
Sixten Fors sa:...Jag anser att det är handhavandefel om ett QR-hjul hamnar på olika ställe i dropouten från gång till annan, oavsett bromstyp och oavsett om navet har old-scool gängad 9 / 10 mm axel eller svarvad dito. I bägge fallen är anläggningsytan axel -> botten av drop-out tillräckligt stor för att hjulet skall hamna på samma ställe varje gång...
+1Sixten Fors sa:Bele sa:Sixten Fors sa:Oavsett var och av vem...
Du menar väl inte på fullt allvar att någon som köper en cykel ska behöva kolla att cykeln är fackmannamässigt monterad och trafiksäker? ...Om de slarvar med sina kunders säkerhet ska de ta konsekvenserna av det.
Dubbelkolla kallas det för, inte så dumt kanske om det rör ens säkerhet. Jag litar på mig själv. Att kolla hjul/stam/styre/sadel varje gång jag köper en ny cykel (= färre än en gång per år) ser jag inte som speciellt betungande. Jag undviker hellre en olycka helt, än att först vara med om den och sedan låta en LBS "ta konsekvenserna". Jag är hellre utan sveda och värk än med sveda och värk plus ersättning för dito. Kan tycka att det finns enklare och roligare sätt att tjäna pengar :)
dabac sa:Så lägg upp en bild på muttern.
Kolla ifall det finns ngn plastinsats som ska fungera som gänglås.
Om den saknas, eller går för lätt så har du nog hittat "boven".
Bengt-re sa:JTF sa:Ett buntband på vardera snabbkoppling som låser den mot gaffel respektive ram reducerar risken för spontansabotage med några procent.
Att känna efter att de sitter innan varje runda duger gott det med. Är man nojig på riktigt så finns det ju specialskruvs axlar att ersätta sin QR med. Glöm inte verktyget när du ger dig ut för laga punka utan det är bara att glömma....
https://www.cykelgear.se/reservdelar/snabbfasten/trans-x-quick-release-special-nyckel
Jag har dessa på en utomhuscykel.
Några har ju redan förklarat i text, men den här bilden tycker jag även visar det tydligtRockyM sa:kan någon förklara för mig hur framhjulet kan tryckas ut av skivbromsen?
Det finns de som har provat att ta konstruera bort det grundläggande problemet, på lite olika sättdabac sa:Smartare hade förstås varit att ta bort det grundläggande problemet - två motriktade krafter och en axel som kan röra sig vertikalt.
fundersam sa:Om någon har en liknande modell, så vad gäller om gaffeln öppnat sig och få större avstånd mellan gaffelbenen efter olyckan eller om den var glapp redan vid montering, så fotade jag avståndet
Miracle sa:100 ska det vara, så det verkar vara nån millimeter för stort. Kan ju uppkommit när hjulet vreds ur.
frid!
Miracle sa:101 ser det ut att vara på din bild.
Jo, gaffelbenen å bryggan är bara gjuten magnesium eller aluminium på billigare prylar å den är inte stark i sig själv.
Konstruktionen bygger på att hjulet ska vara på plats å fastspänt för full styrka.
frid!
fundersam sa:En kommentar vad gäller klantighet etc. Självfallet är en dubbelkoll bästa sättet att minska olycksrisken, inte minst vad gäller komponenter av lägre kvalite. Denna cykel köptes av en kvinna i 35 årsåldern som inte har någon bakgrund som cyklist. Att en sådan kund skulle dubbelkolla cykelmontörens arbete för att försäkra sig om att det är korrekt utfört, är ett ganska tungt krav, skulle troligtvis minska köplusten rejlält.
Vad försäkringsbolaget har sagt: De vägrar göra ett ärende av skadorna på cykeln eftersom den var så ny (2veckor), denna typ av skada "skall inte kunna hända" och de menar att cykelhandlaren skall ersätta och de har också erbjudit sig att driva ärendet mot cykelhandlaren.
hm sa:är det inte därför man har en försäkring? mot sånt som inte borde hända...
tar dom hennes skador då?
fundersam sa:Ja, synfel av mig, typ 101-102, men även om det varit 100 hade gaffeln ändå inte hållit hjulet tight...
Miracle sa:Det ska den inte göra heller. Då blir det ju svårt att byta hjul.
Det sista lilla dras ihop av snabbkopplingen å då blir det stabilt.
frid!
fundersam sa:Vill också passa på att tacka för tipset om låsbar axel,..
fundersam sa:Ja, synfel av mig, typ 101-102, men även om det varit 100 hade gaffeln ändå inte hållit hjulet tight...
Min skivbromskonverterade pendlare,HåkanC sa:En inte så vanlig variant är att montera oket på framsidan av höger gaffelben (kan ngn annan hitta en bild?)
borgis sa:Jag har läst alla inläggen i tråden och med några få undantag så är det precis som i resten av världen, dvs att alla hänger ansvaret på någon annan. Egenansvar vore bra att tillämpa ibland och man har faktiskt ansvar för att kolla att cykeln, mopeden, skidorna, bilen eller vad man nu ger sig ut på eller i, är säkra att använda.
Du SKA kolla att din bil inte har trasiga glödlampor och att däcken har korrekt lufftryck och inte är skadade eller har främmande föremål som sitter fast i dem. Du ska också vara säker på att hjulen sitter fast och att bromsarna fungerar, etc. Hur många är det egentligen som tar varvet runt bilen varje gång innan avfärd? Nej, just det. Inte så många.
På samma sätt har man ju ansvar för att cykeln är trafiksäker, både för ens egen skull och andras. Däri ligger att se till att alla delar som ska sitta fast verkligen gör det och att man har fungerande bromsar och ringklocka. Under mörker även fungerande belysning. Kan man inte kolla detta så är man ju egentligen inte kvalificerad att framföra sin cykel, om man ska hårdra det hela. Man kan inte bara skylla på att man inte "fått" någon information utan man ansvarar själv för att se till att säkerheten är tillräcklig. Kan man inte själv får man väl lära sig?
Gissningsvis är det mycket större risk att någon micklar med cykeln än med en bil om den står parkerad utomhus, hur tillfälligt det än må vara, så att kolla att t ex hjulen sitter kvar när man åker är väl det minsta man kan begära egentligen. Jag erkänner att jag själv inte alls är duktig på att göra varken åtgärder före körning när jag kör bil, eller säkerhetskontroll av min cykel, mer än att jag känner på bromsarna etc så jag har förståelse för om större delen av mänskligheten är likadan. Jag menar bara att behovet och skyldigheten finns där även om vi inte bryr oss så mycket om det.
+1Sixten Fors sa:Sådana dårar som fundersam gör att det snart krävs körkort/utbildning/trafikförsäkring för att cykla.
Ta lite eget ansvar för helvete, tillse att att du/din vän inte har total nollkoll innan ni ger er ut på vägarna med ett så tekniskt avancerat och nydanande fordon som en cykel. Eller köp en dyrare cykel av bättre kvalitet som inte har skitgafflar med öppna drop-outs (om ni tror att det hjälper), finns massor av sådana cyklar i prisklassen från 15000 kr och uppåt.
Eller ta bussen.
JTF sa:En millimeters "glapp" får nog anses vara rimlig och normal tolerans.
Sluta trolla nu :)fundersam sa:JTF sa:En millimeters "glapp" får nog anses vara rimlig och normal tolerans.
1-2mm är avvikelsen från standardmåttet 100mm, glappet är betydligt större, denna modell skulle inte kunna rulla en enda meter utan qr-mutter.