Fullface till barnen

Ultralite

Aktiv medlem
Fullface till barnen
Hej,
Vad tror ni om met parachute eller Bell super3r eller liknande i small för barn? Blir de stora och klumpiga även om innermåtten stämmer?

De är 6 och 8 år.

Fullface till barnen
Var nyss i samma sits och provade lite olika storlekar. Upplever att även om innermåtten är samma är vuxenhjälmarna något större byggda (men det kanske är inbillning).
I slutändan landade vi på en O'Neal Backflip Youth och den verkar fungera bra. Lite lättare även än den MX lånehjälm vi testade att köra med i Järvsö

Fullface till barnen
Köpte en Met Parachute till vår treåring för ett litet tag sen. Självklart klumpigare än en vanlig barnhjälm, men funkar bra.

Den enda nackdelen jag ser är att knäppningen är svår.

Fullface till barnen
Vi kör en Bell Super 2 MIPS i stl XS till femåringen, han har haft den sedan han fyllde 4.

Det jag gillar är att Super 2 är ganska lätta till skillnad från de MX-hjälmar för barn jag klämt på.

Fullface till barnen
Hej!

Vi använder MET Parachute och har så gjort sedan barnen hade tillräckligt stort huvud, den äldre varianten har bättre ventilation. Enda trista är väl att de har fått sin beskärda del av "påhopp" i träning/tävlings sammanhang men än så länge triggar det dem att köra ifrån de som är mer eller mindre dum.
Köpte även till mig så att vi skulle vara lika och det är bättre än förväntat med undantag att det är trångt att få den på sig. Vi cyklar mycket på fjället så alla har sin beskärda del av skrap på hjälmarna... känns bra att det finns ett extra skydd i form av bågen nertill.
Man skulle säkert kunna använda dem i DH sammanhang men då har vi MX-typ av hjälmar istället vilket känns säkrare.

Viktigast är nog att du hittar en hjälm som sitter bra och har så mycket ventilation som möjligt.

Fullface till barnen
Kalas tack för feedback!! Som sagt nackdelen med MET är knäppningen. Får kolla om nån butik har Bells olika hemma för test.

Senast ändrad:
Fullface till barnen
Äldsta grabben har en Urge Drift. Samma hjälm som 661 Comp, Seven M1 m.fl. bara skärmen och färg som skiljer. Lätt och ganska billig, dom växer ju snabbt. Ingen Mips men godkänd för DH så den skyddar nog rätt bra. Enkelt spänne för barn att hantera. Och om man vill kan man skruva bort plastgrejen vid munnen för bättre flås.

Tillbaka
Topp