gängor

Lisa

Aktiv medlem
gängor
Jag hittade ett vevlager på ebay men det står att det har brittiska gängor, är det specialgängor eller borde den funka i en vanlig ram?

gängor
99,99 % av alla mtb-ramar jag har sett har engelsk gänga, 1,37x24 TPI. Och jag har sett jättejättemånga ramar!

gängor
skulle gissa på att engelska gängor är detsamma som internationella standarden, det är väll i stort sett bara usa som fortfarande envisas me att använda tumm o därmed inte alltid använder samma gängor som oss.

gängor
Fast den engelska gängan är ju synnerligen tum-baserad då TPI på slutet betyder Threads Per Inch. Den italienska gängan heter 36x24 och använder alltid en 70 mm vevlagerhylsa, så man behöver inte ens ta ut lagret för att se att man har en sådan gänga. Oj, vad spännande det är med gängor!

gängor
R Skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast den engelska gängan är ju synnerligen
> tum-baserad då TPI på slutet betyder Threads Per
> Inch. Den italienska gängan heter 36x24 och
> använder alltid en 70 mm vevlagerhylsa, så man
> behöver inte ens ta ut lagret för att se att man
> har en sådan gänga. Oj, vad spännande det är med
> gängor!

se där, alltid lär man sig nå nytt :D det jag snackade om gällde tydligen inte cykel då :D gäller väll bara i andra sammanhang :D där M-gängor används

gängor
Baltazar Skrev:
> se där, alltid lär man sig nå nytt :D det jag
> snackade om gällde tydligen inte cykel då :D

Cykel är ett fantastiskt hopkok av bisarra kombinationer.

Beror till stor del på att det pijonärades med delar från Italien, Frankrike, England och Amerika innan Japan/Kina började underleverantera en hel del.

Ta en pedal t.ex.. Gängan är 9/16-tum medan nyckeln man skruvar med är 15 mm...

En cykel fabricerad detta årtusende är lyckligtvis rätt standardiserad.

gängor
kan man inte införa M-gängor på allt, skulle underlätta.

det sjuka är ju att USA i mycket fortfarande inte använder M-gänga. är just nu lite sur på specialized inte kunde använda M.gänga till pivot skruvarna.

gängor
Baltazar Skrev:
> det sjuka är ju att USA i mycket fortfarande inte
> använder M-gänga.

På en kompis Cheva Impala Estate -92 så har dom BLANDAT tum- och M-gängor. J-la stolpskott!

:D

gängor
Jules: Do you know what they call a Quarter Pounder with cheese in France?
Brett: No.
Jules: Tell him, Vincent.
Vincent: Royale with cheese.
Jules: Royale with cheese. Do you know why they call it a Royale with cheese?
Brett: Because of the metric system?
Jules: Check out the big brain on Brett. You one smart motherfucker.

http://www.imdb.com räddar din dag, varje dag

Senast redigerad av en moderator:
gängor
Ljuset i mörkret (förutom Pulp Fiction) är att US of A har beslutat att tvinga in en konvertering till det metriska systemet. Vilket i sig är lika imponerande som om Frankrike beslutat att skriva alla officiella dokument på engelska.

Chefen för annamningen av det metriska systemet i USA sa något i stil med;

"Where adapting to the metric system inch by inch"

Tyckte jag var kul iaf. och en fingervisning om hur lång tid det kommer att ta :)

gängor
Styre och styrlager-sektionen på våra kära stålhästar är ett annat rätt intressant hopkok av inch och millimetrar.

Styrlager: Alltid tum. 1, 1 1/8, 1 1/4 eller den "nya" 1.5-standarden, eller One point five som det så hippt ska kallas.
Styren: Alltid millimeter (iaf i Europa). 25,4mm (dvs. 1") eller oversize 31,8mm (dvs. 1 1/4").

gängor
Är man dessutom lagd åt det frankofila hållet kan gängorna på både styr- och vevlager urarta helt. Dagens klurighet: Vad är gängbeteckningen på ett franskt vevlager? Första rätt svar belönas med en trasig innerslang av valfri storlek. NEJ! Ni får inte gå in på Sheldon Brun och fuska!

gängor
R Skrev:
> Dagens klurighet: Vad är gängbeteckningen på ett
> franskt vevlager?

Vanligen samma som på ett Scweiziskt dito, fast med olika gägning på högerskålen...

gängor
Ahh, en verklig gängkonässör! Blanda in schewizisk gänga bara så där. Klara pluspoäng! Vart ska jag skicka slangen?! :-)

gängor
phuu, var till min kompis som har maskinverkstad, var bara fingängor som specialized använde till sina pivot skruvar, så var bara att köpa sådanna skruvar, inget man kunde köpa i vanlig järnaffär, men då äre ju tur att det finns maskinverkstäder

gängor
museew:
förstår att du sett pulp fiction (stavning på fiction?!)
det var förövrigt när de talade om donken i amsterdam?!

Senast redigerad av en moderator:
gängor
Tobbe Arnesson skrev:
> Ljuset i mörkret (förutom Pulp Fiction) är att
> US of A har beslutat att tvinga in en konvertering
> till det metriska systemet. Vilket i sig är lika
> imponerande som om Frankrike beslutat att skriva
> alla officiella dokument på engelska.
>
> Chefen för annamningen av det metriska systemet i
> USA sa något i stil med;
>
> "Where adapting to the metric system inch by
> inch"
>
> Tyckte jag var kul iaf. och en fingervisning om
> hur lång tid det kommer att ta :)

Förstår inte varför de går över till det metriska systemet när det här med tum fungerar så överlägset!

Tillbaka
Topp