Garmin connect imponerar inte

Ok, ska testa g och n endast med. Mitt 2,4-nät är bara oanvänt skräp oavsett, dess enda existensberättigande är ifall jag får klockan att lira med det ?
Det är nog det mest sannolika efter en snabb Google. Och att du ska ha bara alpha numeric i password.

1. Verify that your Garmin watch and your mobile phone (or another device) connect to the same Wi-Fi network
  2. Make sure the WiFi network you want to connect to supports 2.4 GHz frequency AND the 802.11g wireless standard–the 802.11n standard is backward compatible and supports 802.11g devices. However, some readers discovered they needed to set-up an 802.11g 2.4GHz Wireless LAN Access Point for their Garmin devices WiFi to work! You can also change your router’s transmission mode to 802.11g via the router’s admin settings

När tråden ändå är bumpad så vill jag passa på att klaga igen, uppdaterade Connect igår (iOS) och idag så har den möblerat om och avinstallerat widgets på min 945a. Shit happends tänkte jag så spenderade tid i morse på att rätta till det, för att nyss upptäcka den har fuckat upp det igen. WTF Garmin... :-(

Det går inte att logga in på webben? Lika för alla hoppas jag...?

1633324648669.png

Sedan vi gick över till ”vintertid” har min Garmin Edge 530 gått fel. Igår nollställde jag den via menyn och installerade om den. Nu tar den inte tiden alls och går således helt galet. Några tips? Blir galen.

På min klocka räcker det med att välja en aktivitet så den står där och får gps-fix och är redo för att starta aktiviteten, och sedan avbryta. Så har den synkat klockan.
Brukar göra så på resor när man hamnat i ny tidszon. Så ställer man in kameror och grejer efter GPS-klockan. Är den jag litar mest på ?

på min behöver man inte starta aktiviten, bara låta den hitta GPS-fix och sedan vara starklar. Men så trycker man aldrig Start utan man avbryter. Så är klockan synkad.
På min Fenix 3 finns det ett val bland inställningarna att synka klockan mot gps. Det kanske är specifikt för just klockorna, men det kan ju vara värt att ta en titt i menyerna.

Tror lösningen är att starta den med gps igång och låta den ligga stilla utomhus ett tag.
GPS är väl alltid igång? Jag får täckning ganska omgående även inomhus nära fönster. Har nu utfört återställning på den igen och försökt få den att synka tid igen. Har även testat starta aktivitet och avsluta och därefter synkat igen. Inget funkar.

Något är knas det är ju uppenbart. Har cyklat massa gånger med fel tid. Den synkar inte till det själv.

GPS är väl alltid igång? Jag får täckning ganska omgående även inomhus nära fönster. Har nu utfört återställning på den igen och försökt få den att synka tid igen. Har även testat starta aktivitet och avsluta och därefter synkat igen. Inget funkar.

Något är knas det är ju uppenbart. Har cyklat massa gånger med fel tid. Den synkar inte till det själv.
GPS:en är bara igång under aktivitet. Starta en akivitet och låt den ligga ute i 5-10 min så har den fått kontakt med satelliterna och fått korrekt tid.
Garmin Connect har inget med det att göra.

Kanske ”tidszonskartan” är skadad eller utdaterad? Har du pluggat in den i datorn och synkat med Garmin Express, det kan ibland lösa problem?
Hoppades slippa det för den accepterar ju knappt några USB-sladdar när den ska kopplas till datorn. Nu är synken igång i alla fall med 5e sladden jag hittade. Kommer dock ta ett tag för den ville uppdatera kartan också. Håller tummarna under natten.

Antar att du är säker på att automatisk sommartid/vintertid inte är avstängt i Edgen, dvs om det nu finns någon sådan inställning.

Antar att du är säker på att automatisk sommartid/vintertid inte är avstängt i Edgen, dvs om det nu finns någon sådan inställning.
Det finns ingen sådan inställning och den visade flera timmar fel efter förra nollställningen.

Den fick ligga och synka mot Garmin Express och ladda över ny karta under natten. Nu funkar tiden som den ska igen.

Det finns ingen sådan inställning och den visade flera timmar fel efter förra nollställningen.

Den fick ligga och synka mot Garmin Express och ladda över ny karta under natten. Nu funkar tiden som den ska igen.
Deg var nog tidszonskartan som var knas då. Det är bara en liten fil. Men den följde nog med när du uppdaterade.

Vet inte om det finns en bättre tråd men provar här. Har en Garmin Fenix 3 utan HR och en 45. På 3an hade jag velat ha löpbandsfunktionen från 45an att man efteråt kan ange en kalibrering för distansen. Samt så skulle jag vilja kunna visa puls från ett pulsband på 3an även utan att man gör en aktivitet.
Har försökt hitta om det går via någon uppdatering / app men utan större framgång :)

Vet inte om det finns en bättre tråd men provar här. Har en Garmin Fenix 3 utan HR och en 45. På 3an hade jag velat ha löpbandsfunktionen från 45an att man efteråt kan ange en kalibrering för distansen. Samt så skulle jag vilja kunna visa puls från ett pulsband på 3an även utan att man gör en aktivitet.
Har försökt hitta om det går via någon uppdatering / app men utan större framgång :)
I Garmin connect på webben kan du ändra sträcka. Gå in på en aktivitet och välj "ändra". Men det kanske inte var det du efterfrågade...

Är du en sån gubbe med Garmin på armen?

Kollade på Forerunner nu. Går att aktivera ”Broadcast heartrate” från ”Wrist heart rate”-menyn på klockan och sedan parkoppla med Edgen. Nästa gång hittar Edgen klockan automatiskt när pulsmätningen startar.

Ok. Blev tvungen att gå in på klockan och aktivt starta pulsmätning för att datorn skulle hitta den. Får se nästa gång om den hittar automatiskt eller om jag aktivt måste starta den på klockan för att få det att lira ihop.
Mest en rolig grej, har pulsband när jag är lite nyfiken om jag tar en träningsrunda.
Tänkte klockan skulle få mäta när jag hojar i skogen för skojs skull eftersom den alltid sitter på handleden i vilket fall.

Ok. Blev tvungen att gå in på klockan och aktivt starta pulsmätning för att datorn skulle hitta den. Får se nästa gång om den hittar automatiskt eller om jag aktivt måste starta den på klockan för att få det att lira ihop.
Mest en rolig grej, har pulsband när jag är lite nyfiken om jag tar en träningsrunda.
Tänkte klockan skulle få mäta när jag hojar i skogen för skojs skull eftersom den alltid sitter på handleden i vilket fall.
Exakt, broadcast behöver aktiveras varje gång men parkoppling bör räcka en gång. Tror det ska gå att konfigurera att den startas automatiskt om man startar en aktivitet på klockan men om GPS involveras lär väl ännu mer batteri slukas.

Tillbaka
Topp