Garmin Edge 1000

Garmin Edge 1000
Någon som vet hur många aktiviteter man kan lagara på sin garmin edge 1000 (det externa minneskortet i detta fall, har inte testat att dela upp aktiviter emellan det inbyggda osv)? Jag upptäckte att min enhet godtycklig(?) plockat bort 10 st aktiviteter i spannet aug-sep så att totalen blir den magiska siffran 200.

Tömmer jag alla aktiviteter och sedan lägger tillbaka dem på minneskortet (212 st toalt) så städas de senaste aktiviteterna bort och summan blir återigen 200. Försöker hitta någon info om detta på nätet, men går bet med mina google-kunskaper. Något som råkar veta om 200 är max och om jag ska sluta försöka få minneskortet att behålla allt.

Garmin Edge 1000
Någon som har fått profilerna att fungera i egde 1000. Har en för racer å en för mtb men måste hela tiden byta karta manuellt om jag vill ha rätt karta aktiverad.

Garmin Edge 1000
Profilerna funkar, men kartvalet är "globalt" trots att det inte verkar det.
Det är ett känt problem sedan introduktionen av Edge 1000 som tyvärr ännu inte är åtgärdat.

/Håkan

Garmin Edge 1000
Hogge skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som vågat uppdatera mjukvaran till den
> senaste 5.2?

Min uppdaterades automagiskt igår. Funkar bra!

Garmin Edge 1000
Från http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=6735

Changes made from version 5.10 to 5.20:

•Improved Varia bike light network performance when using multiple lights and a radar. Update your Varia Rearview Radar to software version 3.00 or greater to take advantage of this.
•A new Radar sensor type has been added and new radar settings are available under Sensor Details that allow you to control radar tones, color overlay, and vehicle column position. These settings are available only after updating your Varia Rearview Radar to software version 3.00 or greater.
•Improved radar overlay display when using Edge menus.
•Improved the light sensor menu and refined light network mode options, adding a high visibility mode.
•Fixed issue where the odometer data field reported the total distance for the wrong activity profile.
•Added support for 2015.30 cycle maps.

/Håkan

Garmin Edge 1000
Någon som vet hur man gör för att installera openmtbmap över hela europa? Det blir ju inte en gmappsupp.img utan man måste lägga in en massa img-filer. Men hur funkar det?

openmtbmap-verktyget är ju långt från självförklarande på den biten. (Just med bara sverige-kartan så fanns det en batch-fil för att skapa en gmappsupp.mig men det gör det inte nu)

Garmin Edge 1000
...ok, jag installerade bara den region jag ska ha istället så blev det lite enklare :) får duga då jag inte planerar att korsa hela Europa på vägen dit jag ska.

Men... någon som vet hur jag tar bort en karta som finns på enheten? Det börjar bli några nu, dags att rensa.

Sedan uppdaterade jag installationsförfarandet lite jämfört med förra gången, här är lite anteckningar kring det om någon skulle undra/behöva :) (hur man installerar openmtbmap på Edge 1000 alltså)

/edit Okt 2018: reviderade igen, de har ändrat lite granna

1) Ta ner karta från:
https://openmtbmap.org

2) Kör EXE-filen och installera kartan på Windows, välj rätt katalog direkt (inge bra att flytta den efteråt)
Välj "installera konturlinjer"
Välj "wide layout" (ska vara bäst för MTB, går att ändra i efterhand)

3) För att skapa en kartfil till din Edge välj under startmenyn "Create Gmapsupp.img with mkgmap"
OBS! Kräver Java Runtime (Jag installerade Java SE v8 update 60).
(Skönast att köra detta från en DOS-prompt så man får mer koll)

a) Den kommer fråga efter ett nummer, jag valde 7415 då det ska vara det högre numret av de två man hittar på .img-filerna och på sverigekartan är det 7415.

b) kortnamn, jag valde "swe"

c) contourlines vid sidan av, val 3 på den frågan. Då kan du slå av/på dem.
Alternativt 0 för inga alls, man kanske ändå inte tittar på sånt och det är plottrigt så det räcker ändå ibland.

d) adressindex 1 om man vill kunna söka på adresser

e) Typ 2 för MTB-karta ("wide", samma val som "layout" ovan Windowskarta)

f) Basecamp visibility 0 om du inte använder basecamp och vill få in den här i programmet (om du skulle gjort det hade man helre gjort om detta och tagit 3 på karttyp ovan "Mapsource", för bättre synbarhet på dator).

g) Välj hur mycket RAM-minne du vill allokera till detta, jag brukar ta 128 Mb för då skriver den filen direkt och det brukar funka bättre.

4) Klart! kopiera filen GMAPSUPP.IMG och gmapsupp_contours.IMG till din Edge \Garmin\
(kör du kartprogram t ex Basecamp så starta det och välj kartan där)
(har du separat konturfil så heter den "srtm"-nånting och är enablad som standard)

Senast ändrad:
Garmin Edge 1000
Någon som vet med vilka cykler garmin updaterar sina enheter? Är sugen på en edge 1000 men inte om det kommer en uppdaterad variant om någon/ några få månader. Rykten någon?!

Garmin Edge 1000
Hej
När jag cyklar ute så fungerar min Edge klanderfritt men när jag kör på trainern inne så hittar den aldrig pulsbandet utan jag måste lägga till och ta bort det några gånger innan det hittas.

sen just vid innecykling så blir det problem med automatiskt överföringar mellan Garmin connect och strava. Enda sättet att få över de till strava är att exportera .fit filen från connect och sen importera den i strava...

Några tankar om mina problem

/HH

Garmin Edge 1000
hammarstromh skrev:
> Hej
> När jag cyklar ute så fungerar min Edge
> klanderfritt men när jag kör på trainern inne
> så hittar den aldrig pulsbandet utan jag måste
> lägga till och ta bort det några gånger innan
> det hittas.
>
> sen just vid innecykling så blir det problem med
> automatiskt överföringar mellan Garmin connect
> och strava. Enda sättet att få över de till
> strava är att exportera .fit filen från connect
> och sen importera den i strava...
>
> Några tankar om mina problem
>
> /HH

Ut och cykla !!!! ?

Garmin Edge 1000
Sambal Oelek skrev:
> Men... någon som vet hur jag tar bort en karta
> som finns på enheten? Det börjar bli några nu,
> dags att rensa.

Jo nu vet jag. Man tar bara bort samma filer som man lade dit :) det är inte så att den gör något magiskt när man lagt dit filen och startar enheten. På andra enheter kan den t ex skriva över inlagd fabrikskarta med den nya gmapsupp.img men på edge 1000 använder den det som ligger i Garmin-katalogen bara rakt av. Tror t om man skulle kunna döpa filen till nåt mer beskrivande om man vill lägga in fler.

Garmin Edge 1000
Då har en födelsepenning berättigat inköp av Edge 1000!

Håller som bäst på att skala ned i antal datafält så det passar mina behov just nu: loggning av asfaltspendling och vägvisning vid helgrundor på asfalt/ lvg på, för mig ofta okända, vägar runtom Sthlm.

Vilken karta använder ni för detta användningsområde?
Tog ned den nya Europakartan från Garmin i en tidig uppdatering, men funderar på hur den är jämfört med Openstreetmaps?

Tilläggas kan väl också göras att jag gillar att köra snabbt i stadstrafik, och i den här kylan vill jag helst komma fram på första försöket...

Senast ändrad:
Garmin Edge 1000
Grattis!! bra enhet

medföljande kartan duger till LVG. Men till MTB lämnar den lite att önska om man säger så :) openstreetmaps (o dyl) är ett bättre alternativ. Testa bara, enkelt och kostar inget. Du lär ångra dig om du inte provat iaf :)

Garmin Edge 1000
Tackar, Sambal.
Drar ut på en tvåtimmarsrutt längs, förhoppningsvis, sopsaltade stråk i södra Sthlm imorgon, och då blir det premiär för navigeringsfunktionen. Kul!

Garmin Edge 1000
Har precis sålt min Garmin 800 för att uppdatera till en Garmin 1000.

Efter lite googlande ser jag att det sedan i höstas finns en nya variant av 1000 som kallas Explore. Den är lite enklare och saknar bl.a. intervallfunktionen och en del annat lullull som jag inte behöver. Å andra sidan har den några andra funktioner som kan vara intressanta, såsom att skärmen är vridbar för att lättare följa rutten.

Min fråga är om det är samma grafik som på Edge 1000 eller om färgerna på kartan har ändrats. På 800 tyckte jag det i vart fall var lite svårt att följa rutten eftersom färgerna vara så lika. /Stefan

Garmin Edge 1000
gsb skrev:
> Man kan vrida skärmen på 1000 också-

Tack gsb!

Men hur är det med grafik o färger på Explorens karta. Tänkte eventuellt att det skett någon utveckling på Exploren eftersom det klagats en del på Edge 1000 grafiken.

Garmin Edge 1000
Medföljande karta på Edge 1000 är inge vidare nä, men om man installerar en annan. Openmtbmap eller liknande så blir det bättre, grafiken också. Mkt lättare att urskilja grejjer på den tycker jag.

Garmin Edge 1000
Hej, hur får jag den att sluta räkna om rutten då jag följer en "bana", har slagit av funktionen, räkna om rutt, eller vad den nu heter, men ändå fortsätter den, tips?
Tack på förhand.

Garmin Edge 1000
FW 6.00 finns nu ute, inga större uppdateringar enl

Changes made from version 5.20 to 6.00:
•Added support for Varia Vision. Pair with this sensor by turning it on and adding it by selecting Settings > Sensors > Add Sensor > Varia Vision. Choose it from your list of sensors to configure its display settings and data screens.
•Improved stability of ANT+ and Bluetooth connections to address dropout issues.
•Improved navigation by leveraging enhanced map data in 2015.30 cycle maps.
•Added the ability to automatically download software updates over Bluetooth. You will be able to download the next software update after this one by pairing to a smartphone with the Garmin Connect Mobile app. Updates can be installed when you are prompted after they are downloaded. If you choose to wait, a ready-to-install update can be found in Menu > Settings > About > System > Software Update.
•Fixed an issue causing some manual activity uploads over Bluetooth to fail.

Läs mer här: http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=6735

/Håkan

Garmin Edge 1000
kul. Men undrar när de ska fixa buggen som gör att displayen inte dimmar upp igen ibland.
(fast samma bugg hade jag på min 510 förut så det verkar vara någon djupt inrotat)

Garmin Edge 1000
Jag saknar fortfarande mest uppdateringen med de träningsfunktioner som Edge 520 har (utöver Edge 1000),
en uppdatering som var utlovad till slutet av -15.

Redigerat
I dag, 22/2 -16, säger Garmin:
"While support for the new features (Vo2 Max, FTP Tracking, Recovery Advisor, and ANT + FE-C ) were not included in the 6.0 software released, I have confirmed with the engineering team that these features will be coming to the Edge 1000. They have indicated that these features are planned to be implemented soon, but it is likely that not all of these features will be coming in a single update. I am unable to provide an actual date that these features will be available, but they are planned to be implemented on the Edge 1000 "
Från: https://forums.garmin.com/showthrea...rsion-6-00-Now-Available!&p=810886#post810886

/Håkan

Senast ändrad:
Garmin Edge 1000
Min Edge 1000 börjar ha svårt för att inte säga omöjligt att hitta pulsbandet.
Är det nytt pulsband som gäller då eller är det någon bugg i senaste uppdateringen?

Garmin Edge 1000
PeterÄlvsjö sa:
Min Edge 1000 börjar ha svårt för att inte säga omöjligt att hitta pulsbandet.
Är det nytt pulsband som gäller då eller är det någon bugg i senaste uppdateringen?

Hur har du det med batteriet i pulsbandet, hur gammalt är det och har du bytt det någon gång?

Senast ändrad:
Garmin Edge 1000
PeterÄlvsjö sa:
Det är inte att pulsen kommer och går som är problemet utan Edgen ansluter inte till bandet.
Det lilla hjärtat blinkar hela tiden.

Senaste uppdateringen till 6.0 fixade vissa anslutningsproblem. Har du uppdaterat till 6.0 och har fortfarande dessa problem?

"Improved stability of ANT+ and Bluetooth connections to address dropout issues."

Garmin Edge 1000
FW 7.0 finns nu ute

Changes made from version 6.00 to 7.00:
◦Added support for Connect IQ data fields. On the Edge 1000, you can have ten Connect IQ data fields active at a time. To install Connect IQ data fields, manage your Edge 1000 in Garmin Connect Mobile or Garmin Express. After installing data fields, they will be available in the 'Connect IQ' category when selecting data fields to put on a data screen.
◦Fixed a bug preventing the Vector installation angle wizard from advancing.
◦Fixed a bug causing the 'Next:' field in a workout to show incorrect information when a series of steps are repeated.
◦Improved searching in the 'Where To?' menu.
◦Fixed once-per-second data recording.

Från: http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=6735

/Håkan

Garmin Edge 1000
Min edge 1000 har fått för sig att året är 2035. Har testat att köra en återställning men det hjälpte inte. Någon som varit med om liknande bekymmer och har någon lösning?

Garmin Edge 1000
mcgyl sa:
marr sa:
mcgyl sa:
Min edge 1000 har fått för sig att året är 2035. Har testat att köra en återställning men det hjälpte inte. Någon som varit med om liknande bekymmer och har någon lösning?

Även om den får hitta gps satelliter?

Ja precis. Upptäckte det när jag hade kört en runda i förrgår och datumet var fel i Garmin Connect.

Låt den ligga med mottagning några timmar så kanske det löser sig?

Kika på om det finns nån inställning som gör att den inte får tid från gps utan manuellt.

Tillbaka
Topp