Garmin Edge 1000

Garmin Edge 1000
Idag inträffade det för tredje gången att men enhet tycker att cykelturen har ägt rum i framtiden, vilket gör att man får exportera filen från garmin och manuellt ändra felaktigt datum till korrekt om man som jag vill kunna importera till Strava.

Är det någon annan som har/haft detta bekymmer?

Garmin Edge 1000
Hur långt fram i tiden är det?

(halvt orelaterad anekdot)
När jag återställde min Edge 520 försvann filen med tidszonerna vilket gjorde att den ständigt gick PST (GMT -8h, run home to mama). Genom att plocka in den saknade filen igen från en annan enhet funkade klockan som den skulle.

Garmin Edge 1000
JPL sa:
Idag inträffade det för tredje gången att men enhet tycker att cykelturen har ägt rum i framtiden, vilket gör att man får exportera filen från garmin och manuellt ändra felaktigt datum till korrekt om man som jag vill kunna importera till Strava.

Är det någon annan som har/haft detta bekymmer?

Visar den fel tid på klockan, eller bara i cykelturen?

Om det är klockan som går fel kan nedan hjälpa. Jag har fått lov att göra så några gånger.

https://happyride.se/forum/read.php/1/2392198/2961873#msg-2961873

Garmin Edge 1000
Det är endast fit-filen (eller vilken som helst av filformaten man sedan exporterar från garmin). Alltså endast den dokumenterade loggen. Klockan är korrekt. Och det händer lite slumpvis, alltså inte jätteofta, har haft min garmin snart 3 år och det har hänt tre gånger. Och nästkommande tur är allt som det ska igen utan att jag gjort något.

Det är inget helt unikt för mej uppenbarligen, eftersom jag första gången hittade felkälla då jag hade problem med strava-synkningen googlade mej till att detta var en möjlig problematik som avhjälpes genom manuell korrigering av filen. Kan det vara störningar i gps-signalen som väl håller klocka/datum up-to-date i enheten?

Nu senast så tyckte fit-filen att jag hade cyklat 2019-04-07 och startat kl 02:03 under nattetid.

Går ju att leva med problemet, men tänkte bara kolla läget i församlingen. Man vet ju aldrig, ibland finns det lösningar bara man frågar.

Garmin Edge 1000
Garmin 1000 + grus och vatten... Körde en runda idag i grus och regn. Under turen funkade allt som det skulle. Nu 4h senare ville jag starta den men den här fastnat i en loop där den startar upp och startar om.
Någon som har en lösning på detta?

Senast ändrad:
Garmin Edge 1000
Hmm, postade i Strava-tråden men då detta rör Edge 1000 postar jag här med...

Nu när nya Edge 1030 kommit har de i samband med det fått till en Strava-rutt-app som finns tillgänglig för alla Edge.

https://apps.garmin.com/sv-SE/apps/945c964a-314b-41fa-9a13-32a1f7931335

Har nu provat den. Provade aldrig routeCourse förut när jag upptäckte den för det brukar vara så bökigt men nu när Strava släppt en egen app så kändes det mer lockande. Så det är den enda jag provat nudå då jag hoppade över den andra.

Det var ganska lätt att installera och använda den. Bortsett från en sak. Den synkar ju via Garmin Connect i telefonen (hädanefter kallat GC). Så GC måste ha tillåtelse att koppla upp mot Strava. Det kunde ju varit lätt om allt funkade som det ska, men.... här kommer iaf en steg-för-steg anvisning. Förutsatt att du redan har GC på luren och appen på Edgen installerade då.

1) Starta appen i Edgen. Den kommer säga till dig att starta GC i telefonen.

2) Se till att telefonen är synkad mot Edgen och starta GC. Jag fick av någon anledning det inte att fungera via WiFi utan startade Bluetooth och då gick det.

3) Nu kommer en luring, det kommer (för mig iaf) en gömd notis om att GC behöver access till Strava. I GC tryck på notis-symbolen så ser du det meddelandet och då kommer du till en Strava-inloggningsruta och "tillåt"-knapp.

4) Nu ska det fungera, i din Edge. Där ska det nu komma upp dina rutter i Strava. Se bild. Resten är väl ganska självförklarande.

filename=20170831_154422_HDR.jpg

Får hoppas det fungerar smidigare nästa gång när detta väl är gjort och att WiFi funkar. Men det borde det ju göra för jag synkar ju alla rides via WiFi. Så isf borde detta vara grymt smidigt.

Bökigt annars att skapa rutten, ladda ner GPX. Koppla Edge till datorn, hoppas att det funkar att få upp den som enhet i Windows, vilket failar 2 ggr av 3. Sedan kopiera över filen till Edge.

Happy riding!

Garmin Edge 1000
Sambal Oelek sa:
Hmm, postade i Strava-tråden men då detta rör Edge 1000 postar jag här med...

Nu när nya Edge 1030 kommit har de i samband med det fått till en Strava-rutt-app som finns tillgänglig för alla Edge.

https://apps.garmin.com/sv-SE/apps/945c964a-314b-41fa-9a13-32a1f7931335

Har nu provat den. Provade aldrig routeCourse förut när jag upptäckte den för det brukar vara så bökigt men nu när Strava släppt en egen app så kändes det mer lockande. Så det är den enda jag provat nudå då jag hoppade över den andra.

Det var ganska lätt att installera och använda den. Bortsett från en sak. Den synkar ju via Garmin Connect i telefonen (hädanefter kallat GC). Så GC måste ha tillåtelse att koppla upp mot Strava. Det kunde ju varit lätt om allt funkade som det ska, men.... här kommer iaf en steg-för-steg anvisning. Förutsatt att du redan har GC på luren och appen på Edgen installerade då.

1) Starta appen i Edgen. Den kommer säga till dig att starta GC i telefonen.

2) Se till att telefonen är synkad mot Edgen och starta GC. Jag fick av någon anledning det inte att fungera via WiFi utan startade Bluetooth och då gick det.

3) Nu kommer en luring, det kommer (för mig iaf) en gömd notis om att GC behöver access till Strava. I GC tryck på notis-symbolen så ser du det meddelandet och då kommer du till en Strava-inloggningsruta och "tillåt"-knapp.

4) Nu ska det fungera, i din Edge. Där ska det nu komma upp dina rutter i Strava. Se bild. Resten är väl ganska självförklarande.

Får hoppas det fungerar smidigare nästa gång när detta väl är gjort och att WiFi funkar. Men det borde det ju göra för jag synkar ju alla rides via WiFi. Så isf borde detta vara grymt smidigt.

Bökigt annars att skapa rutten, ladda ner GPX. Koppla Edge till datorn, hoppas att det funkar att få upp den som enhet i Windows, vilket failar 2 ggr av 3. Sedan kopiera över filen till Edge.

Happy riding!

Att den finns till alla Edge är kanske lite att ta i iofs. :p

Garmin Edge 1000
Sambal Oelek sa:
det är inte smidigare efter första gången. Lika bökigt. Den kommer liksom inte ihåg att man har beviljat access så man får bekräfta det varje gång. Dessutom går det inte via WiFi heller! :(

Så jag testade med DynamicWatch routeCourse istället.
https://apps.garmin.com/en-US/apps/b7efc9ca-5446-4e1c-bc53-474e97f376ac

Den är lite mer kompetent. Det finns t ex en Chrome App som skapar en knapp man kan trycka på så kommer rutten direkt i DynamicWatch-molnet. Men det är lite krångligt att synka här med. Går inte heller via WiFi. Sedan kommer den inte heller ihåg auktoriseringen utan varje gång man ska synka så måste man gå in på deras sida och knappa in en kod.

Att det ska vara så svårt att synka trådlöst 2017?! Det är ju helt otroligt va. Ger den några ggr till sedan åker denna med. Kabel var nog enklast ändå (om man nu sitter vid dator då).

Garmin Edge 1000
Sambal Oelek sa:
Sambal Oelek sa:
det är inte smidigare efter första gången. Lika bökigt. Den kommer liksom inte ihåg att man har beviljat access så man får bekräfta det varje gång. Dessutom går det inte via WiFi heller! :(

Så jag testade med DynamicWatch routeCourse istället.
https://apps.garmin.com/en-US/apps/b7efc9ca-5446-4e1c-bc53-474e97f376ac

Den är lite mer kompetent. Det finns t ex en Chrome App som skapar en knapp man kan trycka på så kommer rutten direkt i DynamicWatch-molnet. Men det är lite krångligt att synka här med. Går inte heller via WiFi. Sedan kommer den inte heller ihåg auktoriseringen utan varje gång man ska synka så måste man gå in på deras sida och knappa in en kod.

Att det ska vara så svårt att synka trådlöst 2017?! Det är ju helt otroligt va. Ger den några ggr till sedan åker denna med. Kabel var nog enklast ändå (om man nu sitter vid dator då).

Han som skrivit Dynamic.watch har förklarat på sin app-sida hur synkningen går till. Vad jag minns så är det GC som gäller och då med Bluetooth. Jag verkar ligga hos Garmin.
Jag upplever inte att jag måste auktorisera varje gång. Det verkar som att något är galet för dig.
Med Dynamic.watch kan man så enkelt rita rutter i mobilen eller plattan. Efter att man sparat rutten så synkas den direkt till Garmin.
Med den så kan du lätt importera andras GPX-filer, synka rutter från Strava, GC, GPSIES eller RidewithGPS.
När man ritar rutter så kan det i vissa fall vara smidigt att kunna välja om kartan ska följa cykelvägar, stigar (OSM) eller vägar (Google).
Bra om man ska ut med racern att navigeringen inte drar in dig på allehanda konstiga cykelbanor.

Garmin Edge 1000
Jag har fått ett nytt fenomen där min enhet helt plötsligt ställer om sig till Units-> Statute, dvs miles och mph. Detta händer under ett Live segment. Det händer bara vid ett litet fåtal segment. Även enhetens klocka ställer om sig. Mycket märkligt. Någon annan?

Garmin Edge 1000
.A. sa:
Jag har fått ett nytt fenomen där min enhet helt plötsligt ställer om sig till Units-> Statute, dvs miles och mph. Detta händer under ett Live segment. Det händer bara vid ett litet fåtal segment. Även enhetens klocka ställer om sig. Mycket märkligt. Någon annan?
Det råkade jag ut för idag, just när jag höll på att mecka med ovanstående appar. Fick ändra till Metric så blev det bra igen. Skumt.

Garmin Edge 1000
Sambal Oelek sa:
.A. sa:
Det råkade jag ut för idag, just när jag höll på att mecka med ovanstående appar. Fick ändra till Metric så blev det bra igen. Skumt.
Även jag hade råkat ut för detta märkte jag igår kväll efter halva träningen. Funderar om det var efter senaste firmwareuppdateringen som den ändrade. Ska hålla lite koll ifall det ändras igen.

Garmin Edge 1000
zanoii sa:
Sambal Oelek sa:
.A. sa:
Även jag hade råkat ut för detta märkte jag igår kväll efter halva träningen. Funderar om det var efter senaste firmwareuppdateringen som den ändrade. Ska hålla lite koll ifall det ändras igen.

It's not a bug, it's a feature!

Garmin Edge 1000
zanoii sa:
Sambal Oelek sa:
.A. sa:

Hände idag igen på ett segment. Det är bara avståndet och klockan som ändras - en gång. Om jag ändrar tillbaka och kör samma eller närmar mig samma segment ändras inget. Kom definitivt med senaste firmwaren.

"The metric system is conquering America and Britain inch by inch"

Garmin Edge 1000
.A. sa:
zanoii sa:
Sambal Oelek sa:
.A. sa:

Hände idag igen på ett segment. Det är bara avståndet och klockan som ändras - en gång. Om jag ändrar tillbaka och kör samma eller närmar mig samma segment ändras inget. Kom definitivt med senaste firmwaren.

Jag har just bytt tillbaka till Garmin efter att ha blivit rätt sur på dem för ~8 år sedan pga dålig mjukvara, buggig firmware och inlåsningar. Vissa saker verkar ha blivit bättre men på firmwaresidan verkar det ju inte ha förbättrats.. :(

Mina inställningar verkar förresten ha ändrats utan att jag hamnade i ett segment. Har inga segment på min runda.

Senast ändrad:
Garmin Edge 1000
.A. sa:
zanoii sa:
Sambal Oelek sa:
.A. sa:

hände på min igår, bara helt plötsligt sådär. Måste vara nya fw ja, aldrig varit med om detta tidigare.

Garmin Edge 1000
Min Garmin1000 laddar inte efter flera försök med olika kablar som fungerar till andra enheter. Läste i tråden att stiften kan ärga, går det att byta eller reklamation till Garmin eller vaska och köpa ny? Enheten är drygt ett år gammal.

Garmin Edge 1000
Tompawe sa:
Vilket är bäst att använda till Garmin edge 1000 för att spara ned data ?.
Garmin connect på dator ?..
Eller Garmin connect appen till telefon ?
det som funkar smidigast för dig :) båda blir ju samma resultat i slutändan. Garmin vet hur fort du cyklar.

På 1000 kan man ju köra WiFi vilket är grymt smidigt. Kan du med fördel ha påslaget hela tiden och så fort du stannat och sparat aktiviteten och den känner av nätet så synkar den automatiskt.

Men vänta nu, jag kör alltid på telefonen, där synkar den ju mot GC automatiskt. På datorn vet jag inte riktigt hur det fungerar, kanske den måste gå via Garmin Express där!? Hur som helst röstar jag för telefon-appen.

Garmin Edge 1000
Garmin Edge 1000
Tompawe sa:
Då ska jag ta ner appen och prova !.
Tack sambal oelek !
Kom på att du måste ställa in wifi via Garmin Express. Har du gjort det så kan den synka via nätet. Då om du har wifi hemma, så går det automatiskt utan appar.

Shit vad jag är kass på att förklara via telefonen. Men testa det om du har wifi. Bästa.

Garmin Edge 1000
Tompawe sa:
Tack sambal oelek !
hej igen. Känner att jag måste skriva lite bättre nu när jag sitter vid dator :)

Alltså, jag rekommenderar WiFi, det är grymt smidigt. Och det är ganska smutt och ta från telefonens wifi för då kan man synka när man är ute på vift.

Så slutsatsen är att telefon-appen är bra tycker jag. Men du måste ställa in WiFi-lösenord och det tror jag man bara kan göra på datorn via Garmin Express. Så ställ in telefonens wifi där, så kommer det funka smidigt att synka mot telefonen sedan.

WiFi kan man som jag sade tidigare ha på jämt för den stängs automatiskt av när man har en aktivitet pågående, så det drar ingen ström i onödan då. Sedan när man stoppar och sparar aktiviteten så kommer den synka automatiskt när man WiFi finns. (även om enheten ligger i sleep mode, dvs, inte helt avstängd).

Så, lycka till och grattis till en bra GPS! Kan också rekommendera OpenMTBMap om du cyklar stig, den medföljande kartan är bara bra till LVG tycker jag.

Garmin Edge 1000
Sambal Oelek sa:
Tompawe sa:
Tack sambal oelek !
hej igen. Känner att jag måste skriva lite bättre nu när jag sitter vid dator :)

Alltså, jag rekommenderar WiFi, det är grymt smidigt. Och det är ganska smutt och ta från telefonens wifi för då kan man synka när man är ute på vift.

Så slutsatsen är att telefon-appen är bra tycker jag. Men du måste ställa in WiFi-lösenord och det tror jag man bara kan göra på datorn via Garmin Express. Så ställ in telefonens wifi där, så kommer det funka smidigt att synka mot telefonen sedan.

WiFi kan man som jag sade tidigare ha på jämt för den stängs automatiskt av när man har en aktivitet pågående, så det drar ingen ström i onödan då. Sedan när man stoppar och sparar aktiviteten så kommer den synka automatiskt när man WiFi finns. (även om enheten ligger i sleep mode, dvs, inte helt avstängd).

Så, lycka till och grattis till en bra GPS! Kan också rekommendera OpenMTBMap om du cyklar stig, den medföljande kartan är bara bra till LVG tycker jag.

Och jag röstar för blåtand till telefonen istället.
Riktigt skönt att få upp inkommande samtal och sms direkt på skärmen. Då vet man om man måste stanna och svara. Sen synkar den över direkt när man klar.

Garmin Edge 1000
Mavve sa:
Och jag röstar för blåtand till telefonen istället.
Riktigt skönt att få upp inkommande samtal och sms direkt på skärmen. Då vet man om man måste stanna och svara. Sen synkar den över direkt när man klar.
jaså :) ok, ja det är ju en smaksak. För mig är det Rule #4 (The bike comes first). Har telefonen i ljudlöst läge eller i flightmode.

Garmin Edge 1000
Mavve sa:

Båda de funktionerna finns ju även på Edge.

Samtal: Settings -> Bluetooth -> Call and Text Alerts. Kräver Bluetooth Smart (4.0).
Synk: Settings -> Wi-Fi -> Auto Upload

Buggen med felaktiga enheter i Edge kvarstår dock för mig och det har inget att göra med segment. Min enhet ställer om sig till statute varje gång jag startar den. Funderar på om det har med Connect IQ-appen Strava Routes att göra. Avinstallerar den som test.

Garmin Edge 1000
Sambal Oelek sa:
zanoii sa:
Min enhet ställer om sig till statute varje gång jag startar den. Funderar på om det har med Connect IQ-appen Strava Routes att göra. Avinstallerar den som test.
det med statue kom också med senaste fw-uppdateringen ?

Säker? Jag trodde också det men är nu inte lika säker. Installerade dem typ samtidigt och efter att jag har avinstallerat Strava Routes har den inte ställt om sig igen. Ska låta det gå lite längre tid innan jag ropar hej.

Garmin Edge 1000
zanoii sa:
Sambal Oelek sa:
zanoii sa:
Min enhet ställer om sig till statute varje gång jag startar den. Funderar på om det har med Connect IQ-appen Strava Routes att göra. Avinstallerar den som test.

Säker? Jag trodde också det men är nu inte lika säker. Installerade dem typ samtidigt och efter att jag har avinstallerat Strava Routes har den inte ställt om sig igen. Ska låta det gå lite längre tid innan jag ropar hej.
aha. Nä det är sant. Nu när man tänker efter lite. Någon skrev i en annan tråd att det var fw men det kanske är appen som spökar. Har inte använt appen på ett tag och har inte heller haft problem på ett tag ?

Garmin Edge 1000
Sambal Oelek sa:
zanoii sa:
Sambal Oelek sa:
zanoii sa:

aha. Nä det är sant. Nu när man tänker efter lite. Någon skrev i en annan tråd att det var fw men det kanske är appen som spökar. Har inte använt appen på ett tag och har inte heller haft problem på ett tag ?

Jag avinstallerade strava routes och har sedan dess startat upp min edge 1000 några gånger. Första två gångerna behöll den metric men nu senaste gången var det freedom units igen. :( Observera att jag har suttit vid skrivbordet, inte cyklat, inte varit utomhus.

Garmin Edge 1000
Jag mailade Garmin support om enhetsbuggen och fick svar att det är ett känt fel och att de jobbar på en lösning (men inte kan ge datum när det är löst).

De rekommenderar att man går till Garmin Connect (på webben) och ändrar device settings till miles, sparar och sedan ändrar tillbaka (och sparar). Om det skulle funka så är det ju samma bugg som uppträdde för något år sedan.

Garmin..

Garmin Edge 1000
Sedan jag ställde om Garmin connect till fel enhet och sedan ändrade tillbaka har inte min Edge 1000 ställt om sig till statute alls, så det verkar vara en fungerande workaround. Samma fel som fanns för några år sedan då.

Garmin Edge 1000
haha, ja se Garmin. Men min har fungerat bra nu även fast jag använt Strava-appen. Konstigt, men så har jag fipplat med lite av varje också, inte just det där dock iofs.

Garmin Edge 1000
Dave1979 sa:
Min Garmin1000 laddar inte efter flera försök med olika kablar som fungerar till andra enheter. Läste i tråden att stiften kan ärga, går det att byta eller reklamation till Garmin eller vaska och köpa ny? Enheten är drygt ett år gammal.

Måste ge credit till Garmin som tog min helt plötsligt stendöda 16 månader gamla Edge 1000 och skickade en ny Edge 1030 i retur.

Garmin Edge 1000
aha, nu har de gjort en update igen (förra kom för 1-2 veckor sedan bara) som verkar rätt intressant:

http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=6735

Changes made from version 14.30 to 14.40:
Improved UI responsiveness.
Fixed an issue preventing Connect IQ apps writing data to object stores.
Updated the Indoor Trainer feature to reset resistance to 10% after finishing a power or resistance workout target step as long as it is not followed by another power or resistance target.

tycker just UI responsiveness har varit kasst på senaste, det blev väl det efter förra updaten säkert :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp