Giro d'Italia, 2026, 9-31/5

När jag tittar på Girot på Eurosport är det fortfarande knappt 60 km kvar just nu (17.34).
Fast dagens etapp är slut enligt cyclingnews.com.
Är det någon mer som haft och har problem med Eurosport?

1000010092.webp

Nåt som jag är tudelad till... Iof gillar jag ju att de ärliga

EF Education kunde ju ba ha sagt redan igår att Vallgren och Shawn var sjuka och att det var därför de inte startade. I stället blev det något i stil med att de behövde vila och rehabilitera sig inför kommande tävlingar.

Samtidigt ligger laget näst sist i WorldTour-rankingen och är i behov av poäng, så rent sportsligt lite respektlöst mot de andra svaga lagen som oxå har likt EF få bra cyklister o kanske oxå vill spara deras. Har man WT licens så kan man inte ba välja russinen.

Även vi i publiken inkl de som står längs vägarna, vill man väl ändå se "alla"?

Hur funkar rankningen? Förstår att lagen bjuds in till större tävlingar och att lagen plockar poäng på diverse tävlingar. Men är rankningen baserad på totala poäng? Kan man då ha ett enormt lag som deltar med massa cyklister på diverse tävlingar runt om i världen och samlar skitmånga poäng för att öka rankningen, så att man sen kan spara på toppcyklisterna som kan chilla med två-tre större race per år bara medan resten kör varje helg under högsäsong och poängmaxxar?

Hur funkar rankningen? Förstår att lagen bjuds in till större tävlingar och att lagen plockar poäng på diverse tävlingar. Men är rankningen baserad på totala poäng? Kan man då ha ett enormt lag som deltar med massa cyklister på diverse tävlingar runt om i världen och samlar skitmånga poäng för att öka rankningen, så att man sen kan spara på toppcyklisterna som kan chilla med två-tre större race per år bara medan resten kör varje helg under högsäsong och poängmaxxar?

Inte riktigt... Alla 18st WT lag (WorldTour) är garanterad start på alla "de stora tävlingarna" och PRT (ProTeam) lagen hoppas ju på wildcard.
Ex De är ju UNO-X första år i WT sreien iår. Tidigare fick de ett wildcards i Tour de France men iår får de starta i alla stora tävlingar.
Sen är de väl begränsat hur många cyklister de är i ett lag (typ 28?) och poäng räknas från ett antal cyklister i laget

Så just nu ligger EF på gränsen och Team Picnic Post NL riktigt illa till.

De är ju även i de största o mest prestigefyllda tävlingarna som man får mest poäng

Inte riktigt... Alla 18st WT lag (WorldTour) är garanterad start på alla "de stora tävlingarna" och PRT (ProTeam) lagen hoppas ju på wildcard.
Ex De är ju UNO-X första år i WT sreien iår. Tidigare fick de ett wildcards i Tour de France men iår får de starta i alla stora tävlingar.
Sen är de väl begränsat hur många cyklister de är i ett lag (typ 28?) och poäng räknas från ett antal cyklister i laget
Tack för bra sammanfattning!

SD works verkar ha gjort bort sig rejält i damernas giro. Wiebes helt överlägsen på första etappen men diskad och utkastad från loppet pga för lätt cykel.
Hade de läst på Happy så hade de förstått vikten av kalibrerad våg. Klantigt.

När jag skrev om cykel team o UCI rankingen så glömde jag ju nämna svenska Lucky Sport Cycling Team. (Borde ha en egen tråd här på happy, om de inte finns)

De har i årets säsong samlat ihop 83p (90p enl First Cycling) o har en bit kvar till att utmana de bättre lagen.
2025 fick de ihop 76p, så de går ju framåt

Får korrigera o länka in rätt uppgifter. SD Works skriver att de är hela 20gram.
Oj oj!

Fråga: När cyklarna vägs är det komplett med dator, vattenflaskor, sändare och klistermärken/skyltar osv. (men utan kedja såklart, vi snackar ändå komplett här ju) eller väger cyklarna egentligen under 6,9 kg men når 6,9 kg när man smäller på alla accessoarer?

Just inom damloppen kan jag inte förstå varför dom har samma krav på cyklarna som männen har. Ja det finns väl långa kvinnor som cyklar också, men dom flesta är väl kortare och har därför mindre cyklar med kortare vevarmar och allt det där, så cyklarna väger mindre per automatik? Sätt gränsen vid 6 kg eller 5,8 kg eller nåt istället för damerna. Och sänk för tusan minimumbredden på styrena!

När jag skrev om cykel team o UCI rankingen så glömde jag ju nämna svenska Lucky Sport Cycling Team. (Borde ha en egen tråd här på happy, om de inte finns)

De har i årets säsong samlat ihop 83p (90p enl First Cycling) o har en bit kvar till att utmana de bättre lagen.
2025 fick de ihop 76p, så de går ju framåt
Tack! Ja då förstår man skillnaden mot worldtour-lag lite bättre. Har dock fortfarande ingen koll på exakt vad som ger poäng (förutom att vinna då antar jag?) och hur mycket poäng olika tävlingar ger. Men antar att större tävlingar ger fler poäng? Typ att vinna en etapp i Vueltan/Girot/Touren eller vinna hela skiten ger väl mycket mer än att ta pallplats i Fiskartorpets GP?

IMG_3899.webp

Hade de läst på Happy så hade de förstått vikten av kalibrerad våg. Klantigt.

Jag är väl mer nyfiken på hur UCI väger. Om det får fela max 10 g (0,15%) så borde de använda en balansvåg med kalibrerad motvikt. Annars kan t o m variationer i gravitationen avgöra...

Hur som helst är det ett väldigt hårt straff att bli utesluten ur ett etapplopp för ett i praktiken betydelselöst regelbrott.

Det finns i mina ögon en poäng i att ha ett regelverk som inte innehåller bedömningar kring huruvida något hade någon praktisk betydelse.

Sen måste man förstås hantera mätfel på ett rimligt sätt så att cyklister inte riskerar att bli diskade p.g.a. t.ex. kalibreringsfel eller slumpmässiga fel mätningen.

SD Worx skrev något som jag tolkade som att de ifrågasatte mätningarnas korrekthet i form av att Wiebes cykel gått igenom ett antal kontroller tidigare under säsongen och inget ändrats sen dessa mätningar gjordes.

Dom behöver skaffa en referensvikt som väger exakt 6.8 kg, från franska Bureau international des poids et mesures, som ansvarar för sånt ! Självklart, kan inte överlåtas till någon random badrumsvåg som UCI tagit med sig.
Dessutom blir vikten olika om man väger på 2000 m höjd eller vid havsytan, detta måste UCI givetvis ta hänsyn till !

Senast ändrad:
Är ju knappast så att de sitter och tillverkar referensvikter, i synnerhet som kilogrammet inte längre definieras utifrån en fysiskt existerande vikt. Och även när definitionen baserades på en fysiskt existerande vikt undrar jag om vem som helst kunde beställa godtyckliga vikter därifrån.

De kunde väl ha en referenscykel istället då? Typ en Canyon som det står ”6,8 kg ohne Pedalen” på hemsidan. Tyskarna kan man ju lita på. Så kunde någon UCI-domare lyfta den med höger arm och den aktuella cykeln med vänster och känna efter vilken som väger mest.

Tack! Ja då förstår man skillnaden mot worldtour-lag lite bättre. Har dock fortfarande ingen koll på exakt vad som ger poäng (förutom att vinna då antar jag?) och hur mycket poäng olika tävlingar ger. Men antar att större tävlingar ger fler poäng? Typ att vinna en etapp i Vueltan/Girot/Touren eller vinna hela skiten ger väl mycket mer än att ta pallplats i Fiskartorpets GP?
Har inte riktigt koll, men på en vanlig etapp i Girot får de 15 bästa cyklisterna poäng, från 180p att vinna o en 15plats ger 2p.
Oklart va man får för hela loppet eller de andra tröjorna.

Tar du en endags tävling typ Milano-San Remo gav den 800p till vinnaren. En cyklist på 25 plats fick väl 30p.

Lucky cyklisterna deltog ju i Tour of Lithuania i veckan (5 etapper)
En etapp seger gav 7p och en 3plats 1p
Vinna hela loppet gav 40p, 10a 3p
Inte så mycket poäng alltså 😉🤷‍♂️

Tillbaka
Topp