Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur funkar rankningen? Förstår att lagen bjuds in till större tävlingar och att lagen plockar poäng på diverse tävlingar. Men är rankningen baserad på totala poäng? Kan man då ha ett enormt lag som deltar med massa cyklister på diverse tävlingar runt om i världen och samlar skitmånga poäng för att öka rankningen, så att man sen kan spara på toppcyklisterna som kan chilla med två-tre större race per år bara medan resten kör varje helg under högsäsong och poängmaxxar?
Tack för bra sammanfattning!Inte riktigt... Alla 18st WT lag (WorldTour) är garanterad start på alla "de stora tävlingarna" och PRT (ProTeam) lagen hoppas ju på wildcard.
Ex De är ju UNO-X första år i WT sreien iår. Tidigare fick de ett wildcards i Tour de France men iår får de starta i alla stora tävlingar.
Sen är de väl begränsat hur många cyklister de är i ett lag (typ 28?) och poäng räknas från ett antal cyklister i laget
SD works ... Wiebes ... diskad ...pga för lätt cykel.
Vete mig tusan om det inte hade funkat med 9,6 kg också med tanke på hur platt etappen var. Känns oerhört klantigt.Känns onödigt att ligga så nära gränsen hon hade vunnit om cykeln vägt 6,9.
Hade de läst på Happy så hade de förstått vikten av kalibrerad våg. Klantigt.SD works verkar ha gjort bort sig rejält i damernas giro. Wiebes helt överlägsen på första etappen men diskad och utkastad från loppet pga för lätt cykel.
Oj oj!Får korrigera o länka in rätt uppgifter. SD Works skriver att de är hela 20gram.
Verklaring Team SD Worx – Protime na diskwalificatie Lorena Wiebes
teamsdworxprotime.com
Tack! Ja då förstår man skillnaden mot worldtour-lag lite bättre. Har dock fortfarande ingen koll på exakt vad som ger poäng (förutom att vinna då antar jag?) och hur mycket poäng olika tävlingar ger. Men antar att större tävlingar ger fler poäng? Typ att vinna en etapp i Vueltan/Girot/Touren eller vinna hela skiten ger väl mycket mer än att ta pallplats i Fiskartorpets GP?När jag skrev om cykel team o UCI rankingen så glömde jag ju nämna svenska Lucky Sport Cycling Team. (Borde ha en egen tråd här på happy, om de inte finns)
De har i årets säsong samlat ihop 83p (90p enl First Cycling) o har en bit kvar till att utmana de bättre lagen.
2025 fick de ihop 76p, så de går ju framåt
Hade de läst på Happy så hade de förstått vikten av kalibrerad våg. Klantigt.
Har inte riktigt koll, men på en vanlig etapp i Girot får de 15 bästa cyklisterna poäng, från 180p att vinna o en 15plats ger 2p.Tack! Ja då förstår man skillnaden mot worldtour-lag lite bättre. Har dock fortfarande ingen koll på exakt vad som ger poäng (förutom att vinna då antar jag?) och hur mycket poäng olika tävlingar ger. Men antar att större tävlingar ger fler poäng? Typ att vinna en etapp i Vueltan/Girot/Touren eller vinna hela skiten ger väl mycket mer än att ta pallplats i Fiskartorpets GP?