Gör något åt det vassa gruset

• Trådstartare Trådstartare Ny
  • Start datum Start datum

Ny

Ny medlem
Så det är inte bara i karlstad det händer. Ifjol gjorde karlstad kommun samma sak och använde
vasst stenkross med massa punkteringar som följd. Men efter kritik så tog de sitt förnuft till
fånga och ändrade på det så nu ligger det annat grus på cykelbanorna i stan.

Tjabba...

I mitt förra jobb så låg mitt ansvar på sand (o hållfasthet) och jag har svårt att tro att det finns någon här på HappyMTB som är mer nördig på sand än mig... Hur som helst... När det gäller sand, eller som i det här fallet grus, i syfte som halkbekämpningsmedel, så måste man först och främst se till syftet. Syftet i det här fallet är att undvika halkolyckor. För ändamålet är kantigt grus det absolut bästa alternativet. Tyvärr gillar inte gummiblandningen i däcket denna egenskap... Men oavsett - mot halka är kantigt grus det absolut bästa, så jag förstår deras tanke - halkbekämpning...
Det absolut bästa för våra cykeldäck vore helt klart sand. Gärna ett kantrunt sand med en medelkornstorlek på 0,33 mm. Nackdelen med sand är att det inte ligger kvar eller att det behövs nytt vid minsta snöfall eller vid minsta töväder... Kort och gott; sand blir dyrt men är bra för däcken...

Henke :)

Hellemar skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjabba...
>
> I mitt förra jobb så låg mitt ansvar på sand
> (o hållfasthet) och jag har svårt att tro att
> det finns någon här på HappyMTB som är mer
> nördig på sand än mig... Hur som helst... När
> det gäller sand, eller som i det här fallet
> grus, i syfte som halkbekämpningsmedel, så
> måste man först och främst se till syftet.
> Syftet i det här fallet är att undvika
> halkolyckor. För ändamålet är kantigt grus det
> absolut bästa alternativet. Tyvärr gillar inte
> gummiblandningen i däcket denna egenskap... Men
> oavsett - mot halka är kantigt grus det absolut
> bästa, så jag förstår deras tanke -
> halkbekämpning...
> Det absolut bästa för våra cykeldäck vore helt
> klart sand. Gärna ett kantrunt sand med en
> medelkornstorlek på 0,33 mm. Nackdelen med sand
> är att det inte ligger kvar eller att det behövs
> nytt vid minsta snöfall eller vid minsta
> töväder... Kort och gott; sand blir dyrt men är
> bra för däcken...
>
>
> Henke :)

Jo du har rätt i att det finns fördelar ur ekonomiskt perspektiv och med avseende på halkbekämpningen. I GCM handboken har Sveriges kommuner och Landsting i samarbete med Trafikverket rekommenderat kubiskt eller tumlat grus som den bästa lösningen. Jag förstår inte varför man inte kan göra GCM handboken till ett styrande dokument, det skulle förbättra mycket för oss som cyklar. Som det ser ut nu sitter någon självutnämnd expert i varje kommun och hittar på allvärldens krångel för oss cyklister samtidigt som andra i kommunen skriver vackra policyn om hur bra det är att cykla och hur bra kommunen är för cyklister på kommunens hemsida.

Tjabba...

Jomper: Med kornkurva menar du resultatet av en siktanalys och "som vanligt" är det ju bäst med så lite damm som möjligt, alltså så lite partiklar från de tre finaste siktarna. När man köper sand från t.ex Råda Sand AB så får man med en siktanalys och det finns siktanalyser på alla deras olika sandtyper på deras hemsida. Dock tror jag att siktanalysen i sig inte är så primär utan att man bara byter ut det vassa gruset mot sand... Eller ett kantrundare grus...

Ny: Självklart använder de det vassa gruset till följd av ett bättre pris, konstigt vore det ju annars, men självklart håller jag med om att något annat än "nubb" och "spanska riddare" borde användas.

Henke :)

Ny skrev:
> >
>
>
> Det började med ett mittuppslag i dagens sn.se,
> sedan blev det intervju i P4 och vad jag vet
> kommer det även i Östnytt 19.15. (finns nog som
> play för den som vill titta)
> Bifogar utskrift från dagens Sörmlands Nyheter:

Inget nytt på 40 år? Mer än att gruset ifrån verket förstörde allt med gummi på då.

Är det någon som ifrågasätter grusets existens öht.

Jag har svårt att se att det får någon reell säkerhetshöjande effekt alls på cykelbanor.

Räknar man se med tiden gruset ligger kvar efter att plusgrader inträtt och då skapar taskig friktion lär nettoeffekten av grusandet bli starkt negativ för trafiksäkerheten.

Hellemar får rätta mig om jag har fel, men är det inte så att grus som sopas upp på våren inte kan användas igen för att det är "utslitet"? Det borde väl passa bra till cykelbanor där man inte vill ha vassa stenar i däcken?

perzzon skrev:
> Är det någon som ifrågasätter grusets existens
> öht.
>
> Jag har svårt att se att det får någon reell
> säkerhetshöjande effekt alls på cykelbanor.
>
> Räknar man se med tiden gruset ligger kvar efter
> att plusgrader inträtt och då skapar taskig
> friktion lär nettoeffekten av grusandet bli
> starkt negativ för trafiksäkerheten.

Jag tycker inte heller att det gör någon som helst nytta på just cykelbanan. När det verkligen är isigt ligger det ändå för glest och sen blir det bara halt.

Större delen av min pendlingsväg har dock grusats väldigt sparsamt i år. De har övergått till extremt noggrann plogning och salt istället (om jag inte visste att de inte sopar i GBG skulle jag trott det ;) ). Gissa om jag kommer att vara glad om någon månad när det redan i början av våren är grusfritt :)

Jag tror på bra plogning och att folk får köpa vinterdäck till cykeln så slipper man halka och punkteringar. Billig investering för mig som cyklist tycker jag...

Buddhist-cyklist måste ju vara den optimala lösningen, det kan iof ta lite tid att komma fram....

722820965.pic

aahlborg skrev:
> Hellemar får rätta mig om jag har fel, men är
> det inte så att grus som sopas upp på våren
> inte kan användas igen för att det är
> "utslitet"? Det borde väl passa bra till
> cykelbanor där man inte vill ha vassa stenar i
> däcken?

Fast det beror väl på att det blir så förorenat under sin tid på vägen? Dessutom kan det följa med glas och allsköns skit som hamnar på cykelbanan om det inte gruset hanteras på nåt sätt innan. Och hanteringskostar pengar och tar tid vilket gör det lättare att ta nytt grus.

42Hz skrev:
> https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:AN
> d9GcQGWra3jorHX4CvTKa8AUuc0SfISF8FE_PhQrNrSLIavsYl
> OMu3OA

+1! :)

Eller så kompromissar man och pendlar med en "vanlig" mtb med fylliga och lättrullade Conti Race King 2.2 ProTection i dödsgruset, när man inte behöver dubb förstås. Jag har inte haft punka på flera år med dessa slitstarka däck i stadsmiljö.

Om vi hoppar från cykelvägen till bilvägarna. Finns det någon miljö/kostnadsanalys på detta
förhatliga vägsaltet som vräks ut varje vinter? Det känns som att det förstör mer än gör nytta.

aahlborg skrev:
> Hellemar får rätta mig om jag har fel, men är
> det inte så att grus som sopas upp på våren
> inte kan användas igen för att det är
> "utslitet"? Det borde väl passa bra till
> cykelbanor där man inte vill ha vassa stenar i
> däcken?

Det får inte återanvändas eftersom de samlar på sig stora mängder föroreningar från vägarna, så det skulle räknas som att sprida miljöskadligt material att hälla ut det igen. Försök med tvätt har gjorts men det var väl ingen ekonomi i det...

geologen skrev:
> aahlborg skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Hellemar får rätta mig om jag har fel, men är
> > det inte så att grus som sopas upp på våren
> > inte kan användas igen för att det är
> > "utslitet"? Det borde väl passa bra till
> > cykelbanor där man inte vill ha vassa stenar i
> > däcken?
>
> Det får inte återanvändas eftersom de samlar
> på sig stora mängder föroreningar från
> vägarna, så det skulle räknas som att sprida
> miljöskadligt material att hälla ut det igen.
> Försök med tvätt har gjorts men det var väl
> ingen ekonomi i det...

LOL - moment 22 deluxe.

Men sand låter ju som ett kanonalternativ, inget att sopa upp när snön försvinner. Så slipper man cykla runt på vasst grus till mitten av maj...

Om problemet är att man måste sanda oftare än man behöver grusa så kan man ju fundera på varför det inte grusas på alla "bilvägar" istället för att använda salt som ändå bara försvinner så fort det blåser lite eller kommer lite regn.

Är inte gruset mest för gångarna? Har man dubb är det ju bara i vägen och ökar rullmotståndet och vurprisk. Fick jag önska för egen del skulle man inte grusa alls, har ingen nytta av det så länge jag hojjar.

jonja skrev:
> Är inte gruset mest för gångarna? Har man dubb
> är det ju bara i vägen och ökar rullmotståndet
> och vurprisk. Fick jag önska för egen del skulle
> man inte grusa alls, har ingen nytta av det så
> länge jag hojjar.

Så länge de inte plogar gångbanorna utan bara cykelbanan så kan det mycket väl vara så att gruset är till för att underlätta för de som går där ;)

Vasst grus vs vanligt grus
Aero racer vs icke aero

Hur noga är det liksom. Klart det ena är bättre men är det så jäkla mkt bättre?
Nån grusgubbe har väl lobbat så hårt att det till slut blivit standard

leffo skrev:
> Vasst grus vs vanligt grus
> Aero racer vs icke aero
>
> Hur noga är det liksom. Klart det ena är bättre
> men är det så jäkla mkt bättre?
> Nån ekonom har väl lobbat så hårt att det
> till slut blivit standard

Rättade lite ;)

leffo skrev:
> Vasst grus vs vanligt grus
> Aero racer vs icke aero
>
> Hur noga är det liksom. Klart det ena är bättre
> men är det så jäkla mkt bättre?
> Nån grusgubbe har väl lobbat så hårt att det
> till slut blivit standard

Jag har fått för mig att det finns eu förbud att sprida runt naturgrus och att man måste använda kross. Min åkarkompis sa nåt sånt när jag skulle ha sandlådesand. Men det finns säkert nån kunnig som kan grusa min kunskapa

För övrigt är korallsand the shit
Befinner mig på koh samet och har inte halkat en enda gång

El Stupido skrev:

>
> För övrigt är korallsand the shit
> Befinner mig på koh samet och har inte halkat en
> enda gång

Fy fan, vilken jävla käftsmäll.

El Stupido skrev:
> Jag har fått för mig att det finns eu förbud
> att sprida runt naturgrus och att man måste
> använda kross. Min åkarkompis sa nåt sånt när
> jag skulle ha sandlådesand. Men det finns säkert
> nån kunnig som kan grusa min kunskapa

Ja, sand är väl en ändlig resurs så man har valt att använda kross. Men det finns ju bättre och sämre kross, det är bara kommunerna som är snåla och vill spara pengar på det billiga krosset.

garfunkah skrev:
> El Stupido skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har fått för mig att det finns eu förbud
> > att sprida runt naturgrus och att man måste
> > använda kross. Min åkarkompis sa nåt sånt
> när
> > jag skulle ha sandlådesand. Men det finns
> säkert
> > nån kunnig som kan grusa min kunskapa
>
> Ja, sand är väl en ändlig resurs så man har
> valt att använda kross. Men det finns ju bättre
> och sämre kross, det är bara kommunerna som är
> snåla och vill spara pengar på det billiga
> krosset.

Så är det, sand är dyrt och ändlig resurs. Krossat grus är också ändligt, men en biprodukt vid krossning av andra fraktioner. Extra vasst dödsgrus beror på bergets egenskaper och flisighet. Normalt får man inte använda för flisigt grusmaterial i anläggningskonstruktioner då det är för sprött och håller för dåligt. Då sprider man denna billiga biprodukt på cykelbanorna istället.

Så för att "Göra något åt det vassa gruset" är det bara att lätta på lädret, betala mer i kommunalskatt och köpa sand eller grus med rätt flisighet.
//MtbL

Senast ändrad:
MtbLars skrev:

>
> Så för att "Göra något åt det vassa gruset"
> är det bara att lätta på lädret, betala mer i
> kommunalskatt och köpa sand eller grus med rätt
> flisighet.
> //MtbL

Eller så räknar man in alla faktorer i ekvationen och kontrollerar om dyrare grus faktist är en större kostnad.

Men ärligt de kan väl sprida samma grus i flera år. Föroreningar!? Det mesta gruset är väl på cykel och gångbanor. Och om vi ska snacka föroreningar kan vi väl stänga av all trafik utom ambulans och dylikt i städerna.

Bild på det vassa gruset. Exemplaret är plockat från ett punkterat däck, och misstankarna var förstås stora att det orsakade punkan. Men inte denna gång, det hittades också en tagg från en buske rakt genom däcket, helt osynlig men kändes från insidan.

DSC_1024.JPG

Jag skulle på det starkaste rekommendera att kontakta kommunen trafikingenjör eller den som är ansvarig för väghållningen och begära full ersättning för däck, slang och byte. Förutsatt att däcket inte var slut redan. Ta med vassa stenen och visa!

Tillbaka
Topp