Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Andra morgonen i rad som jag fick fälla in backspegeln på en bil som blockerade både cykelbana och trottoar på Hamngatan mitt Norrmalmstorg.

Nu körde jag inte den vägen idag men de pratade på P4 imorse om Skeppsbron och att bilförarna verkar ignorera genomfartsförbudet. Det ska skyltas bättre och bötas mera. De nämnde också att gående, cyklister och kollektivtrafik är det prioriterade att klara vid Slussenbygget, kändes lite bra. Tacksam för att jag inte kör bil till jobbet längre.

fhloston sa:
Vegan sa:
Tog cükeln för första gången på nästan 2 veckor pga. anledning (anledning innefattar en kombo av vedklabbe som inte ville stå av sig själv, en yxa och 5 stygn). Skulle lämna bilen på verkstan i Lund så det passade bra att hiva in hojjen i skuffen och cykla från verkstan till jobbet. -6 och en fin soluppgång. Kan ha det sämre :-)

Diadora lobstervantar var ok, lite varma sista halvmilen.

Ajajaj, har du redovisat stygnen i misärtråden?

Nej, dessvärre inte. När jag satt på sjukan och väntade på läkaren tänkte jag att det faktiskt var ett tillfälle att posta i misärtråden men när jag sen loggade in och såg Marrans bilder på sitt ben var det ju ridå ner... Misär fick på nått sätt en ny nivå.

Dessutom fick jag aldrig upp mobilen för att ta en bild på själva hacket vilket var bra mycket häftigare och misärigare än några få stygn...

jomper sa:
Andra morgonen i rad som jag fick fälla in backspegeln på en bil som blockerade både cykelbana och trottoar på Hamngatan mitt Norrmalmstorg.

Nu körde jag inte den vägen idag men de pratade på P4 imorse om Skeppsbron och att bilförarna verkar ignorera genomfartsförbudet. Det ska skyltas bättre och bötas mera. De nämnde också att gående, cyklister och kollektivtrafik är det prioriterade att klara vid Slussenbygget, kändes lite bra. Tacksam för att jag inte kör bil till jobbet längre.

Eh... hur menar de nu?
Framtidsvisionen http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/nya-slussen-bikes-vs-cars.htm

Nuläget: Ska du åka från Skeppsbron till Stadsgården får du antingen ta dig tvärs över till Munkbron för att ta dig an knäppkrökarna innan du kan svänga österut eller så får du, som jag, diagonala 4 filer genom den nya rondellen och upp på Saltsjörampen mot enkelriktat. Det tredje alternativet är att stanna vid sista rödljuset, leda cykeln över, för att sedan leda eller trampa upp för rampen mot trafiken.

Skitdåligt för cyklister i min bok. Verkligen pissigt faktiskt.

IngvarW sa:
Vid fotografiska stod ett romerskt par mitt i banan och dividerade troligen om vem som skulle bära packningen. Den var utspridd över cykelbanan och folk plingade utan att få någon reaktion.

Det var väl ett romskt par? Eller var det italienare från Rom?

JKolmo sa:
IngvarW sa:
Vid fotografiska stod ett romerskt par mitt i banan och dividerade troligen om vem som skulle bära packningen. Den var utspridd över cykelbanan och folk plingade utan att få någon reaktion.

Det var väl ett romskt par? Eller var det italienare från Rom?

Jag hann aldrig fråga. Kan ha varit både och. Killen hoppade lite och gjorde åkarbrasor så han behövde nog ett glas rom.

bompet sa:
Noterat under morgonens -8°C pendling i Göteborg; Silikon grippern på italienska benvärmare är inte byggd för låga tempereraturer. Den blir stel och greppar inte. Resultatet blir en skön Flashdance-look och kalla lår.

Jag har en princip att inget italienska ingenjörer har haft med att göra får användas på min cykel. Får nog utöka det till kläder också...

Min Bianchi-vinterjacka från italienska Nalini är jäkligt snygg om jag får säga det själv. Dess förmåga att släppa igenom fukt är dock lite begränsad. Cyklade mig rejält svettig i -12 i januari. Efter långfika frös den till pansar när jag kom ut, iof bra om man skall desarmera bomber men det gör jag så sällan.

Om du som körde en mörk minibuss från Sats i Mörby vid 18-tiden ikväll med cykel lastad baktill läser detta: kolla cykeln innan du sätter dig på den. Cykeln slog rejält i marken när du körde upp från parkeringsgaraget.

I övrigt en skön myspendling i kylan.

Just nu så hatar jag min cykel, punka på bakdäcket när jag hade bråttom hem, kedja som rappar över på framdrevet och vissa kuggar på kassetten, växlar som funkar kasst - skittråkigt att cykla helt enkelt.

Givetvis är det ett Schwalbe Winter däck som bråkar, rullat nästan två vintrar så det är väl slut helt enkelt.

izar sa:
Just nu så hatar jag min cykel, punka på bakdäcket när jag hade bråttom hem, kedja som rappar över på framdrevet och vissa kuggar på kassetten, växlar som funkar kasst - skittråkigt att cykla helt enkelt.

Givetvis är det ett Schwalbe Winter däck som bråkar, rullat nästan två vintrar så det är väl slut helt enkelt.

Lite helgservice på pendlaren är inte helt fel. Min får ny kedja på 150 mil intervall vintertid, på 200 sommartid. Då pallar kassett och storkaka 1000.

Bytte just kedjan i helgen då den var slut, såg då att klingan såg rätt så spetsig ut. Skulle ha behållt den gamla kedjan på och bytt allt istället.

Vinterhelvetet sliter fruktansvärt hårt på drivlinan.

0625
Snart är den uppe, lilla solen.
Fast imorgon blir det dubbdäck igen. För 1 dag :)

Bilagor

• DSC_0356.JPG
    DSC_0356.JPG
    86.4 KB · Besök: 34
-4 och ganska fuktigt. Allt för varmt för mina lobstervantar. Får bli de tunna fingervantarna på väg hem ikväll. Solen nästan uppe när jag kom till jobbet. Trött på mörkret och kylan nu...

Tredje dagens pendling. Trötta ben är bara förnamnet. Bonkade rejält på vägen hem igår, glömt bort hur mkt mer energi som går åt när man pendlar. Fulldubbat underlättar ju inte direkt. men bakdäcket ska nog bytas om det inte kommer massa snö imorgon. Sopsaltat på i stort sett hela min pendlingsväg. Otroligt skönt att slippa grus och modd.

Trevlig liten pendling och inget direkt att anmärka på. Dock är det temporära trafikljuset för cyklar vid anslutningen till slussen från Stadsgårdskajen inte min vän, det är aldrig grönt när jag kommer.

Försökte mig på blandade intervaller runt och i Årsta och Östberga. Jag vet inte...om det blev så effektiv träning...men jag fick upp pulsen i alla fall.

Trött!

IngvarW sa:
Dock är det temporära trafikljuset för cyklar vid anslutningen till slussen från Stadsgårdskajen inte min vän, det är aldrig grönt när jag kommer.

Tyckte ena trafikljuset visade grönt och det andra rött när jag skulle passera. Blev därför förvirring gentemot en bilist som inte heller verkade veta om hen skulle köra. Jag vann arga leken och körde först.

Rätt mysig, sval och rätt glest med cyklister ute. Och glest med cyklar i garaget också. Folk börjar måhända redan ruttna vintern. Och det kan man ju haja.

På vägen hem i går blev det mjukare och mjukare i bakdäcket. Kändes som världens långsamaste pyspunka. I morse var det ändå inte platt vilket jag hade förväntat mig. Utan när jag inspekterade däcket lite någrannare noterade jag att ventilkäglan hade gängat upp sig lite. En plattång, pump och en minut senare var jag på väg ut.

Cyklingen var händelselös även om jag för första gången sedan förra veckans förkylning orkade trycka på lite. Kom fram svettig och glad.

Lite segt idag, längtar efter sommardäck och värme.

Igår hände en lustig sak: jag kom ikapp och körde om en cyklist som körde ungefär hälften så fort som mig, varpå han omedelbart ökade farten och lade sig bakom. Sedan låg han och slickade bakhjul i ett par kilometer innan han pressade sig förbi, på ett ställe där det blev lite trångt så att han nästan höll på att hamna utanför cykelbanan. Han ville verkligen om. När han kommit om cyklade så han något tiotal meter innan han började sakta ner och signalera att han skulle svänga höger in i villaområdet. WTF? Varför skulle muppen köra om då?

-3 och fint väder. Jäklar vad tidigt det blir ljust nu! Inte månag ute på hoj så det går långsamt i avsaknad av harar på cykelvägarna.

Nu kan det bli barmark tack! Orkar inte slänga på dubbisar på crossen. Lat? Well Bromptonen har dubb så den får vara pendlarvapnet. Ikväll blir det träslöjd på kajakklubben. Kurs att tillverka grönlandspaddel. Det kommer sväras en hel del ifrån min sida.

planB sa:

Igår hände en lustig sak: jag kom ikapp och körde om en cyklist som körde ungefär hälften så fort som mig, varpå han omedelbart ökade farten och lade sig bakom. Sedan låg han och slickade bakhjul i ett par kilometer innan han pressade sig förbi, på ett ställe där det blev lite trångt så att han nästan höll på att hamna utanför cykelbanan. Han ville verkligen om. När han kommit om cyklade så han något tiotal meter innan han började sakta ner och signalera att han skulle svänga höger in i villaområdet. WTF? Varför skulle muppen köra om då?

Han ville vinna så klart.

Fin morgon, segade mig förbi ett svetto av kvinligt kön i backen upp vid Naturhistoriska, hon la sig sedan och sög hjul till rödlyset vid Kräftriket där hon körde mot rött och jag stannade. Annars rätt så händelselöst och ointressant. Två "bajssugarbilar" inom 50m från varandra på Roslagsgatan, någon som försökt spola ned nåt olämpligt där?

planB sa:

Kör man bil händer det där lite då och då, bilister som ligger för nära bakom, kör om på fel ställe för att sedan direkt svänga i nästa korsning. Man slutar aldrig förvånas över en del beteenden.

Dagens pendling var skön och händelselös. Det lilla snölager som ligger lite här och där suger lite extra kraft ur benen.

Rätt ointressant.
"Brände" ett rödljus vid dödsmördarfällan Hornstull.
Enbart för att inte hamna under två långa bussar.

Skäms men lever.

SuperApe sa:
planB sa:

Han ville vinna så klart.

Målet var att du skulle bli kränkt.

Fjärdebrunn sa:
Fin morgon, sliten gubbe, abonnerar på läskiga möten vid Fotografiskas knut.

Är det möjligen du, i blåaktig jacka och skägg på nåt racerliknande, som jag har mött mån, tis, ons vid fotografiska? Ytterst nära att fronta både mån och ons pga dina(?) våghalsiga omkörningar. Tur att jag var beredd idag...

Jag: turkos jacka, skägg, på nåt racerliknande...

aexjope sa:
Fjärdebrunn sa:

Är det möjligen du, i blåaktig jacka och skägg på nåt racerliknande, som jag har mött mån, tis, ons vid fotografiska? Ytterst nära att fronta både mån och ons pga dina(?) våghalsiga omkörningar. Tur att jag var beredd idag...

Måndag är jag oskyldig till men dagens encounter tar jag på mig då jag satt och såsade där jag inte borde. Sorry!

Edit: ska hälsa nästa gång ist :)

Senast ändrad:
Fjärdebrunn sa:
aexjope sa:
Fjärdebrunn sa:

Måndag är jag oskyldig till men dagens encounter tar jag på mig då jag satt och såsade där jag inte borde. Sorry!

Ahmen kom igen, här fanns ju underlag för världens beef, o så ber du om ursäkt.
BESVIKEN!!

Pendlingen var som vanlig.

Blev en fostrande resa idag hade sällskap med dabac på test el hojen och jag erkänner villigt att jag inte hade en chans uppför så det blev lite av intervall träning idag i mina försök att hänga med uppför. Blev lite lustigt att försöka ha en konversation också när jag andades som en blåsbälg efter backarna och dabac är helt oberörd. Testade även hojen så nu finns det en bild med mig iklädd hovet jacka gränslande en el hoj. Undrar i vilket obskyrt samband den bilden kan dyka upp. I övrigt hade jag och en bilist vid Årstafältet olika uppfattningar vad som gäller vid en cykelpassage. Nu snart dags att dra hem

Senast ändrad:
AxelSthlm sa:
Fjärdebrunn sa:
aexjope sa:
Fjärdebrunn sa:

Ahmen kom igen, här fanns ju underlag för världens beef, o så ber du om ursäkt.
BESVIKEN!!

Pendlingen var som vanlig.

Jag är glad att alla är vänner. Hade ändå inget chips. Ja, jag ljög. Snart dags att tzzykkla hemåt.

Tillbaka
Topp