Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

tuta sa:
Taxi ställer sig demonstrativt i cykelboxen. Taxi lägger sig ett par decimeter bakom mig. När bussen framför stannar vid ett obevakat övergångsställe trycker taxin plattan i mattan och kör om. Inte en chans att han kan ha sett var på övergångsstället någon fanns. Bland det dummaste jag sett i trafiken. Om den inte körde om nästa taxi och drog rödlyset så var regplåten "amiral 5".

Från fordonsregistret:
Ägare/Brukare
Namn: AMIRALEN TAXI AKTIEBOLAG
Adress: HAMMARBY ALLÉ 3 A 11TR/SANDQVI
Postnr: 120 32 Förvärvsdatum: 2014-12-29

Säg gärna till dem: http://www.amiralentaxi.se/VÄLKOMMEN/valkommen.htm

Varför vänder sig deras sida endast till förarna? De kanske inte har något intresse av kunder utan bara finns till för att bränna gummi och köra på såna där cyklistjävlar som tror att de har på gatan att göra.

nisseson sa:
Jag funderade på det men de gånger jag säger till verkar det inte hjälpa. Det brukat bara sluta med att alla är ännu argare än de var från början så jag tänkte att detta var en lagom uthängning. Och jag får än gång påpeka att jag kollade inte regnumret förrän jag kom till rödlyset strax efter den makalöst dåliga omkörningen så det finns en (väldigt liten) chans att det faktiskt var en annan bil som var skyldig. Men då måste han ha gjort några fler fantastiskt dåliga manövrar på kort tid.

De gånger yrkestrafik gör något riktigt dumt, agressivt snarare än misstag, brukar jag maila ansvarig på firman. Ett trevligt mail där jag kort och sakligt beskriver vad som hänt. Jag brukar alltid få trevliga svar. Deras perspektiv är ju snarare att aggressiva förare sliter på maskinerna och är troligen involverade i fler dyra olyckor. Men motivet till varför de kommer prata med föraren spelar ju ingen roll.

eketjall sa:
salle sa:
perzzon sa:
eketjall sa:
Har man gnällt för mycket på sin pendlingsväg i vinter om man blir inbjuden till enskilt möte med gatuavdelningen i nästa vecka?
Eller är det kanske så att dom faktiskt tycker att man är hyfsat saklig i kritiken och att dom tror att dom kan ha nytta av mina åsikter?
Jag är försiktigt optimistisk.
På onsdag eftermiddag vet vi.
Magiskt!
Vilken kommun?

+1
Eskilstuna
Guld :)

Glöm inte rapportera här!

tuta sa:
Taxi ställer sig demonstrativt i cykelboxen. Taxi lägger sig ett par decimeter bakom mig. När bussen framför stannar vid ett obevakat övergångsställe trycker taxin plattan i mattan och kör om. Inte en chans att han kan ha sett var på övergångsstället någon fanns. Bland det dummaste jag sett i trafiken. Om den inte körde om nästa taxi och drog rödlyset så var regplåten "amiral 5".

Jag drabbades nog av samma chaufför idag. Gled in i cykelboxen, två matkassar på styret och sjuårig dotter på cykel bredvid. Bil bakifrån respekterade inte cykelboxen, och när ljuset slog om trängde sig obehagligt och onödigt nära mig redan när vi passerade övergångsstället. Jag "signalerade" med handen mot bilens bakruta. Bilen körde dock in i våra återvändskvarter så jag visste att han måste passera ut igen. Ställde av kassar och cykel på trottoaren, dottern in på bakgården. På långt håll ser jag bilen vända längst ner i allén och jag ställer mig på vänstra sidan av körbanan för att prata med honom. Hör dock hur bilen accelerera kraftigt, ingen tecken på att han kommer att sakta ner eller stanna vid mig. Hastighetsbegränsning 30 km/h. Taxibilen passerar mig i åtminstone 70-80 km/h med någon decimeters marginal när jag stod tätt tryckt mot de parkerade bilarna. Sedan måste bilen bromsa tvärt och gira runt hörnet, jag var glad att inte min dotter var på det övergångsstället. Han girade ju fel så han var tvungen att ta ett varv runt kvarteret och passera mig igen, men då körde två bilar framför honom. Trots att jag signalerade ville han inte stanna utan gjorde bara något tecken åt mig genom vindrutan. Registreringsskylt AMIRAL 1. Jag ringde Taxi Stockholm vars kundtjänst var stängd, men växelfröken var angelägen att jag skulle återkomma på måndag. Skickade ett mail till deras kundtjänst så länge. Sen gjorde jag en polisanmälan också. Tror kanske inte att det leder till något men en dag kommer den chauffören att skada någon och då tror jag det är bra att det finns några anmälningar. Statistik kommer sällan den drabbade till gagn, men kan i förlängningen minska antalet drabbade. Nästa gång jag vill tala med någon i en bil lägger jag ut cykeln i vägbanan istället. Pulsen rusar igen bara jag skriver om det!

Dubbade av i helgen, fantastiskt härligt att slippa höra dubbarna. Fort gick det också trots att jag har gymmat sönder benen.

Premiär för stålhingsten 2.0!
Bytte ut min gigantiska Waldkorg mot ett flak.
Bytte även skrotlådepaketisen mot en snügg PDW.
Fixade ny dynamobelysning från B&M.
Toppade med att förpassa dubbissarna till skamvrån.

Tror att jag ska passa på att fira med finfika imorgon.

Black planet sa:
Men vad sorgligt cykelinfran är Norrort.
Welcome to my world. Helt enig med dig, i norrort ska man antingen vara utrustad med en ängels tålamod eller ge fan i att köra på GC vägar och köra på bilvägarna istället. Man får lite spott och spe från stressade bilister men det är det värt tycker jag.

Grått och trist när jag åkte från Täby imrose men ändå vårlikt på något sätt. Ska nog också fimpa dubbdäcken och dynamolysena i veckan.

Intet nytt på Vuältafronten.

Skulle vara den löjliga omgörningen på Stadsgården då. Men visst, ska dom hålla på länge och gräva behövs väl lite mer utrymme sen när vårfloden cyklister börjar komma.

Blev förresten grymt kränkt av mtb-gubbe där. Visade sig dock att det var en el-fuskis.

Bytte hjulen med dubbdäck mot cross-diton. Största skillnaden var hur påtagligt mycket lättare cykeln var att lyfta och hur tyst den var att cykla på. Vet inte om det gick så mycket fortare, men skönt var det :)

Jobbar kväll och ska strax dra hemifrån, vad fasen ska man klä på sig? +8 nu och +2 enl prognos när jag slutar... Svettas till el frysa hem är den stora...

Ej bytt däck, rassel rassel i rullgruset.

Lämnade skogshjulen på efter helgens stigcykling, och det var skönt att slippa rasslandet från ISP-däcken. Dock inte direkt snabbare i motvinden med dessa fetare fälgar med lägre profil och fetare däck.

Övertränad av stigcyklingen, men pumpade ändå lite mjölksyra när jag hängde på två rappa CX-pendlare uppför favvo-backen vid alphyddan.

Hoppas att den svaga men ihärdiga vinden lagt sig ikväll, inte så mycket för motståndets skull men för känslan.

Uj uj, uj vad segt det var i morse.
Första pendlingen in på två veckor pga öl/surfning/barbeque i främmande land. Tog MTBn och körde lite i skogen på vägen in. Trött och svettig kom jag in på kontoret bara för att inse at jag glömt datorn hemma. Bara att trampa hem och hämta den. Härlig start på veckan.

dom har redan sopat bort gruset från cykelbanorna. (i vanliga fall kan gångbanan och bilbana vara avgrusade men inte cykelbana) jag börjar känna mig som en respekterad trafikant. Märker att jag också stannar framför rött i ökad utsträckning och generellt beter mig som en trafikant i systemet istället för en utomstående avfälling.

Först gick det kaniners, sen kom jag till backen och det gick ganska fort men nedanför backen slog motvinden till som ett brev på posten. Det kändes som att det gick så inihelvetisjävlar tungt. Något grus har dom inte ens påbörjat att ta upp, när jag kollade på kommunens hemsida står det att det ska påbörjas i april, det kanske var det kommunala bostadsbolagets områden som ska börja sopas nu, F*N :-( Däcken blev skitiga när jag genade två meter över en gräsplätt där mängder av folk genat och det nu är lerigt.

Påväg hem var det en snäll bilist som släppte mig före, sen var det bara fullrullekanelbulle som gällde, tills jag kommer en bit nedanför backen, då rullar det tungt, när jag kollar lufttrycket när jag kommer hem så är det nere på vintertryck, förbannade Clas slang, bak håller det sig jättefint men inte fram. Nu slog jag i fem bar, så nu jävlar ska det rulla lätt :-D

Morgonens(07:00) väder bjöd på mulet, tre plus och kruttorrt!

Eftermiddagens(16:00) väder bjöd på nästan 10plus, torrt och mulet!
På Återseende!

perlinde sa:
Rullade på bra både dit och hem med cykelköparplaner i huvudet, trevlig distraktion.

Apropå pendling har min kompis Kristofer har snott ihop en ranking över alla kommuner ur cyklingshänseende:
http://cykelranking.nu

Den där var ju intressant.
Malmö som gärna bröster sig med att ligga i topp hamnar på 232:a plats vilket torde säga en del om de många cykelbanornas beskaffenhet och planering i förhållande till motortrafik.
Jag kunde nästan ana att det skulle förhålla sig så.

Cyklade hem med ett leende på läpparna. Varmt och skönt och inte ens gruset störde! Känner mig fortfarande som kalv på grönbete efter att jag ställde in dubbdäcken i förrådet förra veckan.

perlinde sa:
Rullade på bra både dit och hem med cykelköparplaner i huvudet, trevlig distraktion.

Apropå pendling har min kompis Kristofer har snott ihop en ranking över alla kommuner ur cyklingshänseende:
http://cykelranking.nu

Är det jag som missförstår siffrorna eller finns det mätfel?
T.ex. i Umeå finns det enligt rankingen 120943 invånare och 0,3m cykelväg per invånare. Det blir då endast 36km cykelväg i kommunen!

Enligt kommunens hemsida ska det finnas 226km kommunal cykelväg utöver de statliga och övriga(universitetets).

tuta sa:
nisseson sa:
Jag funderade på det men de gånger jag säger till verkar det inte hjälpa. Det brukat bara sluta med att alla är ännu argare än de var från början så jag tänkte att detta var en lagom uthängning. Och jag får än gång påpeka att jag kollade inte regnumret förrän jag kom till rödlyset strax efter den makalöst dåliga omkörningen så det finns en (väldigt liten) chans att det faktiskt var en annan bil som var skyldig. Men då måste han ha gjort några fler fantastiskt dåliga manövrar på kort tid.

De verkar köra för Taxi Stockholm, så jag skulle säga till dem också.

+3°, tjocka moln och en lätt motvind från havet. Isande kallt. Frös in i märgen fastän jag körde i samma kläder som vid -2. Trött på vintern :-(
F-n, händer inget kul snart tar jag bussen...

(ps. I morgon tar jag bussen pga. anledning! Så det så!)

Sen start.
Nysmord kedja.
Tyst och fint
Nyjusterat styrlager.
Kan bromsa utan klonk.
Ny stam & styrhöjd.
Ryggen tackade
Bytt bort dubben också.
Personrekord i tidig slicksdebut.
För att inte utlösa ngn väderförbannelse och en ny istid så fick dock styrmuffarna sitta kvar.
Verkar ha fungerat.
Inte ens en liten glaciär inom synhåll under hemresan i morgon.
Siktar på en fika.

Overkligt fin medvind på hemfärden idag! Väl hemma hade hela bilparkeringsytan vid cykelförrådet sopats ren från grus.
Blev så glad i hågen av flytet att jag belönade mig med en 4km löptur runt björkhagens golfklubb.
Verkligheten kom ikapp och jag kom på att jag bara ätit sushi och frukt under dagen. Svältdöden var nära..!

Najs finfika, 6 pers.
Fattar bara inte hur jag kom före Tim till Centralen när han drog iväg som en avlöning från fikat. Har jag övernaturliga krafter? Ett av livets små mysterier :-)

Ett djävla ös i norrort imorse, stötte på 2 andra elitpendlare vid kommunalhuset i Täby och vi roade oss med att växeldra hela vägen in till stan. Skönt pass och tack för hjälpen att täcka luckan på Stocksundsbron vem det nu var.

Bromptonpendling på fel sida om stan. Så inget finfika för min del. Annars undrar hur en lastbil chaffis tänkte när han fällde ned sin baklift rakt in cykelfältet. Hat!!

Dubbfritt. Kom bakom en klubbkompis på en S-Works Tarmac i Älta. Försökte hitta det avstånd där jag slapp få grussprut i ansiktet. Tror det var 4-5 cykellängder. Skiljdes åt i Sickla.

Tog av dubbdäcken igår. Jäklar vad det gick undan med vanliga trycket på pedalerna. Jag hade liksom glömt att de var tröga och anpassat mig.

Och så tyst.

Racerpremiär till jobbet, lite skitigt och blött ännu, men det är det värt.

Den där f*rbannade j*vla motvinden dock, ofattbart att det t*migf*n alltid är motvind, man får kriga för varenda j*vla km/h...

Stumpy sa:
Försökte hitta det avstånd där jag slapp få grussprut i ansiktet. Tror det var 4-5 cykellängder.

Det är väl också lite av gentlemannaavstånd när man kommer ikapp någon och tar rygg, istället för att suga hjul. På det lite triathlontänk, där omkörning sker från 10 m bakom med ett max 30-sekundersryck förbi någon.

Själv trampade jag makligt på i postförkylningstempo men kunde ändå inte hålla mig från att haka på någon på mtb från Tyresö. Gentlemannaavstånd givetvis...

Inte världens smuttaste pendling hem igår pga. lite kastvindar och annat skrot, men i morse var det hur skönt som helst, vindstilla.
Trycket var tillbaks i benen och det kändes allmänt rätt.
Otroligt skönt utan dubb, cykeln är knäpptyst förutom bromsbeläggen bak som fortfarande vrålar när jag får för mig att använda bakbromsen.

VARFÖR har ingen tagit av mina dubbdäck?
Någon borde göra något!
Någon har inte heller spänt min kedja?
Jag är kränkt.

Tillbaka
Topp