Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Riktigt slut i benen så finrullade in till jobbet. Kallt om fingrarna och lite frost på sina ställen.
Såg föresten Jesus på en SUP i tisdags, såg kallt ut.

Bilagor

• FullSizeRender.jpg
    FullSizeRender.jpg
    210.9 KB · Besök: 23
Svor åt motvinden i morse, kändes helkorkat att cykla emot den med 2.4" XC-däck på skogsfälg.
Det var lite intressant dock, då denna exakta vindriktning är sällsynt på morgonpendlingen.
Den blev sidvind på några ställen så att jag kunde gasa lite, och jag kom fram i tid i alla fall.

Jag har kört slut på mig denna vecka, som började med efterdyningarna av årets första ordentliga stigcyklingstur som gjordes i söndags.
Har på något sätt lyckats pusha mig till max varje dag sen dess, trots ökande puls och flås.
Skönt med helg, ska försöka bota det med massor av sömn och mat.

Vaknade till en kropp som tydligen inlett en stor maskningsaktion.
Inget som gjorde ont eller så, bara en klinisk brist på attack, entusiasm och initiativ.
Bände mig upp på cykeln och vevade mig in till jobbet på ett fullständigt själlöst sätt.

Såg denna lustiga hoj som stod och såg nystulen ut längs vägen:
image.jpeg

Finns det ngn Cannondale-kännare som kan berätta nåt om den?

skrotfot sa:
Den kan vara utrustad med världens längsta sadelstolpe?

Ja, jo, den tanken slog mig.

Men knappast så den presenterades i katalogen, " C-dale nånting-nånting, nu med en flaggstång till sadelstolpe!"

Eller "cykeln för alla stavhoppare som letat efter ett sätt att frakta sin favoritstav till träningen utan att behöva ta bilen."

Står den kvar på vägen hem så tar jag den till hittegodset hos Polisen.

Lämnade tidigt (TGIF), Kanske sol - keps i bakfickan. +7° - kommer bli kokt. Medvind första km - Aj, aj resten kommer bli jobbigt. Ganska kraftig motvind - Jobbigt. Sol tittar fram - sol i ögonen. Sol går i mol - bra, orkar inte stanna och ta på mig keps. Fortfarande motvind - jobbigt. Sol fortfarande bland molnen - bra med gula brillor. In bland hus och skog - Härligt ingen motvind. Sol tittar fram - ögonen tåras (orkar fortfarande inte ta fram kepsen). Ut från skyddande hus - Motvind igen. Sol går i moln - slutar gråta.

Hemma - trötta ben och röda ögon, korkar upp en flaska vin... Härlig vecka :-)

Riktig misär, var tvungen att slita på skosulorna. I övrigt kallt och lite småblåsigt:-/
På Återseende gott folk, förhoppningsvis på cykel:-)

Pfaff sa:
Tycks vara hejdlös också.
Frihjul och bromslös....
Bl.a därför som jag tyckte den såg så nystulen ut. Måste ju vara nästintill oanvändbar som fordon i det skicket.
Samtidigt lite oväntat fina grejer för en engångshoj.
Ser mer ut som någons halvfärdiga projekt som stulits och övergivits.

Friskt i morse. Lite snö på cykelbanan. Sommarsulorna bet bra.
På eftermiddagen var det lite medvind

En helt ok pendlardag.

Tidig idag beslöt mig snabbt för att slänga på dubbhjulet fram vilket skulle visa sig vara helt rätt val. Blandat underlag av is och asfalt, nästintill vindstilla och en sol som började titta fram är en bra start på dagen!

Bet lite i kinderna, solkenet var en bonus. Håller på att bli förkyld så det blev pendlaraset kortaste vägen. Dubb fram var nog lite overkill på dagens sträcka men längre ut kan det nog behövas.

Kom iväg sent så det blev ingen zen-pendling. 50 minuter med hjälp av sida-med. Lär bli en annan femma på väg hem...
Tror jag byter Contis dubbfria mot Contis 4s i veckan.

Riktigt trevlig; det är ljust nu vid 0615-tiden - denna vecka ut; se'n blir det mörkt igen ett par veckor - och ett löfte om sol i horisonten. Torrt, 5+ och medvind. Så mycket man kan begära på denna årstid :-) Synd bara att det mulnade på senare.

Kommer byta till vårdäck under veckan. Dubben kändes väääääldigt tunga och onödiga idag.
Kan ha varit mitt "träningsläger" i Tänndalen under förra veckan som gjorde mig lite klen också...vet ej.

Idag cyklade jag hela vägen till jobbet istället för till tågstationen för första gången i år. En fantastisk morgon, såna här dagar man lever för.

Bilagor

• DSC_0402.JPG
    DSC_0402.JPG
    157.1 KB · Besök: 30
  • DSC_0392.JPG
    DSC_0392.JPG
    145.1 KB · Besök: 30
  • DSC_0391.JPG
    DSC_0391.JPG
    187.6 KB · Besök: 23
Kom fram till jobbet och upptäcker att man, en grävfirma, grävt ett två meter brett dike runt entrén där det tydligen skall läggas fjärrvärmerör. Hur jag ska ta mig till jobbet har man inte tänkt på och därtill blev jag utskälld när jag antydde att de kanske skulle tänkt på en alternativ väg in, innan de grävde diket.

Jävla stockholmare fick jag heta. Jaha.

Cyklingen minns jag inte längre.

Testade live-tracking funtionen på min nya Wahoo Elemnt. Fick just rapport från hemmafronten att sonen hade följt den raffladnde pendlingen mycket noga.

Annars fegade jag på att köra barbent idag. Hade funkat. Vi tar det i morgeon.

En vanlig måndag. Cross in till stan. De vanliga svordomarna över Solna och rödljusen så kom jag fram till jobbet glad o lycklig, Lite dumt att glömma astmasprayen. Få se hur hempendlingen blir.

Mycket folk! Körde in sent och från Sjöstan var det packat med folk på cykelbanorna. Det kommer nog bli en lite knölig vår med många cyklar på små ytor.

izar sa:
Tidig idag beslöt mig snabbt för att slänga på dubbhjulet fram vilket skulle visa sig vara helt rätt val.

-1
Sen idag beslöt mig snabbt för att inte slänga på dubbhjulet fram vilket skulle visa sig vara helt rätt val.

izar sa:
Blandat underlag av is och asfalt, nästintill vindstilla och en sol som började titta fram är en bra start på dagen!

+1
Men bara lite is/modd längs Ältavägen.

Bytte till sommarhjul förra veckan. Ojojoj vilken känsla. Tyst och lätt. Den här veckan blir det skidor och snö istället för dödsgrusad asfalt.

Hade glömt kepsen igen men bytt glas i glasögonen från orange till lila/rökfärgade vilket gjorde det ganska behagligt. 6-7 grader och en lite blek sol. Om inget händer har jag skramlat ihop nästan 130 mil lagom till påsk vilket är riktigt najs :-)

Trampade iväg och märker att jag har något lite luft i framdäcket, men laglappen verkar ha hållit, däremot så läcker det ytterst lite om ventilen, det märkte jag med när punkan lagades. I övrigt gick det bra, hade grönt hela vägen genom stan jag tänkte nästan stanna iallafall för att jag blev så trött. Och nu till nya jobbet så inkluderar det även runt 200 meter landsväg :-D

Hemfärden var fuktig, det hade precis slutat regna. Ventilen läcker lite så vid biblioteket stannade jag och pumpade lite, det finns ingen tryckmätare så jag körde lite på känn. Rödljuset borta vid macken tog värden tid på sig innan det slog om till grönt:-/ I övrigt gick det lätt och bra:-D

Morgonen (05:55) bjöd på klart väder, någon minusgrad och helt underbart.

Efftermiddagens (16:40) väder bjöd på mulet, lätt regn, 5 grader (tror jag) och mycket skönt:-D

Imorgon blir det tidigpendling, runt 05:10<3
På Återseende!

Hjulsugare på i motvinden. Ville inte rycka upp mig själv på rött så han fick sitta kvar någon mil till jag vek av. Nästa gång blir det kränkning.

Ah, ok. Jag tolkade "någon mil" som typ 2-3 och sen vek du av och fortsatte en bit till vilket lät brutalt :-)

Jinxade vädret genom att i förväg bestämma att idag skulle bli årets första pendling. Cyklade ändå. Lyckades klä mig alldeles lagom förutom händerna. 33 mm odubbat.

AKTA ER för hala trottoarstenar/gråsuggor vid den nya avledningen vid Birka-terminalen. Mitt CX-däck fram fick för sig att släppa taget när det var som smalast och medelst lite balansövningar i viss stress drog jag in i räcket/staketet till vänster. Tur farten var låg. Får se hur det ömmande knät utvecklar sig i em.

I övrigt ganska händelselöst förutom damen som påbörjade en seg omkörning av en annan cyklist med barn i barnstol precis när det blev möte i cykelbanan. Mötande cyklist fick köra ut i gångbanan där det gick folk. Hur tänkte hon?

Fin pendling i grådiset. Efter 7-8km tog jag rygg (30 meter bakom) på en tjomme som höll ett riktigt bra tempo men efter en mil tyckte jag ändå att det gick lite långsamt och brände om. Fick snabbt en lucka på ~50 meter men döm om min förvåning när jag 2 minuter senare hörde hur det skramlade till bakom mig och han låg 1 meter bakom. Tur man inte snöt sig.

Kom återigen fram till jobbet efter 50 minuters cykling. Kan man verkligen blivit snabbare i vinter eller är det den där lilla medvinden som lurar en...

Tillbaka
Topp