Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Hempendling från Bromma pga anledning blev oerhört blöt pga inga regnkläder och väldigt mycket regn. Jag hade 18-19 km cykling litet på måfå och kunde stanna någon gång var 5:e km och koll att det var någorlunda rätt väg. Litet misär.

Var 10 grader när jag gick upp.
15 när jag gick ut och 18 när jag kom tillbaka hem.
Hade för mkt kläder på mig... ryggfickorna fyllda till bristningsgränsen.

SJUKT mkt cyklister vid 8 - 8:30.

Valde i högsta möjliga grad grus som underlag och det blev som vanligt en fin tur.
Hempendlingen kommer att avbrytas halvvägs för ~40 minuter CX-träning i Hellas. Mmmm, blodsmak.

Tänkte kolla Mellbergs eller vad det nu heter på Hornsgatan, för sån där finfika. Men klockan var bara 7.30 så tänkte att det var kanske ingen där. Så jag skippa’t. Sen ångrade jag mig men då var det för sent.

Då grabben har börjat buda ville han spara benen in/ut via båtpendling Nacka-Stockholm. Fler med den tanken så när vi hade vevat ner till Nacka Strand tog de inte ombord fler cyklar på 83:an. Det blev att spätta upp för backen och veva på till Stureplan för att stämpla in i tid.

[STH] Verkade som att någon blivit påkörd på överfarten Lingv./Gubbängsv. norrut mitt i Gubbängen i morse. Cykelbana och gatan till vänster får ju grönt på samma gång.

Ambulans på plats och cyklist på bår. Cykeln låg på marken och vit skåpbil parkerad på sniskan bredvid... Sneddade över torget strax före då jag inte ville vara i vägen.

Hoppas det gick bra.

[STH] Verkade som att någon blivit påkörd på överfarten Lingv./Gubbängsv. norrut mitt i Gubbängen i morse. Cykelbana och gatan till vänster får ju grönt på samma gång.

Ambulans på plats och cyklist på bår. Cykeln låg på marken och vit skåpbil parkerad på sniskan bredvid... Sneddade över torget strax före då jag inte ville vara i vägen.

Hoppas det gick bra.
Ajaj. Cyklar där ofta, nästan varje dag men alltid på vägen. Hoppas det gick bra.

Plötsligt händer det! I torsdags kväll felanmälde jag de grenar och sly som växer in över vägbanan på Kolonnvägen i Solna mellan Enköpingsvägen och MoS. I fredags fick jag besked från handläggaren på kommunen att ärendet var skickat till entreprenör. I måndags ytterligare återkoppling att växtligheten skulle åtgärdas idag. När jag passerade i eftermiddags var entreprenören där och nästan helt klara med jobbet!

Tack Solna!

Plötsligt händer det! I torsdags kväll felanmälde jag de grenar och sly som växer in över vägbanan på Kolonnvägen i Solna mellan Enköpingsvägen och MoS. I fredags fick jag besked från handläggaren på kommunen att ärendet var skickat till entreprenör. I måndags ytterligare återkoppling att växtligheten skulle åtgärdas idag. När jag passerade i eftermiddags var entreprenören där och nästan helt klara med jobbet!

Tack Solna!

Kanske är det den värt för mig att felanmäla Haga. Där växer grenarna fram och ner 2-3 meter över gatan och i mörkret ser man dom inte. Hur anmälde du?

Den här omledningen av cykelbanan vid Gullmarsplan södergående... Den känns inte helt lyckad. Cykelbanor i olika riktningar som ska korsa varandra och dessutom massa skarpa svängar.

På jakt efter alternativ väg som inte blir allt för lång omväg...

Första dagen med ensiffrig temperatur på morgonpendlingen sen jag började cykla till nya jobbet. Tar en stund att vänja sig för en med klena luftrör ? Men fin dag blev det!

Sockenvägen - Årstavägen - Årstabron är väl det andra alternativet. Åka in över Nacka har aldrig lockat mig.

Galen gubbe som tutar å skriker åt cyklisterna som passerar cykelöverfarten vid liljeholmstorget parallellt med liljeholmsbron , vi var några som försökte få honom att förstå att vi hade grönt....

Nytt försök i grupp 1 med Le Peloton. Även om jag misslyckades igen så var det bästa på väldigt länge. Höll rullen upp till Fisksätra men fick släppa vid halva varvet där uppe. Lite nesligt ändå, det var verkligen på gnällen.
Slog följe med en Spårvägen som drog starkt på slätan. Vid Pungpinan så svängde jag hemåt. Frukost hemma.
tror jag får kliva tillbaka till grupp 2 på fredag.

Lite väl svalt i början men det ordnade upp sig, hade lite flax med röööljusen så hamnade ändå först vid typ alla :) små saker som gör livet roligare :)

Solsken och torra vägar en vecka i sträck nu, ända sedan jag monterade egolappen. Trots det är cykeln skitig och däcken dåligt pumpade fastän jag inte har elcykel. Kedjan lyckades jag dock smörja idag då den började gnälla ljudligt. Så nu kan jag fortsätta fnysa åt alla andra med gnisslande drivlinor.
IMG_20200902_154309.jpg

Skulle ta det lugnt... men så körde han framför på bra, sedan drog jag, sedan drog han, sedan krokna jag och i slutet vart det snackrull med en annan.

Tog crossen pga regn.
Kändes riktigt trögt. I en längre nerförsbacke åkte jag i princip jämt med en elcykel, vilket aldrig händer.
Vi blåste båda om en annan cykel precis efter backen, och då visade det sig att det var en elcykel också. Sedan försvann den supertrimmade elcykeln i fjärran (han cyklade bara ut på bilväg senare i typ 50 km/h).

Så det bar inte riktigt så illa som det kändes, men det gick trögt, alltså. Undrar om nån skivbroms ligger på?

Gårdagens "pendling" var skön, men jag var trött mot slutet på hemfärden. Denna gång var det dock skön trötthet. Förragången blev jag illamående och totalt energilös, inte så skönt.
Det har blivit färre än vad jag hoppats på i år, och troligen var väl detta sista för säsongen.

I förrgår, när jag pendlade med mördarmaskinen, var det en cyklist på motorvägen. En kollega såg senare att polisen hade stoppat denne.

Fram och tillbaka efter detta spår:
1599110023902.png

Fram och tillbaka till jobbet, hämtade datorn.
Gött tramp, fint väder.
Tyvärr så mötte man ju andra på vägen när manvände hemåt.

Där ibland elcyklister som känner sig previligerade och måste promt hålla 25km/h hela tiden.
Speciellt i uppförsbackar, när dom får möte, på en smal cykelbana.
Dom kan cykla och välta, alternativt att batteriet tar eld.

Fram och tillbaka till jobbet, hämtade datorn.
Gött tramp, fint väder.
Tyvärr så mötte man ju andra på vägen när manvände hemåt.

Där ibland elcyklister som känner sig previligerade och måste promt hålla 25km/h hela tiden.
Speciellt i uppförsbackar, när dom får möte, på en smal cykelbana.
Dom kan cykla och välta, alternativt att batteriet tar eld.
när watten går in går vettet ut. Gammal El-fantomen ordspråk.

Hade förberett för regn-pendling, men inget regn när jag drog iväg. Slängde ner regnjackan i ryggsäcken och lämnade resterande hemma. Fina droppar i luften hela vägen, men inget regn. Känns som jag hade tur när jag läser i tråden nu...

Såg att det hade slutat regna och 16-17 grader på termometern. Valde kort-kort. Sedan småregnade det ändå hela vägen, men klädseln var perfekt. Spolade bort gruset från hojen i jobbgaraget innan den parkerades på kontoret.

1. Rejäl regnskur precis innan jag skulle dra. Jag har inte skaffat stänkskärmar ännu.
2. Plötsligt dyker en bil upp från höger, bakom ett hus. Höger-regel, men man behöver ju inte hålla 50km/h in i korsningen.
Fick tvärnita.
3. Cyklar på gata parallellt med annan. Plötsligt dyker en Tesla upp bakom en av de parkerade bilarna till vänster. Stressad fadersfigur har kört över trottoaren från huvudleden, 5 m längre fram så är det en korsning där man kan svänga in. Han skulle lämna ungarna. Får tvärnita.
4. Blåser som fan på Älvsborgsbron. Är ju ganska lång, 188, och med ryggsäck. Är som ett segel. Svårt att cykla rakt.
5. Cykelbanan under Torslanda-leden är avstängd, får ta den långa vägen, fastnar bakom en grävmaskin som ska fly platsen.
6. Tappar mobiltelefonen när jag ska plocka ur nycklarna ur ryggan. Spräckt skärm. ~1700 att laga.

Enligt träningsschemat skulle jag ha lugn pendling eller vila idag. Blev inget med det.
Nu ska jag gå och köpa kakor och finkaffe.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp