Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

ebonbrd

Medlem
Bor på landsbygden men idag var det mycket att väja för. En lastbil stod med motorn igång på cykelbanan både igår och idag, chauffören körde röjsåg hundra meter bort. Plingade på två hundägare, en tackade och konstaterade att man inte hör när det kommer någon bakifrån annars. Hård motvind men inget regn.

Allroad

Aktiv medlem
Cykelpendlade för första gången på över ett år igår, nytt jobb och från nytt boende. 2,5 mil enkel väg, kändes helt ok på förmiddagen sen började träningsvärken smyga sig på. Var hela 6 minuter snabbare på hemvägen (tack till dig som jag låg på rull efter mellan Enskede och Farsta). Sjukt öm i baken efter detta (kanske mest berodde på den nya hårdare sadeln).

Hela förmiddagen idag låg jag nästan i fosterställning och försökte sova bort smärtan i ländrygg/axlar.

Sa jag att jag var sjukt otränad? För det här var galet mycket mer kämpigt än den milen jag hade tidigare till jobbet. 😂 Får bli elcykeln på måndag.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Haha låter ändå schönt :)
Cykla ena vägen ena dagen, andra vägen nästa dag i början. Alternativt ta cykeln på tåget en bit. Sambonhar börjat pendla Hsselby-City 20km dörr-dörr men de dagar när det inte känns att hon har orken tar hon bilen en bit. blir då ca 10 km enkelväg men över Tranebergsbron så lite får hon slita :)

Cykelpendlar ca. 16 km enkel resa, åker mellan centrala Handen och Högdalen industri, många backar på vägen. På vägen hem gav jag allt jag orkade och det kändes vid flera tillfällen att mina ben skulle lossna. Men nästa vecka blir det cykel igen! 😂

Brakstav

Aktiv medlem
Fick draghjälp av en kille från Sollentuna med en snygg nyish grön Canyongravel. Tack för det! Det är så lätt att bara glida runt och fundera på jobbgrejer.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Ingen frukost innan då det skulle lämnas blodprover på fastande mage. Som frukostmänniska var detta väldigt o-kul. tog det hyfsat lugnt och hade en rätt angenäm tur Hässelby-Odenplan. Var lite glesare på cykelbanorna än förra veckan, kanske de tog sovmorgon och siktade på lite varmare väder runt kl 8 :)

zodah

Aktiv medlem
Huttrade lite innan jag fick upp värmen. Sen fick jag lite ont i halsen. Blä. Får se hur det utvecklar sig, hoppas det inte är förkylning på gång.

bearthefear

Aktiv medlem
Laddade för regn då det spöregnade när jag gick upp. Väl ute hade det slutat. Fick några droppar på mig sista 10 in mot stan. Blöt ändå.

staine

Aktiv medlem
Började regna när jag började cykla. Tyckte Rapharegnjackan blev lite blöt inuti. Efter 4 km? Ska det vara så? Rapha?

staine

Aktiv medlem
Njaä nog kan jag svettas om det skulle behövas. Men denna morgon, inte. Finns det impregnering eller ska den kasseras?

Stumpy

Aktiv medlem
Tittade ut, tittade på SMHIs app, tittade ut igen. SMHI har uppenbarligen fel igen. Tänkte att regnandet kanske avtar, så avvaktade lite. Mycket riktigt, nästan inget regn en stund senare. Tog ändå skoöverdrag, regnjacka och rainlegs. Det var tur för väl på cykeln öste det ner igen. Klädseln var dock perfekt, så blev varken kokt eller farligt regnblöt.Nu hänger allt på tork.

Brakstav

Aktiv medlem
Blött. Tog crossen för andra gången i år. Det var oerhört trögt igen, men det regnade ju och blåste motvind.

Väl framme så kollade jag dock hjulen, och jodå, bakhjulet gick knappt att snurra alls pga påliggande skivbroms. Jag bytte bromsbelägg precis före sommaren, och något verkar vara litet skumt med bakbromsinställningen.

Underbar morgon i regnet! Tog regnjacka men blev genomblöt. Gissar att det var svett i kombination med dålig impregnering av jackan. Just ja, blöta fötter blev det också. Hursomhelst, det var en skön tur i regnet. 😀

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Blött. Tog crossen för andra gången i år. Det var oerhört trögt igen, men det regnade ju och blåste motvind.

Väl framme så kollade jag dock hjulen, och jodå, bakhjulet gick knappt att snurra alls pga påliggande skivbroms. Jag bytte bromsbelägg precis före sommaren, och något verkar vara litet skumt med bakbromsinställningen.
ungefär som att åka längdskidor med skin och dåligt spann. Kommer bli grymt stark när du väl släpper bromsarna :)

Idoru

Aktiv medlem
Dagens pendling = cykelsegling genom kastvindar 🌬🚲
Från att ena stunden kämpa för att nå 20 km/h till att nästa upptäcka att det gick i 40 utan ansträngning 😂

Nya regnstället fick prövas och höll vad det lovade. 👍 Synd bara att det var en frusen rookie som klädde sig med 3 lager... Varmt blev det, så pass varmt att genomblöt inte krävde regn 🙈
Men så här i min femte månad av cykelpendling tänker jag att det ännu är mycket kvar att lära 🙃

adrianm

Medlem
Kollade SMHI:s regnradar innan avfärd och såg en lucka. Fungerade riktigt bra men hög luftfuktighet gjorde att jag blev lite blöt iallafall.
Fostrande motvind på hemvägen

Idoru

Aktiv medlem
Moder natur var nog full igår kväll, eller så hade hon inte läst samma SMHI-rapport som jag anpassade avfärdstiden efter. Tufft, blött och uppfriskande 😁

IngvarW

Aktiv medlem
Stor razzia på gågatan Götgatsbacken i huvudstaden. Var säkert ett 10-tal poliser där som stoppade de som cyklade fort bland gående. Jag undslapp mig att bli stoppad, kör alltid sakta men kanske inte direkt gångfart :-)

Stumpy

Aktiv medlem
Åka buss är inte Coronasäkert.
Mötte regnet halvvägs, men så lite att jag knappt blev blöt. Sedan slutade det en stund innan det började regna på riktigt. Till hemresan skall det ha slutat igen, enligt SMHI.

SIE

Aktiv medlem
Cyklade till busshållplatsen med "Tantis" och åkte buss.
Fördelen med buss är ju att man sitta och dricka kaffe. Svårt att njuta av kaffe när man ligger och svettas i bocken.
Jag cyklade till skolan med dottern, sen cyklade jag 1 km hem istället för 4 km till kontoret. Nu känner jag mig precis så mesig som jag tidigare tyckte att mina ickecyklande kollegor var varje dag det regnade 😕

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Cyklade till busshållplatsen med "Tantis" och åkte buss.
Fördelen med buss är ju att man sitta och dricka kaffe. Svårt att njuta av kaffe när man ligger och svettas i bocken.

No thanx to give :)
Nu kan du njuta av din kaffe i Bocken ( med reservation för att flaskpåsen kan vara lite tight men finns ju bättre modeller)

dogday

Aktiv medlem
Regnblöt asfalt
90-graderskurva
god fart
framhjulet stack
byxorna sprack.

40 km/h säger Garmin-klockan och jag klarade mig trots det med milt blodvite via skrubbsår, så jag är rätt nöjd med den fysiklektionen som bara kostade ett par brallor. Dessutom fick jag omedelbar glädje av den mini-kedjetång jag i förra veckan packat ner i cykelväskan och funderat på om den är värd att ha med – märkte efter några km att kedjan hamnade framför guideflärpen på växelförarens cage i kraschen, så fick ta isär kedjan och lägga den rätt.

krasch.jpg

Pugilism

Aktiv medlem
Regnblöt asfalt
90-graderskurva
god fart
framhjulet stack
byxorna sprack.

40 km/h säger Garmin-klockan och jag klarade mig trots det med milt blodvite via skrubbsår, så jag är rätt nöjd med den fysiklektionen som bara kostade ett par brallor. Dessutom fick jag omedelbar glädje av den mini-kedjetång jag i förra veckan packat ner i cykelväskan och funderat på om den är värd att ha med – märkte efter några km att kedjan hamnade framför guideflärpen på växelförarens cage i kraschen, så fick ta isär kedjan och lägga den rätt.

Visa bilaga 441185
Olaus magnusplan vid Hammarbyhöjden ser det ut som. Där har jag testat ungefär exakt samma manöver nån gång.... fast med sämre resultat.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer